Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-12, 00:39
Medlem
Snobbs avatar
Ja, fler bilder på JA vore kul. Har bara sett en (minns inte vilken sida) och den avslöjade inte så mycket. Såg ok ut men gick inte riktigt att avgöra kroppsstorlek osv. Kanske var ett fetto, kanske hade 6-pack, who knows.
Citera
2014-07-12, 00:51
Medlem
Citat:
Jag tror snarare att hon inte vill riskera bli sedd i sin egna bil hemmavid vid den tidpunkten, dvs att hon inte vill att grannarna ska observera att hon kommer hem klockan XX på morgonen för att sedan åka iväg några timmar senare. Kommer och lämnar hon då istället i Lovisas bil så lägger grannarna förmodligen inte märke till föraren och kan säga att "hennes besök åkte härifrån i en röd bil klockan XX".

Ok, är det bättre att grannar vid JHs hem ser en bil som kan kopplas till mordoffer?? Även utan regnr skulle Volvon(?) med modell och färg kunna kopplas till LL om fler omständigheter styrker det. Skulle åtminstone kunna bli besvärande. Jag tror inte ens att hon bor så till att grannar har fri sikt till deras gård och kan se besöksbilar stå. Därför kan hon lugnt anv. offrets bil i närheten av hemmet och framför allt i närheten av BP.

Svampar nä tack. Men tack för omtanken.
Citera
2014-07-12, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Ok, är det bättre att grannar vid JHs hem ser en bil som kan kopplas till mordoffer?? Även utan regnr skulle Volvon(?) med modell och färg kunna kopplas till LL om fler omständigheter styrker det. Skulle åtminstone kunna bli besvärande. Jag tror inte ens att hon bor så till att grannar har fri sikt till deras gård och kan se besöksbilar stå. Därför kan hon lugnt anv. offrets bil i närheten av hemmet och framför allt i närheten av BP.

Svampar nä tack. Men tack för omtanken.

Nej men just det, dem ser bara en bil men kan inte säga vad det var för sorts bil, kör säkerligen en del bilar på vägarna där och ser dem då inte den bil Jonna använder sig av så kan dem inte heller säga att dem sett henne lämna gården efter det att dem sett henne ute med hundarna.

"Nej men jag såg henne ute med hundarna klockan XX och efter det har jag inte sett hennes bil passera och jag vet hur hennes bil ser ut, hon kör sin pappas röda bil och den har jag inte sett lämna gården".
Citera
2014-07-12, 03:38
Medlem
Citat:
Nej men just det, dem ser bara en bil men kan inte säga vad det var för sorts bil, kör säkerligen en del bilar på vägarna där och ser dem då inte den bil Jonna använder sig av så kan dem inte heller säga att dem sett henne lämna gården efter det att dem sett henne ute med hundarna.

"Nej men jag såg henne ute med hundarna klockan XX och efter det har jag inte sett hennes bil passera och jag vet hur hennes bil ser ut, hon kör sin pappas röda bil och den har jag inte sett lämna gården".

Så Ztartrax menar på allvar följande; JH ska åka från BP till hemmet för att hämta styckverktyg men vill inte bli sedd med egen bil hemma för att inte spoliera ett tänkt styck-alibi för tiden då styckning ska utföras??

GMs bil har ju lämnat bostaden ca.05.30 (tiden kring midsommar är ju den ljusaste) och därigenom isåfall pulvriserat ett mord-alibi. Mellan avfärd och hundrastning kan mordet ändå ha genomförts. Att vilja maskera ankomsten till egen bostad genom bilstölden verkar stolligt i kubik. Nej isåfall ett säkert sätt att knyta LLs försvinnande till JHs bostad. Men bilar syns som sagt inte parkerade vid fastigheter på landet. Såvida inte grannen var 10e minut rastar sin hund åt det hållet. Hon stal bilen för att grannen till JA skulle se henne såsom BO LL. Härigenom sker också förment en flytt av BP från lgh till okänd plats.
Senast redigerad av Isocksnow 2014-07-12 kl. 03:41.
Citera
2014-07-12, 04:20
Medlem
Snobbs avatar
Jag tror en del överskattar JH lite. Hennes planer var nog inte alls speciellt avancerade. Allt det där med bilarna och styckningen var nog bara desperata impulsiva gärningar efter att det inte gått som det hade varit tänkt inne i lägenheten. Ni kommer nog bli besvikna när vi väl får veta vad som hände.
Citera
2014-07-12, 05:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Quarrel: Jag utmanar dig till att en dag i veckan smyga rundor utanför en granne beväpnad med kniv och sen vid annat tillfälle smyga rundor beväpnad med hammare.

Ser en granne dig med kniv är det olaga vapeninnehav, rings 112 och polisen kommer så är det kört.

Ser grannen dig däremot med en hammare är det inte lika suspekt, och såvitt jag vet är det inte olaga vapeninnehav att gå omkring och bära på en hammare, tror inte grannen reagerar med att du är beväpnad om hen ser dig på morgonen med en hammare jämfört med en kniv.

Inte bara att bära den till och från bilen, hon ska ju enligt uppgift även ha smugit rundor utanför och väntat i trappan, sitter du i en trappa beväpnad med kniv ser det lite mer suspekt ut än vad det gör om du sitter där med en hammare.

Hade grannen sett Jonna smyga rundor eller gå omkring utanför med en kniv så hade hen förmodligen fattat misstankar och ringt 112 men om hen sett Jonna med en hammare så hade hen förmodligen tänkt någonting helt annat eftersom de flesta inte anser att du går omkring beväpnad med en hammare och då hade grannen förmodligen tänkt att hammaren skulle vara till någonting helt annat.

Varför bära med sig en kniv när det fanns knivar på plats i lägenheten, kan du svara på det?

Tar du med dig egen fotboll om du ska spela fotbollsmatch eller egen dricka till en restaurang? Det känns ganska onödigt, Jonna visste var JA förvarade sina köksknivar så då behövde hon inte riskera att bli sedd med en kniv av någon granne.
Jag smyger ofta omkring utanför huset med en plastkasse. Den innehåller oftast matvaror på väg från affären, men kan innehålla hammare och kniv. Grannarna bryr sig inte.

Om jag misstänker att någon kan komma att hindra mig från att komma åt fotbollen tar jag med egen.
Citera
2014-07-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag tror en del överskattar JH lite. Hennes planer var nog inte alls speciellt avancerade. Allt det där med bilarna och styckningen var nog bara desperata impulsiva gärningar efter att det inte gått som det hade varit tänkt inne i lägenheten. Ni kommer nog bli besvikna när vi väl får veta vad som hände.

Ser ut som hon löste problemen varefter dom uppstod. I alla fall försökte.
Hon hade ingen såg med sig, låg tydligen inte ens i bilen.
Styckning va nog inte plan 1A.
Citera
2014-07-12, 08:22
Medlem
plusnios avatar
Så mycket o många teorier....
Jag saknar fakta och lite skvaller från privat kontakter till dom inblandade.
Citera
2014-07-12, 13:30
Medlem
attogs avatar
En del pratar om mord. Det är det inte, innan JH är dömd till det.
Jag tror inte att det blir mord i en fällande dom. Möjligen dråp.
Inte troligt att det stannar vid vållande till annans död.
Om det ska bli mord, måste det finnas uppsåt.
Om det fanns uppsåt, finns det detaljer som borde ha varit planerade. Bättre planerade eller planerade överhuvudtaget.
Mycket löstes under vägen av JH, som verkar vara påhittig och inte helt tappad. Så om detta var planerat, borde denna påhittiga JH planerat mera i förväg.
Tror detta var något som gick över styr.
Inte planerat mord.
Citera
2014-07-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Om det fanns uppsåt, finns det detaljer som borde ha varit planerade. Bättre planerade eller planerade överhuvudtaget.
Mycket löstes under vägen av JH, som verkar vara påhittig och inte helt tappad. Så om detta var planerat, borde denna påhittiga JH planerat mera i förväg.
Inte planerat mord.

Planen sprack kanske när hon själv läckte DNA, samt att grannarna hörde allt ståhej.
Hon hade hammare med sig. Letade upp kniv för att avsluta, sägs det.
Om det stämmer tycker jag det liknar mord.
Citera
2014-07-12, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Inte planerat mord.

Men suck. För den sjuttitusende gången: För att fällas för mord måste det INTE vara planerat. Googla på skillnaden så kanske du lär dig något.
Citera
2014-07-12, 15:07
Medlem
Snobbs avatar
Det kommer att bli dråp. Det är för många grejer som verkar vara impulshandlingar i detta fall. Det går säkert inte att bevisa att hon hade några planer att döda i huvudtaget. En hammare är i första hand ett verktyg och inte ett vapen samt att knivarna redan fanns på plats i lägenheten. Dessutom hade hon inte styckningsverktygen eller sprutan med sig första gången. Att döda någon och att sedan återvända till brottsplatsen flera gånger samma dag är dessutom ovanligt om det varit planerat. Det spelar ju inte någon roll vad man tror, om hon hade en riktigt avancerad plan, om det inte går att bevisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in