2014-07-12, 21:50
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neromecha
Ja, fast folk går inte igång på att orka bry sig om att hata creeps (eller hata alls) om de inte själva är frustrerade på insidan.

Jag har noterat samma sak med pedofilidebatten, där vissa tycks mena att människor som bara är födda med störningen pedofili (men inte lever ut den) MÅSTE KOKAS I OLJA LEVANDE OCH SEN MATAS TILL HUNDAR MEDAN FOLK SPARKAR PÅ DEM OCH HUGGER AV DERAS FINGRAR!

Påfallande ofta är de som har den inställningen män i åldern 18-30 som inte har barn eller familj själva.

Du antar och gissar en hel del måste jag säga. Du slår fast att folk hatar Joel för att de själva är frustrerade. Vilket är kvalificerat nonsens anser jag.

Sen har du mage att föreslå att han ska jobba med djur? Yes vilken bra idé! Tycker vi låter peddos jobba på dagis när de släpps ur finkan oxå! Hurra!
Citera
2014-07-12, 22:04
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman87
Du antar och gissar en hel del måste jag säga. Du slår fast att folk hatar Joel för att de själva är frustrerade. Vilket är kvalificerat nonsens anser jag.

Sen har du mage att föreslå att han ska jobba med djur? Yes vilken bra idé! Tycker vi låter peddos jobba på dagis när de släpps ur finkan oxå! Hurra!

Ja, jobba med djur UNDER ÖVERVAKNING.

Måste säga att det är en hel del gissningar om folk här.
Citera
2014-07-12, 22:09
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Ja, jobba med djur UNDER ÖVERVAKNING.

Måste säga att det är en hel del gissningar om folk här.
Så med din logik så är det även bra för pedofiler att jobba med barn under övervakning? För det är ju aldrig så att övervakning kan vara bristfällig i vissa situationer.
Citera
2014-07-12, 22:13
Medlem
Neromechas avatar
För övrigt, JA är (eller var under brottstillfällena) psykiskt sjuk.

Sverige är ett av få länder i världen där du kan *dömas* till psykvård. I de flesta länder kan inte brottslingar som är psykiskt sjuka dömas, utan hamnar helt enkelt på tvångsvård via psyket utan mellanlandning i domstol (domstolen frikänner, men brottslingen blir intagen i alla fall).

Även under *medeltiden* (ni vet tiden då folk spetsades på pålar, blev delade i fyra delar eller fick ansiktet bortbränt för att de kommit med kätterska teorier) så fanns det i de flesta städer med offentliga domarmyndigheter regler om att psykiskt sjuka eller personer som var retarderade inte skulle kunna dömas, utan måste få vård och isoleras från samhället.

Fast ni kanske föredrar att man använder lösningen som eskimåerna hade? Alla som är "psykopater" (eller sticker ut på ett för kollektivet negativt sätt) tas ut på fisketur, får borra hål i isen, får en ishacka i ryggen och sen knuffas de ner i hålet.
Citera
2014-07-12, 22:14
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Så med din logik så är det även bra för pedofiler att jobba med barn under övervakning? För det är ju aldrig så att övervakning kan vara bristfällig i vissa situationer.

Nej, men pedofiler kanske bör skänka en del av sin lön till organisationer som hjälper barn?
Citera
2014-07-12, 22:18
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:

Sverige är ett av få länder i världen där du kan *dömas* till psykvård. I de flesta länder kan inte brottslingar som är psykiskt sjuka dömas, utan hamnar helt enkelt på tvångsvård via psyket utan mellanlandning i domstol (domstolen frikänner, men brottslingen blir intagen i alla fall).

Även under *medeltiden* (ni vet tiden då folk spetsades på pålar, blev delade i fyra delar eller fick ansiktet bortbränt för att de kommit med kätterska teorier) så fanns det i de flesta städer med offentliga domarmyndigheter regler om att psykiskt sjuka eller personer som var retarderade inte skulle kunna dömas, utan måste få vård och isoleras från samhället.

Fast ni kanske föredrar att man använder lösningen som eskimåerna hade? Alla som är "psykopater" (eller sticker ut på ett för kollektivet negativt sätt) tas ut på fisketur, får borra hål i isen, får en ishacka i ryggen och sen knuffas de ner i hålet.
Förstår inte varför du tar i och engagerar dig så i det här fallet. Joel sitter där han sitter och med lite tur kommer han aldrig ut. Och om han kommer ut så förstår jag definitivt inte varför du skulle föreslå en så dum sak som att han skulle jobba med djur.

Joel har genom handling och genom ord visat att han har inte mänskliga känslor, och ingen psykvård i världen kan trolla fram det.

Ditt engagemang är beundransvärt på ett sätt, men jag förstår inte varför du lägger det på ett hopplöst fall.
Citera
2014-07-12, 22:23
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Förstår inte varför du tar i och engagerar dig så i det här fallet. Joel sitter där han sitter och med lite tur kommer han aldrig ut. Och om han kommer ut så förstår jag definitivt inte varför du skulle föreslå en så dum sak som att han skulle jobba med djur.

Joel har genom handling och genom ord visat att han har inte mänskliga känslor, och ingen psykvård i världen kan trolla fram det.

Ditt engagemang är beundransvärt på ett sätt, men jag förstår inte varför du lägger det på ett hopplöst fall.

Jag försöker påverka folk att reflektera och bli något mindre dåliga som människor. Nu är jag själv inget föredöme, och ibland så hatar jag mig själv - men det tror jag vi alla nån gång gör.
Citera
2014-07-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superkissekatten
Fan vad trött jag blir på mig själv i bland. Länkarna blev inte ifyllda korrekt pga att jag kopierade mitt gamla inlägg.
Jag vill så gärna göra er delaktig i länkarna så att ni får en bra bild utav Joel och hur han fungerar . Så jag försöker en gång till.
Det är en del jag svarat tidigare. Men mod raderade dom pga att det egentligen var offtopic. Och det stämmer. Men jag ska försöka svara er igen mer On topic senare.

Utifrån Bernandos inlägg får man en perfekt och klar bild utav Joel och hur han fungerar. In i det sista spelade han ett spel. Hans sista inlägg på den användaren så försöker han med hjälp av en ledsen smiley och lena ord bedyra sin oskuld

(FB) Djurplågare lös i Lerum

Han försöker med målande beskrivning verkligen komma undan. Denna "farliga" och "smarta" individ. Denna "övermänniska"

(FB) Djurplågare lös i Lerum

Jag gillar hans ord som tex: Herregud, fruktansvärt och hemskheter.

Lite skillnad mot detta inlägg:

(FB) Fantiserar om att bli seriemördare..

eller detta:

Men min favorit är denna. Där han skriver hur lätt han tycker det är att komma undan:

Är det säkert att han skrev det?
Citera
2014-07-12, 23:05
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Är det säkert att han skrev det?

Ja.

Det är obestridligt.

Och hur mycket folk än vill säga att det där är monstruöst så är det trots allt typexempel på mänsklig idioti.
Citera
2014-07-13, 09:43
Medlem
Citat:

Ja, det är intressant det du skriver. Alla kulturer har sina straffpåföljder vid psykisk ohälsa. I brottmål i USA handlar det mycket om den åtalade hade insikt i om att det han/hon gjorde var fel ur samhällets perspektiv, och om denne kunde anpassa sitt handlande i relation till brottet/brotten för att undslippa att bli tagen. Bedömningen blir då "Guilty" eller "Not guilty by reason of insanity". Ett inte så representativt exempel är fallet om Dahmer. Han bedömdes som frisk och fick fängelse. Men idag anser många forskare att han hade Aspergers syndrom. Så med största sannolikhet hade han dömts till rättspsykiatrisk vård om det hade skett i Sverige. Det verkar således vara svårt att dra en gräns mellan vad som är allvarligt psykiskt sjukt och inte allvarligt psykiskt sjukt, och det skiljer sig från land till land och från fall till fall. Vad som är friskt och sjukt verkar vara en fråga om psykologi, politik och geografi.

Jag tycker att det är intressant med den nya lagen som ska träda i kraft, förmodligen 2016: Att ta bort rättspsykiatrisk vård som påföljdsförslag. Vid brott så bedöms då gärningsmannen som antingen tillräknelig eller icke tillräknelig.

För att bedömas som icke tillräknelig så krävs det att den åtalade är så pass psykiskt sjuk att denne i princip totalt saknar insikt (intellektuellt såväl som emotionellt) i om att brottet var fel och hur samhället reagerar på brottet. Då blir det lite som i USA, "Not guilty by reason of insanity". I sådana fall så undslipper den åtalade straffpåföljd och skickas till ett sjukhus som inte är en rättspsykiatrisk enhet.

Det innebär följaktligen att de som begår allvarliga brott och har Aspergers syndrom, schizofreni eller annan psykisk störning bedöms som tillräkneliga och döms till fängelse, förutsatt att de har insikt i om att brottet/brotten var fel ur samhällets synpunkt och att de kunde anpassa sitt handlande därefter. Och skulle de med hänsyn till sin psykiska problematik inte klara trycket i fängelset så skickas de till en rättspsykiatrisk enhet där de får avtjäna resten av sitt fängelsestraff. Men skulle läkare bedöma att det finns risk för återfall eller ett vårdbehov efter avtjänat straff så kan de i teorin förlänga tiden hur länge som helst. Så folk i fängelser kommer troligen inse att det finns ett högt pris att krackelera i fängelset och skickas till rättspsykiatrin.

Jag har hört att tanken är att de som är dömda till rättspsykiatrisk vård a la den gamla lagen ska slussas ut till öppenvårdsenheter mellan 2016 och 2019, och de rättspsykiatriska enheterna kommer endast att befolkas av fängelseinterner.

Min teori är att de bedömde "dagispedofilen" i Kalmar som psykiskt sjuk men inte allvarligt psykiskt sjuk, för att de ska kunna döma honom till fängelse och anpassa sig till den nya lagen som med stor sannolikhet ska träda i kraft. Så hade An*er begått sina brott idag så hade de troligen dömt honom till fängelse istället, trots hans psykiska ohälsa.
Senast redigerad av Darius83 2014-07-13 kl. 09:55.
Citera
2014-07-13, 10:25
Medlem
Neromechas avatar
Beror mycket på domstolens sammansättning. Svenska domare och nämndemän har ganska fria tyglar att tolka lagen.
Citera
2014-07-13, 20:35
Medlem
Superkissekattens avatar
Citat:
Nej, men pedofiler kanske bör skänka en del av sin lön till organisationer som hjälper barn?

Jag förstår faktiskt vad du menar och vad du försöker göra. Och dina tankar och värderingar är fina. Hat föder ju i regel hat. Och det går naturligtvis att vända på det. Att kärlek föder kärlek.
Men hur mycket jag än skulle vilja tillämpa det, så är det en spärr i mig som hindrar mig. Jag vill ge Joel stryk och mer därtill.
Och det ökar givetvis risken, att Joels hat i stället växer.
Men jag vet inte hur jag ska komma ifrån det.
Senast redigerad av Superkissekatten 2014-07-13 kl. 20:43. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in