2014-07-12, 16:41
Medlem
Superkissekattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkissekatten
Jag skrev detta inlägg tidigare i morse. Men blev tvungen att ändra lite i texten. Ber om ursäkt.

Det här kommer låta drygt. Men det är inte alls meningen och jag hoppas du tolkar det på rätt sätt.

Jag kan inte tala för alla. Men jag tycker du har fel där. Oavsett storlek och utseende på gärningsmannen så skulle det inte spela någon roll för vare sig mig, eller människor i min närhet. Jag tycker det är så fruktansvärt patetiskt att på internet och i verkliga livet, framhäva hur häftig och tuff man och vilka farliga kompisar man har Men just för att fylla i statistiken så vill jag berätta att vi har misshandlat större människor för mindre anledningar än det som Joel gjort. Det finns människor som behöver ett ordentligt järnrör i knäskålen. Och Joel Ander är en utav dom. Folk ska inte tro att dom kan komma undan hur som helst när dom har gjort något riktigt fel. Speciellt inte för att dom är 2 meter långa, väger 150 kg muskler, har rakade skallar, skägg och satanisttatueringar.

Men för att vara realistisk. Det beror med all säkerhet på vilket umgänge man växt upp i, och vilka värderingar man har.
Majoriteten av svenska folket går runt och knyter i stället handen i fickan. Men man ska inte dra alla över en kant.

Hatet gentemot Joel bygger inte på hans mindre kroppshydda.
Det är hans personlighet som är totalt blåst blandat med hans gärningar som gör mig fullkomligt galen av raseri.
Hur han hånar folk, hur överlägsen han tror han är. Hur han skryter. Hur han försöker framställa sig. Hur feg han är osv.

Han ångrar inte vad han gjort. Han grät inte för vad han gjorde.
Han grät för att han åkte fast. Han grät för att han ville komma undan. Han grät för att han var rädd.

Utifrån Bernandos inlägg får man en perfekt och klar bild utav Joel och hur han fungerar. In i det sista spelade han ett spel. Hans sista inlägg på den användaren så försöker han med hjälp av en ledsen smiley och lena ord bedyra sin oskuld

(FB) Djurplågare lös i Lerum

Han försöker med målande beskrivning verkligen komma undan. Denna "farliga" och "smarta" individ. Denna "övermänniska"

Jag gillar hans ord som tex: Herregud, fruktansvärt och hemskheter.

Lite skillnad mot detta inlägg:

(FB) Fantiserar om att bli seriemördare..

eller detta:

Men min favorit är denna. Där han skriver hur lätt han tycker det är att komma undan:

Den här tråden har vaknat till liv igen, för att jag och många fler, vill att fanskapet aldrig någonsin ska få en ärlig chans ute i samhället. Håll honom för fan inlåst så länge som möjligt och ge honom ordenligt med stryk. Ofta och länge.

Fan vad trött jag blir på mig själv i bland. Länkarna blev inte ifyllda korrekt pga att jag kopierade mitt gamla inlägg.
Jag vill så gärna göra er delaktig i länkarna så att ni får en bra bild utav Joel och hur han fungerar . Så jag försöker en gång till.
Det är en del jag svarat tidigare. Men mod raderade dom pga att det egentligen var offtopic. Och det stämmer. Men jag ska försöka svara er igen mer On topic senare.

Utifrån Bernandos inlägg får man en perfekt och klar bild utav Joel och hur han fungerar. In i det sista spelade han ett spel. Hans sista inlägg på den användaren så försöker han med hjälp av en ledsen smiley och lena ord bedyra sin oskuld

Han försöker med målande beskrivning verkligen komma undan. Denna "farliga" och "smarta" individ. Denna "övermänniska"

Jag gillar hans ord som tex: Herregud, fruktansvärt och hemskheter.

Lite skillnad mot detta inlägg:

eller detta:

Men min favorit är denna. Där han skriver hur lätt han tycker det är att komma undan:

Senast redigerad av Superkissekatten 2014-07-12 kl. 16:43. Anledning: Lagade länkar
Citera
2014-07-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neromecha
För att vara ärlig tror jag att JA skulle vara den som skulle ringa polisen i fråga. När han blev konfronterad med att vara djurplågaren i Lerum så bröt han ihop och började gråta ut inför *alla* människor, och sen förnekade han och sen erkände han allt.

Han kunde ha blånekat, och då varit en fri man idag.

Tror också att det där med katterna snarare var ett symptom på en känsla av maktlöshet, och att det är tveksamt om han hade kunnat attackera snygga tjejer (han skulle ha kunnat försökt, men tror inte han hade nog med is i magen).

Men det var ändå tur att han angav sig. Om man beter sig så vidrigt som han gjorde så ska man inte gå lös i samhället. I An*ers fall torde han behöva mångårig professionell hjälp.
Citera
2014-07-12, 19:52
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darius83
Men det var ändå tur att han angav sig. Om man beter sig så vidrigt som han gjorde så ska man inte gå lös i samhället. I An*ers fall torde han behöva mångårig professionell hjälp.
Vilken typ av professionell hjälp tänker du dig att JA ska ha? Vad ska den innehålla för att fungera bra?
Citera
2014-07-12, 19:53
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Nej, för vi har inte capital punishment i Sverige.
Nej, men det e ju med all säkerhet så att Joel Ander aldrig kommer förändras, så det enda sättet att förbättra hans psyke är att stänga av hans jordnöt till hjärna.
Citera
2014-07-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neromecha
Sen vet jag om att JA i sina fantasier säkert (fortfarande) föreställer sig att han är Ed Gein eller Ted Bundy, som ett sätt att kompensera för upplevd (och äkta) svaghet. Jag tror att den identitetskonstruktionen varit ytterst destruktiv för JA, och han kommer inte bli frisk från sina demoner förrän han beslutar sig om att skapa en positiv identitet.

JA's arrogans är en kompensation för hans verkliga oförmåga att projicera karisma och visa ledarskap, och detta är precis som Elliot Rodger ett fall där personens Internet-persona är en helt annan än vad människan naturligt uppvisar i ett socialt sammanhang. Detta är inte ovanligt med personer som har aspergerproblematik, som kan kontrollera vad de släpper igenom och visar via internet med helt annan typ av kontroll.

Samtidigt tror jag inte hatet mot JA bidrar till att göra samhället till en bättre plats, eller till att göra JA till en bättre person eller till att få katterna tillbaka. JA har inte varit dömd till fängelse, utan till rättspsykiatrisk vård. Detta innebär att han bedömts så pass psykiskt sjuk att han inte ses som ansvarig i samma bemärkelse som en icke psykiskt sjuk person görs.

Jag rekommenderar både JA och hans hatare att titta på roliga, uppbyggliga klipp på youtube, som klipp med Bill Hicks, George Carlin och the Umbilical Brothers.

Du skriver bra, Neromecha. Jag håller med dig. Men i An*ers fall så tror jag ändå att det kan vara svårt för honom att hitta en konstruktiv självbild. Genom livet kommer han sannolikt hela tiden bli påmind om sina vedervärdiga brott och bli ett hatobjekt, vilket torde försvåra för honom att släppa sin destruktiva självbild. Men ja, det bästa vore om han ändå kunde få sig en positiv självbild och bli kvitt sina demoner.
Citera
2014-07-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman87
Nej, men det e ju med all säkerhet så att Joel Ander aldrig kommer förändras, så det enda sättet att förbättra hans psyke är att stänga av hans jordnöt till hjärna.

Ja, det vore väl en lösning till det hela. Förutsatt att han fortfarande har sina destruktiva drag i behåll så kan man bara hoppas på att han på sikt förändras och väljer att göra något konstruktivt istället. Om han inte förändras så tycker jag att man lika gärna kan låsa in honom på psyket hela hans liv.
Citera
2014-07-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vilken typ av professionell hjälp tänker du dig att JA ska ha? Vad ska den innehålla för att fungera bra?

Prio nummer ett är ju att se till att han inte återfaller i brott. Då borde man med noggrannhet kartlägga vad det är som "triggat" honom till att begå brott, för att sedan åtgärda detta. Med hans autismspektrumproblematik så kan man ju se ett destruktivt inflytande från mörka specialintressen, och bristande social kompetens. Det torde leda till ensamhet som växer till ilska, som Neromecha uttryckte det. Jag spekulerar i att hans autismspektrumstörning med sociala svårigheter i kombination med inflytande från destruktiva specialintressen bidrog till att han begick dessa hemska brott som gick ut över oskyldiga. Så jag tycker att vården borde arbeta med att förbättra hans sociala kompetens och göra honom medveten om vad för stimuli och information han bör hålla sig undan ifrån. Att se till att han håller sig borta från det som är destruktivt för honom kräver ju givetvis en väldigt lång observationstid. Sedan finns det nog en hel del annat som han behöver arbeta med beroende på vilka diagnoser han har.
Citera
2014-07-12, 20:27
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkissekatten

HeHe.. Rätt typiskt för dessa människor. Deras självförtroende är det inget fel på!

Notera den vårdslösa och raljerande tonen när han talar om knivhuggna djur och
sina egna känslor inför detta. Jag tippar på att han kände en berusande makt när
han höll igång i Lerum. Killen som talar i texten bara sprudlar av hat och sjuka idéer
som han gärna delar med andra. Och varför inte? Det är inget roligt med en hemlighet
om bara man själv känner till den. FB-skrivandet var hans sätt att få "cred" av andra.

Tyvärr för honom så underskattade han polisen (som han kallade fascister!) och slutet
blev rätt episkt. Istället för beröm och respekt fick han en klockren diagnos och enkelbiljett
till slutenvården.

Vi får be till Gud att han kommer till insikt och vill reda ut sitt liv, i annat fall
så kan han sitta inlåst tills han kolar vippen.
Citera
2014-07-12, 20:38
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
HeHe.. Rätt typiskt för dessa människor. Deras självförtroende är det inget fel på!

sina egna känslor inför detta. Jag tippar på att han kände en berusande makt när
han höll igång i Lerum. Killen som talar i texten bara sprudlar av hat och sjuka idéer
som han gärna delar med andra. Och varför inte? Det är inget roligt med en hemlighet
om bara man själv känner till den. FB-skrivandet var hans sätt att få "cred" av andra.

Tyvärr för honom så underskattade han polisen (som han kallade fascister!) och slutet
blev rätt episkt. Istället för beröm och respekt fick han en klockren diagnos och enkelbiljett
till slutenvården.

Vi får be till Gud att han kommer till insikt och vill reda ut sitt liv, i annat fall

Haha gillar när han skryter om att han hotat sin mamma
Citera
2014-07-12, 21:38
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Du skriver bra, Neromecha. Jag håller med dig. Men i An*ers fall så tror jag ändå att det kan vara svårt för honom att hitta en konstruktiv självbild. Genom livet kommer han sannolikt hela tiden bli påmind om sina vedervärdiga brott och bli ett hatobjekt, vilket torde försvåra för honom att släppa sin destruktiva självbild. Men ja, det bästa vore om han ändå kunde få sig en positiv självbild och bli kvitt sina demoner.

Jag skulle säga att han för att sona sina brott när/om han kommer ut bör arbeta frivilligt för att rehabilitera misshandlade eller utkastade djur i frivilliga djurhem, och också skriva ner varför han tänkte som han gjorde så psykologer kan motverka liknande fall i framtiden.
Citera
2014-07-12, 21:40
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64

till slutenvården.

Han skulle "kommit undan" (eller snarare hamnat djupare i skiten) ifall han blånekat till allt. Men han saknade nerverna för det. "Any man who must say he is the king, is no true king".
Citera
2014-07-12, 21:43
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman87
Tror inte alls på din teori att JA är nån slags rebound för frustrationer.

Folk tycker helt enkelt han är ett creep.

Ja, fast folk går inte igång på att orka bry sig om att hata creeps (eller hata alls) om de inte själva är frustrerade på insidan.

Jag har noterat samma sak med pedofilidebatten, där vissa tycks mena att människor som bara är födda med störningen pedofili (men inte lever ut den) MÅSTE KOKAS I OLJA LEVANDE OCH SEN MATAS TILL HUNDAR MEDAN FOLK SPARKAR PÅ DEM OCH HUGGER AV DERAS FINGRAR!

Påfallande ofta är de som har den inställningen män i åldern 18-30 som inte har barn eller familj själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in