2014-07-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ok. My bad. Men du måste hålla med om att avsaknad av ev. fingeravtryck är lika "mystiska" oavsett vem gärningsmannen är. Och så lät det inte i ditt ursprungliga inlägg.

Det är inte ett inlägg som indikerar att jag tvivlar på KJ:s skuld, det är ett inlägg som pekar på att jag inte tror att tejprullen hade något med detta att göra. Jag trodde det framgick.
Citera
2014-07-12, 20:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En fejkning tycker jag att vi kan utesluta. Återgivningen med MB´s svaga minne till trots tyder starkt på att hon uttryckte sig som hon brukade göra vid deras konversationer. Även de täta sms han mottog följde hennes vanliga mönster.
Allt det där visste KJ. - Hur orden föll i dessa enstaviga sms vet vi inte - men MB hade hur som helst trott att hon varit på kant med sin mor och velat prata om detta. - KJ följer sedan upp MB-spåret genom att säga att VB haft ett "ärende" åt det håll MB bodde (och att VB också skulle ha haft vissa planer för söndagen). - Ett sms till MB föregick larmsamtalet med 5 min; ett larmsamtal som tvärt avbröts. KJ kan då ha ryckt åt sig VB:s mobil och sedan försökt göra sken av att VB fortsatt sitt sms:ande ett tag, men då - från KJ:s horisont - att VB gjorde allt för att få träffa MB.
Citera
2014-07-12, 21:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Allt det där visste KJ. - Hur orden föll i dessa enstaviga sms vet vi inte - men MB hade hur som helst trott att hon varit på kant med sin mor och velat prata om detta. - KJ följer sedan upp MB-spåret genom att säga att VB haft ett "ärende" åt det håll MB bodde (och att VB också skulle ha haft vissa planer för söndagen). - Ett sms till MB föregick larmsamtalet med 5 min; ett larmsamtal som tvärt avbröts. KJ kan då ha ryckt åt sig VB:s mobil och sedan försökt göra sken av att VB fortsatt sitt sms:ande ett tag, men då - från KJ:s horisont - att VB gjorde allt för att få träffa MB.
I sex SMS, två och två i taget??? Han skulle i så fall ha hållit nere antalet SMS till ett minimum för att inte avslöja sig eller väcka misstankar i något SMS.

Nej, det var VB som skrev SMS:en.
Citera
2014-07-12, 21:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
17:04 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:09 Bangsuan har ett misslyckat samtal till 112
Telefonen befinner sig under basstationen som täcker Johanssons hemadress
17:28 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:42 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:43 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:46 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:47 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:07 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:13 Berg skickar SMS till Bangsuan
18:21 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:40 Bangsuan skickar SMS till Berg
19:31 Berg skickar SMS till Bangsuan

Knappast, du.
MB kommer inte ihåg vad VB skrev, men hans svar övertygade KJ om att MB inte ville varken sms:a eller träffa VB varför han passade på att lägga ut villospår som gick ut på att förbereda marken för VB:s promenad med sin gula plastpåse åt det håll MB bodde.
Citera
2014-07-12, 21:09
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Det är inte ett inlägg som indikerar att jag tvivlar på KJ:s skuld, det är ett inlägg som pekar på att jag inte tror att tejprullen hade något med detta att göra. Jag trodde det framgick.
Så kan det vara. Men alldeles oavsett vem som delat på tejpen saknas spårbara fingeravtryck. Jag drar fram nya tejpbitar med nageln och är högst osäker på att det skulle avlagts spårbara tryck på mina rullar. Men det kanske beror på hur man håller i dem. Avsaknad av spår kan inte tas som intäkt i KJ:s bokföring. Greppar du?
Citera
2014-07-12, 21:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
MB kommer inte ihåg vad VB skrev, men hans svar övertygade KJ om att MB inte ville varken sms:a eller träffa VB varför han passade på att lägga ut villospår som gick ut på att förbereda marken för VB:s promenad med sin gula plastpåse åt det håll MB bodde.
I så fall hade KJ sagt att VB sa att hon skulle gå hem till MB.
Citera
2014-07-12, 21:13
Medlem
Citat:
Så kan det vara. Men alldeles oavsett vem som delat på tejpen saknas spårbara fingeravtryck. Jag drar fram nya tejpbitar med nageln och är högst osäker på att det skulle avlagts spårbara tryck på mina rullar. Men det kanske beror på hur man håller i dem. Avsaknad av spår kan inte tas som intäkt i KJ:s bokföring. Greppar du?

Man måste ju hålla i rullen också. Jovisst är det så att frånvaron av något ( i detta fall KJ:s DNA) inte är ett bevis i sig.

Men om KJ hade torkat bort sitt DNA från rullen varför hade han då inte torkat bort VB:s blod från den? Skulle han lyckats få bort spår från sig själv men samtidigt lyckats missa spåret fråb VB??? Nä detta håller inte.
Citera
2014-07-12, 21:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
I sex SMS, två och två i taget??? Han skulle i så fall ha hållit nere antalet SMS till ett minimum för att inte avslöja sig eller väcka misstankar i något SMS.

Nej, det var VB som skrev SMS:en.
KJ hade själv sms:at med VB en längre tid, han hade hört rykten på byn, han hade hört vad VB berättat, och han hade själv gjort sina egna efterforskningar. Han visste t.ex. att VB blivit inlåst på karateklubben vid ett tillfälle och passade då också på att förhöra sig om vem som skulle komma och hämta henne, osv. - Det KJ vid det här laget visste om VB:s relation med MB gjorde honom mycket motiverad att efter VB:s larmsamtal ta över kommandot. Flera sms till MB var dessutom skickade två ggr, som om någon inte riktigt kunnat hantera VB:s mobil. - Observera också att MB sade sig inte kunna utesluta att han bara tryckt bort VB:s sms utan att läsa dessa.
Citera
2014-07-12, 21:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
I så fall hade KJ sagt att VB sa att hon skulle gå hem till MB.
Nej, KJ är mer utstuderad än så; han ville ju göra sken av att han egentligen ingenting alls visste om MB.
Citera
2014-07-12, 21:16
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Man måste ju hålla i rullen också. Jovisst är det så att frånvaron av något ( i detta fall KJ:s DNA) inte är ett bevis i sig.

Men om KJ hade torkat bort sitt DNA från rullen varför hade han då inte torkat bort VB:s blod från den? Skulle han lyckats få bort spår från sig själv men samtidigt lyckats missa spåret fråb VB??? Nä detta håller inte.
Eller annars är det så enkelt att det i samband med hållandet av en tejprulle i kombo med "nagelskrap" inte ger några matnyttiga fingeravtryck. Det krävs ingen särskilt stor "yta" av handen (än mindre fingeravtryck) för att hålla i en tejprulle och skrapa litet med nageln. Ergo: Avsaknad av fingeravtryck från KJ betyder nada och intet.
Citera
2014-07-12, 21:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

"Ett ärende åt det hållet" stämmer väl in på vittnesiakttagelsen kl 21.30.

"Vissa planer för söndagen (i Lul*å)" stämmer även det väl in på det kulturevenemang som skulle hållas i Lul*å dagen därpå.

Orealistiskt att tänka sig att KJ fejkade med sådan perfektion (VB´s sms till de båda männen skiljde sig avsevärt i ton och frekvens) samtidigt som han var upptagen med att ta ihjäl sin vän.
Citera
2014-07-12, 21:22
Medlem
Citat:
Eller annars är det så enkelt att det i samband med hållandet av en tejprulle i kombo med "nagelskrap" inte ger några matnyttiga fingeravtryck. Det krävs ingen särskilt stor "yta" av handen (än mindre fingeravtryck) för att hålla i en tejprulle och skrapa litet med nageln. Ergo: Avsaknad av fingeravtryck från KJ betyder nada och intet.

Men ändå är denna tejprulle en tungt vägande faktor i domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in