2014-07-12, 20:32
Medlem
Vassilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LT10
Idag blev en back vid namn Wilhelm Westlund klar för oss. Grabben är 19 år och kommer från kaffepaketen där han noterats för 43 Elitseriematcher. Stockholmskille vilket är positivt, majoriteten av spelarna ska bestå av 08-grabbar. Tanken är att han ska lånas ut till HA kommande säsong. Inget spektakulärt nyförvärv kanske men tror det är en väldigt smart värvning med tanke på att backar som Norell, Englund, Arnesson, Ollas-Mattsson kan ta klivet till Nordamerika redan efter kommande säsong,

Det stämmer att han är klar för skansens apförening! En talang som dock inte riktigt platsar i SHL ännu.
Om han fortsätter satsa kommer han bli en bra två-vägsback. Bra förstapass och helt okej i det defensiva.
2014-07-12, 22:42
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vassili
Det stämmer att han är klar för skansens apförening! En talang som dock inte riktigt platsar i SHL ännu.
Om han fortsätter satsa kommer han bli en bra två-vägsback. Bra förstapass och helt okej i det defensiva.

Och som LT10 sa så är tanken att han ska bli utlånad kommande säsong. Men inte omöjligt att han får speltid iaf. Kan bli skador och vi har många backar som kan bli uttagna i jvm-laget. Norell blir garanterat det, Englund tror jag blir det, Ollas-Mattsson kan mycket väl bli det. Då behövs det back-up bland backarna.
2014-07-12, 23:08
Medlem
JoshTees avatar
Hade lite tråkigt och kollade hur många utländska spelare alla lag har. Sillyn är inte slut än och Skellefteå lär säkert värva nån utländsk spelare då det är väldigt tunt med svenskar av den klassen de behöver.

Här är listan just nu.

Färjestad 10
Örebro 10
Växjö 9
Leksand 8
Luleå 8
Linköping 6
Brynäs 5
Modo 4
HV71 4
Djurgården 4
Frölunda 3
Skellefteå 2

De största främlingslegionerna är alltså Färjestad, Örebro, Växjö Leksand och Luleå. Tycker det är tråkigt när mer än 1/3 av laget är utländska spelare. Som Djurgårdare tycker jag våra 4(som egentligen bara är 3 då Mantas är Litauer men också Stockholmare sen barnsben) är en eller två för många.
Senast redigerad av JoshTee 2014-07-12 kl. 23:12.
2014-07-13, 10:10
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Hade lite tråkigt och kollade hur många utländska spelare alla lag har. Sillyn är inte slut än och Skellefteå lär säkert värva nån utländsk spelare då det är väldigt tunt med svenskar av den klassen de behöver.

Här är listan just nu.

Färjestad 10
Örebro 10
Växjö 9
Leksand 8
Luleå 8
Linköping 6
Brynäs 5
Modo 4
HV71 4
Djurgården 4
Frölunda 3
Skellefteå 2

De största främlingslegionerna är alltså Färjestad, Örebro, Växjö Leksand och Luleå. Tycker det är tråkigt när mer än 1/3 av laget är utländska spelare. Som Djurgårdare tycker jag våra 4(som egentligen bara är 3 då Mantas är Litauer men också Stockholmare sen barnsben) är en eller två för många.
Samtidigt så är det just nu i princip omöjligt för ett lag som Leksand att värva svenska spelare av den kalibern man är ute efter. Speciellt när marknaden för svenska spelare är extremt tunn just nu, om man inte vill ha det absoluta bottenskrapet. Självklart hade jag sett ett lag av enbart svenskar, men jag har inga problem med att ha åtta utlänningar i laget.
2014-07-13, 10:12
Medlem
Vassilis avatar
Citat:

Här är listan just nu.

Färjestad 10
Örebro 10
Växjö 9
Leksand 8
Luleå 8
Linköping 6
Brynäs 5
Modo 4
HV71 4
Djurgården 4
Frölunda 3
Skellefteå 2

Okej, Danny Taylor kommer inte spela i FBK nästa säsong. Justin Pogge är värvad som en efterträdare och det enda som saknas är en nu klubb för Taylor.

Och med din syn på vad som räknas som utlänning eller ej så är ju knappast Marius Holtet en utlänning då han är "Karlstadskille sedan barnsben".
Nästan så att Røymark och Jensen kan tryckas in under din kategori på "svenska spelare" också.

Men för att vara helt ärliga, 9 utlänningar varav tidigare nämnda Holtet kommer inte till spel denna säsong då han fortfarande dras med sviterna från hjärnskakningen ifjol. Joakim Rohdin är värvad som ersättare.

Dvs 8 utlänningar, varav iaf 6 st kommer tillföra mycket mer än vad dom lediga (och troliga) värvningarna som finns att göra bland de klubblösa svenskarna på marknaden.
2014-07-13, 10:58
Medlem
Thains avatar
Citat:

Här är listan just nu.

Färjestad 10
Örebro 10
Växjö 9
Leksand 8
Luleå 8
Linköping 6
Brynäs 5
Modo 4
HV71 4
Djurgården 4
Frölunda 3
Skellefteå 2

Once a främlingslegion, always a främlingslegion. Skulle vi om 10år ha 25 egna produkter och 10 SM-guld är det säkert säsongerna med utlänningar man minns mest!! Alltid lika viktigt att framhäva
2014-07-13, 11:31
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Samtidigt så är det just nu i princip omöjligt för ett lag som Leksand att värva svenska spelare av den kalibern man är ute efter. Speciellt när marknaden för svenska spelare är extremt tunn just nu, om man inte vill ha det absoluta bottenskrapet. Självklart hade jag sett ett lag av enbart svenskar, men jag har inga problem med att ha åtta utlänningar i laget.
Det blir inte bättre nästa år när SHL expanderar. Då blir det fler SHL-lag som slåss om samma spelare. NHL kommer förmodligen att expandera snart också. Fler kommer att åka över till Nordamerika. Ligor i Europa vinner redan kampen om många spelare.

Slopandet av max två transatlanter är en tydlig indikation på att vi rör oss mot ett internationellt SHL.
2014-07-13, 11:32
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vassili
Okej, Danny Taylor kommer inte spela i FBK nästa säsong. Justin Pogge är värvad som en efterträdare och det enda som saknas är en nu klubb för Taylor.

Och med din syn på vad som räknas som utlänning eller ej så är ju knappast Marius Holtet en utlänning då han är "Karlstadskille sedan barnsben".
Nästan så att Røymark och Jensen kan tryckas in under din kategori på "svenska spelare" också.

Men för att vara helt ärliga, 9 utlänningar varav tidigare nämnda Holtet kommer inte till spel denna säsong då han fortfarande dras med sviterna från hjärnskakningen ifjol. Joakim Rohdin är värvad som ersättare.

Dvs 8 utlänningar, varav iaf 6 st kommer tillföra mycket mer än vad dom lediga (och troliga) värvningarna som finns att göra bland de klubblösa svenskarna på marknaden.

Jag gjorde inga värderingar överhuvudtaget mer än vad som stod i passet gällande utlänning. Som sagt räknade jag Mantas i DIF och Holtet i Färjestad. Finns säkert fler man inte borde räkna. Finnar i Luleå och Norrmän i Färjestad kanske är mer lokala spelare än för de klubbarna att ha Skåningar eller Stockholmare.
Taylor är fortfarande i FBKs trupp. Räknade som sagt trupperna just nu. Annars blir det godtyckligt.
Tycker bara för många klubbar har alldelers för många importer. Det ska verkligen vara toppspelarna i laget. Jag är väl nostalgisk och bakåtsträvare. Förstår att SHL skulle tappa extremt mycket i kvalitet men skulle gärna se max 3 utländska spelare/lag. Förstår att det inte går med eu-regler.

Är ändå nöjd med att DIF har 21 av 28 spelare just nu från Stockholm med omnejd. Är det någon annan klubb som har så bra lokal anknytning? Räkna hela länet. För jag räknade iaf in Södertäljekillen Jocke Eriksson.
2014-07-13, 11:34
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Det blir inte bättre nästa år när SHL expanderar. Då blir det fler SHL-lag som slåss om samma spelare. NHL kommer förmodligen att expandera snart också. Fler kommer att åka över till Nordamerika. Ligor i Europa vinner redan kampen om många spelare.

Slopandet av max två transatlanter är en tydlig indikation på att vi rör oss mot ett internationellt SHL.

En extremt tråkig utveckling tycker jag. Svårare att identifiera sig med ett lag då.
2014-07-13, 11:44
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Är ändå nöjd med att DIF har 21 av 28 spelare just nu från Stockholm med omnejd. Är det någon annan klubb som har så bra lokal anknytning? Räkna hela länet. För jag räknade iaf in Södertäljekillen Jocke Eriksson.
Sedan så har ju Djurgården det på pappret överlägset sämsta laget i hela SHL. Man skulle må bra av 4-5 utlänningar av lite högre klass. Tror inte du hade varit särskilt missnöjd med det.
2014-07-13, 12:03
Medlem
Vassilis avatar
Citat:
Jag gjorde inga värderingar överhuvudtaget mer än vad som stod i passet gällande utlänning. Som sagt räknade jag Mantas i DIF och Holtet i Färjestad. Finns säkert fler man inte borde räkna. Finnar i Luleå och Norrmän i Färjestad kanske är mer lokala spelare än för de klubbarna att ha Skåningar eller Stockholmare.
Taylor är fortfarande i FBKs trupp. Räknade som sagt trupperna just nu. Annars blir det godtyckligt.
Tycker bara för många klubbar har alldelers för många importer. Det ska verkligen vara toppspelarna i laget. Jag är väl nostalgisk och bakåtsträvare. Förstår att SHL skulle tappa extremt mycket i kvalitet men skulle gärna se max 3 utländska spelare/lag. Förstår att det inte går med eu-regler.

Du ville ju få det till att Mantas egentligen inte borde räknas som utlänning eftersom han är "Stockholmare sedan barnsben", vilket förbättrar kvoten av antal svenskar kontra utländska spelare i ditt lag. För att kunna peka på att andra lag minsann har massvis med utländska spelare.

Jag ser hellre ett profil-starkt SHL med hög standard och en hel del spets i form av utländska spelare än enbart svenska spelare vars kvalité egentligen passar i div. 2.

FBK har brutit kontraktet med Danny Taylor, varför han finns kvar i truppen på EP bör du fråga deras redaktion om.
2014-07-13, 12:15
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Sedan så har ju Djurgården det på pappret överlägset sämsta laget i hela SHL. Man skulle må bra av 4-5 utlänningar av lite högre klass. Tror inte du hade varit särskilt missnöjd med det.

Är absolut med dig där. Skulle gärna byta ut några av våra utländska spelare mot andra bättre även fast jag gillar Saviano så kommer han vara en tredje eller fjärdekedjespelare. Eller Trukhno mot en hetare. Men tyvärr finns inte ekonomin. Framförallt när SHL snor 6 mille från oss.

My bad vad gäller Taylor. Visste inte att kontraktet var brytet än. Visste iofs att han inte skulle spela för er.
Räknade ju shls snyggaste spelare Mantas som utlänning ju!

Klart DIFs lag är det överlägset sämsta i hela SHL är inte orolig på målvaktssidan som är en av de bättre eller backsidan som är proppfullt av talanger. Men forwardssidan är en av de sämsta någonsin i elitseriehistorien! Kommer bli riktigt tuff säsong. Hoppas vi kan kämpa till oss en tiondeplats och slippa ett livsfarligt kval.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in