Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Vad skulle det vara? Blod? Fett? Svett? Ben? När man dör på sjukhussängen dvs, dör man av halshuggning eller på spåret där tåg åker - ja då kan man argumentera för att saker frigörs.

Ok. Så du bestrider att allting som kroppen består av frigörs när en livsform dör?

Om man nu inte dör av halshuggning eller på en tågräls?

Då borde det ju ligga drivor av intakta kroppar överallt.
Citera
2014-07-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Meningen med livet tjejer, för mig är det specifika tjejer som gäller och samt att dricka alkohol (för att det är gott också.)

Visst är det gött att veta sin uppgift?

Kör hårt.
Citera
2014-07-12, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
När du inte är sysselsatt så är du mer närvarande i nuet, ledan är orsakat egot som behöver sysselsättning av någon form, tankeverksamhet till exempel. Om man då sysselsätter sig så ger man in till egots kognitiva funktion istället för att hitta lugnet i simpel närvaro. Kan du bryta detta mönster och spendera en mer mental verksamhet i det tillståndet som orsakar leda utan att faktiskt lida av ledan så vill jag påstå att du kanske kan hitta någon slags personlig mening.

Vad är "simpel närvaro"?

Man distraheras bara från ledan genom att syssla med något, men att syssla med något kan aldrig ge någon varaktig tillfredsställelse. Att känna leda är att känna tillvaron som den är, alltså fullständigt meningslös.

Citat:
Jag har ingen leda av att inte vara sysselsatt och märker att det är mer meningsfullt i det mentala tillståndet än i tillstånd jag är sysselsatt med tänkande eller några andra krävande praktiska aktiviteter.

Det faktum att man försöker göra tillvaron oförnimbar visar just att det absolut inte finns någon mening med den.
Citera
2014-07-12, 14:08
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vad är "simpel närvaro"?

Existens.

Citat:
Man distraheras bara från ledan genom att syssla med något, men att syssla med något kan aldrig ge någon varaktig tillfredsställelse. Att känna leda är att känna tillvaron som den är, alltså fullständigt meningslös.

Ja fast det skapar ju ett slags lidande om man ser saker så, att känna leda eller meningslöshet i själva existensen, därför måste man finna en tillfredsställelse i bristen av syssla (eller i själva existensen). Finner du tillfredsställelse genom att bara existera så blir resten tillfredsställande också.

Citat:
Det faktum att man försöker göra tillvaron oförnimbar visar just att det absolut inte finns någon mening med den.

Därför man inte bör försöka göra tillvaron oförnimbar. Hitta mening i meningslösheten kan man väl också säga. Jag ser inte varför en meninglös sak skulle nödvändigtvis orsaka leda.
Senast redigerad av particulum1 2014-07-12 kl. 14:11.
Citera
2014-07-12, 14:30
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Ok. Så du bestrider att allting som kroppen består av frigörs när en livsform dör?

Om man nu inte dör av halshuggning eller på en tågräls?

Halshuggning och tågräls var exempel på dödsfall där saker faktiskt frigörs från kroppen iochmed dödsfallet. Andra exempel kan vara bilkrash där föraren för av blodförlust, där blodet i detta fallet är bortfallet.

Citat:
Då borde det ju ligga drivor av intakta kroppar överallt.

Jag pratar om sekunden då man dör. Självklart faller saker bort från oss efter vi dött. Men inte direkt efter och det fattar du väl. Vi ruttnar, förlorar blod etc.

Kanske offtopic men denna killen beskriver exakt hur det är att dö.
Senast redigerad av Theangleaxe 2014-07-12 kl. 14:49.
Citera
2014-07-12, 14:33
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Meningen? Meningen är att det formlösa vill uttrycka sig i form. Universum ser sig själv genom dig. Liver är en lek av kurragömma och den som har sett igenom egot kommer att förstå detta inlägg.
Citera
2014-07-12, 14:42
Bannlyst
1. Tillvaron består av en ständig strävan av uppfyllande av behov såsom att äta sig mätt, dricka sig otörstig, vila, få sex osv.

2. Många av dessa mål uppnås ofta inte, och uppnås de, så visar det sig att de inte är positiva (i samma mening som saker är "positiva" inom medicinen och juridiken) utan negativa. De "tillfredsställer" bara genom att avhjälpa ett lidande, såsom hunger, törst, trötthet, kåthet etc.

3. Om alla ens behov är tillfredställda och man är sysslolös, så känner man leda. Detta beror på att man när man är sysslolös känner det som strävandet distraherar en ifrån, nämligen att existensen som sådan är helt innehållslös. Ledan är den omedelbara förnimmelsen av detta. Att man alls känner leda visar att en objektiv mening med tillvaron är helt omöjlig.
Citera
2014-07-12, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Meningen? Meningen är att det formlösa vill uttrycka sig i form. Universum ser sig själv genom dig. Liver är en lek av kurragömma och den som har sett igenom egot kommer att förstå detta inlägg.
låter som att du har kontakt med en andevarelse som är nöjd att vara i din kropp.

Synd att det (uppenbarligen) inte är Jesus.
Citera
2014-07-12, 15:02
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
1. Tillvaron består av en ständig strävan av uppfyllande av behov såsom att äta sig mätt, dricka sig otörstig, vila, få sex osv.

Ja, men tillvaron består också av att tänka, reflektera och inte bara fysiska behov som kroppen kräver för att kunna operera (sex kan väl ifrågasättas kanske).

Citat:
2. Många av dessa mål uppnås ofta inte, och uppnås de, så visar det sig att de inte är positiva (i samma mening som saker är "positiva" inom medicinen och juridiken) utan negativa. De "tillfredsställer" bara genom att avhjälpa ett lidande, såsom hunger, törst, trötthet, kåthet etc.

Vad menar du att dessa saker inte visar sig vara positiva? Jag anser att det är mycket positivt att jag äta mig mätt, dricka mig otörstig, vila och få sex. Det är hur man förhåller dig till sakerna som är det betydliga. Varför jag anser att dessa saker är positiva är för att det tillfredsställer just fysiska behov som skapar ett mentalt välmående och inte skapar just ett lidande som du påpekar. Du får det att låta som att tillfredsställd hunger, törst trötthet, kåthet etc. inte är särskilt relevanta faktorer.

Jag vet att det i princip bara tillfredsställer, men det är väl något som verkligen är högst relevant att göra för att få en positiv livsstil eller en positivt fylld vardag.

Citat:
3. Om alla ens behov är tillfredställda och man är sysslolös, så känner man leda. Detta beror på att man när man är sysslolös känner det som strävandet distraherar en ifrån, nämligen att existensen som sådan är helt innehållslös. Ledan är den omedelbara förnimmelsen av detta. Att man alls känner leda visar att en objektiv mening med tillvaron är helt omöjlig.

Jag skulle väl ändå uppfatta dig som en person som har insett att existensen är meningslös, låt mig då fråga: hur lyckas du hantera detta ledande som följer med insikten av detta? Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle väl uppfatta mig ha ungefär samma förståelse, men jag känner inga känslor som avsky, olust, ovilja, motvilja m.m.
Senast redigerad av particulum1 2014-07-12 kl. 15:05.
Citera
2014-07-12, 15:04
Medlem
sinsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Evolution skulle jag påstå är meningen med livet, specifikt mot högre form av medvetande.

Uppkomst av människor tycks vara ett resultat av målinriktad evolution mot högre medvetande. Vi människor har så högt medvetande att vi utklassar alla andra livsformer på planeten.

Du trodde att du svarade på frågan om vad livet är, men du svarade egentligen på frågan om vad du är. Den enskilda individen har inte en unik mening med sitt liv, men mänskligheten har det. Att vara det mest medvetna djuret på planeten.
Människan är evolutionens spjutspets och drivkraft och hon representerar en ny fas i evolutionen. Där den mentala förmågan är så utvecklad hos en art att den övervinner allt motstånd från miljö och andra djur.
Genom evolutionen så har livet i alla former strävat efter att uppnå så hög form av medvetande som är möjligt. Starkast överlever och genom sitt medvetande så har människan blivit den starkaste arten. Totalt dominant.
Högt medvetande är alltid en evolutionär fördel.

Evolutionen har ett syfte, högre medvetande. Människans dominans är beviset på det, helt enligt evolutionskonceptet. Vi är utan fiender bland djur , oavsett fysiska skillnader. Genom vårt höga medvetande är vi starkare än alla arter på jorden och pga det vinner vi evolutionen.

Den enskilda individen har endast den allmänna kollektiva mening , egenvärde och skyldighet som alla människor har. Att bli mer medveten. Sträva efter mer kunskap.

Den individuella meningen med livet får man skapa själv varje dag och bestäms av individen.

Jag förstår vad du säger. men vad är meningen med evolution.
alltså det låter konstigt. Men allt är onödigt. tex väl i livet som vi lever måste vi äta för att överleva.
så att äta är nödvändigt för oss själva. men att vi lever är helt onödigt. för att inget överlever på att "vi lever" inte universum inget annat heller. allt handlar om den stora helheten.
Jag tycker iaf att livet egentligen inte har en mening. men jag är här ändå och får göra de bästa utav de.man kommer ju sakna livet en vacker dag.
Citera
2014-07-12, 15:06
Bannlyst
Citat:
Förutsatt att känslor är ett bra måttverktyg att mäta universiella ting med.
Citera
2014-07-12, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, men tillvaron består också av att tänka, reflektera och inte bara fysiska behov som kroppen kräver för att kunna operera (sex kan väl ifrågasättas kanske).

Allt är fysiskt. Ofta kallar man det mentala för "psykiskt", men det är ju bara elektricitet och olika kemikalier. Men det som motiverar en är i vilket fall olika behov.

Citat:
Vad menar du att dessa saker inte visar sig vara positiva? Jag anser att det är mycket positivt att jag äta mig mätt, dricka mig otörstig, vila och få sex. Det är hur man förhåller dig till sakerna som är det betydliga. Varför jag anser att dessa saker är positiva är för att det tillfredsställer just fysiska behov som skapar ett mentalt välmående och inte skapar just ett lidande som du påpekar.

Jag skrev "i samma mening som saker är 'positiva' inom medicinen och juridiken", men du lyckades missa det.

Citat:
Du får det att låta som att tillfredsställd hunger, törst trötthet, kåthet etc. inte är särskilt relevanta faktorer.

Tillfredsställandet av allt detta avhjälper bara ett lidande. Det tillför inget.

Citat:
Jag vet att det i princip bara tillfredsställer, men det är väl något som verkligen är högst relevant att göra för att få en positiv livsstil eller en positivt fylld vardag.

Men det är ju det som inte finns.

Citat:
Jag skulle väl ändå uppfatta dig som en person som har insett att existensen är meningslös, låt mig då fråga: hur lyckas du hantera detta ledande som följer med insikten av detta? Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle väl uppfatta mig ha ungefär samma förståelse, men jag känner inga känslor som avsky, olust, ovilja, motvilja m.m.

Man behöver ju inte ta livet av sig för att inget har någon egentlig mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in