Citat:
Ursprungligen postat av
Derivative
Förstår inte alls vad du menar med det där stycket! 0 kan representera väldigt många saker beroende på sammanhanget. Här är några exempel:
1. 0 kan representera medelvärdet för en sekvens av heltal. Exempelvis är medelvärdet av sekvensen {1,-1,1,-1,1,-1} noll.
I en talsekvens kan medelvärdet bli en brist på värde, i detta fall 0. Nollan representerar då inte ett medelvärde utan är att betrakta som medium eller en mellanställning i talsekvensen. Noll kan aldrig representera ett värde då det i sig bär betydelsen av frånvaron av alla former av värden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Derivative
2. Om x=(a,b), där x är lika med innerprodukten av två nollskiljda vektorer a och b. Då betyder x=0 att a och b är vinkelräta. Vidare gäller att (a,a)=0 om och endast om a=0, Och här är 0 inte ens ett värde, utan en vektor ("ett värde med en riktning").
Om x är skalärprodukten av två nollskilda vektorer och där skalären av denna operation på dessa två vektorer är lika med 0 (eller ingenting) blir ju automatiskt vektorerna vinkelräta, eftersom skalärprodukten kan ses som "a:s projektion på b multiplicerad med b:s längd". Enda sättet att utesluta denna "projektion" (alltså då skalären är lika med 0 eller ingenting) är ju att ställa de två vektorerna vinkelräta.
Hur menar du att den vektor (a) ser ut vars "storlek och riktning" är lika med 0? Jag kan inte se nollan representera någonting i detta fall, det får du gärna förklara. Blandar du inte också ihop vad någonting är med vad någonting är lika med (eller bär för värden) i ditt exempel?
Citat:
Ursprungligen postat av
Derivative
3. Om x=a-b, då betyder x=0 att a=b. Om a och b är vektorer då måste a och b förutom att ha samma värde också ha samma riktning.
Om x=a-b och om du därefter likställer x med 0 (eller ingenting) så betyder ju detta att skillnaden mellan a och b är "obefintlig, 0 eller ingenting" - något som då betyder att a=b. Om a och b sedan är vektorer (d.v.s. har en storlek och riktning) så innebär detta ju självklart att dessa måste vara av lika värden. Detta förändrar ju inte att 0 egentligen bara bär betydelsen av ingenting eller tomhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Derivative
4. Om x representerar radien på en cirkel, då kan vi byta ut alla siffror och istället associera allting med cirklar som vi annars brukar associera med tal. Dvs, vi byter ut 2 mot en cirkel med radie två, 7 mot en cirkel med radie 7 osv.. I det här fallet kommer noll att vara en punkt. Och då kan du ju fråga dig själv om en punkt är något?
Jag kan fortsätta, men jag tror jag tror du förstår poängen.
Eftersom x representerar radien på en cirkel och då denna i punkten är lika med 0, är en obefintlig radie eller varandes ingenting så representeras cirkeln av en punkt. Punkten är fortfarande en punkt och är inte att betrakta som en cirkel, punkten har endast fått representera en cirkel utan en radie men detta klargör ju bara att 0 eller noll i radie inte är "någon form av radie" utan representerar en icke-existens eller tomhet när det kommer till cirklars radie.
Du har en benägenhet att blanda samman vad något "är" med vad det som är "bär för värde eller självaste frånvaron av värden" i dina matematiska uträkningar och resonemang. 0 menar jag endast representera självaste frånvaron av värde och du har i flera fall fått A=A att betyda A är A i dina resonemang (för att uttrycka skillnaden mellan en existensberättigad värdebärare med ett reellt värde och den värdebärare som saknar existensberättigande eller är = 0). Själv skiljer jag på värdebäraren och det påstådda värdet (eller frånvaron av detsamma).
I händelse av att värdebäraren har frånvaron av samtliga värden (alltså är = 0) innebär detta också att värdebäraren saknar existensberättigande (om A alltså är = 0 så innebär också detta att A blir 0 eller förlorar sitt existensberättigande och endast representeras av tomhet). Detta visade du ju själv med x=a-b som blev a=b då du tog ifrån x sitt existensberättigande genom att likställa denna värdebärare med 0 (x=0).
Citat:
Ursprungligen postat av
Derivative
Jag förstår inte vad du menar med att fysiker skulle kunna basera hela sin förståelse av världen på siffran 0? Fysiker baserar hela sin förståelse av världen genom att göra experiment och på så vis upptäcka lagar och mönster i naturen. Sedan kan man såklart beskriva detta med matematik vilket är nödvändigt om man vill kunna göra beräkningar, men det är en annan sak.
Siffran 0 representerar tomhet eller ingenting - och jag menar att det finns fysiker (främst teoretiska sådana) som hävdar att grunden till alltings existens ligger i tomhet (eller just ingenting eller siffran 0).
mvh
Mattias