Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBeming
Jag har kommit till insikt om att siffran 0 är vital då den inte representerar något värde alls i egentlig mening och de fysiker som baserar hela sin grundläggande förståelse av världen på denna siffra kan ju knappast ha någon bärkraft i sin förståelse av världen (även om det av vetenskapen hävdas så idag) att förmedla till andra människor.
mvh
Mattias
Förstår inte alls vad du menar med det där stycket! 0 kan representera väldigt många saker beroende på sammanhanget. Här är några exempel:
1. 0 kan representera medelvärdet för en sekvens av heltal. Exempelvis är medelvärdet av sekvensen {1,-1,1,-1,1,-1} noll.
2. Om x=(a,b), där x är lika med innerprodukten av två nollskiljda vektorer a och b. Då betyder x=0 att a och b är vinkelräta. Vidare gäller att (a,a)=0 om och endast om a=0, Och här är 0 inte ens ett värde, utan en vektor ("ett värde med en riktning").
3. Om x=a-b, då betyder x=0 att a=b. Om a och b är vektorer då måste a och b förutom att ha samma värde också ha samma riktning.
4. Om x representerar radien på en cirkel, då kan vi byta ut alla siffror och istället associera allting med cirklar som vi annars brukar associera med tal. Dvs, vi byter ut 2 mot en cirkel med radie två, 7 mot en cirkel med radie 7 osv.. I det här fallet kommer noll att vara en punkt. Och då kan du ju fråga dig själv om en punkt är något?
Jag kan fortsätta, men jag tror jag tror du förstår poängen.
Jag förstår inte vad du menar med att fysiker skulle kunna basera hela sin förståelse av världen på siffran 0? Fysiker baserar hela sin förståelse av världen genom att göra experiment och på så vis upptäcka lagar och mönster i naturen. Sedan kan man såklart beskriva detta med matematik vilket är nödvändigt om man vill kunna göra beräkningar, men det är en annan sak.