Citat:
Ursprungligen postat av
matterik
Hur ser Svp på att kopiera Kinas system och sätta upp det i Sverige. Vore inte det en bra ide. Jag menar Kina har ju verkligen lyckats som nation och är nu en superstat. Judarna är inte kapabla att infiltrera kina heller. Dessutom har kina överlevt diverse kriser och har varken expanderat eller minskat i geografisk storlek nämnvärt. De gör ett mycket stabilt och starkt intryck. NWO är inte kapabla att ge sig på Kina heller.
Har Svp funderat på att skapa en Politbyrå. Här är bilder på Kinas system:
http://apcomparative.wikispaces.com/file/view/9Nov.png/429923804/9Nov.png
http://www3.pref.nara.jp/eastasia_e/secure/1022/chart.jpg
Alla former av "köpta" system är av sin natur av ondo. Det spelar ingen roll vilket system vi talar om, men så fort man börjar definiera sig själv utefter externa faktorer så har man misslyckats med att definiera och omforma systemet baserat på sina egna tolkningar och sin egen förståelse.
Att ta influenser, ta lärdom av dem, väga dem i den politiska vågskålen och ta ställning till dess vara eller icke-vara är bra, och hjälper både individer och kollektiv att växa som personer eller ideologier. Men det är inte samma sak.
Det är av samma anledning som Svenskarnas parti definierar sig som nationalistiskt och ingenting annat. Den moderna historien är full av sökare, som söker efter etiketter att klistra på sig själva, efter former och mallar som hjälper dem definiera sig. Historiskt så har detta i praktiken alltid resulterat i destruktiva rörelser och subkulturer oförmögna till att definiera sig själva eller finna styrka i det egna, den egna kampen och de egna målen.
Jag talar inte för SvP, men jag anser mig ha en viss förståelse för partiets politik och kan säga med säkerhet att nej, det är inte intressant att kopiera Kinas system. Inte bara för att Kina är långt ifrån en felfri stat, och inte därför att Kinas statssystem är chockfullt av korruption och nepotism. De främsta anledningarna måste vara att SvP söker definiera sin egna framtid, inte leta efter paketlösningar i främmande länder, att SvP inte vill dra till sig identitetssökande som vill omdefiniera partiet genom de mallar de applicerar på sig själva i sitt sökande, samt att Kinas politiska mall måste ses i sitt etniska perspektiv, där varje folk av nödvändighet måste utarbeta sitt egna system utefter sina egna perspektiv och förutsättningar.
Det kinesiska systemet har dock mycket gott i sig, och definitivt något jag vill att många av mina partikamrater ska försöka sätta sig in i. Det är dock oerhört omfattande, eftersom Kina består av ett komplicerat politiskt maskineri djupt grundat i den egna kulturen. Det viktigaste är inte det som står på pappret, utan det som sker vid sidan om. Det är också svårast att få förståelse för och jämföra med våra egna förhållanden.
De teknokratiska strukturerna är te.x. något som jag mycket gärna vill se i ett framtida Sverige, med bemyndigade tjänstemän med sakkunskap, tillsatta på projektbasis.
Gällande skapandet av en form av politbyrå så har jag mycket begränsad kunskap i just hur det fungerar i praktiken, men det är tvivelsutan intressant, och skulle mycket väl kunna fungera som ännu ett komplement till ett korporativistiskt, delvis teknokratiskt system. Det är definitivt något jag själv måste läsa mig in på.
Citat:
Ursprungligen postat av
biramannen
Superstat och superstat. Landet är styrt av en kommunistregim som förtrycker oppositionella. Bara kolla den omfattande internetcensuren.
Är dock för trött för att sätta mig in i hur deras politiska system fungerar mer konkret... där kanske du har en poäng
Detta för oss tillbaka till min vanligaste argumentation. Jag har många gånger sagt att demokrati är skräp, men att jag gärna ser mycket av det som idag är inbakat i demokratibegreppet, te.x. yttrandefrihet, mötesfrihet och åsiktsfrihet.
Så om jag kan förespråka en auktoritär meritokrati med yttrandefrihet, så kan man mycket väl förespråka goda delar av den Kinesiska "kommunismen", och arbeta för att rasera eller ändra de strukturer som uppenbarligen leder till Kinas förtryck av oppositionella.
Uppenbarligen anser Kina själva att deras system är förhållandevis skört, eftersom de känner att de måste utöva den form av våld och tvång som de faktiskt gör. Vilket knappast talar till deras fördel.
Vi ska ta allt gott vi ser, och göra gott. Och där vi ont ser, märka det med ont.