Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-07-11, 15:29
Medlem
Rickard-SvPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matterik
Finns det inte en fara för att Svenskarnas parti blir som ett sorts pyramidspel, styrt av han som inte kan avsättas, dvs partiledaren.

Blir det inte en sorts personkult i en sådan auktoritär organisation med en enda man som möjlig ägare och ledare.

Även om många idéer i Svps partiprogram är vettiga inklusive deras avståndstagande från dagens definition av demokrati, så tror jag att om ett "ickedemokratiskt" svenskt styrelseskick skapas i framtiden i Sverige, så kommer inte Svp sitta i detta styre.

Du kan ju ta och läsa i stadgarna hur det går till att avsätta partiledaren. Jag tror även att Stefan frivilligt skulle avsäga sig posten om inte medlemmarna hade förtroende för honom.
Citera
2014-07-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard-SvP
Du kan ju ta och läsa i stadgarna hur det går till att avsätta partiledaren. Jag tror även att Stefan frivilligt skulle avsäga sig posten om inte medlemmarna hade förtroende för honom.
Med andra ord, de med den absoluta makten i Svp är partistyrelsen och regionledarna.

https://www.svenskarnasparti.se/partistadgar/

Citat:
I händelse av att sittande partiledare avgår eller om partiledaren missbrukar sin post, bryter mot partiets principer eller genom avsaknad av handlingskraft visar prov på ineffektivt ledarskap, så kan partiets medlemmar genom partistyrelsen, samt regionsledarna, ställa partiledaren till ansvar och frånta denne sin post. Ett avsättande av partiledaren görs vid ordinarie eller extrainkallat partistyrelsemöte. Beslut om fråntagande av parti-ledarens befattning skall gälla vid ¾ enighet av alla regionsledare samt styrelseledamöter, undantaget partiledaren. Styrelseledamöter som inom 30 dagar före mötet har tillträtt ansvarsposten har inte rätt att besluta om val av partiledare enligt B).

Och partistyrelsen är dessa:

https://www.svenskarnasparti.se/partistyrelsen/
Citera
2014-07-11, 16:11
Medlem
Neolitikums avatar
§ 5 Styrelse och ledning

Citat:
A) Partistyrelsen
Svenskarnas partis partistyrelse skall minst bestå av partiledare, vice partiledare, kassör samt sekreterare.

B) Partistyrelsens uppgifter
Partistyrelsens uppgifter är att:
1) Leda partiets arbete och föra ut direktiv till berörda avdelningar och arbetsgrupper.
2) Upprätta och verka för att partiets verksamhetsplan och politik efterlevs.
3) Understödja och vägleda de olika partiregionerna.
4) Utse regionsledare.
5) Utse arbetsgrupper på riksnivå.
6) Etablera och upprätthålla kontakter med nationalistiska organisationer och partier.
7) Aktivt motverka splittringar och rykten inom partiet.
8 ) Anordna ideologiska utbildningar och föreläsningar.
9) Upprätta budget och handha partiets ekonomi.
10) Upprätta valfond och utse valberedning.

4) I en politisk organisation så ska lokala medlemmar utse en regionsledare, inte partistyrelsen.
Regionsledarna utser sedan partistyrelsen, som en valberedning tagit fram inför partikongressen.
Idag så utser partistyrelsen varandra genom kompisband.

7) Där ser vi kraftiga brister i dagens partistyrelse, de främjar splittring, de motverkar den inte.

10) Vad ska SvP med valberedning till då alla regionsledare är utsedda av dem själva och därmed röstar som partistyrelsen vill.

Jag tror det finns större medlemsinflytande inom kommunistpartiet i Nordkorea.
Citera
2014-07-11, 16:11
Medlem
TheBurdens avatar
Svenska jobb till svenska arbetare:
Citat:
Som en del i Svenskarnas partis valrörelse arrangerar partiet den 30 augusti en demonstration i Stockholm under parollen Svenska jobb till svenska arbetare.
https://www.realisten.se/2014/07/11/svenska-jobb-till-svenska-arbetare/
Citera
2014-07-11, 16:18
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum

Sällan har jag sett en mer missnöjd människa än dig. Kanske du kan nedlåta dig till att förklara vad du föreslår istället för dagens organisation? Att klaga är lätt men att vara konstruktiv kräver mer, så vi är alla otåliga av att få höra dina visdomar.
Senast redigerad av JedemDerSeine 2014-07-11 kl. 16:23.
Citera
2014-07-11, 16:21
Medlem
Benderss avatar
Igår vart jag överbjuden till min granne,där det vankades grillfest i vårat radhusområde.

Vi klippte häcken mellan våra baksidor då han bjöd över mig,en trevlig gest.

Han och hans familj är relativt nyinflyttade så jag tänkte det kunde bli ett trevligt sätt att lära känna varandra över en bit mat och några öl.

Det var även andra där,och allt eftersom kvällen gick pratades politik och ölen forsade ner i struparna och det visar sig att dom flesta i skaran sympatiserar med just... SvP.

Efter ett tag åker musiken på och det jag minns är denna :

https://www.youtube.com/watch?v=31d2n1GvGRU

Min fråga är,är detta en favoritlåt för er i Svp då den spelades flertalet ggr ?
Citera
2014-07-11, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Sällan har jag sett en mer missnöjd människa än dig. Kanske du kan nedlåta dig till att förklara vad du förslår istället för dagens organisation? Att klaga är lätt men att vara konstruktiv kräver mer, så vi är alla otåliga av att höra dina visdomar.
Jag antar att man skulle ha en National Peoples Congress på något sätt som de har i Kina. Den fattas väl i er organisationsstruktur. Se bild:

http://www.theworldofchinese.com/wp-content/uploads/2013/11/power-structure.jpg
Citera
2014-07-11, 16:35
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Sällan har jag sett en mer missnöjd människa än dig. Kanske du kan nedlåta dig till att förklara vad du föreslår istället för dagens organisation? Att klaga är lätt men att vara konstruktiv kräver mer, så vi är alla otåliga av att få höra dina visdomar.
Det gjorde jag precis, är du dyslektiker?
Citera
2014-07-11, 16:36
Medlem
Rickard-SvPs avatar
Citat:
§ 5 Styrelse och ledning

4) I en politisk organisation så ska lokala medlemmar utse en regionsledare, inte partistyrelsen.
Regionsledarna utser sedan partistyrelsen, som en valberedning tagit fram inför partikongressen.
Idag så utser partistyrelsen varandra genom kompisband.

7) Där ser vi kraftiga brister i dagens partistyrelse, de främjar splittring, de motverkar den inte.

10) Vad ska SvP med valberedning till då alla regionsledare är utsedda av dem själva och därmed röstar som partistyrelsen vill.

4) De lokala gruppledarna rekommenderar en person och partiledningen bekräftar valet.

7) Trams.

10) Valberedningen är till för att undersöka vilka kandidater som är villiga och lämpliga att ställa upp i valen.
Citera
2014-07-11, 16:56
Medlem
PilsnerPers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benders
Igår vart jag överbjuden till min granne,där det vankades grillfest i vårat radhusområde.

Han och hans familj är relativt nyinflyttade så jag tänkte det kunde bli ett trevligt sätt att lära känna varandra över en bit mat och några öl.

Det var även andra där,och allt eftersom kvällen gick pratades politik och ölen forsade ner i struparna och det visar sig att dom flesta i skaran sympatiserar med just... SvP.

Min fråga är,är detta en favoritlåt för er i Svp då den spelades flertalet ggr ?

Varför frågade du inte när du var på plats?
Citera
2014-07-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benders

Det ser ut som en nazistlåt snarare än en Svplåt.
Citera
2014-07-11, 17:03
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Det gjorde jag precis, är du dyslektiker?

Antagligen, för det enda jag ser från dig är bara klagomål efter klagomål. Är det inte partiets inställning i Ukrainafrågan eller Södermans insatser eller angående avsättandet av Straybullet, så är det bristen på demokrati inom partiet. Aldrig har ett positivt ord kommit över dina läppar; den ena negativismen efter den andra avlöser varandra. Sådana människor tröttar ut mig, för jag föredrar att berömma andra bröders insatser istället för att uttala mig fördömande om andra. Men vi är ju alla olika. Det enda jag funderar över är vad dina insatser för nationalismen består av, annat än att tillrättavisa oss andra?
Senast redigerad av JedemDerSeine 2014-07-11 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in