Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agentina
Hon bodde själv i Zinkgruvan men var tydligen skriven i Åmmeberg. Mustangen är/var hennes, men det är inte den som varit inblandad i brottet eller hur jag ska formulera mig. LL hade även en nyare Volvo, det är den JH tagit till sitt jobb.
Det är nog inte lönt att söka på bilar skrivna på LL då det inte säger så mycket. Tänk försäkring samt förare/ägare under 24 eller 25 år, så får du lista ut resten själv.

LL har jobbat sen hon tog studenten. Hon var inte rädd för att hugga i! Det är en tjej det gick bra för och hon tjänade bra, det stack säkert med i JH:s ögon.

En annan sak som säkerligen stuckit i Jonnas ögon kan jag tänka mig är den förändring hon genomgått senaste året, det finns foton där hon är en väldigt vacker ung kvinna och foton där hon gått upp väldigt mycket i vikt efter massor med skräpmat mm. Att då bli brädad av LL som på de foton jag sett var väldigt vacker svider nog då Jonna säkerligen minns hur hon en gång såg ut.
Citera
2014-07-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, hygientekniker är ett annat ord för städare. http://www.borago.se/Certifierade-Hygientekniker.html

Inom vissa yrken säger man även lokalvårdare.
Citera
2014-07-10, 23:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Ja, det är väldigt konstigt att vi inte fått höra mer om bråket mellan LL och JH på krogen och de påstådda sms:en som JH ska ha skickat till LL där hot framgått. Hade någon tjej skickat hot-sms till mig så hade jag sagt det till mina anhöriga och vänner... och någon av dem borde väl vilja sprida detta tycker jag. Som hämnd om inget annat. Jag börjar misstänka att sådana sms inte existerar och att bråket på krogen inte är till LL:s fördel att tala om alt. att det aldrig blev fysiskt.
Jag tror att de allra flesta som har insyn i just dom här sakerna du tar upp och annat med
kring de berörda personerna, är så enormt chockade och ledsna just nu att de minst av allt
finner det påkallat att teckna sig ett konto på det här forumet och börja producera inlägg
om vad de känner till i historien.
Möjligen sker det i ett senare skede men nu är det inte direkt prioriterat.
Citera
2014-07-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ja, hon hade säkert kontakter. Vad vi kan konstatera att ingen av tjejerna var akademiker men de hade ändå anställningar och jobbade. De var inga lata arbetsskygga ungdomar eller socialt utslagna. Vanlig arbetarklass helt enkelt. Pengar för bilar kan föräldrarna stått för eller så var hon duktig på att spara. Tror inte hon hade en väldigt hög lön direkt.

Jag vet inte om denna sida är rätt men jag googlade på vad en servicetekniker kan tänkas tjäna och fick upp: http://statsskuld.se/lonestatistik/for-Servicetekniker,+automationstekniker-6526/
Citera
2014-07-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Misstänker starkt att du går över ån efter vatten.. Men kan inte heller utesluta eventuell infiltration från UFO. Vad jag skulle vilja ha svar på – och där jag menar att ”ortsbefolkningen” med stor sannolikhet är uppdaterade – är hur till vida grannarna, som ju faktiskt agerade, upplevde att ”grälet” pågick i två / alternativt tjugo minuter. Ett förtydligande där skulle indikera en hel del både vad gäller händelseförlopp och uppsåt.

Allå, allå! Kan någon från orten vänligen bringa klarhet därvidlag?

Jag tyckte jag läste någonstans att grannen som gått och ringt på skulle vara av modell äldre och man vet aldrig hur personens tidsuppfattning är, jag har svårt att tänka mig att dem bråkat i hela 20 minuter faktiskt.
Citera
2014-07-10, 23:39
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag vet inte om denna sida är rätt men jag googlade på vad en servicetekniker kan tänkas tjäna och fick upp: http://statsskuld.se/lonestatistik/for-Servicetekniker,+automationstekniker-6526/

Var rätt blandat men med tanke på hennes låga ålder så tippar jag på att hon låg strax under 30.000 i månaden före skatt. En personlig assistent som jobbar mycket nätter och helger kan tjäna ungefär lika mycket. När jag jobbade som PA när jag var yngre så tog jag nästan bara nätter. Som bäst kunde jag tjäna nästan 30.000 efter skatt... men då jobbade jag mycket övertid också iof. Om man jobbar som PA på icke ob-timmar så är lönen betydligt lägre dock. Har för mig att någon skrev att JH jobbade mycket natt. Sen tror jag att LL hade mer pengar att röra sig med då JH:s hästar nog åt upp hennes lön rätt ordentligt.
Citera
2014-07-10, 23:43
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tror att de allra flesta som har insyn i just dom här sakerna du tar upp och annat med
kring de berörda personerna, är så enormt chockade och ledsna just nu att de minst av allt
finner det påkallat att teckna sig ett konto på det här forumet och börja producera inlägg
om vad de känner till i historien.
Möjligen sker det i ett senare skede men nu är det inte direkt prioriterat.

Mycket möjligt men en del reagerar ju med ilska och vill hämnas. Om de redan är reggade på FB så hade de nog passat på att trasha JH rätt hårt. Nära familj och så är nog inte intresserade av det dock tror jag, men kanske någon ytlig bekant?
Citera
2014-07-10, 23:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jag tror för min personliga del att de där långa 20 minuterna i själva verket "bara" uppgick
till nånstans runt 10 på sin höjd.
Och det behöver i verkligheten inte ha varit fråga om ett gräl. Inte nödvändigtvis.
Utan istället en rasande GM som ger ljud ifrån sig medan hon håller på att släcka livet
på den förhatlige antagonisten. Och offret förmår ett tag skrika av smärtor och vädja
om nåd och alltsammans av detta kommer av grannarna att uppfattas som något annat
än det beskrivna.

Fast jag kan ha grundligt fel - den garderingen gör jag gärna - och det alltså utspelat
sig ett alldeles högljutt gräl som föregått det dödande som kommer att ske.
Men hur som helst: tvivlar på ljud som varat så pass länge som i "hela" 20 minuter.

När det gäller den upplevda tidshorisonten så är jag helt inne på din linje. Oavsett scenario så tror jag att tiderna kan halveras - det är nog lite så som vårt psyke fungerar under såna omständigheter.

Om det skulle vara det längre förloppet som gäller så tror / hoppas jag att dödandet föregåtts av ett gräl som helt spårat ur. Men där handlar det också om lite önsketänkande härifrån .. inser jag.
Senast redigerad av LeeVan 2014-07-11 kl. 00:06.
Citera
2014-07-11, 00:11
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Var rätt blandat men med tanke på hennes låga ålder så tippar jag på att hon låg strax under 30.000 i månaden före skatt. En personlig assistent som jobbar mycket nätter och helger kan tjäna ungefär lika mycket. När jag jobbade som PA när jag var yngre så tog jag nästan bara nätter. Som bäst kunde jag tjäna nästan 30.000 efter skatt... men då jobbade jag mycket övertid också iof. Om man jobbar som PA på icke ob-timmar så är lönen betydligt lägre dock. Har för mig att någon skrev att JH jobbade mycket natt. Sen tror jag att LL hade mer pengar att röra sig med då JH:s hästar nog åt upp hennes lön rätt ordentligt.

Du får nog göra dina beräkningar gällande PA-lön utefter den här:

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Personlig-assistent-1192
Citera
2014-07-11, 00:35
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Du får nog göra dina beräkningar gällande PA-lön utefter den här:

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Personlig-assistent-1192

Det är lite olika, tex om man är anställd på ett privat företag eller kommunalt. Sedan lever man på OB:n egentligen och det är nog främst unga som kan göra det. När man skaffar barn och familj så vill man inte jobba helger och nätter längre. Mitt första PA jobb låg på strax under 90 kr i timmen plus OB. Då var jag kommunalt anställd. På mitt sista PA-jobb tjänade jag strax över 130 kr i timmen men jobbade mertiden på ob-tider, mycket övertid samt att jag var anställd på ett företag ist för hos kommunen. Alla jobben hade jag i Stockholm, så lönen är säkert en aning högre än på landsbygden. Att jobba som PA är fan slitigt, man orkar inte med det i längden, men det funkar när man är ung och flexibel. Idag skulle jag inte orka med all skit man får ta rent fysiskt men också mentalt av elaka brukare och deras anhöriga som behandlar en som en slav.

Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Även lågbegåvade kan ta sig igenom skolan.

Ja herregud ja. Finns helt IQ-befriade personer som jag pluggar med på universitet. De borde inte ens ha fått gå ut grundskolan.
Citera
2014-07-11, 09:53
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
En sevärd dokumentär: "Kvinnor som mördat"

https://www.youtube.com/watch?v=3FyDSDoMmNA

Jag vet inte om den var sevärd.
Dokumentären kom ju inte fram till någonting.
Att intervjua ena brottslingen när den andra har dött i fängelset, och mäta hur hårt en man och en kvinna slår på telefonluren när dom agerar telefonförsäljare säger inte så mycket tycker jag.

Studera folks vanliga parförhållanden vid konflikter så ser du vem den elaka är generellt sett.
Citera
2014-07-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Jag vet inte om den var sevärd.
Dokumentären kom ju inte fram till någonting.
Att intervjua ena brottslingen när den andra har dött i fängelset, och mäta hur hårt en man och en kvinna slår på telefonluren när dom agerar telefonförsäljare säger inte så mycket tycker jag.

Studera folks vanliga parförhållanden vid konflikter så ser du vem den elaka är generellt sett.

,
Det vore intressant att ha iaktagit JHs beteende till JN och JA, började hon äta skräpmat och bli mer självdestruktiv för att JA gjort slut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in