2014-07-10, 21:16
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Går du tillräckligt snabbt så hinner de inte ifatt dig

Men varför måste du ta till ytterligheter. Och vad är det för konstigt med att kommunikation sker på ett ickeverbalt plan? Nu finns det ju människor som alls inte kan läsa av människor, men de flesta kan det. Sedan finns det ju "byggjobbarmentalitet" och killar som visslar och skriker. Men det är ju inte det som är topic här, och en helt annan sak.

Utan här handlar det om komplimanger.

Hur menar du att männen hoppar fram när du svischar förbi?++++++++++++++++++++++++++

Nu låter det ju som att raggande män anfaller mig vart jag går, och så är det inte, men visst händer det någon gång ibland.

De gånger jag har varit på stan så har de ropat högt till mig (inte något förolämpande till att börja med utan typ "hallå!" VÄnta!" el dyl. Eftersom jag som sagt är omedveten om min omgivning oftast så är det ju inte som jag har pejlat vem det kan vara innan, jag antar att således att dom har något viktigt att säga mig och stannar artigt till. And there it goes.

Men annars är det vanligare med det scenario som en liknande tråd tog upp - på bussen, tåget, eller hållplatsen där man väntar. Där är det svårt att undvika dem. Oftast slår de upp samtalet om något oskyldigt som t.ex hållplatser eller busstider som jag svarar artigt på för att sedan gå vidare ...
Citera
2014-07-10, 21:18
Medlem
Big Bosss avatar
Jösses vad bittra vissa tjejer är märker man. Jag blir bara glad om någon ger mig komplimanger på mitt utseende! Jag ser mig inte som ett stycke kött eller så för det!

Varför är ni så arga/bittra?!
Citera
2014-07-10, 21:23
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Nu låter det ju som att raggande män anfaller mig vart jag går, och så är det inte, men visst händer det någon gång ibland.

De gånger jag har varit på stan så har de ropat högt till mig (inte något förolämpande till att börja med utan typ "hallå!" VÄnta!" el dyl. Eftersom jag som sagt är omedveten om min omgivning oftast så är det ju inte som jag har pejlat vem det kan vara innan, jag antar att således att dom har något viktigt att säga mig och stannar artigt till. And there it goes.

Men annars är det vanligare med det scenario som en liknande tråd tog upp - på bussen, tåget, eller hållplatsen där man väntar. Där är det svårt att undvika dem. Oftast slår de upp samtalet om något oskyldigt som t.ex hållplatser eller busstider som jag svarar artigt på för att sedan gå vidare ...
Något är det ju i din utstrålning som gör att de vågar.

Killar behöver ladda för sånt här. Du ger dem den tiden

Du är tillmötesgående, och det gör dem modigare.
En kvinnosjukdom, the disease to please.

Det har också med rang att göra. Varför ska du vänta på dom?
Är det din uppgift att behaga främmande män?

Kort sagt du är tillgänglig.

Jämför Marilyn Monroe med Greta Garbo

Du vet ju vart det barkar när det börjar - du kan ju välja själv om du vill uppmuntra en fortsättning eller inte.
Senast redigerad av Gertrud1 2014-07-10 kl. 21:30.
Citera
2014-07-10, 21:24
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Jösses vad bittra vissa tjejer är märker man. Jag blir bara glad om någon ger mig komplimanger på mitt utseende! Jag ser mig inte som ett stycke kött eller så för det!

Varför är ni så arga/bittra?!

Gå till en ordbok och kom sedan tillbaka och formulera om frågan
Citera
2014-07-10, 21:29
Medlem
Jag skulle bli glad om du gjorde det på det sättet du beskrev. Alltså inte bli jobbig/läskig/efterhängsen och för på efter att du givit mig komplimangen.
Citera
2014-07-10, 21:30
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Något är det ju i din utstrålning som gör att de vågar.

Killar behöver ladda för sånt här.

Du är tillmötesgående, och det gör dem modigare.
En kvinnosjukdom, the disease to please.

Det har också med rang att göra. Varför ska du vänta på dom?
Är det din uppgift att behaga främmande män?

Kort sagt du är tillgänglig.

Jämför Marilyn Monroe med Greta Garbo

Så kanske det är, men den är verkligen allt annat än medvetet till för att att dra till sig intresse. Och grejen är då, måste jag verkligen ändra min personlighet för att slippa bli trakasserad på väg till jobbet?

Det kan kanske finnas något inslag av att jag vill vara trevlig mot alla. Men i mitt fall är det nog mer en yrkesskada. Jag jobbar med ett yrke där det är min uppgift att vara tillgänglig, trevlig och svara på frågor (dock inte sexrelaterat på något sätt). När jag så går med huvudet i det blå och funderar på middagen och någon ropar ut en oskyldig fråga till mig så är det min instinktiva reaktion efter många långa arbetsdagar att det är min uppgift att svara artigt. Och det räcker ju med att jag stannar till en sekund. Även om jag redan när jag hunnit se killen tydligt insett mitt misstag och vad han är ute efter, då är det ju försent.

Jag har faktiskt svårt att se hur jag ska få ihop min yrkesroll med en instinktiv "ignorera och var otrevlig" attityd. Det skulle kräva att jag är på helspänn och misstänksamt bevakar min omgivning all tid jag är ute, och det tycker jag faktiskt inte jag ska behöva göra.
Citera
2014-07-10, 21:36
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag har faktiskt svårt att se hur jag ska få ihop min yrkesroll med en instinktiv "ignorera och var otrevlig" attityd. Det skulle kräva att jag är på helspänn och misstänksamt bevakar min omgivning all tid jag är ute, och det tycker jag faktiskt inte jag ska behöva göra.

Antingen anpassar du dig till verkligheten som den är, eller hur du vill den skall vara.

Jag la till i mitt förra inlägg

"Du vet ju vart det barkar när det börjar - du kan ju välja själv om du vill uppmuntra en fortsättning eller inte."

Det du skriver är rätt mycket så kvinnor uppfostras; är man inte trevlig så är man otrevlig.

Det är inte otrevligt att inte vara tillmötesgsående för kreti och pleti.
Det kallas integritet

Nu kanske inte Margareta Krok såg ut som Angelina Jolie direkt. Men den tanten frågade man inte om vad som helst. Men jag tror inte någon såg henne som otrevlig eller bitter för den delen

Tvärtom så väckte hon oerhörd respekt

Jag sa ingenstans att du drog till dig intresse, det enda jag sa var att man kan välja om man vill ha det eller inte.
Citera
2014-07-10, 21:41
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Antingen anpassar du dig till verkligheten som den är, eller hur du vill den skall vara.

Jag la till i mitt förra inlägg

"Du vet ju vart det barkar när det börjar - du kan ju välja själv om du vill uppmuntra en fortsättning eller inte."

Det du skriver är rätt mycket så kvinnor uppfostras; är man inte trevlig så är man otrevlig.

Det är inte otrevligt att inte vara tillmötesgsående för kreti och pleti.
Det kallas integritet

Nu kanske inte Margareta Krok såg ut som Angelina Jolie direkt. Men den tanten frågade man inte om vad som helst. Men jag tror inte någon såg henne som otrevlig eller bitter för den delen

Tvärtom så väckte hon oerhörd respekt

Jag sa ingenstans att du drog till dig intresse, det enda jag sa var att man kan välja om man vill ha det eller inte.

Men givetvis i samma sekund som killen kläcker ur sig något som snygga ben eller något annat oviktigt med ett slemmigt flin så vänder jag ju på klacken och går utan ett ord. Skulle han följa efter då ber jag ju honom dra åt helvette. Men då har jag ju redan blivit irriterad.

Mitt problem här är ju att jag blir störd när jag ser trådar som uppmuntrar till detta beteende, eftersom det ju kommer att FÖRSÄMRA verkligheten. Det stämmer inte att man bara har alternativen att anpassa sig eller gilla läget. Man kan också försöka dra sitt strå till stacken för att FÖRÄNDRA läget.
Citera
2014-07-10, 22:06
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Men givetvis i samma sekund som killen kläcker ur sig något som snygga ben eller något annat oviktigt med ett slemmigt flin så vänder jag ju på klacken och går utan ett ord. Skulle han följa efter då ber jag ju honom dra åt helvette. Men då har jag ju redan blivit irriterad.

Mitt problem här är ju att jag blir störd när jag ser trådar som uppmuntrar till detta beteende, eftersom det ju kommer att FÖRSÄMRA verkligheten. Det stämmer inte att man bara har alternativen att anpassa sig eller gilla läget. Man kan också försöka dra sitt strå till stacken för att FÖRÄNDRA läget.

Men varför förändrar du inte ditt eget läge, det är ju det du är missnöjd med?
Det går ju att stämma i bäcken, och själv reglera när var hur.
Och av vem framförallt.

Som du märker är det ju flickor i tråden som inget hellre önskar att få uppmärksamhet av killar.

Varför skall du missunna dom?
Senast redigerad av Gertrud1 2014-07-10 kl. 22:08.
Citera
2014-07-10, 22:27
Medlem
Toblerone4lifes avatar
Tycker det är riktigt tråkigt att det faktiskt finns kvinnor som tar illa upp av en komplimang
Citera
2014-07-10, 22:54
Medlem
WLOGs avatar
Jag är också lite nyfiken på psykologin bakom att vissa (nästan uteslutande tjejer) tar så illa upp av en komplimang.

Att komplimanger som rör det "stycke kött" som våra kroppar faktiskt är inte alltid hamnar högst på listan över de man vill få har jag förståelse för, men hur är de något negativt? Är det en vilt främmande person som ger komplimangen har denne ju inga förutsättningar att bedöma "viktigare" delar av din person, så komplimangen/avsaknaden av mer smickrande komplimang kan omöjligen tolkas som en sågning av dessa delar.

Nu utgår jag ifrån scenariot för tråden, dvs att killen ger sin komplimang och sedan vänder på klacken; om komplimangen bara är inledningen på mer besvärande påflugenhet är det en annan femma. Även om killen som ger komplimangen inte är attraktiv för tjejen kan komplimangen troligen ses som representativ för fler killars uppfattning, och bör därmed vara en källa till någon sorts glädje.

Så vad är grejen? Att tjejen i fråga redan är så nöjd med sitt utseende att komplimanger bara tråkar ut henne (apropå självgodhet)? Eller den mer generösa (evolutionspsykologiska) tolkningen att kvinnor instinktivt känner sig hotade av ovälkommen manlig uppskattning (på ett sätt som är obegripligt för män)?
Citera
2014-07-10, 23:07
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WLOG
Jag är också lite nyfiken på psykologin bakom att vissa (nästan uteslutande tjejer) tar så illa upp av en komplimang.

Att komplimanger som rör det "stycke kött" som våra kroppar faktiskt är inte alltid hamnar högst på listan över de man vill få har jag förståelse för, men hur är de något negativt? Är det en vilt främmande person som ger komplimangen har denne ju inga förutsättningar att bedöma "viktigare" delar av din person, så komplimangen/avsaknaden av mer smickrande komplimang kan omöjligen tolkas som en sågning av dessa delar.

Nu utgår jag ifrån scenariot för tråden, dvs att killen ger sin komplimang och sedan vänder på klacken; om komplimangen bara är inledningen på mer besvärande påflugenhet är det en annan femma. Även om killen som ger komplimangen inte är attraktiv för tjejen kan komplimangen troligen ses som representativ för fler killars uppfattning, och bör därmed vara en källa till någon sorts glädje.

Så vad är grejen? Att tjejen i fråga redan är så nöjd med sitt utseende att komplimanger bara tråkar ut henne (apropå självgodhet)? Eller den mer generösa (evolutionspsykologiska) tolkningen att kvinnor instinktivt känner sig hotade av ovälkommen manlig uppskattning (på ett sätt som är obegripligt för män)?

Egentligen skall ju Katzyn svarar på detta

Bold.
Hur skall man veta det?
Att svara vänligt på en komplimang inbjuder till vidare avancemang: Killar säger inte snälla saker utan att vilja nåt mera. Det escalerar väldigt fort.

Och de säger det sällan på ett vänligt trevligt sätt, istället talar de om vad de vill göra med ens kroppsdel precis som man är ett stycke kött som inte har någon talan.

Det är inte smickrande att någon vill använda en, att någon ser en som ett objekt för egen njutning utan att vara intresserade om intresset är ömsesidigt

Det är den sortens killar som oftast ger komplimanger till främmande människor

Så risken är stor att kille som går fram och ger en komplimang om en specifik kroppsdel så. Blir sorterad i gruppen slusk.
Senast redigerad av Gertrud1 2014-07-10 kl. 23:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in