Citat:
Ursprungligen postat av
VanDenBerg
Om siffran om £35m för Sánchez stämmer (vilket den troligen gör) har Wenger nu under loppet av sisådär tio månader smällt till på två nyförvärv som båda hamnar bland fotbollens topp 20 största transfersummor. Arsenal har verkligen börjat hävda sig på marknaden. För ett år sedan var man osäker på om dem någonsin skulle köpa spelare för över £16m. Nu kan få räkna ut dem från snacket om de stora spelarna.
Är personligen väldigt nöjd över vilka spelare man lagt de stora summorna på, känner ju spontant att Aléxis Sanchez och Mesut Özil andas mer kvalitet än om man skulle köpt in t.ex. Cesc nu och Higuain förra sommaren.
Wenger är uppenbart oerhört angelägen om att värva in en precis sådan spelare som Sanchez, så det är sannolikt därför det verkar ha gått undan den här gången (om nu inget skiter sig i sista stund). Som jag skrev tidigare blev jag rätt säker på att man skulle plocka Sanchez för ett tag sedan efter Tim Stillmans artikel i Arseblog. Wengers uppattning om ett bra lag är "invincibles" - det behöver ingen tveka på, eftersom det är han själv som byggt det - och det är vad han vill ha när han har pengar. Det Arsenal har saknat länge är en riktigt bra teknisk kantspringare sedan Pires, och det är vad Wenger har hittat nu. Alltså slår han till för en gångs skull utan att gnälla för mycket om priset.
Sedan tror jag att 35 miljoner förmodligen innehåller diverse prestationsrelaterade klausuler som betalas ut efterhand. Jag såg tidigare en siffra om 28 miljoner i rena pengar. VM kanske också har varit bra ur ett Arsenalperspektiv då Wenger haft möjlighet att personligen scouta en del spelare, samtidigt som han har pengar att köpa dem med. Wenger är ju annars väldigt känd för att tveka, särskilt med stora övergångar.
Jag tror också att Sanchez kommer att bli väldigt bra för Arsenal, där vi får mycket mer fart och rörelse än med Cazorla (frågan är om han säljs förresten). Giroud är ju dessutom trots sina brister oerhört bra på att länkspela med sin omgivning, och även Özil kommer sannolikt gynnas av större ytor och fler spelare i rörelse att lägga bollen på. Man borde såklart fortfarande ta in en toppstriker, men när det inte riktigt finns någon superstjärna tillgänglig så kan jag köpa att man stärker vänsterkanten istället - och kanske tar in typ Remy för att ersätta Bendtner och låter han och Giroud konkurrera om platsen. I slutändan är inte en Mandžukić eller Jackson Martinez tillräckligt bra, utan det är ett fåtal strikers som verkligen skulle höja laget - vilket man förhoppningsvis kan lösa nästa sommar.
Nu får vi hoppas att man fixar Khedira (även om löneuppgifterna låter oroande) eller Bender, och få in en ordentlig spelare på det defensiva mittfältet.