2014-07-09, 16:24
Medlem
Har just beställt 1g 4-cmc, hoppas verkligen den lever upp till mina förväntningar nu efter det man läst i tråden hehe^^ När folk började prata om räka kunde jag inte hålla mig längre var bara tvungen att få göra en egen jämförelse!
Kommer med recension när jag fått det.

Mvh
Citera
2014-07-09, 16:47
Medlem
NyfikenOptimists avatar
@TuffShizz

Det har du helt rätt i!
Att enbart förlita på resultaten av djurförsök kan vara farligt - tänk neurosedyn

Jag skulle personligen inte testa PCA, men skulle kunna tänka mig en försiktig dos 4-CMC.
Magkänslan säger att katinoner i allmänhet är snällare mot kroppen än amfetaminer.
(Den säger också att jag verkligen saknar 3-MMC - och så beskrivs 4-CMC som stråt vassare ...)

Äsch, jag är ju jättenyfiken! Försöker bara försvara att jag nog redan bestämt mig för att prova.
Senast redigerad av NyfikenOptimist 2014-07-09 kl. 16:58. Anledning: äsch
Citera
2014-07-09, 17:14
Medlem
Hur länge brukar arom*r normalt ta på sig att skicka ut postförskott? Är det någon som har lämnat urinprov efter intag av 4-cmc?
Citera
2014-07-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenOptimist
Själv var jag inte inne på att experimentera med RC:s under mefedrontiden, däremot tyckte jag mycket om 3-MMC ...
När denna kallas för "bättre än 3-MMC" blir jag onekligen nyfiken, men också lite mer försiktig än vanligt.
(Har läst lite kemi och har några funderingar.)

friman1987 la tidigt i tråden upp en bra bild på hur 4-CMC kan antas brytas ned i kroppen;
http://postimg.org/image/iie6zgmsj/full/

Där sitter kloratomen kvar på sin plats hela vägen, och bryts inte loss så lätt som ibland antagits.
Kloratomen i 4-ställning hindrar 4-CMC från att brytas ned på samma vis som de kroppsegna fenetylaminerna (dopamin, adrenalin och noradrenalin).
Dessa har istället en OH-grupp (hydroxyl-grupp) i 4-ställning, men även i 3-ställning.

(Serotonin är en tryptamin och en annan historia - som någon annan gärna får berätta).

På frimans bild bryts 4-CMC ned till 4-Cl-norefedrin via antingen 4-Cl-efedrin eller 4-Cl-katinon.
Samtliga de tre delstegen är aktiva (men passerar BHB dåligt).
Både 4-Cl-katinon och 4-Cl-norefedrin kan - via samma, högst tillfälliga, intermediära steg - omvandlas till samma deaminerade, inaktiva och utkissbara steg.

Är några steg skadliga?

4-Cl-amfetamin (a k a 4-CA, para-Cl-amfetamin, PCA), ämnet som ger upphov till mesta oron runt 4-CMC, har visat sig klart skadligt för serotonin-neuron vid flera djurstudier, t ex denna;
http://www.researchgate.net/publication/21548233_Effects_of_para-chloroamphetamine_upon_the_serotonergic_innervatio n_of_the_rat_hippocampus

3 dagar efter tillförseln av 4-CA hade serotoninupptaget vid råttornas hippocampus-synapser minskat till 40% av kontrollgruppens, efter 6 veckor var siffran 44%.
Serotoninutsläppet på samma ställe, var efter 3 dagar bara 18% av kontrollgruppens - men hade hämtat sig till 68% efter 6 veckor ...avskräckande!

Till människor skrevs dock 4-CA en tid ut som läkemedel mot depression - ex 75 mg dagligen (! ) - utan att man uppmärksammade "några särskilt alarmerande" biverkningar.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Para-Chloroamphetamine
http://www.erowid.org/archive/rhodium/chemistry/shulgin.pea.sar.hop.html#35

Är 4-CA skadligare för råttor än för människor, eller beror det kanske mer på andra faktorer t ex på olika metaboliter, dos eller hur man mäter?

OBS! Amfetaminer bryts inte ned på riktigt samma sätt som katinoner. Katinonsyret underlättar nedbrytningen.

I en (rått-)studie över hur MDMA, metylon och mefedron (varför testades inte 4-metyl-metamfetamin?) påverkar halten av transmittorsubstanser, visade ämnena till att börja med liknande verkan - en höjning, dels av dopamin, men främst av serotonin.
Efter själva "rusfasen" visade det sig dock att serotoninhalten påverkades negativt under betydligt längre tid efter MDMA, än efter metylon och mefedron.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22169943

Gäller kortvarigare serotoninpåverkan efter katinoner även vid 4-klorering? (och för människor?)

Bl a dessa funderingar - och trådens recensioner! - har gjort mig försiktigt nyfiken på 4-CMC.
Har någon svar och/eller egna tankar?
Nyttig information. Dock vad jag sett internationellt när jag kollar runt vad som finns så ser jag bara 4-CMC på MAX 2st webshoppar, resten har istället 3-CMC. Är det stor skillnad på skadlighet och effekter i övrigt måntro?
Citera
2014-07-09, 19:08
Medlem
moondawns avatar
Detta har ingenting med räka att göra.
Citera
2014-07-09, 19:23
Medlem
NyfikenOptimists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Nyttig information. Dock vad jag sett internationellt när jag kollar runt vad som finns så ser jag bara 4-CMC på MAX 2st webshoppar, resten har istället 3-CMC. Är det stor skillnad på skadlighet och effekter i övrigt måntro?

Faktiskt ingen aning, men det låter värt att söka info om!
Hade 3-CMC i tankarna då och då medan jag läste om 4-CMC, återkommer om jag hittar något intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av moondawn
Detta har ingenting med räka att göra.

Bombade du?
Citera
2014-07-09, 19:24
Medlem
moondawns avatar
Citat:
Faktiskt ingen aning, men det låter värt att söka info om!
Hade 3-CMC i tankarna då och då medan jag läste om 4-CMC, återkommer om jag hittar något intressant.

Bombade du?
Jo.
Hände inget förutom lite seghet och trötthet.
Citera
2014-07-09, 20:06
Medlem
Men du verkar å andra sidan vara den enda som fått dålig effekt av denna. Andra verkar ju ha fått kanon resultat vid andra intagnings sätt.
Citera
2014-07-09, 20:31
Medlem
NyfikenOptimists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moondawn
Jo.
Hände inget förutom lite seghet och trötthet.

Jag har hört fler som är missnöjda efter att ha bombat 4-CMC, det kanske är magsyran som påverkar molekylen?
Hur skulle 4-CMC påverkas av tvärsur miljö?

Det får jag nog skissa och söka lite på ...men om verksamheten försvinner närmast totalt, är min första gissning någon form av deaminering.
Kolla t ex bilden friman la upp:
http://postimg.org/image/iie6zgmsj/full/

Nedbrytningsstegen är aktiva så länge aminen sitter kvar, kanske sker metaboliseringen långsammare vid andra ROA?
Citera
2014-07-09, 21:17
Medlem
WhatsWrongWithMees avatar
Har själv testat denna substans, å ja den fungerar men den saknar det där "lilla extra".

Har testat både bomb, snort och rp..

RP gjorde förbaskat.... ont?

Klart en aktiv substans men det finns bättre saker enligt mig.
Nu har jag bara testat 1g utav denna substans och det kanske hade funkat bättre i ännu högre doser, men körde i mig detta grammet på cirka 5h.
Citera
2014-07-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsWrongWithMee
Har själv testat denna substans, å ja den fungerar men den saknar det där "lilla extra".

Har testat både bomb, snort och rp..

RP gjorde förbaskat.... ont?

Klart en aktiv substans men det finns bättre saker enligt mig.
Nu har jag bara testat 1g utav denna substans och det kanske hade funkat bättre i ännu högre doser, men körde i mig detta grammet på cirka 5h.

Tycker du 4f-pvp slår denna? Empati och den översociala biten är väldigt uppskattat från min sida, så om denna erbjuder mycket av det så kommer den nog falla mig i smaken!
Citera
2014-07-09, 22:35
Medlem
TuffShizzs avatar
Citat:
Magkänslan säger att katinoner i allmänhet är snällare mot kroppen än amfetaminer.
Tvärt om, väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in