Citat:
Ursprungligen postat av
Mickeboyy
Har några uppgifter jag totalt fastnat på och behöver hjälp med. Gärna snabbt, en inlämningsuppgift som ska lämnas in väldigt snart.
Behöver gärna hjälp med både svaren och lösningarna hur du kom fram till svaret
http://i.imgur.com/SwOe8DW.jpg?1 < Fråga 6, a), b) och c) är jag helt lost på och behöver hjälp med den. Är inte koddinatsystemet för litet? Måste jag inte göra ett större och skriva in linjer eller punkter efter graferna?
Behöver hjälp med 8 b
http://i.imgur.com/I6D0mxP.jpg?1 < Behöver hjälp med:
Fråga 9 b och c
Fråga 10
Och fråga 11 a och b
PMa gärna isf
6a) Du har ett ekvationssystem med 2 definitioner på y. Sätt den ena definition lika med den andra:
3x + 1 = 0,5x - 4 och använd algebra för att lösa ut x, sedan sätt in värdet i någon av de givna ekvationerna.
Resultatet blir en punkt (x, y) som ska vara samma som koordinaterna för linjernas skärningspunkt som du kan läsa ur grafen.
6b) Här löser du med algebra som om det fanns ett likhetstecken med enda skillnad att om du multiplicerar eller dividerar med -1 så vänder du olikhetstecknet.
Ditt resultat här kommer bli samma som det området ur linje 3x + 1 som är större än eller lika med -2 dvs dra en vertikal linje vid -2 och se vilka punkter ur linjen 3x + 1 som hamnar på eller till höger om din vertikal linje.
6c) Samma som 6b
8b) Här ska du multiplicera in -2 i parentesen (x + 4) det kommer ge dig ett x-term och en ren siffra som du lägger ihop med +25
9b) Rita en horisontell linje som går genom y-axeln vid 6,6 euro. Förläng den tills den korsar linjen y = 0,85x + 1,5
Från skärningspunkten drar du nu en vertikal linje som går ner till x-axeln och ser hur många minuter det svarar till.
Det är ditt svar.
9c) skriv linjerna y = 0,85x + 1,5 och y = kx + m ovanför varandra och identificera faktorn du har framför x med k och den rena siffran (+1,5) med m
10) Med modellen y = kx + m kan du svara på 2 sorters frågor:
a) hur mycket har folkmängden ökat efter x-år, här evaluerar du x i funktionen
b) hur många år har det gått om befolkningen har ökat med y människor
den efterfrågade exempel är av typ b)
11a) Medelvärdet av hastigheterna: räkna i minuter
11b) vindens hastighet är skillnaden mellan den ena av Ludvigs hastigheter och den beräknade medelvärdet i 11a)