2014-07-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Nej det är inte det som jag menar utan att män klagar om kvinnor har sex med andra än dem, det kan jag lova att det är så.

Inser du att du just nu för ett cirkelargument? Prostitution finns för att män inte får ligga i den utsträckning de önskar och behöver. Det är alltså kvinnor som nekar män gratis sex som är orsaken till mäns efterfrågan på sexuella tjänster.

En enkel lösning vore ju att börja idka lite "välgörenhetssex", om du nu brinner så mycket för att utrota prostitution? Eller tror du en lag kan mätta hundratusentals vuxna män med sex? Du begriper inget om män och manlig sexualitet. Inte heller om kvinnors. Du projicerar bara dina egna naiva och barnsliga behov på män.
Citera
2014-07-09, 12:03
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Inte heller dagens feminister vill att det ska vara olagligt att vara hora. Vi vill att det ska vara olagligt att vara torsk.

Och ja, jag gör jämförelsen mellan att vara hora och att vara soldat. Båda "yrken" är förenade med liknade risker för psykisk och fysisk hälsa. Risker man inte accepterar i någon annan yrkesgrupp.

1) Men hur är det då med kvinnor som gifter med män som tjänar mer pengar än dem? Borde inte det också vara olagligt?

2) Nej om man är soldat riskerar man att bli skjuten/bombad. Om man är hora riskerar man ingenting så länge man använder kondom. Nej man får inte PTSD av att ha sex sluta hitta på.
Citera
2014-07-09, 12:12
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
??

Det är den etablerade förklaringen i de flesta biologiska sammanhang.

Som nämndes ovan så har människor dock sex av både sociala och reproduktiva skäl.

Frågan var inte om det är gynnsamt med många partners eller ej. Det är en diskussion som är fullkomligt Off topic i denna tråd. Frågan var om "noga utvald" var detsamma som "lågt antal", vilket jag med all önskvärd tydlighet visat att det inte är. "Noga utvald" handlar om egenskaper, inte om antal.

Vill du föra en annan diskussion föreslår jag att du startar en annan tråd.

Vilken etablerad förklaring säger att det är orimligt att gå efter antal p g a risken för infertilitet?

Nej, det har i allra högsta grad med ämnet att göra då det visar på din dubbelmoral. Berätta, vad spelar det egentligen för roll om horan nu är oexklusiv i sitt agerande? Genom att ha en negativ inställning till detta så erkänner du oundvikligen att en kvinna också kan ha låg status genom att knulla "för enkelt"!

Alltså uppmuntrar du själv till slampavböjelse. Att du sedan inte tycker att "vanliga kvinnor" faller in i samma ekvation är inget som gör skillnad i sak.
Citera
2014-07-09, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du löjlar dig - inte vi.

Jag bagatelliserar inget behov - jag ger fullständigt tusan i perverterade typer som anser sig äga rätten att köpa andra för att tillfredsställa sina behov..

Varför skall kvinnor offras för mäns behov - befängt och inget annat.

De kulturella värderingarna i dagens samhälle är att var och en äger rätt till att leva ut sin sexualitet - en majoritet är emot att de skall ske på andras bekostnad genom köp.
Man köper inte någon. Man köper en tjänst som erbjuds frivilligt. Ungefär som städhjälp, läkarbesök, massage, terapi etc.

Kvinnor offras inte för mäns behov. Kvinnor utnyttjar mäns behov ekonomiskt. Det är genomgående i kvinnors natur, oavsett relation, kultur, klass. Den globala kvinnligheten är slug och girig. Ska vi uppfinna hjulet på nytt?

Nej uppenbarligen äger staten rätten över kvinnlig och manlig sexualitet, lex sexköpslagen.
Citera
2014-07-09, 12:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
det är inte samma sak (tänk penetrationssex)
Jotack, jag vet att gränsen för vad som är ok och vad som inte är det för en feminist alltid går mellan "saker kvinnor gör" och "saker män gör".
Citera
2014-07-09, 12:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Man köper inte någon. Man köper en tjänst som erbjuds frivilligt. Ungefär som städhjälp, läkarbesök, massage, terapi etc.
Nej, inte ungefär som när man köper faktiska tjänster och inte kroppar.

Citat:
Kvinnor offras inte för mäns behov. Kvinnor utnyttjar mäns behov ekonomiskt. Det är genomgående i kvinnors natur, oavsett relation, kultur, klass. Den globala kvinnligheten är slug och girig. Ska vi uppfinna hjulet på nytt?
Vad glad för en lag som skyddar män från sin egen dumhet då.

Citat:
Nej uppenbarligen äger staten rätten över kvinnlig och manlig sexualitet, lex sexköpslagen.
Sexköpslagen riktar bara in sig på en liten grupp perverterade individer - inte på manlig och kvinnlig sexualitet.
Citera
2014-07-09, 12:32
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det borde det kanske vara.
Ja, hade man lyckats med det hade det ju varit bra.
Citat:
Sådana arbetsförhållande hade inte accepterats inom något annat yrke. När det gäller soldater så finns nationens säkerhet som ett särintresse som anses vara viktigare än enskilda individers säkerhet och hälsa.
I vissa länder och tider till och med ett särintresse som anses vara viktigare än alla mäns säkerhet och hälsa.
Citat:
Vad skulle särintresset för att tillåta köp av sexuella tjänster vara? Att ett gäng perversa skitstövlar ska få utnyttja andra människor skamlöst?
Särintresset kanske skulle kunna vara att staten skall ge fan i att lägga sig i vuxna människors livsval?

Låter det som en intressant tanke?
Citera
2014-07-09, 12:37
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Men männen äger inte kvinnans kropp. Då skulle de kunna döda henne eftersom det inte är olagligt att förstöra sin egen egendom.

Citat:
Sexköpslagen riktar bara in sig på en liten grupp perverterade individer - inte på manlig och kvinnlig sexualitet.

Men köper inte alla män sex när de har ett förhållande med en kvinna som tjänar mindre pengar?
Citera
2014-07-09, 12:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Vad är den fundamentala skillnaden?

Att vissa moralpoliser anser att sex är något som bara skall ske i missionären mellan en man och en kvinna som är gifta med varandra, det vet jag.

Men det är ju en åsikt enbart grundad i arslet.

Så åter, vad är den fundamentala skillnaden?
Citera
2014-07-09, 12:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad är den fundamentala skillnaden?

Att vissa moralpoliser anser att sex är något som bara skall ske i missionären mellan en man och en kvinna som är gifta med varandra, det vet jag.

Men det är ju en åsikt enbart grundad i arslet.

Så åter, vad är den fundamentala skillnaden?
Den fundamentala skillnaden är av tandläkare, hantverkare osv så köper du en faktisk tjänst - i prostitution så köper du kroppen och makt..

Edit:
Hur du och din partner idkar sex eller vad ni har för uppfattning om vilken ställning som är bäst osv hör inte till tråden och dessutom helt ointressant - så du behöver göra några sådana utvikningar igen.
Citera
2014-07-09, 12:52
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Jag har alltid funderat över var gränsen går när man köper "en kropp" kontra "en tjänst".

Att exempelvis köpa en helkroppsmassage är ju allmänt accepterat som ett köp av en tjänst. Ingen skulle få för sig att påstå att kunden "köper massörens kropp". Detta resonemang gäller oavsett var massören masserar förutom om massagen skulle avse en till vardags kalsongbeklädd kroppsdel. En pungmassage, anusmassage, penismassage eller vaginal massage skulle gissningsvis klassas som sexköp och då (förmodar jag) som ett "köp av kropp" snarare än "köp av tjänst". Men vari ligger egentligen skillnaden?

Jo, skillnaden ligger givetvis i sexualmoralen och folk i allmänhets syn på sexualitet.

Det kan ju iofs också vara så att "köp av kropp" endast avser köp av könsorganen. Men i så fall är ju handtrallor och avsugningar att betrakta som tjänsteinköp och inte "köp av kropp".

Diskussionen (f'låt, "diskursen") är egentligen väldigt intressant, men den leder sällan någonvart eftersom den ena sidan redan på förhand bestämt att alla former av sexuella handlingar mot betalning anses vara "köp av kropp" (i synnerhet när köparen är man och säljaren kvinna) och man anser sig ha tolkningsföreträde i denna fråga och därmed inte behöva lyssna på motståndarens argument. Att logiskt motivera det är dock svårare eftersom det trots allt är uppenbart att det i värsta fall är frågan om att "hyra en kropp" i samma mening som jag kan "hyra en målares kropp" när jag betalar henom för att måla om mitt garage eller "hyra min frisörs kropp" när jag betalar henom för att klippa mitt hår.

Något köp av kropp förekommer inte och egentligen inte någon uthyrning av kropp heller. Det som sker är en försäljning av en tjänst. Varken mer eller mindre. Det kan man motsätta sig av flera skäl, men inte av skälet att en kropp säljs. Det sker nämligen aldrig. Argumentet är lika vasst som att säga att man motsätter sig sexköp eftersom man tycker att det är fel att sälja chokladbollar.
Citera
2014-07-09, 12:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag har alltid funderat över var gränsen går när man köper "en kropp" kontra "en tjänst".

Att exempelvis köpa en helkroppsmassage är ju allmänt accepterat som ett köp av en tjänst. Ingen skulle få för sig att påstå att kunden "köper massörens kropp". Detta resonemang gäller oavsett var massören masserar förutom om massagen skulle avse en till vardags kalsongbeklädd kroppsdel. En pungmassage, anusmassage, penismassage eller vaginal massage skulle gissningsvis klassas som sexköp och då (förmodar jag) som ett "köp av kropp" snarare än "köp av tjänst". Men vari ligger egentligen skillnaden?
Varför skulle det klassas som det?

Sexköp uppstår när syftet är att köpa sex och målet är sexuell tillfredsställelse.

Citat:
Jo, skillnaden ligger givetvis i sexualmoralen och folk i allmänhets syn på sexualitet.
Det handlar fortfarande inte om sexualitet - utan om moralen att man inte kan köpa människor/kroppar/rättigheter till andra.

Citat:
Det kan ju iofs också vara så att "köp av kropp" endast avser köp av könsorganen. Men i så fall är ju handtrallor och avsugningar att betrakta som tjänsteinköp och inte "köp av kropp".
Nej, eftersom syftet fortfarande är sex.

Citat:
Diskussionen (f'låt, "diskursen") är egentligen väldigt intressant, men den leder sällan någonvart eftersom det redan på förhand är bestämt att alla former av sexuella handlingar mot betalning anses vara "köp av kropp", i synnerhet när köparen är man och säljaren kvinna. Att logiskt motivera det är dock svårare eftersom det är så fruktansvärt uppenbart att det i värsta fall är frågan om att "hyra en kropp" i samma mening som jag kan "hyra en målares kropp" när jag betalar henom för att måla om mitt garage eller "hyra min frisörs kropp" när jag betalar henom för att klippa mitt hår.
Du hyr inte en målares kropp, du betalar för resultatet - dvs målningen.

Du hyr inte heller din frisörs kropp, du betalar för resultatet - dvs klippningen etc.

Citat:
Något köp av kropp förekommer inte och egentligen inte någon uthyrning av kropp heller. Det som sker är en försäljning av en tjänst. Varken mer eller mindre. Det kan man motsätta sig av flera skäl, men inte av skälet att en kropp säljs. Det sker nämligen aldrig. Argumentet är lika vasst som att säga att man motsätter sig sexköp eftersom man tycker att det är fel att sälja chokladbollar.
Det handlar om utnyttjande, att köpa sig en kropp - om vi talar om prostitution.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in