Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, inte ungefär som när man köper faktiska tjänster och inte kroppar.
Jag har alltid funderat över var gränsen går när man köper "en kropp" kontra "en tjänst".
Att exempelvis köpa en helkroppsmassage är ju allmänt accepterat som ett köp av en tjänst. Ingen skulle få för sig att påstå att kunden "köper massörens kropp". Detta resonemang gäller oavsett var massören masserar
förutom om massagen skulle avse en till vardags kalsongbeklädd kroppsdel. En pungmassage, anusmassage, penismassage eller vaginal massage skulle gissningsvis klassas som sexköp och då (förmodar jag) som ett "köp av kropp" snarare än "köp av tjänst". Men vari ligger egentligen skillnaden?
Jo, skillnaden ligger givetvis i sexualmoralen och folk i allmänhets syn på sexualitet.
Det kan ju iofs också vara så att "köp av kropp" endast avser köp av könsorganen. Men i så fall är ju handtrallor och avsugningar att betrakta som tjänsteinköp och inte "köp av kropp".
Diskussionen (f'låt, "diskursen") är egentligen väldigt intressant, men den leder sällan någonvart eftersom den ena sidan redan på förhand bestämt att alla former av sexuella handlingar mot betalning anses vara "köp av kropp" (i synnerhet när köparen är man och säljaren kvinna) och man anser sig ha tolkningsföreträde i denna fråga och därmed inte behöva lyssna på motståndarens argument. Att logiskt motivera det är dock svårare eftersom det trots allt är uppenbart att det i värsta fall är frågan om att "hyra en kropp" i samma mening som jag kan "hyra en målares kropp" när jag betalar henom för att måla om mitt garage eller "hyra min frisörs kropp" när jag betalar henom för att klippa mitt hår.
Något köp av kropp förekommer inte och egentligen inte någon uthyrning av kropp heller. Det som sker är en försäljning av en tjänst. Varken mer eller mindre. Det kan man motsätta sig av flera skäl, men inte av skälet att en kropp säljs. Det sker nämligen aldrig. Argumentet är lika vasst som att säga att man motsätter sig sexköp eftersom man tycker att det är fel att sälja chokladbollar.