2014-07-08, 20:30
Medlem
narkochipss avatar
Här kommer en ganska lång lista. Har märkt att jag tycker väldigt många namn är fula, eller iallafall namn jag aldrig skulle döpa mina framtida barn.

Greger
Rutger
Ursula
Åslög
Ragnar
Ragnhild
Greta
Agda
Agata
Bertil
Bert
Gert
Gerd
Gun
Ester
Elsa
Alva
Freja
Vera
Valter
Sixten
Åke
Signe
Nils
Alf
Olle
Arvid
Selma
Roger
Kurt
Per/Pär
Tyra
Tova
Melker
Edit
Nora
Tor
Ture
Bengt
Lars
Göran
Karl
Harry
Loke
Vidar
August
Augusta
Svea
Ingrid
Stina
Rasmus
Sigge
Ronja
Berta
Ebbe
Majken
Märta
Ivar
Vilgot
Algot
Aron
Hjalmar
Henry
My
Svante
Otto
Olof
Elof
Leif
Erland
Jan
Jannike
Disa
Hjördis
Gunder
Agneta
Hildur
Helmer
Ansgar
Yngve
Ulf
Gunvor
Ernst
Pia
Hilding
Fritiof
Maud
Gudrun
Torgny
Torkel
Sivert
Malkolm
Morgan
Rakel
Mats
Joar
Holger
Helge
Helga
Olga
Harald
Glenn
Allan
Ruben
Moa
Sten

Blev lite namn, men jag tror ni förstår vad jag anser som fula namn... när man tittar på namnlistan topp 100 för 2013 osv och ser alla fula gammaldags namn Tycker synd om barnen. Hur kul är det att vara barn/tonåring med ett namn som förknippas med en 80årig gubbe? Sen ogillar jag alla former av dubbelnamn. Haha vad dyster jag låter.
Citera
2014-07-08, 21:21
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narkochips
Här kommer en ganska lång lista. Har märkt att jag tycker väldigt många namn är fula, eller iallafall namn jag aldrig skulle döpa mina framtida barn.

Blev lite namn, men jag tror ni förstår vad jag anser som fula namn... när man tittar på namnlistan topp 100 för 2013 osv och ser alla fula gammaldags namn Tycker synd om barnen. Hur kul är det att vara barn/tonåring med ett namn som förknippas med en 80årig gubbe? Sen ogillar jag alla former av dubbelnamn. Haha vad dyster jag låter.

Hur tänker du att vi ska göra med namn då? Namn går ju som bekant i cykler om 70-90 år och återkommer således gång på gång. Självklart blir inte lilla Alma förknippad med den gamla tanten Alma eftersom väldigt många andra i lilla Almas ålder heter så. Lilla Alma är troligen också alldeles för ung för att ha hunnit känna någon gammal Alma.
Hur länge bör man då vänta innan ett namn är okej igen, hur många generationer bör gå? Eller är det bättre att hitta på nya namn för varje generation?
Citera
2014-07-08, 22:04
Medlem
narkochipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Hur tänker du att vi ska göra med namn då? Namn går ju som bekant i cykler om 70-90 år och återkommer således gång på gång. Självklart blir inte lilla Alma förknippad med den gamla tanten Alma eftersom väldigt många andra i lilla Almas ålder heter så. Lilla Alma är troligen också alldeles för ung för att ha hunnit känna någon gammal Alma.
Hur länge bör man då vänta innan ett namn är okej igen, hur många generationer bör gå? Eller är det bättre att hitta på nya namn för varje generation?

Jadu, tyvärr har jag väl inget direkt bra svar på den frågan. Många generationer... Nejmen, jag tycker sådana namn är gamla och uttjatade, hade varit kul om folk hade kunnat komma på något mer nytt/annorlunda.
Citera
2014-07-13, 10:19
Medlem
SuraStinas avatar
Här är lite ovanliga namn som jag faktiskt stött på som jag delar med mig av. (Inte så att jag tycker alla är fina, men den här tråden har väl mycket trista namn som Ellen och Linnea.) Varsågoda!

Flickor
Hermina
Ruffa
Ofelia
Gertrude
Ruken (fornnordiskt och jättefint men rimningen är inte så kul)
Peggy
Lobelia
Menora (som den judiska ljusstaken)
Tana
Agatha
Tilja
Batseba, eller Seba som kort
Kina (finns en del 40-talister med det namnet. Uttalet är inte som landet)
Noah (japp, som flicknamn!)
Lo
Epona (keltiskt)

Pojkar
Baker (som i Baker Karim)
Moses
Elian/ Ilian
Enis (gammalsvenskt men också tråkig rimning)
Mowgli (japp, godkänt av SV!)
Masai (också godkänt av SV)
Melkior (bibliskt)
Lillebror (nästan bortglömt men också gammalsvenskt. Döp dock inte er förstfödda till detta!)
Melwas (keltiskt)
Goldnar (mamman ville döpa en dotter till Golda, men det blev en pojk)

Skulle jag någon gång få tvillingar- en pojke och flicka- så skulle de få heta Sana och Aden, efter städerna i Jemen. Superfint tillsammans! (Finns tydligen också en lappländsk by som heter Saana.)
Citera
2014-07-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallinn
Hej allihopa, nu är det bara några månader tills jag blir pappa!

Jag undrar om ni har tips på fina namn, både pojk- och flicknamn. Helst inget svenskt, ungen kommer bli est-ryss.

Mvh Tallinn

pojknamn : Emilio, Emanuel, Zico, Enzo , Antonio , Nathaniel , Leo

flicknamn : Ailine, Alicia, Angelina , Elina , Leona , Jelena

annars kan du söka på Google på utländska namn
Citera
2014-08-08, 14:41
Medlem
Vad tycker ni om namnet Gideon åt en pojke?
Namnet finns redan i släkten då min farfars far hette så, tycker namnet är riktigt fint och funderar på att föra det vidare.
Citera
2014-08-08, 15:13
Medlem
PiusXIIIs avatar
Min morfar hette Aldor. Det har jag aldrig träffat någon annan som hette. Jag tycker att det är ett bra namn. Maskulint, och nästan lite år det fornnordiska hållet.
Citera
2014-08-08, 17:19
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempusername
Vad tycker ni om namnet Gideon åt en pojke?
Namnet finns redan i släkten då min farfars far hette så, tycker namnet är riktigt fint och funderar på att föra det vidare.

Bibliskt och bra. Dock risk för olika kreativa uttal. Vet inte hur många olika jag hört.
Citera
2014-09-11, 03:44
Medlem
Mitt barn heter Caspar, kan vi sägs. Det är mer vanligt och mindre spårbart ön hans verkliga namn. Han fyker fyra om två och en halv månad och är fantastisk. Förlåt mig OT.snacket.
Citera
2014-09-17, 07:36
Medlem
LeChamps avatar
Rufus - klass eller töntigt?
Citera
2014-09-17, 18:02
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeChamp
Rufus - klass eller töntigt?

Tycker inte att det finns någon vidare "stämpel" på det. Visst är det absolut inget överklassnamn a la Noppe Silfverhjelm, men absolut inte "WT" heller.
Citera
2014-10-03, 14:35
Medlem
Ett riktigt fint killnamn är Wojtek
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här