[quote=skunkjobb|49509363]Antingen är vi alla tre dumma i huvudet eller så har Yamaha lyckats med ett praktverk i dålig pedagogik. Jag tolkar också tabellen så men allt jag läst om vattenjet på andra ställen säger mig att det är som TS säger, vattenjeten är mindre effektiv än propellern.
Detta kommer från
frågelådan hos en firma som inte gör annat än säljer vattenjetaggregat till utombordare och säger de detta så ska de honnör för sin ärlighet och jag tvivlar inte på svaret:
29. Will I lose horsepower if I convert my prop to a jet?
Approximately a 30% HP loss – multiply your motor HP by .7 – example: 50 HP with jet is approximately equal to 35 HP prop drive ( 50 x .7 = 35)
Alltså sämre verkningsgrad och man får ut mindre del av motoreffekten som nyttig drivning med vattenjet än med (en rätt dimensionerad) propeller.
I så fall fattar jag inte hur fan Yamaha fick ihop sin tabell

[/QUOTE
hm så du tror som jag?. känner sömnpillret kickar in lite. får ialla fall skylla på det
Ja men där står ju det som jag uppfatta yamaha sida ju. skönt då har jag kanske kvar min logik. men samtidigt synd om det stämmer. jet utombordsmotor på en Linder sportsman 400 lockar mig mycket. men hänga på tung 40 hp motor som är det minsta jet verkar finnas med lockar inte. blir ca 30 p klanske då. max 30 på Linder 400 och max 100 kg ca. själva båten väger 125 kg plus pulpet tror jag.