2014-07-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdard
Kanske blev hon misshandlad för att hon var gravid igen.
Det är också en möjlighet.
Och frågan är bra, för den visar så tydligt att det är hart när omöjligt att sätta sig in i deras förvirrade tanke- och känslovärld.
De som misshandlar och agar (män som kvinnor) anför alltid, som de tycker, godtagbara skäl för sina handlingar. Skäl som vi andra inte kan accpeptera och klarar oss utan.
Hur många gånger har vi inte hört att "bara för att ..."?
Citera
2014-07-07, 00:00
Medlem
Medborgarskapet var väl också i fara när hon åkte fast för stölder. De hade inte så långt kvar till det. Som statslös kan man få svenskt medborgarskap efter fyra år i Sverige
http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Tid-i-Sverige.html
Men man ska ha varit skötsam, begår man brott så tar det längre tid, karenstid för dagsböter bl a
http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Skotsamhet.html
Rami kan inte ha hunnit bli svensk medborgare, han kom väl hit 2011. Han stod som statslös i personbeviset när han blev särskild förordnad vårdnadshavare 2013 -09-12
Citera
2014-07-07, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag har tänkt ungefär som du.
Nu vill jag för allt i världen inte förorda hustrumisshandel eller skuldbeläggning av offret, ingen får förstå mig på det sättet, men jag gnags av en tanke att Amanis tjuverier har satt fart på en hel del. Hon gjorde själv stort nummer av att det var så skamligt i hennes kultur. Om ni minns så uppgav hon en ganska konstig adress och jag tror att hon försökte hålla det hela hemligt för Rami. Det lyckades naturligtivs inte (hur förklarade hon en natt i häktet för honom?) *
Hon har blivit utstött, som det verkar. Hennes isolering har självklart drabbat honom också och han har skämts något förfärligt.
Jag tror att de har hamnat i ett drama värre än en Norén, där de hotat och slagit varandra. Och ägnat sig åt utpressning. De har inte sett någon utväg ur detta utan snott in sig mer och mer. Yara har bevittnat mycket och kanske försökt sig på både medling och utpressning på barns vis ("det ska pappa få veta!" eller liknande. Och allt vad man nu kan tänka sig i den sortens drama ...

* jag glömde varför jag började skriva
jo, jag tror att hustrumisshandeln har med Amanis tjuverier att göra; det blev bara för mycket för honom. Inte nog med att hon är otrevlig, hon är en tjuv också!

Vad skriver du för smörja? Menar du att när det blir för mycket så är det ok med en smäll på käften? Att hon dessutom råkade bli gravid, utan hans inblandning naturligtvis..., då hade hon gjort sig förtjänt av ett ordentligt kok stryk. Och med lite tur kanske så skulle det ofödda barnet stryka med under misshandeln?
Om han hade tröttnat på sin kärring så hade han alla chanser i världen att lämna henne.
Han kunde ha börjat med att inte komma efter henne till Sverige
Citera
2014-07-07, 09:49
Medlem
Min uppfattning är klar vad gäller de skyldiga.

Att Yara misshandlats i hemmet är uppenbart.

När barn far illa, oavsett kultur eller hudfärg, så vittnar de flesta (och speciellt om man har barn själv) om hur fruktansvärt detta är, just för att det handlar om BARN. Om man som polis, socialarbetare, lärare, närstående eller granne...ser och kommer i kontakt med detta.

Eftersom barn inte vågar föra sin egen talan så måste vuxna med förnuftet i behåll, tala för barnen.
I lagtexten finns riktlinjer som man följer. Smålandstintin skickade en länk tidigare. Där framgår att man kan placera ensamkommande barn, eller MGMs barn, eller...hos släktingar i första hand. Men man ska utgå från vad som är bäst för barnet.
Detta är en mycket viktig sak.
Att utgå från vad som är det bästa för barnet - det ger utrymme för tolkningar.

Att Yara skulle ha lyfts ut ur denna dysfunktionella familj (min tolkning av BR), är bevisat i efterhand.
De båda småbarnen, Yaras kusiner, ska placeras i en annan familj någonstans i Sverige.
Paret har nu förverkat sin rätt som föräldrar. Om barnen vill träffa sina föräldrar när dom blir större måste få vara ett öppet beslut (min tolkning av BR)
Och till mitt exempel tidigare i tråden: man ska inte tvinga den 7årige pojken till helgboende hos sin far. Hans äldre bror vägrar, denna pojke har rätt till att slippa sin pappa. Vill sonen ta upp kontakten sedan, så har han all rätt att göra det (min tolkning BR).

Som granne, eller mamman, kan man känna en maktlöshet. Men dom gjorde vad dom kunde.

Biopappa. Skyldig
Polis, rektor och lärare, godeman, domstol, immigrationsverket och socialtjänst. Dom har makt att göra något, men valde att ta den enkla vägen på bekostnad av barn. Skyldiga.
Paret RA. Skyldiga.
Vem som varit den drivande återstår att se.

Mitt ex är off men visar ändå hur resonemanget kan gå vad gäller barns rätt - dvs barn har ingen rätt i verkligheten.
BR=barnets bästa
Citera
2014-07-07, 11:49
Medlem
Eftersom vi är inne på "jag tror" så ser mitt bygge ut ungefär så här utifrån de uppgifter i vi har.

Rami är skicklig på att framstå som trovärdig och pålitlig och relativt intelligent. Amani är smart men impulsiv och saknar Rams kyla. Båda lider av empati och andra störningar. Parets störningar har samspelat i misshandeln och våldet mot Y. Våldet mot Y var grovt pågick under en lång tid och Y har levt i skräck och lidande. Båda är lika skyldiga oberoende av vem som utdelade det dödande slaget. Parets liv hade förr eller senare slutat i katastrof på grund av ett samspel av ett antal olika störningar hos paret.
Senast redigerad av VemKom 2014-07-07 kl. 12:08.
Citera
2014-07-07, 11:56
Medlem
Rompetrolls avatar
Jag undrar vad pappan gör nu efter begravningen, är det någon som vet?
Liksom om Y:s mamma, har hon fått reda på hur dottern blivit mördad.
Och av vem?
Givetvis svårt att få reda på.
Men kanske någon vet.
Citera
2014-07-07, 12:08
Medlem
Till Vemkom ang. dina, Vemkom, tankar om karaktärer och personligheter hos de misstänkta mördarna

Jag har tänkt och tänker som du.
(och att det forfarande är just tro och tankar)
Citera
2014-07-07, 12:57
Medlem
Citat:
Jag har tänkt ungefär som du.
Nu vill jag för allt i världen inte förorda hustrumisshandel eller skuldbeläggning av offret, ingen får förstå mig på det sättet, men jag gnags av en tanke att Amanis tjuverier har satt fart på en hel del. Hon gjorde själv stort nummer av att det var så skamligt i hennes kultur. Om ni minns så uppgav hon en ganska konstig adress och jag tror att hon försökte hålla det hela hemligt för Rami. Det lyckades naturligtivs inte (hur förklarade hon en natt i häktet för honom?)
Hon har blivit utstött, som det verkar. Hennes isolering har självklart drabbat honom också och han har skämts något förfärligt.
Jag tror att de har hamnat i ett drama värre än en Norén, där de hotat och slagit varandra. Och ägnat sig åt utpressning. De har inte sett någon utväg ur detta utan snott in sig mer och mer. Yara har bevittnat mycket och kanske försökt sig på både medling och utpressning på barns vis ("det ska pappa få veta!" eller liknande. Och allt vad man nu kan tänka sig i den sortens drama ...

* jag glömde varför jag började skriva
jo, jag tror att hustrumisshandeln har med Amanis tjuverier att göra; det blev bara för mycket för honom. Inte nog med att hon är otrevlig, hon är en tjuv också!

När det gäller stölden på Willys så kom Rami dit tillsammans med en annan man (god vän ?) och väntade där tills hustrun kunde lämna stället. Rami stod lutad mot en bil och "skramlade" nonchalant med en nyckelknippa. Vittnen som såg händelsen fick ett otrevligt intryck av Rami. Så händelsen var Inte hemlig för honom.
Citera
2014-07-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
När det gäller stölden på Willys så kom Rami dit tillsammans med en annan man (god vän ?) och väntade där tills hustrun kunde lämna stället. Rami stod lutad mot en bil och "skramlade" nonchalant med en nyckelknippa. Vittnen som såg händelsen fick ett otrevligt intryck av Rami. Så händelsen var Inte hemlig för honom.

Det är ju flera som vittnat om obehag i samband med Rami. Grannar och polisen som väntade in paret efter att Y var lämnad ensam. Lupinius i tråden som träffat honom och fann honom ocharmig, och ointressant om jag minns rätt. Ingen har faktiskt vittnat om motsatsen. Ingen har vad vi vet träffat den "hyvens grabben" Rami för att travestera mig själv.

Men någon måste ha varit smart nog för att lura gode män, soc, biofamilj och övriga. Amani verkar inte riktigt ha den kapaciteten. Så då återstår Rami.
Citera
2014-07-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Jaha du... Tack för att du berättade - det här var nytt för mig ...
Citera
2014-07-07, 14:40
Medlem
Citat:
Jaha du... Tack för att du berättade - det här var nytt för mig ...
Var det inte en man som kom med pengar för att "rädda" henne vid stölden på COOP i Landskrona, eller minns jag fel nu. Måste gå tillbaka till förhörsprotokollet.
Undrar hur många stölder som inte gick snett...
Citera
2014-07-07, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Var det inte en man som kom med pengar för att "rädda" henne vid stölden på COOP i Landskrona, eller minns jag fel nu. Måste gå tillbaka till förhörsprotokollet.
Undrar hur många stölder som inte gick snett...
Ja, det kan man undra
Jo, någon hostade upp omkr. 4000:- (bara så där?) vid COOP; jag har tänkt mig att det var Isla* Lill**s man.
Den 18 augusti 2012 var en lördag, så där gick kvällens festligheter åt skogen (tänk på vad hon
försökte ta med sig från Willy:s)
Stöldraiden på COOP med de båda damerna tillsammans var ju av hel andra dimensioner och med ett annat innehåll.
Har någon lyckats lista ut vad Lllly har i brottsregistret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in