2014-07-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Men bilden (den vi talar om) hittades trots allt på ett Fb konto till släktingar inte på någon annan sajt?

Själv litar jag inte på Rami främst pg. av att både biofamilj och sociala instanser har funnit paret trovärdigt. Och jag tror det är Rami de finner både trovärdig och övertygande. Vilket gör just mig tveksam. Men han kan vara en hyvens grabb som försökt skydda Y och kapitalt misslyckats.

Att någon hittade bilden bland släktens bilder beror väl på att det är där vi letar mest. Vi vet inte vilka övriga kontakter paret har haft.
Men han kan vara en hyvens grabb som försökt skydda Y och kapitalt misslyckats
Det finns en del nyanser mellan hyvens och mordisk. Han har ju misshandlat A, så nån drömprins är han inte, men behöver inte därför vara alltigenom ond. Jag lutar åt A som barnmisshandlare, tror inte det har skett i samförstånd, för jag tror inte på samförstånd mellan dessa båda. Nån av grannarna har berättat att de sett honom sitta med eller utan ett barn i sin avställda bil utanför huset vid några tillfällen. En bild som kanske berättar om maktlöshet inför en hysterisk och krävande Amani. Inte för att jag är samlevnadsexpert, men visst har jag känt till par som varit bundna till varandra av hat och avundsjuka snarare än kärlek och tolerans. Dålig ekonomi, social isolering, psykisk ohälsa - mycket kan gå snett. Och ibland går det ut över barnen.
Ett resonemang utan fakta från min sida. Hypotetiskt. Vad jag lutar åt just nu.
Citera
2014-07-06, 18:09
Medlem
Citat:
Men bilden (den vi talar om) hittades trots allt på ett Fb konto till släktingar inte på någon annan sajt?

Sedan tycker det är rimligt att vara misstänksam pg. av att fenomenet tyvärr är så vanligt. Bara i Sverige försvann över 400 ensamkommande barn år t.ex. 2010. (kan skicka länkar om någon vill). Och Y verkar ha hamnat i en gråzon som hushållslav och möjligtvis använd i stölder. Ett vanligt beställningsjobb när kriminella ligor skickar över ensamkommande barn.

Detta gäller självklart inte alla ensamkommande barn som kommer till Sverige utan handlar om just den olagliga verksamheten/handeln med flyktingbarn.

Själv litar jag inte på Rami främst pg. av att både biofamilj och sociala instanser har funnit paret trovärdigt. Och jag tror det är Rami de finner både trovärdig och övertygande. Vilket gör just mig tveksam. Men han kan vara en hyvens grabb som försökt skydda Y och kapitalt misslyckats.

Det som diskuterats de senaste timmarna på ett så förenklat sätt berör miljontals människor över ett stort geografiskt område. Några av länderna här befinner sig faktiskt i brytningspunkten mellan traditionellt och modernt och det finns stora kulturella och religiösa spänningar under den politiska ytan.
Det är som tydligast i länderna runt Medelhavet och blir allt dunklare, svårare och mer svårförståeligt ju längre bort man kommer. Det är alldeles sant att förhållandena för kvinnor är förfärliga i de mer stillastående områdena. Men det gäller inte genomgående för Palestina oavsett varifrån de samlats på Gazaremsan. Därför är det ganska hopplöst att sitta och spekulera om enskilda människor utifrån t.ex. facebook. Det blir ofrånkomligen så att man tolkar utifrån sina mer eller mindre välgrundade föreställningar.
Jag tycker också att man måste se på det här dramats personligheter som individer som inte skapats ur ett vakuum, de har haft sina barndomar, familjer och uppväxtår.
Det är inte så att Amani slagit ihjäl Yara för att hon är palestinier, utan för att hon är den hon är som individ. Jag har en del frågetecken om henne, men de kan ju inte alls rätas ut varken här eller i en rättegång.
Jag tror också att Rami varit en älskad och pålitlig familjemedlem, som kanske gjort det bästa han förstod, åtminstone upp till en viss punkt, men varken förstått eller kunnat hantera en eskalerande situation.
Det är inte klarlagt att Rami inte ville ha Yara här, det har stått i någon berättelse att han inte ville ta hit Yara när han reste hit själv. Så har jag läst den text som är kärnan i de spekulationerna och så länge ingen vet hur det egentligen förhöll sig så är det rätt meningslöst att dra alltför stora växlar på det.

En sak har jag reagerat på och det är det att det verkar som om Rami var den enda som hördes på allvar när det gällde att överta vårdnaden om Yara. Här har man låtit den traditionella familjerollfördelningen styra och Amani har inte alls blivit "vetted" (bakgrundsundersökt) eller ens tillfrågad. Rami har på så sätt "gått i borgen" för henne. Det har varit mycket olyckligt.

Med den lilla, faktiska information vi fått och som är gemensam för oss alla skulle jag våga påstå att Amani är den verkliga plågoanden och mördaren. Vilket inte betyder att inte Rami gjort sig skyldig till en hel del, både juridiskt och moraliskt. Frågan återstår hur det ser ut juridiskt.

Biofamiljen ger intryck att vara en familj på väg att moderniseras och de hade säkert satsat på den begåvade Yara och varit lyckliga och stolta över henne vad hon än valde för framtid åt sig. Jag tror nämligen att de skulle tillåtit henne att välja själv.

(Jag gjorde min första resa i området år 1966, men har inte varit där under det senaste decenniet)
Senast redigerad av tantigheter 2014-07-06 kl. 18:14.
Citera
2014-07-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det är faktiskt helt sjukt att detta kan fortgå. Läggs det resurser på att leta reda på barnen? Vidtar man åtgärder för att förhindra att det händer igen? 400 barn är otroligt många.

Det är väl inte så ovanligt att folk som är monster hemma kan vissa upp en jättetrevlig fasad.

Jag tror "invandrar" debatten det året handlade om namn på glassar eller om det nu var kinapuffar. Av någon anledning har Sverige fått för sig att människor som klarat av krig och flykt är väldigt känsliga för just namnen på sötsaker i Sverige. Så 400 försvunna flyktingbarn är väl peanuts i sammanhanget.

Allvarligt talat. Nej det verkar inte som det vidtas några större åtgärder. Och det är väl det man vet. Att bakom flickan finns många fler Yara. Och att man är väldigt maktlös.

Här är just den artikeln. http://www.dn.se/debatt/494-barn-forsvann-i-sverige-under-forsta-halvaret-i-ar/

Vet att det är off topic men moderatorn får väl ta bort den sedan.
Citera
2014-07-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Att någon hittade bilden bland släktens bilder beror väl på att det är där vi letar mest. Vi vet inte vilka övriga kontakter paret har haft.
Men han kan vara en hyvens grabb som försökt skydda Y och kapitalt misslyckats
Det finns en del nyanser mellan hyvens och mordisk. Han har ju misshandlat A, så nån drömprins är han inte, men behöver inte därför vara alltigenom ond. Jag lutar åt A som barnmisshandlare, tror inte det har skett i samförstånd, för jag tror inte på samförstånd mellan dessa båda. Nån av grannarna har berättat att de sett honom sitta med eller utan ett barn i sin avställda bil utanför huset vid några tillfällen. En bild som kanske berättar om maktlöshet inför en hysterisk och krävande Amani. Inte för att jag är samlevnadsexpert, men visst har jag känt till par som varit bundna till varandra av hat och avundsjuka snarare än kärlek och tolerans. Dålig ekonomi, social isolering, psykisk ohälsa - mycket kan gå snett. Och ibland går det ut över barnen.
Ett resonemang utan fakta från min sida. Hypotetiskt. Vad jag lutar åt just nu.
Jag har tänkt ungefär som du.
Nu vill jag för allt i världen inte förorda hustrumisshandel eller skuldbeläggning av offret, ingen får förstå mig på det sättet, men jag gnags av en tanke att Amanis tjuverier har satt fart på en hel del. Hon gjorde själv stort nummer av att det var så skamligt i hennes kultur. Om ni minns så uppgav hon en ganska konstig adress och jag tror att hon försökte hålla det hela hemligt för Rami. Det lyckades naturligtivs inte (hur förklarade hon en natt i häktet för honom?) *
Hon har blivit utstött, som det verkar. Hennes isolering har självklart drabbat honom också och han har skämts något förfärligt.
Jag tror att de har hamnat i ett drama värre än en Norén, där de hotat och slagit varandra. Och ägnat sig åt utpressning. De har inte sett någon utväg ur detta utan snott in sig mer och mer. Yara har bevittnat mycket och kanske försökt sig på både medling och utpressning på barns vis ("det ska pappa få veta!" eller liknande. Och allt vad man nu kan tänka sig i den sortens drama ...

* jag glömde varför jag började skriva
jo, jag tror att hustrumisshandeln har med Amanis tjuverier att göra; det blev bara för mycket för honom. Inte nog med att hon är otrevlig, hon är en tjuv också!
Senast redigerad av tantigheter 2014-07-06 kl. 18:52.
Citera
2014-07-06, 20:06
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Vet att det är off topic men moderatorn får väl ta bort den sedan.
Det kan få stå kvar, men om ytterligare diskussioner önskas om ämnet så är det bättre att de går av stapeln i någon annan tråd.

/Mod
Citera
2014-07-06, 20:07
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag har tänkt ungefär som du.
Nu vill jag för allt i världen inte förorda hustrumisshandel eller skuldbeläggning av offret, ingen får förstå mig på det sättet, men jag gnags av en tanke att Amanis tjuverier har satt fart på en hel del. Hon gjorde själv stort nummer av att det var så skamligt i hennes kultur. Om ni minns så uppgav hon en ganska konstig adress och jag tror att hon försökte hålla det hela hemligt för Rami. Det lyckades naturligtivs inte (hur förklarade hon en natt i häktet för honom?) *
Hon har blivit utstött, som det verkar. Hennes isolering har självklart drabbat honom också och han har skämts något förfärligt.
Jag tror att de har hamnat i ett drama värre än en Norén, där de hotat och slagit varandra. Och ägnat sig åt utpressning. De har inte sett någon utväg ur detta utan snott in sig mer och mer. Yara har bevittnat mycket och kanske försökt sig på både medling och utpressning på barns vis ("det ska pappa få veta!" eller liknande. Och allt vad man nu kan tänka sig i den sortens drama ...

* jag glömde varför jag började skriva
jo, jag tror att hustrumisshandeln har med Amanis tjuverier att göra; det blev bara för mycket för honom. Inte nog med att hon är otrevlig, hon är en tjuv också!
Jag tänker mig att han kanske blev arg för att hon åkte fast, inte för att hon stal.
Citera
2014-07-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tänker mig att han kanske blev arg för att hon åkte fast, inte för att hon stal.
Så kan det narurligtvis vara! Och jag tror definitivt att det gällde henne - två gånger ...
Osvuret är bäst denna gång också.
Han gav henne smörj av någon anledning. Att märka är att han bara hade PUT då, så en rättssak skulle ju inte sitta så bra då, varken för honom eller henne. Tanken på det var nog också lite skrämmade för båda.
Citera
2014-07-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Men hon var på Willys 2012-08-18, blev misshandlad 2012-11-04 och sedan var hon på Coop 2012-11-22. Jag tycker misshandel för stölderna låter som ett svepskäl. Att bli misshandlad ungefär 2,5 månader efter första stöldräden och sedan bege sig ut på nästa stöldräd 2,5 veckor efteråt, låter konstigt för mig. Om hon nu inte blev tvingad ut vill säga.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Förundersökningar nedlagda för Ashour rörande två misshandel och olaga hot.
Misshandel 2012-11-04 - 2012-11-04
Misshandel 2012-11-04 - 2012-11-04
Olaga hot 2012-11-04 - 2012-11-04
Id: POR10-BR2012-979-83, Ext ärendenr:

BLEKINGE TINGSRÄTT
Brottmålsenheten 6
INKOM: 2012-11-09
MÅLNR: B 2727-12
AKTBIL: 4

Amani Mad*
B 328-13
2013-05-02
Begångna brott Lagrum
Stöld

https://anonfiles.com/file/c6e434f230438d71af12a108697aacc4
Citera
2014-07-06, 21:16
Medlem
Citat:
Så kan det narurligtvis vara! Och jag tror definitivt att det gällde henne - två gånger ...
Han gav henne smörj av någon anledning. Att märka är att han bara hade PUT då, så en rättssak skulle ju inte sitta så bra då, varken för honom eller henne. Tanken på det var nog också lite skrämmade för båda.

Vad är det du påstår, nu?

Han gav henne smörj av någon anledning!

Min uppfattning om de båda är att de levde rövare, och vem som har åkt dit för brott är bara tillfälligheter. Misshandel är inte smörj, och med det ordvalet vill du ursäkta en karl som misshandlar sin fru. Det finns ingen anledning som ursäktar en hustruplågare.

Misshandel är ett allvarligt brott, och i detta fall var smörj/aga; det som dödade av en liten flicka.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-07-06 kl. 21:53.
Citera
2014-07-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Men hon var på Willys 2012-08-18, blev misshandlad 2012-11-04 och sedan var hon på Coop 2012-11-22. Jag tycker misshandel för stölderna låter som ett svepskäl. Att bli misshandlad ungefär 2,5 månader efter första stöldräden och sedan bege sig ut på nästa stöldräd 2,5 veckor efteråt, låter konstigt för mig. Om hon nu inte blev tvingad ut vill säga.
Jag har inte systematiserat hur det gick med stölden på Willy:s men har plockat några hållpunkter som visar att procedurerna kring det stöldtillfällena drog ut på tiden, så det var nog en ganska spnnande period för Amani.

Från MrsMagoos mfl dokumentsamling i första inlägget

(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

2012-08-18 Brottsanmälan (Uppehållstillstånd, inget fullständigt pnr)
2012-11-20 PM
2012-12-04 Förnyat förhör
Personalia och dagboksuppgift 2013-02-04 (Statslös)
Underrättelse utsänd 2012-12-18
FUP nedlagd i Madis brevlåda på Kungsmarksvägen 103 med info att Madi ska höra av sig om hon har någon erinran.

Å ena sidan kandet ha sin poäng att detaljstudera utredningarna kring de två stölderna, men för mig personligen känns det lite som överkurs.
om någon annan har tid och ork, så tackar jag på förhand!
Citera
2014-07-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad är det du påstår, nu?

Han gav henne smörj av någon anledning!

Min uppfattning om de båda är att de levde rövare, och vem som har åkt dit för brott är bara tillfälligheter. Misshandel är inte smörj, och med det ordvalet vill du ursäkta en karl som misshandlar sin fru. Det finns ingen anledning som ursäktar en hustruplågare.

Misshandel är ett allvarligt brott, och i detta fall var smörj/aga; det som dödade av ett liten flicka.
Vi talar olika språk, helt enkelt.
Hetsa ner dig, vettja!
Citera
2014-07-06, 22:00
Medlem
Citat:

Kanske blev hon misshandlad för att hon var gravid igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in