Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Men bilden (den vi talar om) hittades trots allt på ett Fb konto till släktingar inte på någon annan sajt?
Sedan tycker det är rimligt att vara misstänksam pg. av att fenomenet tyvärr är så vanligt. Bara i Sverige försvann över 400 ensamkommande barn år t.ex. 2010. (kan skicka länkar om någon vill). Och Y verkar ha hamnat i en gråzon som hushållslav och möjligtvis använd i stölder. Ett vanligt beställningsjobb när kriminella ligor skickar över ensamkommande barn.
Detta gäller självklart inte alla ensamkommande barn som kommer till Sverige utan handlar om just den olagliga verksamheten/handeln med flyktingbarn.
Själv litar jag inte på Rami främst pg. av att både biofamilj och sociala instanser har funnit paret trovärdigt. Och jag tror det är Rami de finner både trovärdig och övertygande. Vilket gör just mig tveksam. Men han kan vara en hyvens grabb som försökt skydda Y och kapitalt misslyckats.
Det som diskuterats de senaste timmarna på ett så förenklat sätt berör miljontals människor över ett stort geografiskt område. Några av länderna här befinner sig faktiskt i brytningspunkten mellan traditionellt och modernt och det finns stora kulturella och religiösa spänningar under den politiska ytan.
Det är som tydligast i länderna runt Medelhavet och blir allt dunklare, svårare och mer svårförståeligt ju längre bort man kommer. Det är alldeles sant att förhållandena för kvinnor är förfärliga i de mer stillastående områdena. Men det gäller inte genomgående för Palestina oavsett varifrån de samlats på Gazaremsan. Därför är det ganska hopplöst att sitta och spekulera om enskilda människor utifrån t.ex. facebook. Det blir ofrånkomligen så att man tolkar utifrån sina mer eller mindre välgrundade föreställningar.
Jag tycker också att man måste se på det här dramats personligheter som individer som inte skapats ur ett vakuum, de har haft sina barndomar, familjer och uppväxtår.
Det är inte så att Amani slagit ihjäl Yara för att hon är palestinier, utan för att hon är den hon är som individ. Jag har en del frågetecken om henne, men de kan ju inte alls rätas ut varken här eller i en rättegång.
Jag tror också att Rami varit en älskad och pålitlig familjemedlem, som kanske gjort det bästa han förstod, åtminstone upp till en viss punkt, men varken förstått eller kunnat hantera en eskalerande situation.
Det är inte klarlagt att Rami inte ville ha Yara här, det har stått i någon berättelse att han inte ville ta hit Yara när han reste hit själv. Så har jag läst den text som är kärnan i de spekulationerna och så länge ingen vet hur det egentligen förhöll sig så är det rätt meningslöst att dra alltför stora växlar på det.
En sak har jag reagerat på och det är det att det
verkar som om Rami var den enda som hördes på allvar när det gällde att överta vårdnaden om Yara. Här har man låtit den traditionella familjerollfördelningen styra och Amani har inte alls blivit "vetted" (bakgrundsundersökt) eller ens tillfrågad. Rami har på så sätt "gått i borgen" för henne. Det har varit mycket olyckligt.
Med den lilla, faktiska information vi fått och som är gemensam för oss alla skulle jag våga påstå att Amani är den verkliga plågoanden och mördaren. Vilket inte betyder att inte Rami gjort sig skyldig till en hel del, både juridiskt och moraliskt. Frågan återstår hur det ser ut juridiskt.
Biofamiljen ger intryck att vara en familj på väg att moderniseras och de hade säkert satsat på den begåvade Yara och varit lyckliga och stolta över henne vad hon än valde för framtid åt sig. Jag tror nämligen att de skulle tillåtit henne att välja själv.
(Jag gjorde min första resa i området år 1966, men har inte varit där under det senaste decenniet)