Citat:
Ursprungligen postat av
Grillo
Snarare är det så att man letar efter mönster där de inte finns. Det är ett mänskligt beteende och något vi alla gör. Det är därför vi ser Jesus i en brödskiva eller konturer av spöken i bakgrunden på ett foto exempelvis, där det i själva verket kanske bara är löv som formar ett ovanligt mönster.
Detta togs upp i en video på förra sidan i tråden. Det är väldigt lätt att övertyga sig själv om att man faktiskt är förföljd, så fort tanken har planterats i huvudet hos en.
Jag blir smått bedrövad av inläggen i den här tråden om folk som inte kan leva normala liv för att de är så fast övertygade om att de är förföljda, en känsla som är helt verklig men tyvärr baserad på felaktiga premisser och okunskap om hur hjärnan fungerar. Den jag är allra mest bedrövad över är rosalotus som till och med är övertygad om att hennes föräldrar är inblandade. Antagligen har de väl gjort vad vilka föräldrar som helst skulle ha gjort, nämligen att försöka övertyga sitt barn om att hon behöver psykisk vård när hon uppenbarligen inte mår bra.
De som utsätts för gang stalking blir diagnostiserade med vanföreställningssyndrom av amatörer alldeles oavsett de verkliga förhållandena.
Nu är vanföreställningar ett ganska vanligt fenomen och ditt inlägg är ett bevis för en av
dina vanföreställningar: att
du kan avgöra vad som är sanning i en annan persons liv utan att ens ha undersökt förhållandena.
Visst kan det vara så att rosalotus föräldrar inte är inblandade i stalking utan agerar utifrån andra motiv och att det har uppkommit en förtroendeklyfta som av rosalotus tolkas på ett felaktigt sätt. Men det vet ju varken du eller jag det minsta om. Du kan misstänka att det är så, det är väl ok, men när du upphöjer dina misstankar till vad du inbillar dig är en självklar sanning så visar du att du har vanföreställningar.
Det är också känt att stalkers ofta lider av vanföreställningar, vilka styr deras handlingar.