2014-07-06, 13:18
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Ständigt detta försök till shaming. Vad folk här gör är att påpeka att Romson är en rasist och en sexist, och detta på mycket goda grunder. Istället för att bemöta argumenten försöker man attackera personen bakom (som man inte vet något om dessutom). Att påpeka att en människa är rasist och/eller har otrevliga värderingar och/eller fel i sak är inte samma sak som att sitta och lipa. Vissa här (välj själv om du vill inkludera dig själv) verkar tro att man som man ska ha någon skyldighet att ta emot vilken skit som helst från politikerna utan att klaga och det är oerhört vanligt att vi ser folk här (välj själv om du vill inkludera dig själv) som struntar i argumenten och bara går in för att skjuta budbäraren. Det funkar inte här. Tror ingen här ens bryr sig om den här sortens försök till shaming.
Inte någonstans har jag påstått att man ska "ta emot skit" men då är det ju bra om man på ett objektivt sätt ser över det hela och inte snetolkar eller ändrar betoning på saker för att det ska passa en själv.

Jag är född och uppväxt i Sverige med svensk mamma och skulle klassas vit av de flesta.
Fortfarande så tog jag inte åt mig när hon påstod att alla var människor, för det var vad hon sa.
TS inledde tråden med att Romsson har påstått att vita män inte är människor.

Då får du gärna förklara för mig hur man ska kunna ha en saklig och intressant diskussion om det är tillåtet att vända och vrida på vad folk faktiskt säger.
Jag försöker iallafall köra raka puckar och det är inte alla som klarar av.
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
1. Ok, jag argumenterar emot dig och är "butthurt"? Vet inte ens vad det betyder men antar att du tycker jag är känslig. Men gör som jag föreslog, läs TheRulerofBethos och hans judetest. Byt ut vita män i Romsons tal mot judar, eller för den delen mot lata korrupta greker, och ge dem istället skulden för allt ont. Klingar det fortfarande bra?

2. Schyman har gjort mycket men hon har aldrig offentligt kallat män för djur. Dina försök att förminska dina meningsmotståndare är smått skrattretande, men inget ovanligt på FB. Du är ett mobboffer som trots dina försök till fysisk fostran genom kampsport inte ens skrämmer en mus. Men du kunde åtminstone försöka ha lite koll på vad du pratar om, det skulle möjligen kunna öka min respekt för dig något. Trots att det stinker bidragsberoende och parasit över dig.
1. Skulle du först kunna förklara för mig vad skillnaden mellan "vita män" och judar är?

2. Haha, detta var mycket intressant.
Du med flera beklagar sig över min retorik och börjar använda den själv- nu börjar vi komma någon vart
Först- my bad, det var Ireen von Wachenfeldt som sa att män är djur inte Gudrun, min poäng borde dock ha gjort sig klar ändå; det finns personer som svart på vitt uttrycker förakt som man har full rätt att reagera på, men att sitta och vända och vrida på saker för att det ska passa är lite onödigt anser jag.

Sedan är jag mycket smickrad över att du går igenom hela min historik med över sjutusen inlägg för att förhoppningsvis kunna komma åt en soft-spot; tyvärr misslyckades det lite
Jag behöver inte skrämma möss eller rädas över att en liten ynkrygg på Flashback kallar mig parasit, jag ger troligtvis mer åt samhället än vad du kommer att prestera under en livstid så tack för den goda underhållningen

Medan du fortsätter förkovra dig i Romsson och allt detta kränkande av dig som vit man så ska jag bege mig ut i verkligheten och leva livet- lycka till!
Citera
2014-07-06, 14:16
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Att det inte skjuts fler politiker i den här diktaturen är ju fan ett mirakel. Dessutom är det främst judar som är överrepresenterade på olika finansiella och mediala maktpositioner i Västvärlden, men det är är väl bara en foliehattsteori enligt Romson och Schyman som tydligen ser skattebetalarna och enmansföretagarna Snickar-Conny och Rörmokar-Lennart som mänsklighetens största hot.

Jag spyr på den här jävla valrörelsen och alla äckliga psykopatpolitiker med miljontals stulna kronor på sina konton, stå och dricka vin på Gotland och prata om hur jävla goda och bra dom är och hur hemska alla vita män är som förpestar världen med sin existens. Om man "jobbar" med att stjäla människors pengar så kan man ju ha smakfullheten att iallafall inte stå och spy galla över dom man stulit pengarna ifrån. Vilket jävla dårhus alltså.

Väl talat.
Grunden för att det funkar att driva det här dårhuset är ju 2 generationer av helt feminiserade och mesiga svenska män i socialgrupp 2 or 3. För överklassen spelar det här med politik ingen roll alls.
Citera
2014-07-06, 18:37
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath

1. Skulle du först kunna förklara för mig vad skillnaden mellan "vita män" och judar är?
Skillnaden är väl framförallt att en ledare för Sveriges tredje största parti kan skuldbelägga och anklaga vita män för att kvinnor i Sudan har råkat illa ut på mycket lösa grundar. Hade hon istället anklagat judar för samma sak hade hon blivit tvungen att avgå samma kväll. Jag tror att du trots din inskränkthet har börjat förstå vad bl.a. Rulerofbethos försöker säga till dig Så nu försöker du bara rädda ditt ansikte, du är uppenbart nedsablad och jag kan förstå att det tar emot att erkänna det.
Citat:
2. Haha, detta var mycket intressant.
Du med flera beklagar sig över min retorik och börjar använda den själv- nu börjar vi komma någon vart
Först- my bad, det var Ireen von Wachenfeldt som sa att män är djur inte Gudrun, min poäng borde dock ha gjort sig klar ändå; det finns personer som svart på vitt uttrycker förakt som man har full rätt att reagera på, men att sitta och vända och vrida på saker för att det ska passa är lite onödigt anser jag.

Sedan är jag mycket smickrad över att du går igenom hela min historik med över sjutusen inlägg för att förhoppningsvis kunna komma åt en soft-spot; tyvärr misslyckades det lite
Jag behöver inte skrämma möss eller rädas över att en liten ynkrygg på Flashback kallar mig parasit, jag ger troligtvis mer åt samhället än vad du kommer att prestera under en livstid så tack för den goda underhållningen

Medan du fortsätter förkovra dig i Romsson och allt detta kränkande av dig som vit man så ska jag bege mig ut i verkligheten och leva livet- lycka till!
Ja, det får jag ge dig. Du är rakryggad. Men att gnälla över att man blir bemött med samma mynt som de man själv använder sig är ju något svagbegåvat. Dessutom tar det inte mer än en kafferast att lista ut din personlighet, du är synnerligen lättläst.

Att jag bryr mig om vad Romson kläcker ur sig beror på att hon är en av Sveriges tyngsta makthavare och vare sig du vill det eller inte så påverkar hon både ditt och mitt liv. Att följa med i politik och samhällsutveckling faller sig naturligt för de som inte lever på andra.
Citera
2014-07-06, 18:47
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Och, har den nån betydelse, eftersom gruppen övriga vita medelålders män är flera tusen ggr så stor? Dvs, en sjuk majoritet av vita medelålders män har ingen makt alls. Varför ska man då hata alla?
Vem har egentligen sagt att du "ska" "hata" - var får du det ifrån?

Känner du dig beordrad i att skylla dina egna känslor på andra, eller? Inte för att du hatar, men om eller när du gör, vad i hela friden skulle det ha med annat än dig själv att göra? Jag fattar inte riktigt de relationer du diskuterar.

Vit man i feministisk betydelse, handlar ju om styrningar, dominant styrning.. vit man har förslavat svart man - vad är så svårt med detta faktum?

Att svart man idag, kan vara den som styr javisst.. på sina håll, dock har du begreppet RASISM, inflikat i feminism, eftersom.. man just haft kvinnor som ANNAN ras.. än män.

Varför fattar du inte denna löjligt enkla sanning? Som skapat så mycket rättigheter åt män att förtrycka kvinns?

Snälla väx upp. Istället för att förlöjliga detförtryck som ännu råder och ganska massivt på många håll. Vem skulle tala för deras sak, arga slöjbärare som stirrar sig blint och enbart egofixerar sin kränkthet i tron att flickor längtar efter dagen då niqaben åker på - kan du mena detta?

isf... shockerar din empatigrad, iaf mig.
Citera
2014-07-06, 18:59
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel

Känner du dig beordrad i att skylla dina egna känslor på andra, eller? Inte för att du hatar, men om eller när du gör, vad i hela friden skulle det ha med annat än dig själv att göra? Jag fattar inte riktigt de relationer du diskuterar.

Vit man i feministisk betydelse, handlar ju om styrningar, dominant styrning.. vit man har förslavat svart man - vad är så svårt med detta faktum?

Att svart man idag, kan vara den som styr javisst.. på sina håll, dock har du begreppet RASISM, inflikat i feminism, eftersom.. man just haft kvinnor som ANNAN ras.. än män.

Varför fattar du inte denna löjligt enkla sanning? Som skapat så mycket rättigheter åt män att förtrycka kvinns?

Snälla väx upp. Istället för att förlöjliga detförtryck som ännu råder och ganska massivt på många håll. Vem skulle tala för deras sak, arga slöjbärare som stirrar sig blint och enbart egofixerar sin kränkthet i tron att flickor längtar efter dagen då niqaben åker på - kan du mena detta?

Även om man kan förstå hur Åsa Romson, MP eller feminister resonerar till viss del så innebär inte det att deras åsikter blir mindre avskyvärda eller för den delen hatiska.

Jag kan förstå hur nazistpartiet i 30-talets Tyskland resonerade när de pekade ut judar som en parasit på samhället med oproportionerligt stor makt och inflytande. Men det innebär för den sakens skull att jag sympatiserar med deras tänkande.

Åsa Romson pekar ut vita medelålders män som roten till allt ont. Det är att hata. När hon dessutom formulerar sig som att vita män inte ens skulle vara människor (till skillnad från alla andra) så är det extra tydligt.
Citera
2014-07-06, 19:07
Medlem
Citat:

Man kan ju börja med att inte själv generalisera och spotta ut sig rasistiska/sexistiska slagord i sin kamp mot sexism och rasism(inte dig personligen jag syftar på)

Tyvärr är det för mycket begärt av många. Kollektiv skuldbeläggning skapar bara de klyftor man säger sig kämpa mot.

Jag behöver inte säga att jag är trött på alla rasistiska nedlåtande japaner som har all makt och förtrycker alla svarta i landet för att göra en poäng att svarta har det sämre än japaner i japan. Nu har man bara målat ut en enorm grupp som offer och en annan som förövare utan att individerna i dessa grupper i någon större utsträckning representerar åsikter/värden/roller/öden/utsikter som grupperna tilldelas
Senast redigerad av Xpera 2014-07-06 kl. 19:16.
Citera
2014-07-06, 23:50
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Skillnaden är väl framförallt att en ledare för Sveriges tredje största parti kan skuldbelägga och anklaga vita män för att kvinnor i Sudan har råkat illa ut på mycket lösa grundar. Hade hon istället anklagat judar för samma sak hade hon blivit tvungen att avgå samma kväll. Jag tror att du trots din inskränkthet har börjat förstå vad bl.a. Rulerofbethos försöker säga till dig Så nu försöker du bara rädda ditt ansikte, du är uppenbart nedsablad och jag kan förstå att det tar emot att erkänna det.

Ja, det får jag ge dig. Du är rakryggad. Men att gnälla över att man blir bemött med samma mynt som de man själv använder sig är ju något svagbegåvat. Dessutom tar det inte mer än en kafferast att lista ut din personlighet, du är synnerligen lättläst.

Att jag bryr mig om vad Romson kläcker ur sig beror på att hon är en av Sveriges tyngsta makthavare och vare sig du vill det eller inte så påverkar hon både ditt och mitt liv. Att följa med i politik och samhällsutveckling faller sig naturligt för de som inte lever på andra.
Vilken tur att du är ett vandrande mysterium, fantomen
Säg mig, när har jag gnällt?
Du kanske inte insåg det, men jag skrattade faktiskt åt hela denna ironiska idioti
Jag undrar även vad du uppnår med att beklaga dig över en politiker på Flashback, om du nu är så insatt i politiken här i Sverige?
Kanske är dags för dig att bidra till samhället istället för att tro att du är rolig?
Nästa gång du vill låtsas att du vet vem någon är så kanske du ska göra ett bättre jobb, jag är nog den enklaste att hitta då jag inte är anonym.
Säg till mig när du har tröttnat på att göra bort dig så att jag kan lämna tråden till sitt tragiska syfte.
Citera
2014-07-07, 01:21
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Jag undrar även vad du uppnår med att beklaga dig över en politiker på Flashback, om du nu är så insatt i politiken här i Sverige?
Vad uppnår du genom att beklaga dig över användare på flashback?

Citat:
Kanske är dags för dig att bidra till samhället istället för att tro att du är rolig?
Kanske dags att du gör det? Du är inte rolig för fem öre och som marxist så vill du bara rasera det svenska samhället.
Du vill egentligen ont men förklär det i subjektiva floskler som "medmänsklighet", "tolerans" och "anti-rasism", det är nedmonteringen av Sverige som är din riktiga agenda och hat som är din drivkraft.
Citera
2014-07-07, 01:25
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Den som har någon jävla hjärna begriper att det här är vinklat. Vadå kritik mot
vita heterosexuella?. Både Romson och Fridolin är ljushylta och heterosexuella

Fria Tider är bara skit vem i helvete går på sådant här?.
Åsa Romson är kvinna.
Fridolin är självhatare.
Citera
2014-07-07, 01:30
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:

När har vita förslavat svarta i Sverige?

Citat:

Du hittar inget land som är mer tolerant mot minoriteter än Sverige. Det är ju uppenbart att det i själva verket är du som drivs av en undermedveten rasism mot vita då du inte beklagar dig över minoriteters situation i t ex Israel eller Japan.
Citera
2014-07-07, 02:02
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det som är svårt med detta "faktum" är att det inte alls är ett faktum.

Om vi pratar generellt vem som har förslavat flest afrikaner så vinner araben över den vita mannen. Det var för övrigt den vita mannen som kriminaliserade förslavning runt 1808 eller så och slaveriet helt och hållet med amerikanska inbördeskriget, medan det var lagligt med slaveri i arabvärlden till in på 1960-talet. Nittonhundrasextiotalet.

Om vi pratar svenskar, så kan fler svenskar blivit slavar åt afrikaner än afrikaner som blev förslavade av svenskar. Sverige betalade faktiskt beskyddarpengar åt Barbareskstaterna för att slippa bli förslavade, ända fram till 1845.

Så du får hitta andra argument till att hata den vita mannen.
Citera
2014-07-07, 03:41
Medlem
Utopia.s avatar
Det har säkert nämnts tidigare i tråden, men Åsa Romson fick skarp kritik av SvDs politiska chefsredaktör för detta tal. Oerhört skönt att detta tas upp, det är inte en dag försent.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/politisk-retorik-som-skuldbelagger-kollektiv-ger-vi-och-dom-tankande_3721570.svd

Citat:
Är du man eller människa?

"Dom allra flesta av oss här, vi är inte mörkhyade, muslimska, unga män. Vi är människor.” Nej, så sa Åsa Romson naturligtvis inte i sitt tal i Almedalen där hon utmanade Gudrun Schyman om titeln som skuldfeminismens drottning. Utan: ”Om vi har en norm att det sitter vita, heterosexuella män vid makten, då bygger man också ett samhälle som passar bäst för vita, heterosexuella män. Och det blir så fel. För de flesta av oss, dom allra flesta av oss här, vi är inte vita, heterosexuella, medelålders män. Vi är människor. Och det betyder att vi har lika värde, men vi är olika på alla möjliga sätt.”

Den vita, medelålders mannen har uppenbarligen följt efter mig när jag har lämnat Studio Etts scensändning på torsdagseftermiddagen. På Donners plats hejdar han mig, och frågar ”ska ni göra något om Romsons tal?”. Jag frågar vad han menar. Han ser lite ursäktande ut, säger att han visserligen kallar sig ”grönvänster” men att han tagit illa vid sig av talet under onsdagskvällen. Att han inte förstår poängen med varför han ska pekas ut, enbart i egenskap av att vara vit, heterosexuell, medelålders man. Att han gör allt han kan, för att som ensamstående vara en bra pappa åt sina tre barn. Att han försöker uppfostra dem att se utan fördomar på andra. Och att Åsa Romson med sitt tal fick honom att känna sig villrådig, tänka att han kanske inte är så vänster som han trodde.

Jag uppmanar honom att skriva om sin känsla. Han är tveksam, upprepar frågan om vi inte ska ta upp det. Så nu gör jag det. För hans upplevelse förstärker min egen känsla efter årets Almedalsvecka, där jag under veckan deltagit i ett flertal seminarier och samtal, men också tagit del av andras återgivningar av debatter och diskussioner.

Det tycks som om flera av dem har genomförts med representationstanken påtagligt närvarande. Tron på att vissa attribut är så överordnade i att styra tankar och handlingar, att individens egen vilja inte spelar någon roll.

När jag på nätet ser några av de debatter som meningsfränder deltagit i, blir det uppenbart att det går att spela raskortet i svensk debatt, utifrån de syften som avsändaren för tillfället har. Det kan användas för att förklara att motståndarens argument är illegitima, för att denne har fel hudfärg. En ljushyad person kan få höra att den aldrig kan förstå rasism, eftersom den är ljushyad. Och en mörkhyad person kan få höra att hen förråder sin hudfärgs förmenta kollektiv, om hen uttrycker ”fel” argument.

På SVT:s debattsida (4/7) skriver moderate riksdagsledamoten Hanif Bali om några av sina erfarenheter från veckan. Han berättar att han har blivit kallad ”Moderaternas Jackie Arklöv” av Kurdo Baksi. Baksi är i år riksdagskandidat för Miljöpartiet, och har under åren mottagit många priser för sitt arbete mot rasism; 1995 fick han DN:s Jörgen Eriksson-pris, 1999 gavs han industrifackets kulturpris och 2000 var han mottagare av Olof Palmes fredspris. Hans oerhörda tillmäle där han jämför Hanif Bali med en krigsförbrytare och polismördare framstår som ett föga hedersamt sätt att leva upp till så stolta utmärkelser, men vad vet väl jag? Jag är förmodligen helt diskvalificerad att uttala mig, för ljushyad för att veta bättre, eller för blind för att förstå att jag nog också trots mitt utrikes ursprung är en högerns Arklöv.

Hanif Bali ger ytterligare exempel; av Mikael Trolin, som har ett förflutet i Socialdemokraterna och LO, sedermera Folkpartiet och numera är engagerad i Miljöpartiet, blev han kallad ”husneger”. Somar Al Naher, ledarskribent på Aftonbladet, kallade honom ”husinvandrare”.

Hanif Bali ställer i sin artikel den mycket motiverade frågan: ”Vad är det för tankefigur som rör sig i deras huvud?” Han gissar själv: ”Det är den sjuka tanken att invandrare inte kan vara borgerliga, de är Onkel Toms, det är en styggelse mot deras natur att kunna vara borgerlig. House Broken, tämjd mot min natur och arv”.

En tanke så befängd att den borde gå att avfärda direkt. Men efter att ha läst ledarskribenten i Dala-Demokraten, Ida Ali-Lindqvist, får man kanske ändå ge Bali rätt. Ali-Lindqvist skrev så här efter att ha mött honom i en tv-debatt: ”Han som rasifierad verkar inte vilja, eller så inser han inte, att han faktiskt är ett offer för vitheten. Offer i den bemärkelsen att han hjälper moderaterna med att bedriva en politik som slår mot sådana som han själv.”

Det finns mängder med historiska exempel på politisk retorik som bygger på att människor är inkapabla att hantera egen frihet och eget ansvar. Att de måste ledas och styras eftersom de är offer för sin egen oförmåga och okunskap. Att vissa bär kollektiv skuld, som måste betalas. Stefan Olsson, bloggare och chef för tankesmedjan Frivärld, provar att genomgående byta ut ordet ”män” mot ”judar” i Romsons tal. Det ger avsedd obehaglig effekt, och retoriken från Sverigedemokraterna som ställer ”svenskar” mot ”invandrare” gör sig också påmind. Varför det låter sig göras? För att politisk retorik som bygger på att skuldbelägga kollektiv byggda på attribut har mycket gemensamt.

Det är med kluvna känslor jag lämnar Almedalen. Det må vara en liten ankdamm, men det är trots allt en betydelsefull ankdamm. Många av dem som sätter tonen för samhällssamtalet genom att tillhöra olika talföra och inflytelserika eliter i samhället har varit här. Det som sägs här, stannar inte här. Och om denna allt mer påtagliga närvaro av grupptänkande kommer att prägla samhällsdebatten framgent, kommer Sverige att utvecklas till ett land som i allt högre utsträckning underställer individen kollektivet.

Jag har ingen anledning att betvivla att Baksis, Trolins, Al Nahers eller Ali-Lindqvists engagemang mot rasism skulle vara äkta. Jag är också övertygad om att Åsa Romson är djupt angelägen om att åstadkomma ett mer jämställt samhälle. Men det problematiska med att hänge sig åt den retorik som de ger uttryck för, är att de i själva verket bidrar till att förstärka och utveckla det tänkande de säger sig vilja bekämpa – vi och dom, att grupper ställs mot grupper. Uppmanar man medborgarna att i första hand tänka på och betrakta varandra som representanter för kollektiv, är risken stor att de också gör det. Ett sådant samhälle är inget att stå efter.

Tove Lifvendahl är politisk chefredaktör i SvD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in