2014-07-06, 15:22
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Jo det finns nog en mening med att Y*r* sminkas,detta är gjort i Karlskrona av den person som sitter anhållen för mord. Bilderna finns inte på Facebook Sverige utan de har sänts till anhöriga i Gaza en del har dem i sina Facebooks någon har t.o.m. sänt dem till tidningar i Gaza,man vill att Y*r* ska se äldre ut än hon är, det förbryllar mig hon var ju bara åtta år!

Vad skulle vara syftet med det? Hennes ålder är ju väl känd. Att Yaras liv slutade på ett ofattbart sorgligt sätt betyder inte att allt som hänt innan i Yaras liv eller i hennes släkt har samband med tragedin som hände sedan.

Angående Facebook tycker jag det var mer anmärkningsvärt att (om jag minns rätt) det häktade paret inte lagt upp bilder på Yara - bara på sina egna barn. Om sen hennes släkt i Gaza bland andra bilder lägger upp en bild där hon är sminkad... det tror jag inte man behöver läsa in en massa i. De sörjer förstås flickan och antar jag lägger upp bilder som de har till hands. Den sminkade bilden ses kanske som ett fin-porträtt?
Citera
2014-07-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag är expert på mellanöstern men man ska nog inte dra paralleller mellan Palestina och Bangladesh eller Afganistan.

Googlade lite och barngiftemål är uppenbarligen ett stort problem i världen.

Denna lista på de 20 värsta omfattar länder som Bangladesh och vissa afrikanska länder: http://www.icrw.org/child-marriage-facts-and-figures

Siffror för Libanon:
UNICEF 2014 % MARRIED BY 15: 1%
UNICEF 2014 % MARRIED BY 18: 6%
*Child marriage prevalence is the percentage of women 20-24 years old who were married or in union before they were 18 years old (UNICEF State of the World’s Children, 2013)
Källa: http://www.girlsnotbrides.org/child-marriage/lebanon/

Så barnäktenskap existerar i Libanon men då det verkar vara i relativt liten omfattning utgår jag från att det inte gäller den utbildade medelklassen. Kanske eftersatta småbyar eller någon extremreligiös minoritet? Yaras mamma har facebookkonto, modern frisyr och klädsel utan slöja.
Jo visst har Y*r*s mamma det pappa också...........Men det är ju paret hon bott hos som har fotograferat och sänt bilder det är därför jag reagerar!! inte bioföräldrar!
Citera
2014-07-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Jo visst har Y*r*s mamma det pappa också...........Men det är ju paret hon bott hos som har fotograferat och sänt bilder det är därför jag reagerar!! inte bioföräldrar!

Överlag i tråden vore det skönt om man förde något kort resonemang när man har en teori.
(ja,jag vet inga långa inlägg men ändå) Som kolla bild skickad av då och då till, skumt, varför, därför eller nått. Det är flesta som läser tråden skummar trots allt. I det här fallet är bilden inte alarmerande i sig utan rätt oskyldig. Sätter man ihop den med annan info så kanske det är annorlunda. Men då måste man fatta det. Det är likadant när någon resonerar men inte tar avstamp i någoting utom totalt fria fantasier. Då får man väl säga det. En del missförstånd och irritation skulle kunna undvikas. (ja, ja igen jag är knappast oskyldig men det är en uppmaning till mig själv också).

Jag tycker inte bilden är alarmerande. Inte heller att den skickats till tidning eller släktings fb. Det är mer av en "gullig" bild. Om den hade skickats till någon av Ramis resmål och okända personer hade jag reagerat. Däremot kommer jag att komma ihåg den. Om det dyker upp annat material som signalerar att Y möjligtvis utnyttjats sexuellt. Eftersom det finns en fet röd varningsflagga på det här parets hanterande av Y.
Citera
2014-07-06, 16:06
Medlem
Citat:
Vad skulle vara syftet med det? Hennes ålder är ju väl känd. Att Yaras liv slutade på ett ofattbart sorgligt sätt betyder inte att allt som hänt innan i Yaras liv eller i hennes släkt har samband med tragedin som hände sedan.

Angående Facebook tycker jag det var mer anmärkningsvärt att (om jag minns rätt) det häktade paret inte lagt upp bilder på Yara - bara på sina egna barn. Om sen hennes släkt i Gaza bland andra bilder lägger upp en bild där hon är sminkad... det tror jag inte man behöver läsa in en massa i. De sörjer förstås flickan och antar jag lägger upp bilder som de har till hands. Den sminkade bilden ses kanske som ett fin-porträtt?
På den här Facebooksidan har Rami en bild med Yara, den måste ha tagits strax efter att hon kom till dem med tanke på pojkens ålder. (När jag jämför bilden med den sminkade versionen är det svårt att se att det är samma tjej.)
https://www.facebook.com/prince.ramiback/photos
För er som inte har facebookkonto
https://anonfiles.com/file/9a2102194e65d9ceec3def72348290e8
Citera
2014-07-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag tycker inte bilden är alarmerande. Inte heller att den skickats till tidning eller släktings fb. Det är mer av en "gullig" bild. Om den hade skickats till någon av Ramis resmål och okända personer hade jag reagerat. Däremot kommer jag att komma ihåg den. Om det dyker upp annat material som signalerar att Y möjligtvis utnyttjats sexuellt. Eftersom det finns en fet röd varningsflagga på det här parets hanterande av Y.
Just det vet vi faktiskt inte något om, och vi kan inte ta reda på det. En flicka med PUT i Sverige är hårdvaluta för samvetslösa. Fast av någon anledning tror jag inte att Rami är samvetslös, han sa ju faktiskt ifrån till biopappan, ville inte att Yara skulle skickas till honom rån början.
Citera
2014-07-06, 16:49
Medlem
Citat:
Jag är expert på mellanöstern men man ska nog inte dra paralleller mellan Palestina och Bangladesh eller Afganistan.

Denna lista på de 20 värsta omfattar länder som Bangladesh och vissa afrikanska länder: http://www.icrw.org/child-marriage-facts-and-figures

Siffror för Libanon:
*Child marriage prevalence is the percentage of women 20-24 years old who were married or in union before they were 18 years old (UNICEF State of the World’s Children, 2013)

Så barnäktenskap existerar i Libanon men då det verkar vara i relativt liten omfattning utgår jag från att det inte gäller den utbildade medelklassen. Kanske eftersatta småbyar eller någon extremreligiös minoritet? Yaras mamma har facebookkonto, modern frisyr och klädsel utan slöja.

Ha, ha TigerKid! Va bra att du är mellanösternexpert vi lär behöva en i tråden.

Själv är jag ingen expert men har varit en del i Palestina och i Israel också vad det nu har med saken att göra. Och om biofamiljen inte tillhör någon obskyr sekt, är hemliga fundamentalister eller fullblodsadister så har de inte varit medvetna om hur illa Y har haft det hos paret. Däremot kan det här märkliga paret ha gjort en hel del. Därav alla spekulationer.
Citera
2014-07-06, 16:57
Medlem
Citat:

Siffror för Libanon:

Det är i och för sig stor skillnad på Libanon och det hamasstyrda Gaza, som den här familjen bor i, men jag tror ändå inte att just Yaras biologiska familj är förespråkare för barnäktenskap.
Citera
2014-07-06, 17:09
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ha, ha TigerKid! Va bra att du är mellanösternexpert vi lär behöva en i tråden.

Själv är jag ingen expert men har varit en del i Palestina och i Israel också vad det nu har med saken att göra. Och om biofamiljen inte tillhör någon obskyr sekt, är hemliga fundamentalister eller fullblodsadister så har de inte varit medvetna om hur illa Y har haft det hos paret. Däremot kan det här märkliga paret ha gjort en hel del. Därav alla spekulationer.
Jag menade INTE Mellanösternexpert! Men "inte" ramlade bort...

Du som har varit där är i alla fall väldigt mycket mer expert än mig...

Dessutom postar jag siffror om Libanon när vi snackar Gaza...
(Konstigt att ingen kommenterat det.)

EDIT: Nu var det kommenterat.
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Det är i och för sig stor skillnad på Libanon och det hamasstyrda Gaza, som den här familjen bor i, men jag tror ändå inte att just Yaras biologiska familj är förespråkare för barnäktenskap.
Citera
2014-07-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Just det vet vi faktiskt inte något om, och vi kan inte ta reda på det. En flicka med PUT i Sverige är hårdvaluta för samvetslösa. Fast av någon anledning tror jag inte att Rami är samvetslös, han sa ju faktiskt ifrån till biopappan, ville inte att Yara skulle skickas till honom rån början.

Men bilden (den vi talar om) hittades trots allt på ett Fb konto till släktingar inte på någon annan sajt?

Sedan tycker det är rimligt att vara misstänksam pg. av att fenomenet tyvärr är så vanligt. Bara i Sverige försvann över 400 ensamkommande barn år t.ex. 2010. (kan skicka länkar om någon vill). Och Y verkar ha hamnat i en gråzon som hushållslav och möjligtvis använd i stölder. Ett vanligt beställningsjobb när kriminella ligor skickar över ensamkommande barn.

Detta gäller självklart inte alla ensamkommande barn som kommer till Sverige utan handlar om just den olagliga verksamheten/handeln med flyktingbarn.

Själv litar jag inte på Rami främst pg. av att både biofamilj och sociala instanser har funnit paret trovärdigt. Och jag tror det är Rami de finner både trovärdig och övertygande. Vilket gör just mig tveksam. Men han kan vara en hyvens grabb som försökt skydda Y och kapitalt misslyckats.
Citera
2014-07-06, 17:43
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Men bilden (den vi talar om) hittades trots allt på ett Fb konto till släktingar inte på någon annan sajt?

Sedan tycker det är rimligt att vara misstänksam pg. av att fenomenet tyvärr är så vanligt. Bara i Sverige försvann över 400 ensamkommande barn år t.ex. 2010. (kan skicka länkar om någon vill). Och Y verkar ha hamnat i en gråzon som hushållslav och möjligtvis använd i stölder. Ett vanligt beställningsjobb när kriminella ligor skickar över ensamkommande barn.

Detta gäller självklart inte alla ensamkommande barn som kommer till Sverige utan handlar om just den olagliga verksamheten/handeln med flyktingbarn.

Själv litar jag inte på Rami främst pg. av att både biofamilj och sociala instanser har funnit paret trovärdigt. Och jag tror det är Rami de finner både trovärdig och övertygande. Vilket gör just mig tveksam. Men han kan vara en hyvens grabb som försökt skydda Y och kapitalt misslyckats.
Det är faktiskt helt sjukt att detta kan fortgå. Läggs det resurser på att leta reda på barnen? Vidtar man åtgärder för att förhindra att det händer igen? 400 barn är otroligt många.

Det är väl inte så ovanligt att folk som är monster hemma kan vissa upp en jättetrevlig fasad.
Citera
2014-07-06, 17:55
Medlem
vindsus86s avatar
Det finns nog många helt normala föräldrar och släktingar som tar kort på uppiffade barn och inte lägger upp bilderna på nätet just eftersom de är för "vulgära". Men att de visar dem för andra släktingar för att de tycker det är roligt.

Nog för att hon är löjligt översminkad på de där fotona, men... ja, det är typ så jag tycker barn ser ut när de sminkat sig själva eller varandra. Massa färg, massa glitter, massa överdrift.

En annan möjlighet är väl att de sminkade henne så mycket för att Yara hade märken av misshandel i ansiktet och de ville dölja detta.

Vem vet.
Citera
2014-07-06, 18:01
Medlem
Citat:
Jag menade INTE Mellanösternexpert! Men "inte" ramlade bort...

Du som har varit där är i alla fall väldigt mycket mer expert än mig...

Dessutom postar jag siffror om Libanon när vi snackar Gaza...
(Konstigt att ingen kommenterat det.)

EDIT: Nu var det kommenterat.

Det är nog betydligt fler i tråden som varit i Palestina och Gaza än vad man tror. Sedan ska man nog komma ihåg att man upplever ett land rätt fyrkantigt och ser lite vad man vill se även om man varit där en del. Så det är bra att förhålla sig skeptisk till både utsagor och diverse expertis. Men ja Palestina är betydligt mer välordnat och västerländskt (för dem som har resurser) än vad många föreställer sig.

Jo jag förstod att det skulle vara inte. Men tyckte det var en snygg ingång och sedan rada upp 20 värsta länder. Med olika länkar.
Stiligt!

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in