2014-07-05, 22:57
Medlem
Ok... jag har sett massa trdar om olika Candida-dieter.

Men jag tnkte kolla lite andra saker, som jag inte har hittat. Jag har en ganska kraftig candida-vervxt i mage (tarm) och mun.

1. Ni som har krt dieter, vilken typ av diet har ni krt? Vad jag har sett s finns det lite olika, beroende p vem man frgar. En del sger att man inte ska ta knappt nt ktt alls och andra sger att det gr bra. Jag har i alla fall nstan helt valt att utesluta kolhydrater i min kost. S det blir mycket ktt (inte s mycket nt, mest fisk och kyckling), mycket grnsaker och relativt mycket fett. Jag knner dock att jag blir riktigt trtt av att knappt ta ngra kolhydrater alls. Nn som vet om man kan "fuska" lite hr... typ ta nt brd utan mjlk, jst och mjl som r bakat p dinkelmjl?

Det mste ju funka att ta protein, fr annars mste man ju ta mer kolhydrater och kolhydrater gillar ju candida, s det verkar ju vara dumt.

2. Har ni tit och kan man ta get och frost? Det innehller ju vldigt lite kolhydrater... jag t lite nyss och knner dock dremot att jag blev lite slemmig i halsen, vilket inte borde vara bra fr min candida i munnen... nn som har ngra kommentarer om det?

3. Hur kan man p bsta stt f bort candida i munnen? en lkare som jag var hos ville skriva ut mycostatin (utan att riktigt ta mina symptom p allvar). Nr jag kollar p Fass ser jag att det innehller antibiotika - vilket INTE alls r bra om man har svampinfektioner (man kan ju f svampinfektioner av antibiotika) - mste ju finnas mycket bttre preparat mot det...

tack fr svar
Citera
2014-07-06, 00:21
Medlem
studentrolands avatar
Intressant frga... hur fr man bort Candida i munnen...hmmm...f se nu...Candida Albicans r en jstsvamp... jstsvampar och annat mgel tas effektivt omhand med bl.a. joderat povidon, d.v.s. Jod... Jod i form av joderat povidon finns att kpa receptfritt p Apoteket under varunamnet Nyodex... s, handla en flaska Nyodex munsklj p Apoteket och anvnd regelbundet morgon och kvll tills torsken r borta...

Vad man sedan br ta, eller inte ta fr att bli av med Candida i resten av magtarmkanalen, varierar ju beroende av vem man frgar, som du sger, men en sak som de flesta r verens om r nog att man inte skall "mata" svampen med vad den vill ha, d.v.s. raffinerat socker...i alla dess former...strsocker, sockerbitar, lsk, godis, glass, kaffebrd, etc, etc....totalt...i mer n ett r, minst, frmodligen lngre...vill man sen utesluta alla kolhydrater dessutom, s riskerar man nog att bli hypokondriker, ty det r i princip omjligt att "svlta" ut svampen som jag har frsttt det, utan vad man kan gra r endast att begrnsa dess utbredning, ty den finns verallt p hela kroppen och i tarmsystemet i alla fall...vad det handlar om r att skapa en s "normal" tarmflora som mjligt, som kan hantera svampens utbredning och "hlla den i schack" s.a.s.... och det gr man genom att ta "normalt"... s, vad som r "normalt" fr dig bestmmer du ju sjlv (eller kanske din fru/mor/familj? ), s som jag ser det s kan du vl ta bara ost (=protein+fett), ktt och fett ngra dar, eller nn vecka, och sen lgga till de kolhydrater du "vgar" eller i alla fall knner att du kan hantera, eller t.o.m. begriper r nyttiga... typ potatis, t.ex....ngot lite rgbrd och/eller kornbrd kanske...Whatever, men inte fr mycket...det r inte "fusk", utan sunt frnuft, fr att inte bli hypokondriker...Dr. Orian Truss har skrivit mycket om detta, s att lsa hans bcker r nog bra...

Vilhjalmur Stefansson och andra har ven levt gott utan att ta kolhydrater...

Fr vrigt finns ju fler tgrder att vidta, men som du sger, antibiotika r nog ingen hjdare i sammanhanget...
Senast redigerad av studentroland 2014-07-06 kl. 00:58.
Citera
2014-07-06, 08:38
Medlem
Candidan ter inte socker frutom om det finns fr mycket i blodomloppet samtidigt som inte kommer ut till cellerna. D mste sockret gras av ngonstans = candidan kommer och ter sockret.

Om det r s beror det p:
  • Raffinerat socker, som i sin brist p vatten, fibrer och annat i hela rvaror gr ut i blodet fr snabbt
  • Fett, vilket transporteras i blodet med stora klumpiga kylomikroner (som att fettmolekyler inte r stora nog). De skapar trngsel, hindrar rrligheten fr t.ex. socker och insulin. Nr sockret hindras frn att komma till cellerna, som har socker som frmsta fredragna brnsle, och blir fr stor mngd i blodet s kommer candida och ter upp det.

Likt vid diabetes kan man bde antingen kra LCHF, och d g runt eller undvika problemet genom att gra frmgan att hantera kolhydrater irrelevant. Eller motsatsen HCLF som med sm fettmngder lter sockret och insulinet fungera som det ska.
Citera
2014-07-06, 11:40
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Candidan ter inte socker frutom om det finns fr mycket i blodomloppet samtidigt som inte kommer ut till cellerna. D mste sockret gras av ngonstans = candidan kommer och ter sockret.

Om det r s beror det p...
Aha...kanske tnker jag inte korrekt och behver lra mig ngot nytt...? Som jag tnker s frutstter detta resonemang att jstsvampen/candidan som normalt inte skall finnas i blodet, faktiskt redan har tagit sig dit ut i blodomloppet, och att hela utvecklingsfrloppet fr jstsvamparna drmed redan har vergtt till s.k. "systemisk" candida, och inte lngre befinner sig i det tidiga utvecklingsstadiet, d.v.s. endast befinner sig i magtarmkanalen, som r fallet vid torsk och "vanlig" vervxt, dr obalansen i bakteriefloran i tarmen spelar en lika stor roll som candidan sjlv?
Citera
2014-07-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Aha...kanske tnker jag inte korrekt och behver lra mig ngot nytt...? Som jag tnker s frutstter detta resonemang att jstsvampen/candidan som normalt inte skall finnas i blodet, faktiskt redan har tagit sig dit ut i blodomloppet, och att hela utvecklingsfrloppet fr jstsvamparna drmed redan har vergtt till s.k. "systemisk" candida, och inte lngre befinner sig i det tidiga utvecklingsstadiet, d.v.s. endast befinner sig i magtarmkanalen, som r fallet vid torsk och "vanlig" vervxt, dr obalansen i bakteriefloran i tarmen spelar en lika stor roll som candidan sjlv?

Skn mening.

Nr blodet vl har fullt av socker men det finns kvar kolhydrater i tarmen som inte gtt i vg och inte kan det eftersom det r fullt i blodet, d kan vl d svampen i tarmen ta dem dr?
Citera
2014-07-06, 16:47
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Skn mening.

Nr blodet vl har fullt av socker men det finns kvar kolhydrater i tarmen som inte gtt i vg och inte kan det eftersom det r fullt i blodet, d kan vl d svampen i tarmen ta dem dr?
Som sagt... ven detta resonemang utgr som jag ser det frn vad som redan finns i blodet... i frra inlgget var det candidasvamparna som redan fanns i blodet, och denna gngen utgr resonemanget frn det socker som redan finns i blodet...?
Senast redigerad av studentroland 2014-07-06 kl. 16:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in