2014-07-05, 23:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tror du har antingen en jäkligt udda katt eller väldigt dålig koll... Katter (såväl hanar som honor som kastrater) föredrar garanterat oftast att gräva ned sina lämningar så att de inte kan spåras.
1) Jag har inte ens sagt något annat än att det är det normala

2) Det innebär inte att det gäller för alla kattindivider - vilket du i tråden kan läsa om.

Citat:
DOCK, markerar hanar även revir vid behov (väldigt individuellt) men det gör de inte genom urin utan med körtlar som sitter runt analen.
Och genom urin.

Varför tror du könsmogna hanar skvätter om de inte fostrats rätt? Jo- för att märka revir...

En del kastrerar katten för att slippa problemet - andra gör som jag, lär katten var det är accepterat.

Citat:
Jag håller dock med dig angående att man inte bör stöka för mycket med kattlådan, men det tror jag är mer på individuell nivå per katt, har hört om katter som kräver rengöring innan de går in i kattlådan varje gång...
Ja, det är individuellt hur olika katter vill ha det och det beror också ofta på dålig sand/bra sand osv...

Det smurfsmurf vill påskina - eftersom hen inte gillar mig - är att jag skulle vara smutsaktig och inte förstå min katts behov när jag köper sand som inte kräver tätare bytning och som passar mig och min katt ...
Troligen har smurfsmurf lite komplex för att denne "kattexpert" köper billig sand och tvingas byta och skura för att bli av med ammoniaklukt .. ...
Citera
2014-07-05, 23:57
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Allvarligt, vem orkar städa 3 gånger om dan?? Beundransvärt om du gör det, men tro inte att alla andra klarar av det.. Och om du använder kattströ som Miss cat kan jag iofs förstå att det behövs, m,en satan vad det måste damma? eller?

Miss cat är också "parfymerad" som så många andra. Min "favorit" (extreme classic) är parfymerad med babytalk - miss cat är parfymerad med havssalt. Så länge katterna inte har något sår i tassarna är väl inte det något problem dock.

Tack för tipset, det ska jag absolut prova - Extreme classic är den överlägset bästa sand jag provat så om detta stämmer är det ett fynd!!

EDIT: googlade runt lite och det verkar so i stort sett all bra kattsand är bentonit - har du något namn på eller en länk till Lidls kattsand?

Precis, det dammar utav bara satan! Det är en väldigt stor nackdel med Miss Cat. Jag brukar fylla lådorna på balkongen och sedan bära in, alternativt fylla dem i badkaret så slipper man det värsta. När sanden väl är i lådan dammar det också, men inte så väldigt mycket att jag vill byta sort.

Lådorna (2 st) står på toa och det har helt enkelt blivit en vana att jag kollar lådorna när jag går dit själv. Så det är ingen bravad alls, bara nåt som går på automatik.

Meningen med saltet är att det inte ska lukta, men det är ingen parfym. Kanske känner katterna saltlukt men inte kan jag känna något om jag doppar näsan i saltkaret. Har inte märkt nån nackdel med saltet även om man höjer ett ögonbryn i förvåning för varför det är tillsatt.

Jag fattar inte riktigt hur man menar med "parfymerad med babytalk"? Talk är ett mineral, såpass vet jag säkert. Kanske till och med en bergart? Försökte googla på babytalk men det kommer upp en massa prat om bäbisar. xD Är det babypuder man menar? Det är inte bara finfördelad talk utan annat tillsatt som jag inte ids googla på i denna sena timme. Vet inte om talk luktar nåt alls i sig, men den brukar ju parfymeras och säljas i små ströburkar.

Tyvärr har jag inte hittat Lidls sand på internet och minns inte vad den heter. Jag letade innan jag skrev för det hade varit intressant att jämföra. Lidl har ju oftast bara ett eller ett par märken av varje vara, så det ska väl gå att hitta rätt lätt om du går dit. Det står på att det är bentonit. Påsen är ganska liten men jättetung för sin storlek.

Kan du inte pröva Lidls sand och sedan skriva igen om du tyckte den var bra?

Edit:
Har just läst Micros inlägg och det funkar inte diskutera med henne, jag lägger ner innan det spårar ur totalt.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-07-06 kl. 00:07.
Citera
2014-07-06, 10:53
Medlem
Nu har vi halkat in på en mycket intressant diskussion här.

Personligen tycker jag att har man innekatt och väljer ett billigare märke i still med MissKatt så är det ett minimum att rensa lådan 2 gånger per dag (morgon och eftermiddag när man kommer hem). Även om man rensar blir det ju alltid lite kvar i sanden. Städar man två gånger om dagen och byter en gång i veckan luktar det inte trots att det är en "billig skit" sand man har. Och personligen tycker jag att om man har så billig sand får man ju ta sitt ansvar och städa ofta 2ggr om dagen orkar jag väl inte tvinga andra till det är bara min skötsel-nivå) så det inte stinker. När man går förbi någons dörr och det stinker kattpiss mår man ju illa även om man har katt själv.
Citera
2014-07-06, 11:12
Medlem
Jag trodde i min enfald att alla tog bort kattskit ur lådan så fort katten gjort något eller så fort man kommer hem om man varit borta, oavsett vilken kattsand man använder. Även så klart kattkisset.

Jag har dessutom en katt som gjort utanför lådan om den inte varit ren.
Kristallsanden jag provade för något år sedan där urinen sugs upp och kapslas in och ska vara lukt och bakteriefri, var ju undantaget. Men skiten tog jag givetvis upp så fort jag såg att det låg där.

Så tipset för mindre lukt är att rengöra lådan så fort katten varit där dvs. flera gånger varje dag året runt så länge katten lever! och byta sand regelbundet.
Citera
2014-07-06, 11:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Precis, det dammar utav bara satan! Det är en väldigt stor nackdel med Miss Cat. Jag brukar fylla lådorna på balkongen och sedan bära in, alternativt fylla dem i badkaret så slipper man det värsta. När sanden väl är i lådan dammar det också, men inte så väldigt mycket att jag vill byta sort.

Lådorna (2 st) står på toa och det har helt enkelt blivit en vana att jag kollar lådorna när jag går dit själv. Så det är ingen bravad alls, bara nåt som går på automatik.

Meningen med saltet är att det inte ska lukta, men det är ingen parfym. Kanske känner katterna saltlukt men inte kan jag känna något om jag doppar näsan i saltkaret. Har inte märkt nån nackdel med saltet även om man höjer ett ögonbryn i förvåning för varför det är tillsatt.

Jag fattar inte riktigt hur man menar med "parfymerad med babytalk"? Talk är ett mineral, såpass vet jag säkert. Kanske till och med en bergart? Försökte googla på babytalk men det kommer upp en massa prat om bäbisar. xD Är det babypuder man menar? Det är inte bara finfördelad talk utan annat tillsatt som jag inte ids googla på i denna sena timme. Vet inte om talk luktar nåt alls i sig, men den brukar ju parfymeras och säljas i små ströburkar.

Tyvärr har jag inte hittat Lidls sand på internet och minns inte vad den heter. Jag letade innan jag skrev för det hade varit intressant att jämföra. Lidl har ju oftast bara ett eller ett par märken av varje vara, så det ska väl gå att hitta rätt lätt om du går dit. Det står på att det är bentonit. Påsen är ganska liten men jättetung för sin storlek.

Edit:
Har just läst Micros inlägg och det funkar inte diskutera med henne, jag lägger ner innan det spårar ur totalt.
Jag ska absolut prova den. Nu på sommaren går dock mina katter ut, men jag har en kull småttingar som kommer börja gå på lådan om några veckor så jag ska prova då. Återkommer med omdöme när jag har nåt resultat
Citera
2014-07-07, 22:18
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusk2Dawn
Leta ej mer, ni är bönhörda. Detta är både genialt, billigt och miljövänligt. Och om man köper till sk insatspåsar i underlådan, byter den någon gång i veckan så är det faktiskt nästan helt luktfritt! Doftar lite sågspån bara

http://www.peeweeinternational.eu/sv/

Jag håller med!
PeeWee är det bästa och mest luktfria man kan ha, om man gillar svag frisk skogsdoft. Jag blandade PeeWeepellets med 2-3 delar vanliga små eldningspellets, då blev det billigare men fungerade lika bra.

Katter kan dock vara svåra att byta kissmaterial hos så man måste ta tid på sig vid byte. De föredrar också "sand" framför pellets - men varför låta dem välja?
Citera
2014-07-08, 00:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Edit:

Jag köpte Lidls sand idag (det var lite otäckt att besöka Lidl om jag ska vara ärlig, mest folk som såg ut som om de helst hade dött redan som gick runt och provkäkade körsbär och klämde sönder ostar..) Coshida hette sanden och den kostade 50 kronor för 10 kg vilket måste sägas vara ett mycket bra pris, förutsatt att kvaliteten svarar upp till förväntningarna. Jag återkommer så snart de små börjat använda låda!
Citera
2014-07-08, 16:35
Medlem
slemwalkers avatar
Vi har testat olika diverse typer av sand. Ever clean har varit en av de bättre, men vid något illa valt tillfälle var jag inne på ÖoB och köpte deras lila förpackning med kattsand. Fan vad prisvärd den var. 59kr för 10 kg, jag säger inte att den är bättre än ever clean men eftersom brist på vettiga djuraffärer i området så får den duga. Har för övrigt tre peeweelådor också, riktigt bra de med.
Citera
2014-07-09, 19:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Jag köpte Lidls sand idag (det var lite otäckt att besöka Lidl om jag ska vara ärlig, mest folk som såg ut som om de helst hade dött redan som gick runt och provkäkade körsbär och klämde sönder ostar..) Coshida hette sanden och den kostade 50 kronor för 10 kg vilket måste sägas vara ett mycket bra pris, förutsatt att kvaliteten svarar upp till förväntningarna. Jag återkommer så snart de små börjat använda låda!

Ja tack, det ska bli intressant att följa.

Angående Lidl så är det en butik där "fint folk" inte verkar vilja sätta sin fot, det är samma snobberi i staden där jag bor. Otroligt dumt och jag sätter på foliehatten och undrar om det är våra livsmedelsjättar som Ica, Hemköp m fl som lobbat för att det är dåliga varor, dålig stil. Faktum är att Lidls varor ofta är helt överlägsna och till mycket bättre pris. Müsli, deras underbara kassler, maskindiskmedel, cheddarost, handkräm, korv, folköl, färskpressad juice, yoghurt mm mm, allt bättre än motsvarande varor på andra butiker. Det är också bra att de behandlar alla lika, man behöver inte dra nåt kort eller vara medlem för att få del av deras erbjudanden.

Att jag tycker det är äckligt att ha samma sand länge och att inte mocka lådan flera gånger per dag, det måste jag ju få tycka. Man vet ju själv hur länge man kört samma sand, det är inte lukten som styr utan äckelfaktorn. Att ha huv på lådan pga stinket gillar jag inte heller, det ska vara så rent att man inte behöver stänga in nån illalukt. Tänk själv att gå dit och trampa i gamla bajskorvar och pissklumpar, det måste ungefär samma som när jag nödd och tvungen pissade på en grymt äcklig ståtoalett i utlandet. (jag är kvinna och kan inte nyttja pissrännan, där det visst var mindre äckligt.) Dessutom ser man inte när katten gjort nåt. Fast det kanske finns med genomskinlig huv?

Att vissa bekanta har otroligt äckliga kattlådor, som inte verkar ha mockats på minst en vecka eller mer, så är det. Inte alla orkar kolla varje gång man går på toa som jag gör, utan man blundar och låter stackars katten leva i snusk och ammoniaklukt. Fullt med korvar, veckotals av mängden att döma, och har man klumpbildande sand är hela lådan en enda klump och det finns knappt inget att krafsa i. Urk urk, usch och fy! Är man bara bekant går det inte heller säga till ordentligt känner jag, man kanske kan säga nåt typ "är det inte dags att rensa lådan?" och få nåt mummel till svar....

Vad gäller urinmarkerande, som inte alls har nåt med att gå på lådan att göra, så håller normalt sett okastrerade hankatter på detta när de blivit tillräckligt gamla. De strilar små skvättar urin lite här och var samtidigt som de darrar med svansen. Även honkatter kan markera men det ser man inte lika ofta, vet inte någon (utegående) honkatt som gör det inne. De kan luftmarkera ibland, med roligt svansdarr, men det kommer ingenting som vi människor kan uppfatta i alla fall.

Avelshanar brukar man måsta ha i ett speciellt hankattsrum pga urinmarkerandet och där får de strila som de vill. Det stinker givetvis urban. Man brukar pensionera avelshanen efter några år, han blir då kastrerad och får vara i hemmet eller säljs som sällskapskatt.

Inom vissa raser, bl a perser har jag läst om, har man linjer där hankatterna inte längre är så flitiga att markera utan man kan ha dem inne i hemmet som okastrerad innekatt. Tyvärr har det blivit så att de även är mindre virila, bl a fattar de inte hur man gör när man parar sig eller är kanske inte sugna, men det blir inget av i alla fall, Ofta sterila. Ingen vill ju ha en stinkande strilande hane så dem har man kastrerat. Följden blir att de hanar som finns kvar och som inte strilar eller strilar, sällan inte är avelsdugliga. I vart fall har jag läst om det och diskuterat på forum. Hur löser man då detta? Ja, det är en annan fråga.

Men men nu var det katter och lådor som gäller och mitt bidrag till diskussionen. Jag hade ju kunnat stämma in i kören att Everclean är bäst, men vet egentligen inte det eftersom jag inte provat så många märken. Det funkar bra med Miss Cat och när jag nån gång provat annan sand har jag blivit besviken, tycker inte t ex Coshida funkar lika bra och den är verkligt tung att släpa hem dessutom. En intressant detalj är att Coshidas torrfoder kom 2:a i en kattmatstest som varit uppe för diskussion tidigare, 19 spänn kostar den och slog t ex Royal Canin och flera andra dyra foder. Bara Hill's var bättre i det testet.

Pellets har jag testat, men hade ingen sån där låda med galler. Det blev sågspån överallt och det luktade inget vidare heller. Säkert mycket bättre om man har rätt låda, men blev inte så imponerad att jag vill satsa på det. Troligen är det billigaste alternativet om man gör den lilla investeringen i lådan, allra helst om man använder eldningspellets vilket ska gå nästan lika bra som "kattpellets". Frågan är om det är nån skillnad öht.

Jag tycker absolut att man ska skura ur lådorna och inte behöver man oroa sig för att katten ska gå nån annanstans pga det. Eftersom jag byter ofta går det bra med bara hetvatten, möjligen en liten skvätt av nåt antibakteriellt även om hetvattnet tar död på det mesta bakterierna. Starkt luktande rengöringsmedel ska man undvika, speciellt citrondoftande.

Så summa summarum: Jag föredrar absolut att ha billiga Miss Cat och byta ofta. Det bästa vore typ Everclean och byta ofta - men känns som ett otroligt dumt sätt att slösa bort pengar när det går bra med Miss Cat. Jag är inte heller nån självutnämnd expert och behöver inte använda "rätt" märke, göra på si eller så vis som experterna brukar göra, utan gör det jag tycker är bra.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-07-09 kl. 20:04.
Citera
2014-07-09, 20:41
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ja tack, det ska bli intressant att följa.

Angående Lidl så är det en butik där "fint folk" inte verkar vilja sätta sin fot, det är samma snobberi i staden där jag bor. Otroligt dumt och jag sätter på foliehatten och undrar om det är våra livsmedelsjättar som Ica, Hemköp m fl som lobbat för att det är dåliga varor, dålig stil. Faktum är att Lidls varor ofta är helt överlägsna och till mycket bättre pris. Müsli, deras underbara kassler, maskindiskmedel, cheddarost, handkräm, korv, folköl, färskpressad juice, yoghurt mm mm, allt bättre än motsvarande varor på andra butiker. Det är också bra att de behandlar alla lika, man behöver inte dra nåt kort eller vara medlem för att få del av deras erbjudanden.

Jag köpte en del sånt också - folköl, juice och godis, allt klart godkänt.
Dock har de extremt mycket frysta färdigrätter typ kinesiska/tyska/grekiska rätter som i alla fall jag helst tar på mig plasthandskar innan jag rör - och sånt som grekiska "köttbullar" med det tyskklingande namnet "Party Bällchen mit zaziki", det är ju inte så att smaklökarna börjar krulla sig direkt... Det måste även vara svårt att få ihop en hel (hemlagad) måltid därifrån då det känns som om det saknas rätt mycket varor innan det blir ett komplett sortiment. Och butiken jag besökte var i alla fall direkt deprimerande med uttråkade människor, uttråkad personal, men visst - för att bunkra upp vissa varor är det säkert ok.. Men den här tråden ska ju handla om kattlådor/kattsand och där verkar det faktiskt som om du gav ett bra tips med Lidl. OM den fungerar hyfsat (vilket jag har all anledning att tro om innehållsdeklarationen inte ljuger) så är det ett riktigt fynd - 50 kronor jämfört med 169 som jag brukar ge för Extreme Classic

"Fint folk" är nog inte rätt benämning på mig
Citera
2014-07-09, 21:19
Medlem
Har provat många genom åren men har ingen direkt favorit utan köper olika till mina katter. Har just nu två hanar och de bryr sig inte vad jag använder. Dock föredrar jag sand där kisset blir till klumpar som jag sen tar bort. "Rengör" (tar bort kiss och bajs) minst morgon och kväll. Byter någon gång i veckan.
För mig har äcklig lukt aldrig varit något problem, förutom precis efter att de skitit. Men det luktar inte så gott när jag skiter heller.
Citera
2014-07-09, 21:21
Medlem
Har provat många genom åren men har ingen direkt favorit utan köper olika till mina katter. Har just nu två hanar och de bryr sig inte vad jag använder. Dock föredrar jag sand där kisset blir till klumpar som jag sen tar bort. "Rengör" (tar bort kiss och bajs) minst morgon och kväll. Byter någon gång i veckan.
För mig har äcklig lukt aldrig varit något problem, förutom precis efter att de skitit. Men det luktar inte så gott när jag skiter heller.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag trodde i min enfald att alla tog bort kattskit ur lådan så fort katten gjort något eller så fort man kommer hem om man varit borta, oavsett vilken kattsand man använder. Även så klart kattkisset.
Trodde jag också faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in