2014-07-05, 10:42
Medlem
Man kan även köpa en matta att ha framför kattlådan. "bur" eller "tak" varianten med lucka + matta = minst sand överallt. Men jag tror att lite sand att städa bort några gånger i veckan är något man får förvänta sig när man har katt, men alla sätt att få ner mängden är ju bra. Skillnad på att dammsuga en matta en gång i veckan och sopa hela badrummet 3 gånger i veckan och fixa avloppet när sanden som trillat i blivit en stor betongklump.

Hoppas du hittar en lösning du och katten gillar. Om din katt inte är van vid låda med tak kan det vara knepigt att lära den, så se till att vara hemma under bytet så du kan städa upp eventuella olyckor och hjälpa missen rätt.
Citera
2014-07-05, 15:07
Medlem
DrPretentiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Men jag tror att lite sand att städa bort några gånger i veckan är något man får förvänta sig när man har katt, men alla sätt att få ner mängden är ju bra.
Om man inte, sakta men säkert, tar sanden ur ekvationen

http://www.coolstuff.se/Litter_Kwitter
Citera
2014-07-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrPretentious
Om man inte, sakta men säkert, tar sanden ur ekvationen

http://www.coolstuff.se/Litter_Kwitter

Vet dock ingen som fått den att fungera. Lär vara rätt ovanligt. Mina katter började föredra handdukar som toalett istället
Citera
2014-07-05, 19:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
Ever Clean är absolut den bästa, lite dyr men räcker väldigt länge.

Jag har lyxen att ha ett fönster i badrummet men brukar dessutom spraya med en "luktätare" som heter Yocoair och finns på t.ex. Clas Ohlson. Skitbra.
Absolut bäst - ja.
Jag upplever dock inte att det blir dyrare än andra. Med Ever Clean så byter man all sand i lådan ca en gång i månaden - med övriga får man tömma minst en gång i veckan för att inte sanden skall stinka.

Jag kör på den enkla metoden -- rensa lådan, och det brukar inte bli någon besvärlig lukt annat än precis när kattskrället nyskitit ..

Edit:
Har man kattlåda med "huv/lock" så finns det också en luktätare som man kan sätta i själva lådan (en kudde som byts ca varannan månad) - den fungerar rätt bra.
Citera
2014-07-05, 21:26
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Det viktigaste är inte vilken sand man har, utan att man håller efter lådan. 3 ggr om dagen är minimum för att rensa. Gör man det och byter hela lådan efter ordning - en gång i veckan kan vara lagom - spelar det inte så stor roll vilken sort man har, det är mer en smaksak.

Jag kör Miss Cat i storsäck, inte för den är bäst men det blir billigt och luktar inte om man sköter lådan - folk brukar säga att de inte kan tro jag har 3 katter eftersom det aldrig luktar kiss hemma hos mig. På vintern är de f ö innekatter alla tre, frivilligt.

Hellre billig sand och byta ofta, än dyr och byta sällan. Fräschare! .

Ever Clean är den bästa jag testat men inte är den prisvärd. Tror inte alls den gjorde ont på tassarna, det var inte kristaller utan finkornigt.

Huv skulle jag inte använda eftersom det blir svårare med rensningen. Dessutom tycker jag det verkar obehagligt för katten.

Parfym har inte i kattsand att göra. Som att spraya deo i en svettig äcklig armhåla.

Edit: Lidl har en sand som är gjord av bentonit, samma som http://animail.se/extreme-classic-gold-label-parfymerad-10-kg.html innehåller fast utan parfym. Det kan vara fler skillnader också men den som vill prova nåt annat, kan ju ta denna före Extreme Classic Gold label, priset är en fjärdedel. 10 kg låter mycket men bentonit är tung jämfört med annan kattsand.

Här är ett kattsandstest:
http://www.icakuriren.se/PageFiles/30786/kattsand.pdf

Tycker inte man kan gå på kilopris när man bedömer prisvärdheten, som man gjort i testet. Tyngden på sanden varierar och tung sand behöver inte ha större uppsugningsförmåga än lätt.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-07-05 kl. 21:50.
Citera
2014-07-05, 21:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det viktigaste är inte vilken sand man har, utan att man håller efter lådan. 3 ggr om dagen är minimum för att rensa. Gör man det och byter hela lådan efter ordning - en gång i veckan kan vara lagom - spelar det inte så stor roll vilken sort man har, det är mer en smaksak.

Jag kör Miss Cat i storsäck, inte för den är bäst men det blir billigt och luktar inte om man sköter lådan - folk brukar säga att de inte kan tro jag har 3 katter eftersom det aldrig luktar kiss hemma hos mig. På vintern är de f ö innekatter alla tre, frivilligt.

Ever Clean är den bästa jag testat men inte är den prisvärd. Tror inte alls den gjorde ont på tassarna, det var inte kristaller utan finkornigt.
Rensar man när katten gjort något så behöver man inte byta ofta - då slår inte lukten ut på en bra kvalitetssand.

Citat:
Huv skulle jag inte använda eftersom det blir svårare med rensningen. Dessutom tycker jag det verkar obehagligt för katten.
Fast min erfarenhet är att katter inte gillar att göra sina behov inför publik och mina har i alla valt lådan med huv före den öppna helt självmant.

Med en katt i huset behövs bara en låda - och då väljer man självklart den som katten själv valt.

Citat:
Parfym har inte i kattsand att göra. Som att spraya deo i en svettig äcklig armhåla.

Edit: Lidl har en sand som är gjord av bentonit, samma som http://animail.se/extreme-classic-gold-label-parfymerad-10-kg.html innehåller fast utan parfym. Det kan vara fler skillnader också men den som vill prova nåt annat, kan ju ta denna före Extreme Classic Gold label, priset är en fjärdedel. 10 kg låter mycket men bentonit är tung jämfört med annan kattsand.

Det är ju alldeles förträffligt att det finns olika sorter i olika prisklasser och med olika egenskaper .. så kan varje kattägare välja det som passar dem och deras katt/katter bäst..
Citera
2014-07-05, 21:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rensar man när katten gjort något så behöver man inte byta ofta - då slår inte lukten ut på en bra kvalitetssand.

Det är inte bara lukten det handlar om. Man vet ju hur länge den använts. Det känns verkligt ofräscht och äckligt att byta så sällan som du som väntar tills det börjar stinka, ju längre desto bättre.

Supersand som bara behöver bytas en gång i halvåret, eller kanske efter 5 - 6 är, eller varför inte 10-20 år vore nåt för dig.
Citera
2014-07-05, 22:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är inte bara lukten det handlar om. Man vet ju hur länge den använts. Det känns verkligt ofräscht och äckligt att byta så sällan som du som väntar tills det börjar stinka, ju längre desto bättre.
Var har jag skrivit att jag väntar tills det börjar stinka?

Jag har tvärtom sagt att min erfarenhet av Ever Clean är att den inte stinker bara man rensar bort det katten gör i lådan...

Citat:
Supersand som bara behöver bytas en gång i halvåret, eller kanske efter 5 - 6 är, eller varför inte 10-20 år vore nåt för dig.
Inte för mig - men helt säkert för katten, eftersom katter och andra djur som märker revir blir mer störda av städning än av sin egen lukt/doft ..

Det är jag som inte gillar lukten av det katten gör och därför tar bort det ur lådan .. katten störs inte så länge det är så rent att den slipper trampa i sina egna lämningar...
Citera
2014-07-05, 23:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Var har jag skrivit att jag väntar tills det börjar stinka?

Jag har tvärtom sagt att min erfarenhet av Ever Clean är att den inte stinker bara man rensar bort det katten gör i lådan...

Inte för mig - men helt säkert för katten, eftersom katter och andra djur som märker revir blir mer störda av städning än av sin egen lukt/doft ..

Det är jag som inte gillar lukten av det katten gör och därför tar bort det ur lådan .. katten störs inte så länge det är så rent att den slipper trampa i sina egna lämningar...

Du skrev: " Med Ever Clean så byter man all sand i lådan ca en gång i månaden - med övriga får man tömma minst en gång i veckan för att inte sanden skall stinka." Dvs det är stanken som gör att du byter, inte hur länge den varit i lådan.

Katten märker inte revir när den kissar i lådan. Det gör de helt öppet med ett välplacerat stril eller, om det är en alfahane, med en strategiskt placerad bajskorv. Det senare ser man sällan nu när de flesta hanar är kastrerade.

Kisset och bajset i lådan gräver de ner och det är för att det inte ska lukta, tvärtom vad du tror så tycker de illa om att pissa i samma gamla sand gång på gång. Katter har ett stort behov att dölja var de uträttar sina behov, en i första hand överlevnads- men även en ranginstinkt som bara de allra ranghögsta storfrässarna bryter mot.

När det börjar lukta för oss människor, är det stadiet sen länge passerat för katten. Gammal urin bryts ju ner till bl a ammoniak, som dunstar i luften och i höga halter blir direkt hälsovådligt att inandas. Det är först då det blir riktigt stinkigt för oss.

Illa skötta lådor är främsta orsaken till att katter kissar fel och det finns ju faktiskt de som aldrig byter sand och skurar ur lådan, bara tar bort klumpar och korvar och fyller på mer. Sen undrar de varför katten inte är rumsren. Så länge det inte stinker är det okej enligt vissa.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-07-05 kl. 23:16.
Citera
2014-07-05, 23:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Allvarligt, vem orkar städa 3 gånger om dan?? Beundransvärt om du gör det, men tro inte att alla andra klarar av det.. Och om du använder kattströ som Miss cat kan jag iofs förstå att det behövs, m,en satan vad det måste damma? eller?

Citat:

Miss cat är också "parfymerad" som så många andra. Min "favorit" (extreme classic) är parfymerad med babytalk - miss cat är parfymerad med havssalt. Så länge katterna inte har något sår i tassarna är väl inte det något problem dock.

Citat:
Tack för tipset, det ska jag absolut prova - Extreme classic är den överlägset bästa sand jag provat så om detta stämmer är det ett fynd!!

Citat:

Tycker inte man kan gå på kilopris när man bedömer prisvärdheten, som man gjort i testet. Tyngden på sanden varierar och tung sand behöver inte ha större uppsugningsförmåga än lätt.

EDIT: googlade runt lite och det verkar so i stort sett all bra kattsand är bentonit - har du något namn på eller en länk till Lidls kattsand?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-07-05 kl. 23:27.
Citera
2014-07-05, 23:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du skrev: " Med Ever Clean så byter man all sand i lådan ca en gång i månaden - med övriga får man tömma minst en gång i veckan för att inte sanden skall stinka." Dvs det är stanken som gör att du byter, inte hur länge den varit i lådan.
Med andra kattsand - ja, eftersom där börjar själva sanden stinka..

Med Ever Clean finns inte det problemet...

Citat:
Katten märker inte revir när den kissar i lådan. Det gör de helt öppet med ett välplacerat stril eller, om det är en alfahane, med en strategiskt placerad bajskorv. Det senare ser man sällan nu när de flesta hanar är kastrerade.
Min hane är okastrerad, om jag rengör lådan för hårt märker han revir på den - annars nöjer han sig med att göra I den..

Lilla kattexperten vet alltså inte ens hur en okastrerad hane kan fungera.. där ser man..

Citat:
Kisset och bajset i lådan gräver de ner och det är för att det inte ska lukta, tvärtom vad du tror så tycker de illa om att pissa i samma gamla sand gång på gång. Katter har ett stort behov att dölja var de uträttar sina behov, en i första hand överlevnads- men även en ranginstinkt som bara de allra ranghögsta storfrässarna bryter mot.
Säger du ja - men inte min katt, jag litar mer på honom än på dig när det gäller hur han som katt vill ha det..

Citat:
När det börjar lukta för oss människor, är det stadiet sen länge passerat för katten. Gammal urin bryts ju ner till bl a ammoniak, som dunstar i luften och i höga halter blir direkt hälsovådligt att inandas. Det är först då det blir riktigt stinkigt för oss.
Nej, fel sand och det börjar stinka direkt katten gör något .. bra sand och det räcker att du rensar för att få bort lukten..

Jag har tydligen lite bättre luktsinne än dig får vi konstatera .. och för sakens skull, hos mig och min katt har det aldrig fått gå så långt så att det stinker ammoniak. Det är alltså en erfarenhet jag inte delar med dig.

Citat:
Illa skötta lådor är främsta orsaken till att katter kissar fel och det finns ju faktiskt de som aldrig byter sand och skurar ur lådan, bara tar bort klumpar och korvar och fyller på mer. Sen undrar de varför katten inte är rumsren. Så länge det inte stinker är det okej enligt vissa.
Fulla lådor leder till att katten söker sig någon annanstans - skurade lådor kan leda till att katten söker sig någon annanstans ..

Vet du verkligen så lite som du ger sken av här?
Citera
2014-07-05, 23:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Med andra kattsand - ja, eftersom där börjar själva sanden stinka..

Med Ever Clean finns inte det problemet...

Min hane är okastrerad, om jag rengör lådan för hårt märker han revir på den - annars nöjer han sig med att göra I den..

Lilla kattexperten vet alltså inte ens hur en okastrerad hane kan fungera.. där ser man..

Säger du ja - men inte min katt, jag litar mer på honom än på dig när det gäller hur han som katt vill ha det..

Nej, fel sand och det börjar stinka direkt katten gör något .. bra sand och det räcker att du rensar för att få bort lukten..

Jag har tydligen lite bättre luktsinne än dig får vi konstatera .. och för sakens skull, hos mig och min katt har det aldrig fått gå så långt så att det stinker ammoniak. Det är alltså en erfarenhet jag inte delar med dig.

Fulla lådor leder till att katten söker sig någon annanstans - skurade lådor kan leda till att katten söker sig någon annanstans ..

Vet du verkligen så lite som du ger sken av här?

Tror du har antingen en jäkligt udda katt eller väldigt dålig koll... Katter (såväl hanar som honor som kastrater) föredrar garanterat oftast att gräva ned sina lämningar så att de inte kan spåras.
DOCK, markerar hanar även revir vid behov (väldigt individuellt) men det gör de inte genom urin utan med körtlar som sitter runt analen.
Jag håller dock med dig angående att man inte bör stöka för mycket med kattlådan, men det tror jag är mer på individuell nivå per katt, har hört om katter som kräver rengöring innan de går in i kattlådan varje gång...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in