Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Du skrev: " Med Ever Clean så byter man all sand i lådan ca en gång i månaden - med övriga får man tömma minst en gång i veckan för att inte sanden skall stinka." Dvs det är stanken som gör att du byter, inte hur länge den varit i lådan.
Med andra kattsand - ja, eftersom där börjar själva sanden stinka..
Med Ever Clean finns inte det problemet...
Citat:
Katten märker inte revir när den kissar i lådan. Det gör de helt öppet med ett välplacerat stril eller, om det är en alfahane, med en strategiskt placerad bajskorv. Det senare ser man sällan nu när de flesta hanar är kastrerade.
Min hane är okastrerad, om jag rengör lådan för hårt märker han revir på den - annars nöjer han sig med att göra I den..
Lilla kattexperten vet alltså inte ens hur en okastrerad hane kan fungera.. där ser man..
Citat:
Kisset och bajset i lådan gräver de ner och det är för att det inte ska lukta, tvärtom vad du tror så tycker de illa om att pissa i samma gamla sand gång på gång. Katter har ett stort behov att dölja var de uträttar sina behov, en i första hand överlevnads- men även en ranginstinkt som bara de allra ranghögsta storfrässarna bryter mot.
Säger du ja - men inte min katt, jag litar mer på honom än på dig när det gäller hur han som katt vill ha det..
Citat:
När det börjar lukta för oss människor, är det stadiet sen länge passerat för katten. Gammal urin bryts ju ner till bl a ammoniak, som dunstar i luften och i höga halter blir direkt hälsovådligt att inandas. Det är först då det blir riktigt stinkigt för oss.
Nej, fel sand och det börjar stinka direkt katten gör något .. bra sand och det räcker att du rensar för att få bort lukten..
Jag har tydligen lite bättre luktsinne än dig får vi konstatera .. och för sakens skull, hos mig och min katt har det aldrig fått gå så långt så att det stinker ammoniak. Det är alltså en erfarenhet jag inte delar med dig.
Citat:
Illa skötta lådor är främsta orsaken till att katter kissar fel och det finns ju faktiskt de som aldrig byter sand och skurar ur lådan, bara tar bort klumpar och korvar och fyller på mer. Sen undrar de varför katten inte är rumsren. Så länge det inte stinker är det okej enligt vissa.
Fulla lådor leder till att katten söker sig någon annanstans - skurade lådor kan leda till att katten söker sig någon annanstans ..
Vet du verkligen så lite som du ger sken av här?