Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-05, 19:33
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag är inte den som kan döma alla i frågan om de är lämpliga föräldrar. Har inte den
kompetensen.
Men förutom straffet och vården som en brottsling får av det svenska rättsväsendet, ska vi
dessutom straffa de med att inte få bilda familj?
Den största drift som människan har och som troligen är ett bra sätt att återinträda i samhället efter ett straff.

Det är så egoistiskt tänk. Tror inte barnet skulle välja henne som förälder. Man får se så också.
JH skulle t ex aldrig få adoptera.
Citera
2014-07-05, 19:36
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Vi dömer väl inte ut straff här alls vad jag vet. Däremot är det ju helt fritt att uttala sin åsikt. Barn till kriminella har sällan en särskilt stabil och trygg uppväxt.
Att skaffa barn för att hitta en väg tillbaka in i samhället låter ju som den ultimata anledningen att sätta barn till världen

Du svarade på min kommentar från annan person.
Det var detta som jag svarade på.
utgick fråpn att du då visste, efter som du gick in och kommenterade.

"Nej, JH kommer att få sona sitt riktiga straff efter fängelsetiden. Ingen normal, fri människa vill bilda familj med henne. Helt logiskt."

Är detta inte att döma JH en gång till.
Citera
2014-07-05, 19:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ett barn älskar sina föräldrar. Även om de är brottslingar.
Svartenbrants dotter är ett bevis för detta.
Så jag tror inte att du behöver oroa dig för detta.

Föräldrarna ska vara till för barnen, inte tvärtom.
Citera
2014-07-05, 19:43
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

"Nej, JH kommer att få sona sitt riktiga straff efter fängelsetiden. Ingen normal, fri människa vill bilda familj med henne. Helt logiskt."

Denna dom får du inte i en domstol, utan är samhällets dom/respons på en groteskt våldsam handling utan en gnutta respekt för en avliden. Den etiska domen.
Citera
2014-07-05, 19:44
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:

Vad enskilda personer kommer känna för JH när hon kommer ut kan varken du eller jag påverka. Vissa har säkert glömt henne om något år, för andra har hon påverkat deras liv för alltid. Dom får leva resten av sina liv med vad hon har gjort,och så också hon.
Citera
2014-07-05, 19:51
Medlem
attogs avatar
Citat:
Vad enskilda personer kommer känna för JH när hon kommer ut kan varken du eller jag påverka. Vissa har säkert glömt henne om något år, för andra har hon påverkat deras liv för alltid. Dom får leva resten av sina liv med vad hon har gjort,och så också hon.

Så det som jag citerade och kommenterade, men du glider undan att svara på? Du skrev, " här ger vi inga domar..."
Du håller alltså med mig i min kommenta?r
Citera
2014-07-05, 19:54
Medlem
Snobbs avatar
Jag skulle inte rekommendera grova brottslingar att skaffa barn sen. Var inte kul att växa upp som jag gjorde, men det kan givetvis bero på om brottslingen väljer att bli en bättre människa eller att fortsätta vara ett lika stort svin som innan. I JH:s fall kan det bli svårt hur som helst. Även om hon ändrade sig och blev en bra person så kommer nog barnen att straffas av samhället för JH:s handlingar. Antingen kommer de att leva med en stor hemlighet eller så kommer de utsättas för allt ifrån mobbning till hot.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Fight på lika villkor? LL hade förmodlingen ingen chans.

Dum formulering från min sida. Jag borde ha skrivet att JH behövde ha ett vapen för att inte vara i underläge.
Citera
2014-07-05, 20:06
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Så det som jag citerade och kommenterade, men du glider undan att svara på? Du skrev, " här ger vi inga domar..."
Du håller alltså med mig i min kommenta?r

Jag syftade till att vi inte är ngt rättsväsende. Personliga domar är vi många som ger.
Om JH har gjort det som vi fått info om från pressen tycker jag inte hon förtjänar att komma ut och bilda familj och leva lycklig i alla sina dagar. Den möjligheten har hon på ett fruktansvärt och vidrigt sätt berövat en annan tjej samt förstört livet för så många människor som stod LL och faktiskt även henne själv nära.
Citera
2014-07-05, 20:06
Medlem
Citat:
Åhhh....
Det är ju ett bra samhälle som du vill ha.
Hoppas att du aldrig någonsin kommer att göra fel.

haha Göra fel och fel ,= att döda det är stor fel !
man kan inte döda andra bara att man tycker inte om dom !
Hoppas jag du kan välkomna JH med öppna armar
och ta hand om henne så länge hon lever ! Tack !
Citera
2014-07-05, 20:07
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Åhhh....

Beskrev några inlägg bakåt ett tillfälle som kunde gått fel, men insåg konsekvenserna INNAN. Det är väl det som skiljer oss åt från andra.

JH har skapat sitt egna straff via handlingar. Hennes egna handlingar. Ingen tvingade henne att vara i Askersund denna arla morgon och ta livet av Lovisa. Det blir konsekvenser av alla val man gör, goda som onda. Det JH gjort är för svart/mörkt/ont för att förlåtas. Hennes handlande strider mot evolutionens tidsrum. Respekt för de döda är och har varit ett globalt faktum i tusentals år.
Citera
2014-07-05, 20:08
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Åhhh....

Göra fel? Är det vad du kallar att slå ihjäl någon och stycka kroppen? Är det i klass med att parkera fel eller snatta en kola?
Citera
2014-07-05, 20:15
Medlem
attogs avatar
Citat:
Göra fel? Är det vad du kallar att slå ihjäl någon och stycka kroppen? Är det i klass med att parkera fel eller snatta en kola?

Citera mig någonstans på det?

Vi lever i ett rättsland med ett rättsväsende, som sköter straffen. Har du en annan uppfattning på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in