2014-07-05, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Orka .... liksom. Vem bryr sig om vad du eller de andra plattpannade Fb-killarna här tycker.

Du, bland annat, eftersom att du har svarat på antalet inlägg.

Varför är det så viktigt att kvinnor ska vara mer rebelliska än män? Är rebellisk en bra egenskap, är den bättre än konformism?
Varför ska feminister alltid höja manliga egenskaper till skyarna för att sen försöka göra anspråk på dem?

Själv tycker jag att "rebelliska" människor är dryga och uppblåsta. De ska gå emot strömmen i alla lägen bara för att.
Citera
2014-07-05, 16:31
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
]
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Att kvinnor skiljer sig (70% av skilsmässor står kvinnor för), byter jobb, utbildar sig, jobbar politiskt, skriver arga feministiska kåserier, bloggar, twittrar och allt det där som retar ex. antal jeppar här inne som fan är just tecken på att kvinnor vägrar stå ut i dåliga sitsar..ergo är rebelliska. Vi är det bara på ett lite mer sansat vis än rebelliska män. Kvinnor är verbala och sociala, vår grej. Därför fecebook, bilda opinion, jobba ideellt politiskt är som handen i handsken för kvinnor.
Protestera i skolan? mot vad?

Nä, det är ett tecken på att kvinnor gillar att mysa, samtala och dricka kaffe. Samt få bekräftelse för sina åsikter.
Men det finns mycket kvinnliga rebeller. Dessa rebellerar oftast mot det ytliga i att skriva bloggar och sånt också, så de syns inte. Men de finns, någonstans långt bort i skogarna där gnäll aldrig hörs.

Sen allt om att byta jobb och grejer. Du beskriver en fri människa som väljer vad den vill göra. Perfekt. Feminismen är ju klar och kvinnor kan göra detta.
Nu gäller det bara att du som kvinna väljer rätt. Ibland blir det fel. Men det är dags att börja tävla på lika villkor nu, dö eller överlev.

Citat:
Rebell i alla ära, men gäller ju att välja rätt sätt att vara det på om man verkligen är intresserad av att uppnå ett mål mer än att bara var....rebellisk...get my point?
För jag kan ju som kvinna då kontra med att jag anser att många män som vantrivs i samhället inte verkar ha IQ tillräckligt för att fatta detta, utan blir små rövare i skolan vilket gör dem till arbetslösa loosers i samhälllet och sen flippar de ut i nått våldsamt agerande som leder till att de hamnar i finkan. Tämligen värdelöst agerande med andra ord. Värdelöst för dem och värdelöst för samhället.

Jupp.. Vi har mycket problem med att skolan tappar dessa pojkar som behöver uttrycka sig mer praktiskt kreativt.. Det du beskriver är en destruktiv rebellisk akt som är ett symptom på ett problem, snarare än ett uttryck för låg intelligens.
Stillasittande-nyfikenhet-tillsägelser-hanskötersiginte-samtalmedmammaochpappa-hanlyssnarinte-blabla bla. Vissa kokar det över för.

Skolan är inte till för alla helt enkelt. Hur konstig det än må låta. Men vi skulle kunna lösa det om vi ville, istället för att blogga om skit för att övertrumfa andra i att vara den mest engagerade politiska kämpen på nätet.
Eller det godaste politiska partiet helt utan idéer. Va fan som helst som kommer med besvikelse i slutändan.

Rebelliskt engagemang? Nä, lite socialt myspys är det frågan om, det här med feminism.
Babushka up och hugg i, girl
Citera
2014-07-05, 16:46
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Jag tror att detta stämmer, och det är egentligen inget konstigt. Förmodligen är det inbyggt i människans biologi. Och detta gäller nog inte bara människor. Titta på valfri naturdokumentär så ser man ofta exempel på hur en ledarhanne styr flocken. Honorna samlas kring ledarhannen och de övriga hannarna blir rebelliska mot den ledande hannen, varav vissa av dem kommer att göra uppror. Jag tror att vi människor har mer i oss av den djuriska naturen än vad vi ofta vill erkänna. En allmän trend är ofta att kvinnor tenderar att rösta mer vänster, dvs för att etablera den politiska makten, medan libertarianer som motsätter sig mycket av den politiska makten oftare tenderar att vara män. Har även fått en bild av att kvinnor tenderar att prioritera trygghet medan män tenderar att prioritera frihet. Den senare gruppen tenderar nästan alltid att vara mer rebelliska mot dem som styr.

Sedan behöver inte rebelliskhet per automatik vara varken positivt eller negativt. Det beror ju helt och hållet på vad man revolterar mot. Däremot menar jag att det är sunt att ställa sig skeptisk till auktoriteter, i alla fall dem som styr genom våld.

Citat:
men för sjutton gubbar olf! Hur kan du sitta och påstå att feminism i sin helhet är konformistisk?.. ahh vad trött jag blir.

Pussy riot? – konformistiska?
Femen – konformistiska?
F! – konformistiska?

"Konformism är rättning efter omgivningens normer och regler och svårigheten att hävda en avvikande åsikt"

wikipedia.

Intressant fråga men om man tänker såhär. De är konformistiska gentemot makten. F! är det definitivt. De strävar nästan i allt efter att öka statens makt över människorna. Femen vet jag inte, men eftersom åtminstone en av deras medlemmar är miljöpartist så är det troligt att detta gäller även för dem. Pussy riot har jag ingen aning om men magkänslan säger att även dessa är vänstermänniskor. Generellt sett så är det ju så idag att vänstern står för ökad politisk makt, dvs mer påtvingad konformism för folket, även om de är rebelliska mot gamla traditioner.
Citera
2014-07-05, 16:51
Medlem
Citat:
men för sjutton gubbar olf! Hur kan du sitta och påstå att feminism i sin helhet är konformistisk?.. ahh vad trött jag blir.

Pussy riot? – konformistiska?
Femen – konformistiska?
F! – konformistiska?

"Konformism är rättning efter omgivningens normer och regler och svårigheten att hävda en avvikande åsikt"

wikipedia.

Det är lätt att spela "rebellisk" med en hel ideologisk rörelse bakom ryggen eller hur? En rörelse inom vilken alla håller med varandra, klappar varandra på ryggen.
Att tillskriva sig en sådan rörelse är konformistiskt om något.
Citera
2014-07-05, 17:14
Medlem
Citat:
Att kvinnor skiljer sig (70% av skilsmässor står kvinnor för), byter jobb, utbildar sig, jobbar politiskt, skriver arga feministiska kåserier, bloggar, twittrar och allt det där som retar ex. antal jeppar här inne som fan är just tecken på att kvinnor vägrar stå ut i dåliga sitsar..ergo är rebelliska. Vi är det bara på ett lite mer sansat vis än rebelliska män. Kvinnor är verbala och sociala, vår grej. Därför fecebook, bilda opinion, jobba ideellt politiskt är som handen i handsken för kvinnor.
Protestera i skolan? mot vad?

Är inte du en av dem som hävdar att biologiska skillnader är ett påfund? Intressant att du då talar om hur kvinnor är? Men det kanske passar när positiva egenskaper ska lyftas fram? Jag vet inte hur rebelliskt det är att välja en fiende som dels inte har en agenda och dels inte bryr sig (den vita mannen) för att sedan dela ut flyers om våldtäkt och beskylla oss för allt möjligt och en del omöjligt? Det liknar väl mer en uppstudsig tonårsrevolt? Rebelliskt hade varit att ge sig på könsstympare, våldtäktsmän efter avtjänat straff. Att sitta och göra sig obekväm på flashback (mestadels genom att idiotförklara sig själv och ge "saken" dålig pr) är inte heller särskilt rebelliskt.

Rebell i alla ära, men gäller ju att välja rätt sätt att vara det på om man verkligen är intresserad av att uppnå ett mål mer än att bara var....rebellisk...get my point?
För jag kan ju som kvinna då kontra med att jag anser att många män som vantrivs i samhället inte verkar ha IQ tillräckligt för att fatta detta, utan blir små rövare i skolan vilket gör dem till arbetslösa loosers i samhälllet och sen flippar de ut i nått våldsamt agerande som leder till att de hamnar i finkan. Tämligen värdelöst agerande med andra ord. Värdelöst för dem och värdelöst för samhället.

Ok, så att inte vara rebellisk är alltså ganska rebelliskt? Trots detta verkar det ju finnas en hel social grupp med kvinnor som uteslutande faller för dessa, både i skolan och senare i livet? Alltså finns det en risk att det är en biologisk egenskap som säkrar stökiga gener? Annars hade inte alla små adhd-barn med trendnamn sprungit runt på skolgårdarna.

Allt handlar till slut om resurser, alla kan inte bli städade individer som innan de fyllt 30 lyckats skaffa en bostad (grotta om man drar en stenåldersparallell) i ett bra område där man redan från tidig ålder ställer sina barn (som gärna får mormoderns namn istället) i bostadskö med planerad utbildning och planerade vänner från samma omständigheter. Vissa män förökar sig istället med djurisk attraktion och testosteron. Det ställer ofta till det för dem men säkrar också avkomma. Om alla var intelligenta och städade skulle det ju vara svårt att urskilja detta?

Men å andra sidan, det är säkert en social konstruktion av patriarkatet som måste bekämpas genom flygblad om hur man ska slippa våldta och facebookgrupper mot gubbvälde. Speciellt svenska kvinnor har det väldigt svårt. Medsystrar res er!
Citera
2014-07-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Det är lätt att spela "rebellisk" med en hel ideologisk rörelse bakom ryggen eller hur? En rörelse inom vilken alla håller med varandra, klappar varandra på ryggen.
Att tillskriva sig en sådan rörelse är konformistiskt om något.

Med den definitionen så är alla som ingår i en ideologisk rörelse från nazister till yttersta vänstern konformistiska i sin egen lilla grupp...n'est pas?

Normen, det som "rebellen" kontra "konformisten" står i relation till i världen är mer patriarkal och ofeministisk än den är feministisk. så gå och ta dig en kopp kaffe och fundera igen vilka som i den frågan verkligen är konfomrister och vilka som är "rebeller".

Driva politik handlar om att vilja förändring åt sitt håll. Själva principen att vilja förändring är exakt motsatsen till att vara konformistisk.
Konformistisk som begrepp är även till viss del en positiv egenskap, att följa gruppen, anpassa sig och spela med i spelet är en förutsättning för alla samhällen.

Gör en kaffe till mig med...
Senast redigerad av ScottWalter 2014-07-05 kl. 17:23.
Citera
2014-07-05, 17:58
Medlem
Citat:
Med den definitionen så är alla som ingår i en ideologisk rörelse från nazister till yttersta vänstern konformistiska i sin egen lilla grupp...n'est pas?

Det hänger på hur många som ingår i rörelsen och rörelsens ideologiska grund. Nazism är en liten rörelse, som inte på någon nivå är accepterad av samhället, att kalla sig nazist är ganska rebelliskt, och korkat.

Att kalla sig feminist, är att kalla sig en snäll och fin människa, då feminister tror att de är just detta. Feminism är accepterat i hela samhället (inte av alla individer, men av samhället). Att kalla sig feminist är inte rebelliskt eller heroiskt som många verkar inbilla sig.

Citat:
Normen, det som "rebellen" kontra "konformisten" står i relation till i världen är mer patriarkal och ofeministisk än den är feministisk. så gå och ta dig en kopp kaffe och fundera igen vilka som i den frågan verkligen är konfomrister och vilka som är "rebeller".

Att kalla sig feminist i Saudiarabien är väldigt rebelliskt, att kalla sig feminist i Sverige är det inte.

Jag dricker kaffe på konstant basis. Om kaffehalten i blodet sjunker under 50% så faller jag omedelbart in i medvetslöshet och därefter koma.

Citat:
Driva politik handlar om att vilja förändring åt sitt håll. Själva principen att vilja förändring är exakt motsatsen till att vara konformistisk.

Inte om alla håller med om förändringarna man säger sig vilja få igenom. Lika lön osv, vilket alla håller med om och vilket redan är realitet i den grad det är möjligt på en fri marknad.
Att hävda att kvinnor och män är lika mycket värda är fegt, alla håller med om det.
Inte rebelliskt någonstans, väldigt konformistiskt.

Citat:
Konformistisk som begrepp är även till viss del en positiv egenskap, att följa gruppen, anpassa sig och spela med i spelet är en förutsättning för alla samhällen.

Gör en kaffe till mig med...

Jag lägger inte större värde vid att vara rebellisk än att vara konformistisk, båda har sina för och nackdelar.

Jag gissar på att du tar ditt kaffe med extra mycket socker och gammelmjölk. Fixar det på studs.
Citera
2014-07-05, 18:12
Medlem
Citat:
Frågan i sig själv är inte intressant, men reaktionerna och resonemangen från feministiskt håll är väldigt intressanta i mina ögon.

Tydligen är kvinnor lika eller mer rebelliska än män, beviset ska tydligen vara feminism. Det är lite lustigt då det i själva verket bevisar en snarlik motsats mot att vara rebellisk, nämligen konformistisk.

Säger kvinnor i tråden att kvinnor är rebelliska så är de konformistiska.

Säger kvinnor i tråden att de håller med att kvinnor inte är rebelliska utan är konformistiska så borde de alltså vara mer rebelliska.

Så är det med det.
Citera
2014-07-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Säger kvinnor i tråden att kvinnor är rebelliska så är de konformistiska.

Säger kvinnor i tråden att de håller med att kvinnor inte är rebelliska utan är konformistiska så borde de alltså vara mer rebelliska.

Så är det med det.

Om man baserar sitt argument på att en definition för "rebellisk" avgörs utefter vad ett fåtal människor i en tråd på FB tycker så visst. Men så är inte fallet.
Citera
2014-07-05, 18:20
Medlem
Citat:
Om man baserar sitt argument på att en definition för "rebellisk" avgörs utefter vad ett fåtal människor i en tråd på FB tycker så visst. Men så är inte fallet.

Jag skoja bara. Jag tycker det är en så konstig frågeställning. När män och kvinnor i regel i världen över både nu och historiskt sett lever så olika liv så hur kan man jämföra. Att vara rebellisk är ju något som utgår ifrån den grundförutsättningar en människa har. Så frågeställningen är rent av korkad.
Citera
2014-07-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie

Jag skoja bara. Jag tycker det är en så konstig frågeställning. När män och kvinnor i regel i världen över både nu och historiskt sett lever så olika liv så hur kan man jämföra. Att vara rebellisk är ju något som utgår ifrån den grundförutsättningar en människa har. Så frågeställningen är rent av korkad.

Jag tycker ändå att svaren är intressanta, visst är frågeställningen korkad men inte onödig.
Vad är vitsen? Är det bättre att vara rebellisk än konformistisk? Jag tror inte att det är det.
Senast redigerad av oLf 2014-07-05 kl. 18:24.
Citera
2014-07-05, 18:29
Medlem
[quote=oLf|49470704]
Citat:
Det hänger på hur många som ingår i rörelsen och rörelsens ideologiska grund. Nazism är en liten rörelse, som inte på någon nivå är accepterad av samhället, att kalla sig nazist är ganska rebelliskt, och korkat.

Att kalla sig feminist, är att kalla sig en snäll och fin människa, då feminister tror att de är just detta. Feminism är accepterat i hela samhället (inte av alla individer, men av samhället). Att kalla sig feminist är inte rebelliskt eller heroiskt som många verkar inbilla sig.

Att kalla sig feminist i Saudiarabien är väldigt rebelliskt, att kalla sig feminist i Sverige är det inte.

Jag dricker kaffe på konstant basis. Om kaffehalten i blodet sjunker under 50% så faller jag omedelbart in i medvetslöshet och därefter koma.

Inte om alla håller med om förändringarna man säger sig vilja få igenom. Lika lön osv, vilket alla håller med om och vilket redan är realitet i den grad det är möjligt på en fri marknad.
Att hävda att kvinnor och män är lika mycket värda är fegt, alla håller med om det.
Inte rebelliskt någonstans, väldigt konformistiskt.

Jag lägger inte större värde vid att vara rebellisk än att vara konformistisk, båda har sina för och nackdelar.

Jag gissar på att du tar ditt kaffe med extra mycket socker och gammelmjölk. Fixar det på studs.

En gång i tiden var inte nazismen en liten rörelse på samma sätt som feminism som politiska rörelser är väldigt små i vissa länder idag. Så? Kan vi vara överens om att konformism och okonformism är flytande och rörliga fenomen och att en individ oavsett kön kan hysa bägge?

ex. är det jag som är rebellen på detta forum och du som är konformisten. Ute i verkligheten är det jag som är konformisten och Per Ström rebellen, (för jag tror inte du knallar runt och säger du är antifeminist.)

Och nej inget socker för fasen!! en rykande het dubbel espresso eller vanligt kaffe med mjölk varannan timme, så har du en lugn och snäll feminist, socker i och jag blir rabiat.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-07-05 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in