2014-07-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Ja, det är ju feminismen ett tydligt bevis på. Eller vänta nu...
Hur är feminismen rebellisk? Den inte bryter ju inte mot några lagar eller regler och är dessutom allmänt accepterad. Dessutom, enligt feministerna har kvinnor det fortfarande värre än män, trots detta så är männen mer rebelliska mot feminismen än vad kvinnorna är mot patriarkatet. Varför är det så?
Citera
2014-07-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Hur är feminismen rebellisk? Den inte bryter ju inte mot några lagar eller regler och är dessutom allmänt accepterad. Dessutom, enligt feministerna har kvinnor det fortfarande värre än män, trots detta så är männen mer rebelliska mot feminismen än vad kvinnorna är mot patriarkatet. Varför är det så?

Jag håller inte med om att den är allmänt accepterad. Rätt många kvinnor och män världen över riskerar livet när de kommer med radikala förslag som t.ex. mödravård och förbud mot barnäktenskap eller ser till att även flickor får tillgång till skolor och utbildning.
Citera
2014-07-05, 15:15
Medlem
Citat:

"rebellisk" står för att vara emot rådande ordning, vara trotsig och motsträvig typ. Begreppet associeras ofta till våldsamt motstånd, men stämmer faktiskt inte. Även Gandhi var rebellisk i sitt motstånd.
Citera
2014-07-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jag håller inte med om att den är allmänt accepterad. Rätt många kvinnor och män världen över riskerar livet när de kommer med radikala förslag som t.ex. mödravård och förbud mot barnäktenskap eller ser till att även flickor får tillgång till skolor och utbildning.
Jag pratar om Sverige. Tar vi andra länder så kan jag ta upp andra exempel. Sen, varför har kvinnor aldrig någonsin gjort uppror mot män? Manliga slavar gör uppror hela tiden oavsett deras odds att lyckas! http://en.wikipedia.org/wiki/Slave_rebellion
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
"rebellisk" står för att vara emot rådande ordning, vara trotsig och motsträvig typ. Begreppet associeras ofta till våldsamt motstånd, men stämmer faktiskt inte. Även Gandhi var rebellisk i sitt motstånd.
På vilket sätt är flickor/kvinnor rebelliska oavsett definition? De sitter lugnt och tyst i skolan, sen tar de ett jobb och säger inte ifrån tills de går i pension. De blir hellre avbrutna mitt i meningar än gör sig ovän med folk, de vågar inte säga ifrån för de är rädda för att tappa vad de har osv. Enligt mig kan man inte vara rebellisk om man inte tycker att det är värt att offra något för det. Många män offrar karriär, vänner och ibland till och med livet för att de inte vill lyda och följa. Hur mycket offrar kvinnorna för feminismen? Inte så värst mycket.

Att de inte är så värst rebelliska är kvinnors största styrka.
Senast redigerad av Klockan3 2014-07-05 kl. 15:27.
Citera
2014-07-05, 15:38
Medlem
Mooons avatar
Det som slog mig först är "De galna mödrarna" i Argentina som under årtionde protesterat mot makten. De tanterna leker man inte med. Inte heller Ulrike Meinhof och Gudrun Enssling var några små prinsessor. Florence Nightingale moderniserade ju sjukvården och var rebell där.

Men naturligtvis finns det massor av kvinnor som är och har varit rebelliska. Vissa beskrivs i historien andra får vi aldrig någon kännedom av eftersom historieböckerna skrivits av män. I nutid kryllar det ju av rebelliska kvinnor. Alla de kvinnor som Fb-pojkarna klagar på, hatar på, är rädda för är ju rebeller oavsett om Fb-pojkarna nekar till det - för vem bryr sig om vad ni säger!
Senast redigerad av Mooon 2014-07-05 kl. 15:45.
Citera
2014-07-05, 15:44
Medlem
Citat:
På vilket sätt är flickor/kvinnor rebelliska oavsett definition? De sitter lugnt och tyst i skolan, sen tar de ett jobb och säger inte ifrån tills de går i pension. De blir hellre avbrutna mitt i meningar än gör sig ovän med folk, de vågar inte säga ifrån för de är rädda för att tappa vad de har osv. Enligt mig kan man inte vara rebellisk om man inte tycker att det är värt att offra något för det. Många män offrar karriär, vänner och ibland till och med livet för att de inte vill lyda och följa. Hur mycket offrar kvinnorna för feminismen? Inte så värst mycket.

Att de inte är så värst rebelliska är kvinnors största styrka.

Att kvinnor skiljer sig (70% av skilsmässor står kvinnor för), byter jobb, utbildar sig, jobbar politiskt, skriver arga feministiska kåserier, bloggar, twittrar och allt det där som retar ex. antal jeppar här inne som fan är just tecken på att kvinnor vägrar stå ut i dåliga sitsar..ergo är rebelliska. Vi är det bara på ett lite mer sansat vis än rebelliska män. Kvinnor är verbala och sociala, vår grej. Därför fecebook, bilda opinion, jobba ideellt politiskt är som handen i handsken för kvinnor.
Protestera i skolan? mot vad?

Rebell i alla ära, men gäller ju att välja rätt sätt att vara det på om man verkligen är intresserad av att uppnå ett mål mer än att bara var....rebellisk...get my point?
För jag kan ju som kvinna då kontra med att jag anser att många män som vantrivs i samhället inte verkar ha IQ tillräckligt för att fatta detta, utan blir små rövare i skolan vilket gör dem till arbetslösa loosers i samhälllet och sen flippar de ut i nått våldsamt agerande som leder till att de hamnar i finkan. Tämligen värdelöst agerande med andra ord. Värdelöst för dem och värdelöst för samhället.
Citera
2014-07-05, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Det som slog mig först är "De galna mödrarna" i Argentina som under årtionde protesterat mot makten. De tanterna leker man inte med. Inte heller Ulrike Meinhof och Gudrun Enssling var några små prinsessor. Florence Nightingale moderniserade ju sjukvården och var rebell där.

Men naturligtvis finns det massor av kvinnor som är och har varit rebelliska. Vissa beskrivs i historien andra får vi aldrig någon kännedom av eftersom historieböckerna skrivits av män. I nutid kryllar det ju av rebelliska kvinnor. Alla de kvinnor som Fb-pojkarna klagar på, hatar på, är rädda för är ju rebeller oavsett om Fb-pojkarna nekar till det - för vem bryr sig om vad ni säger!
Existensen av väldigt rebelliska kvinnor motbevisar inget som sagts i den här tråden.
Citera
2014-07-05, 15:54
Medlem
Citat:
Att kvinnor skiljer sig (70% av skilsmässor står kvinnor för), byter jobb, utbildar sig, jobbar politiskt, skriver arga feministiska kåserier, bloggar, twittrar och allt det där som retar ex. antal jeppar här inne som fan är just tecken på att kvinnor vägrar stå ut i dåliga sitsar..ergo är rebelliska.
Fast inget av det där tyder på att de är mer rebelliska. Kvinnor kan vara rebelliska ja, men i regel så är män mer rebelliska enligt mig.
Citat:
Vi är det bara på ett lite mer sansat vis än rebelliska män. Kvinnor är verbala och sociala, vår grej. Därför fecebook, bilda opinion, jobba ideellt politiskt är som handen i handsken för kvinnor.
Precis, kvinnor är "rebellisk" på lugna sätt som inte innebär risker eller större kostnader för dem som individer. Dvs inte så värst rebellisk alls.
Citat:
Protestera i skolan? mot vad?
Mot att man inte för göra som man vill, vad annars? Du blir tvingad att sitta där och ha tråkigt, göra vad läraren säger osv.

Citat:
Rebell i alla ära, men gäller ju att välja rätt sätt att vara det på om man verkligen är intresserad av att uppnå ett mål mer än att bara var....rebellisk...get my point?
För jag kan ju som kvinna då kontra med att jag anser att många män som vantrivs i samhället inte verkar ha IQ tillräckligt för att fatta detta, utan blir små rövare i skolan vilket gör dem till arbetslösa loosers i samhälllet och sen flippar de ut i nått våldsamt agerande som leder till att de hamnar i finkan. Tämligen värdelöst agerande med andra ord. Värdelöst för dem och värdelöst för samhället.
Att vara rebellisk är inte alltid det smartaste, nej, men det är inte heller ett argument för att kvinnor skulle vara lika rebelliska som män. Snarare tvärtom, kvinnor är inte lika rebelliska som män vilket på många sätt och vis är positivt.
Citera
2014-07-05, 16:08
Medlem
Mooons avatar
Citat:
Existensen av väldigt rebelliska kvinnor motbevisar inget som sagts i den här tråden.

Men varför är det så viktigt att jämföra vem/vilka som är mest rebelliska nu och genom tiderna? Det i sig är ju en intressant fråga. En fråga som är i linje med vem som pissar längst.

Naturligtvis har människor genom tiderna satt sig upp mot överheten på olika sätt och på olika nivåer i samhället. Män har gjort det och kvinnor har gjort det.
Citera
2014-07-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Men varför är det så viktigt att jämföra vem/vilka som är mest rebelliska nu och genom tiderna? Det i sig är ju en intressant fråga. En fråga som är i linje med vem som pissar längst.

Frågan i sig själv är inte intressant, men reaktionerna och resonemangen från feministiskt håll är väldigt intressanta i mina ögon.

Tydligen är kvinnor lika eller mer rebelliska än män, beviset ska tydligen vara feminism. Det är lite lustigt då det i själva verket bevisar en snarlik motsats mot att vara rebellisk, nämligen konformistisk.
Citera
2014-07-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Frågan i sig själv är inte intressant, men reaktionerna och resonemangen från feministiskt håll är väldigt intressanta i mina ögon.

Tydligen är kvinnor lika eller mer rebelliska än män, beviset ska tydligen vara feminism. Det är lite lustigt då det i själva verket bevisar en snarlik motsats mot att vara rebellisk, nämligen konformistisk.

men för sjutton gubbar olf! Hur kan du sitta och påstå att feminism i sin helhet är konformistisk?.. ahh vad trött jag blir.

Pussy riot? – konformistiska?
Femen – konformistiska?
F! – konformistiska?

"Konformism är rättning efter omgivningens normer och regler och svårigheten att hävda en avvikande åsikt"

wikipedia.
Citera
2014-07-05, 16:22
Medlem
Mooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf

Orka .... liksom. Vem bryr sig om vad du eller de andra plattpannade Fb-killarna här tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in