2014-07-05, 12:49
Medlem
Nihennas avatar
Ursäktar möjliga stavfel., jag skriver på mobilen och brukar lyckas med det.

Fotbolls-VM är i full fart och de flesta västerländska spelare har efternamn man kan förvänta sig. Rodriguez, Johnson, Howard, Ronaldo etc.

Men i Brasilien har jag märkt av att spelarna verkar ha, vad vi brukar klassa som, förnamn på tröjan.

Oscar och Fred (osäker på denna) är de jag kommer på på rak arm.
Är detta någon form av tradition i Brasilien? Kanske namnges de vid sina förnamn istället för efternamn i diverse evenemang?
Citera
2014-07-05, 13:01
Medlem
Brasilianska fotbollsspelare har en lång tradition av att använda artistnamn. Bästa exemplet är väl Hulk som självklart inte heter Hulk på riktigt.

Fred heter Frederico, Neymar och Oscar heter Neymar och Oscar men deras fulla efternamn är ganska långa så de använder sina förnamn som artistnamn. Många brassar verkar också ha liknande efternamn så de använder ofta smeknamn för att hålla isär varandra.

Verkar vara vanligt i hela Brasilien. Deras förra president kallades t.ex Lula, även i utländsk media. Varför det är så vanligt i Brasilien vet jag dock inte.
Senast redigerad av stengubben 2014-07-05 kl. 13:09.
Citera
2014-07-05, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stengubben
Brasilianska fotbollsspelare har en lång tradition av att använda artistnamn. Bästa exemplet är väl Hulk som självklart inte heter Hulk på riktigt.

Fred heter Frederico, Neymar och Oscar heter Neymar och Oscar men deras fulla efternamn är ganska långa så de använder sina förnamn som artistnamn. Många brassar verkar också ha liknande efternamn så de använder ofta smeknamn för att hålla isär varandra.

Verkar vara vanligt i hela Brasilien. Deras förra president kallades t.ex Lula, även i utländsk media. Varför det är så vanligt i Brasilien vet jag dock inte.

Pelé, Mané Garrincha, Dunga, Kaká och Ronaldinho är några andra kända exempel.

Brassar har en rätt avslappnad attityd till formella namn och det beror till stor del på att namn är väldigt formella i många gamla portugisiska kolonier. Det är absolut inte ovanligt att man ger en unge fyra namn varav två förnamn och två efternamn (ett efter mamma och ett efter pappa). Så istället för att presentera sig med det fullständiga namnet så använder man smeknamnet och den avslappnade attityden gör att man kan komma undan med det även i väldigt formella sammanhang.
Citera
2014-07-05, 17:38
Medlem
PeterNosters avatar
Edson Arantes do Nascimento, artistnamn Pelé.
Citera
2014-07-05, 18:24
Moderator
Hamilkars avatar
Som tidigare påpekats är brasilianska folkbokföringsnamn ofta lite krångliga att ha som kändisidentifikatorer. Jag brukar påstå att den genomsnittlige brasilianske fotbollsspelaren heter Nelson Pimiento da Silva e Cocacola i passet och går under artistnamnet Pipi på fotbollsplanen.
Citera
2014-07-05, 20:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som tidigare påpekats är brasilianska folkbokföringsnamn ofta lite krångliga att ha som kändisidentifikatorer. Jag brukar påstå att den genomsnittlige brasilianske fotbollsspelaren heter Nelson Pimiento da Silva e Cocacola i passet och går under artistnamnet Pipi på fotbollsplanen.

Om han vore domare borde han heta Pipa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in