Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-04, 22:41
Medlem
StopDropAndRolls avatar
I den här artikeln står det att båda män är formellt misstänkta ännu; http://www.aftonbladet.se/incoming/article19173010.ab

Hade inte misstankarna mot JA avskrivits?
Citera
2014-07-04, 22:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
I den här artikeln står det att båda män är formellt misstänkta ännu; http://www.aftonbladet.se/incoming/article19173010.ab

Hade inte misstankarna mot JA avskrivits?
Jo, de har avskrivits, AB har inte uppdaterat händelseförloppet korrekt.
Citera
2014-07-04, 22:51
Medlem
Jag skulle gissa på att det är en spade. Ser ut som det på sättet hon håller den plus på utseendet. JH kanske skulle använda den till att gräva ner de styckade delarna eller något? Jag är absolut ingen expert men spade var det första som slog mig när jag såg bilden.
Hänvisar såklart till den här bilden:
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/19173373/485/normal/cd38ee5dc3250/fynd01.jpg
Som någon postat tidigare (mitt första inlägg här, därav lite rörigt förlåt)
Senast redigerad av Bellmiro 2014-07-04 kl. 23:00.
Citera
2014-07-04, 22:53
Medlem
snowman666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Fördelen med en hammare i detta läget när du ska angripa en längre fiende ger sig själv om du kollar på olika foton, Quarrel länkade ett foto på dörren till JA´s lägenhet och då ser man att öppnar du dörren så har du trappan uppåt direkt på vänster sida.

Så du kan gå en bit upp i trappan, ställa dig intill väggen och när dörren då öppnas slår du och kan träffa bakhuvudet, då har du kompenserat för den längdskillnad som finns mellan dig och den du ska attackera. Och en attack uppifrån är svårare att försvara sig mot.
Men vad talar för att hon står uppe i trappan? Snarare blir det svårare för henne i ett sånt läge? Hon måste få in henne i lägenheten innan någon granne fattar misstankar?
Citera
2014-07-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowman666
Men vad talar för att hon står uppe i trappan? Snarare blir det svårare för henne i ett sånt läge? Hon måste få in henne i lägenheten innan någon granne fattar misstankar?

Då utgår du från att hon fungerar rationellt. Det vet jag inte om jag tycker att man ska misstänka henne för att vara.
Citera
2014-07-04, 23:07
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aftonbladet visar på förstasidan en bild på föremålet: http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/19173373/485/normal/cd38ee5dc3250/fynd01.jpg Min spontana gissning är en slägga.

Med tanke på att detta nya fynd är inslaget i samma typ av papper som så många här spekulerat om att det var kroppsdelarna som var inpackade på vagnen som polisen sågs föra bort på en vagn så kanske vi nu en gång för alla lägga alla spekulationer om att polisen "slagit in" kroppsdelarna i samma typ av papper åt sidan?
Med allra största sannolikhet var det således bevismaterial som sågs transporteras iväg på vagnen!
Jag är 99,999 % säker på detta!
Citera
2014-07-04, 23:09
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Vad som än sagts mellan JH och LL innan så spelar det, enligt min mening, ingen roll. Bara för att någon säger elaka saker så ger inte det dig rätten att döda personen.

Håller absolut med dig, jag försvarar inte Jonna på nåt sätt
Citera
2014-07-04, 23:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nu vet jag inte om detta fallet kommer att bedömas efter de nya riktlinjerna som började gälla den förste juli men de skärper iaf straffen för mord.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/28/25/7667c37b.pdf

Där står även vad som kan ses som försvårande omständigheter och det ser inte bra ut för JH. Livstid är defintivt inom räckhåll om hon döms för mord. Kommer hon undan med dråp ska hon vara jäkligt glad för enligt de ny riktlinjerna så kan hon åka på livstid. Men hennes gärning skedde innan den förste så det kanske inte ska bedömas enligt de nya hårdare reglerna.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2014-07-04 kl. 23:12.
Citera
2014-07-04, 23:10
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Ja men precis. Så varför konfrontera någon i ett känsligt ämne vid den tidpunkten med en hammare i näven? Jag tror ju inte det ger de bästa förutsättningarna för ett givande samtal. Och jag tror knappast ett samtal heller var avsikten. Helt sanslöst att försöka försvara den här gärningen.

Som sagt jag håller fullständigt med dig, du måste nog ha missförstått mej. Jag försvarar på intet sätt Jonna och hennes agerande.
Citera
2014-07-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K
Vilken bild är det? Måste ha missat den :S

Jag har inte bilden men den finns säkerligen någonstans, hon sitter på golvet och steker pannkakor på någon liten spis och ser jätteglad ut och jämfört med andra foton på henne så ser hon ut att väga en hel del mer.
Citera
2014-07-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowman666

Nej det är mest så jag hade gått tillväga och jag anser att det vore det enklaste om du är mindre än den du ska attackera.
Citera
2014-07-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Då utgår du från att hon fungerar rationellt. Det vet jag inte om jag tycker att man ska misstänka henne för att vara.

I mångt och mycket har hon ju agerat rätt rationellt under hela tiden.

Syftet med att sitta i bilen utanför lägenheten kan ha varit att notera vid vilka tider JA och LL åker till jobbet.

Tydligen arbetade dom skift på olika tider.

Enligt uppgift i tråden skulle LL gå på sitt 06.30. JA började tidigare än så. Portlåset slås av 06.00.

Om LL skulle iväg borde hon varit på väg ut genom dörren i samma veva som JH tog sig in i porten och placerade sig strategiskt i trappen.

JH hade ju ingen nyckel in till lägenheten. När LL klev ut och vände sig om för att låsa dörren, tror jag JH slog till. Släpade sedan in LL i lägenheten och låste. Resten följde på det ...

Som sagt jag tror det var genomtänkt och planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in