Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-04, 21:02
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Visst kan ett tillhygge som en hammare användas för att folk ska få ont? Riktigt ont dessutom.
Det är jag säker på.
Sedan kan saker gå längre och spåra ur. Någon dör.

Men tillbaka till ditt påstående om att man inte kan ge någon en minnesbeta med en hammare. Visst kan man det.
Fram med din hand och pang. Spräckta eller krossade ben. Gör förbannat ont.
Knäskålen. Pang...ont där också.

..och vad hade hänt då om handen och knäskålen hade varit LL:s?
Citera
2014-07-04, 21:02
Medlem
attogs avatar
Utifrån min berättelse och teori. Hämtad ur min fantasi och utan facit.
Jag tror ÅK kommer yrka på 10-12 år för mord alt dråp och 10 år.
Försvaret kommer hävda vållande till annans död och 1 år alt dråp och max 4 år.

Via TR kommer HR fastställa domen till dråp och 6,5 år, varav 0,5 år kan avräknas
från häktestiden.
Som motivation till straffet anger man GM ålder och det inte finns ett brottsligt förflutet.
Även detta är mina vilda gissningar.

Sedan skulle jag vilja uppmana alla att låta rättsväsendet hantera straffen.
Det finns en människa i denna GM också. tro det eller ej.
Som ska leva med sitt brott, resten av sitt liv.
Citera
2014-07-04, 21:06
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Utifrån min berättelse och teori. Hämtad ur min fantasi och utan facit.
Jag tror ÅK kommer yrka på 10-12 år för mord alt dråp och 10 år.
Försvaret kommer hävda vållande till annans död och 1 år alt dråp och max 4 år.

Via TR kommer HR fastställa domen till dråp och 6,5 år, varav 0,5 år kan avräknas
från häktestiden.
Som motivation till straffet anger man GM ålder och det inte finns ett brottsligt förflutet.
Även detta är mina vilda gissningar.

Sedan skulle jag vilja uppmana alla att låta rättsväsendet hantera straffen.
Det finns en människa i denna GM också. tro det eller ej.
Som ska leva med sitt brott, resten av sitt liv.

Ja, och som vuxen människa har man ju ett val. Ingen annan har väl satt henne i den här sitsen?
Citera
2014-07-04, 21:08
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Min gissning är mord.

Oavsett om hon kom dit med hammaren enkom för att "skada" Lovisa så hade hon ett uppsåt att skada och hammaren blir ett vapen. Vad som händer sen enligt blaskorna(våra enda källor) visar på mord och inget annat.

Det fanns gott om tillfällen under morgonen att ringa 112, vilket JH väljer att inte göra.

Att sen stycka liket (oavsett om vissa säger att det är för transport) så visar det en fruktansvärd råhet och total respektlöshet mot offret.

Någon/några har tidigare i tråden sagt att de inte bryr sig i styckningen men jag som mamma till en dotter i Lovisas ålder hade blivit fullkomligt uppriven av det faktum att någon styckat mitt barn. Att någon mördat ens barn vore ens värsta mardröm och sen inte ha möjlighet att få se sitt barn en sista gång.

Som sagt så hoppas jag verkligen att JH får sitt straff och det ordentligt.

Det som händer sedan är äckligt och avskyvärt! Styckning, fy f-n!!!!!
Men det har inget att göra med straffet för vad JH gjorde, att göra.
Att som förälder sätta sig in detta och vad ens barn utsatts för, är oerhört. Ja, ofattbart.
Blir man någonsin hel igen?
Känner för föräldrarna.
Citera
2014-07-04, 21:13
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det vi vet är väl typ bara att poliskällan har sagt till Aftonbladet eller Expressen själv sagt att hon gått till köket och hämtat en kniv och stack henne ett par gånger. Som jag minns det i alla fall.

Det är väl det kan vara mord.

Sen om hon levt när hon lämnat henne så är det då absolut mord.

Har du några tankar om det här ovanliga sättet som polisen säger att de fått information på då?

Denna del med kniv och hur läget var när hon lämnar lägenheten första gången denna dag, är väl fortfarande mera gissningar än allt annat?
Om hon lever, så har JH fått sin hämnd så långt det skulle gå.
Om hon är död, så tappade honkontrollen över utvecklingen.
Min gissning är att hon är nog död, redan.

FUP som kommer vara JH uppgift på vad som hände, ska motbevisas av ÅK genom teknisk bevisning m.m.
Undrar vad JH har för uppgift?
Citera
2014-07-04, 21:14
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Det som händer sedan är äckligt och avskyvärt! Styckning, fy f-n!!!!!
Men det har inget att göra med straffet för vad JH gjorde, att göra.
Att som förälder sätta sig in detta och vad ens barn utsatts för, är oerhört. Ja, ofattbart.
Blir man någonsin hel igen?
Känner för föräldrarna.

Jag känner även för JH's föräldrar, de befinner sig också i en mardröm.

Och jag tycker det är mord även om jag ska plocka bort mina egna tankar över att det är en flicka i min egen dotters ålder.

Hon tar med sig hammaren med uppsåt att skada, hon skadar och hon har många möjligheter att ringa 112 men väljer en helt annan väg. Är det inte mord så vet jag inte, kanske jag har annan åsikt än vad lagen säger men jag tycker verkligen att hon bör sitta i fängelse väldigt länge för vad hon gjort.
Citera
2014-07-04, 21:24
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jag känner även för JH's föräldrar, de befinner sig också i en mardröm.

Och jag tycker det är mord även om jag ska plocka bort mina egna tankar över att det är en flicka i min egen dotters ålder.

Hon tar med sig hammaren med uppsåt att skada, hon skadar och hon har många möjligheter att ringa 112 men väljer en helt annan väg. Är det inte mord så vet jag inte, kanske jag har annan åsikt än vad lagen säger men jag tycker verkligen att hon bör sitta i fängelse väldigt länge för vad hon gjort.

Var lugn. Hon kommer att få sitta i fängelse lång tid. Det är vad jag tror också.
Om man kunde hjälpa dessa föräldrar, i deras situation?! Bägge, håller med.
Den förtvivlan och sömnlösa nätter, ångest, stress, panik, ilska. Det går inte att föreställa sig
detta.
Citera
2014-07-04, 21:27
Medlem
Citat:
Nja. Jag skulle vilja säga att beväpnad är man med ett vapen.
I besittning av ett verktyg, som en hammare är.
Jag läser inte in mord i hammaren, som du gör.
Jag ser hammaren som en utjämningsfaktor vs +15 cm & +15 kg.
Ska man mörda, d v s döda med uppsåt, d v s planerat och genomtänkt, har man bättre utrustning.
Hammaren ger bara i bästa fall Status Quo, styrkemässigt.
Enl min gissning om vad som hände.

Du kan använda en flaska som vapen med men det är fortfarande en flaska, en kniv är både vapen och verktyg så vad hon använde sig av använde hon på ett sätt så det blev ett vapen.

Du går hem tilll X med en hammare och drar X ett slag i huvudet, X stupar i golvet och du hämtar en kökskniv och hugger X. Varför ta med dig kniv när det redan fanns på plats??

Hammaren är enkel att gömma innanför kläder, du kan gå med den i handen och det ser inte lika misstänkt ut som om du kommer gående med en kniv.

Hammaren har 2 sidor, den du hamrar med och den andra du drar ut spik med, båda kan ge fruktansvärda skador vid träff i huvudet.

Hade hon slängt ett bowlingklot i huvudet på henne så hade det blivit ett vapen men fortfarande varit ett bowlingklot.
Citera
2014-07-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
JH skulle alltså ha blivit knäpp ungefär klockan nio då? Ja det är ju möjligt.

Varför jag inte tror att LL tog en kniv och öppnade klockan sex på morgon är för att hon nog om hon såg någon stå där med hammare hellre gick och la sig och sov. Vad talar för att hon ville ha ett slagsmål på morgonen?

Men visst de kan ju ha varit helt galna båda två och velat slåss med tillhyggen klockan sex på morgonen.

Någonstans tidigt i tråden påstods det att Jonna ringt till JA (efter det hon varit i lägenheten) och sagt att hon hamnat i knivslagsmål med Lovisa.
Citera
2014-07-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har du aldrig hört talas om tidigare fall där man gett sig ut just för att döda och då
"bara" haft en hammare med sig?

Låt mig då påminna om tyskan Christine Schurrer som begav sig till
ett hem i Arboga och slog ihjäl två barn och dessutom var ytterst nära att också
beröva mamman Emma J. livet.

Det var bara en hammare som kom till användning där.
En hammare duger bevisligen att döda med således ifall du betvivlade den saken.
Man behöver inte ha en stor puffra eller machetekniv med sig för att lyckas i ett
uppsåt att ta livet av folk.

Man kan ha ihjäl någon med bara händerna också men då räknas det kanske inte för att man inte haft ett vapen?...
Citera
2014-07-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aftonbladet visar på förstasidan en bild på föremålet: http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/19173373/485/normal/cd38ee5dc3250/fynd01.jpg Min spontana gissning är en slägga.

Jag tänker kofot.
Citera
2014-07-04, 21:39
Medlem
Citat:
Visst känner jag till "tyskan". Hon slog ihjäl småbarn och misshandlade en vuxen.
JH skulle enl min uppfattning, misshandla LL.
Men det spårade ur, enl min historiebeskrivning.
Och min fundering är om det var uppsåt och mord?
Med mord i sinnet och hammaren i högsta hugg???

Det kan bli mord även om det inte fanns uppsåt, dels om Lovisa levde när Jonna lämnade lägenheten så kan det bli likgiltighetsuppsåt och sen (vet inte vad det heter) så har jag sett domstolar döma för mord av anledning att "Jonna borde förstått att hugga Lovisa med kniv X antal gånger efter hon slagit henne med hammare i huvudet rimligtvis skulle kunna leda till att Lovisa avlider".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in