Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Kanske JA slog ihjäl LL och bad JH skydda honom. Blind av kärlek typ..

Eller så kanske JH är/var gravid. Hormoner kan göra kvinnor galna, speciellt om de hade taskigt humör innan.

I så fall med JA, det verkar ha varit över sen länge med JH
Citera
2014-07-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Men varför enbart då en hammare, om hon ska ut och döda?
Om man ska möta en motståndare som är 15 cm längre och +15 kg tyngre.
På mordstråt med en hammare?

Finns det någon orsak att JH inte skulle förstå att ett hårt slag i huvudet med en hammare inte kan göra en människa medvetslös? Och att hon sen har kunnat slå några gånger till eller ta fram knivarna?
Citera
2014-07-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19127378.ab: "Först när porten automatiskt låstes upp vid klockan 06.00 tog hon sig in i trapphuset och ringde på dörren till lägenheten". Nu har du läst det.

Hur sören har jag kunnat missa det? Tycker jag läst nästan allt annars.

Jag får inte det att gå ihop med slag i bakhuvudet direkt dörren öppnas så ska bli intressant att läsa FUP;:en
Citera
2014-07-04, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Kanske JA slog ihjäl LL och bad JH skydda honom. Blind av kärlek typ..

Eller så kanske JH är/var gravid. Hormoner kan göra kvinnor galna, speciellt om de hade taskigt humör innan.

Om JH är gravid så är det försent med abort kanske.
Citera
2014-07-04, 18:51
Medlem
Citat:
Vad kom det sig att hon inte kom beväpnad, om hon hade långtgående planer från början?

Hon var ju beväpnad med hammare.
Citera
2014-07-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Vad tror du hon skulle ha hammaren till då?

En hammare passar bra och är kanske lite mer "kvinnligt" om man kollar till tidigare gärningsmän som använt hammare, ett slag i huvudet och den andre är oftast neutraliserad.
Citera
2014-07-04, 18:55
Medlem
Citat:
Men varför enbart då en hammare, om hon ska ut och döda?
Om man ska möta en motståndare som är 15 cm längre och +15 kg tyngre.
På mordstråt med en hammare?

Knivar fanns ju på plats i lägenheten så det behövde hon inte ta med, baseballträ och annat kan vara svårt att gå runt med utan att väcka misstankar.

Hammare, ett slag i huvudet sen ligger oftast den andra ner och då kan du hämta kniv i köket.
Citera
2014-07-04, 18:55
Medlem
attogs avatar
Citat:
Finns det någon orsak att JH inte skulle förstå att ett hårt slag i huvudet med en hammare inte kan göra en människa medvetslös? Och att hon sen har kunnat slå några gånger till eller ta fram knivarna?

Det har jag ingen kunskap i, i vad JH förstod eller inte. Själv kan jag tro och gissa att ett hammarslag kan göra ont, kan ge medvetslöshet och i värsta fall vara dödande.
Men det är en senare händelse i förloppet.

Jag svarade på din kommentar på mitt inlägg. Ska vi fortsätta där först?

Citat:

Du tror att LL tog fram en kniv klockan sex på morgon när hon såg JH stå därutanför. Tänk att det är nog det mest orealistiska jag hört.

Med tanke på JHs handlande över dagen så var hon nog knäpp redan klockan fem på morgonen.
Slut citat

Jag:
Min tro är att LL såg JH och blev övertalad att släppa in JH, men inte utan back up i form av kökskniven.
Varför skulle det vara orealistiskt? Chansen att en gång för alla avsluta denna dispyt fanns nära.

Hur knäpp JH var för stunden har jag ingen uppfattning om. Vad är tanken med din synpunkt på hur knäpp hon var, redan då? ä
Citera
2014-07-04, 18:59
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Hon var ju beväpnad med hammare.

Nja. Jag skulle vilja säga att beväpnad är man med ett vapen.
I besittning av ett verktyg, som en hammare är.
Jag läser inte in mord i hammaren, som du gör.
Jag ser hammaren som en utjämningsfaktor vs +15 cm & +15 kg.
Ska man mörda, d v s döda med uppsåt, d v s planerat och genomtänkt, har man bättre utrustning.
Hammaren ger bara i bästa fall Status Quo, styrkemässigt.
Enl min gissning om vad som hände.
Citera
2014-07-04, 19:04
Medlem
Citat:
Det har jag ingen kunskap i, i vad JH förstod eller inte. Själv kan jag tro och gissa att ett hammarslag kan göra ont, kan ge medvetslöshet och i värsta fall vara dödande.
Men det är en senare händelse i förloppet.

Jag svarade på din kommentar på mitt inlägg. Ska vi fortsätta där först?

Citat:

Du tror att LL tog fram en kniv klockan sex på morgon när hon såg JH stå därutanför. Tänk att det är nog det mest orealistiska jag hört.

Med tanke på JHs handlande över dagen så var hon nog knäpp redan klockan fem på morgonen.
Slut citat

Jag:
Min tro är att LL såg JH och blev övertalad att släppa in JH, men inte utan back up i form av kökskniven.
Varför skulle det vara orealistiskt? Chansen att en gång för alla avsluta denna dispyt fanns nära.

Hur knäpp JH var för stunden har jag ingen uppfattning om. Vad är tanken med din synpunkt på hur knäpp hon var, redan då? ä

JH skulle alltså ha blivit knäpp ungefär klockan nio då? Ja det är ju möjligt.

Varför jag inte tror att LL tog en kniv och öppnade klockan sex på morgon är för att hon nog om hon såg någon stå där med hammare hellre gick och la sig och sov. Vad talar för att hon ville ha ett slagsmål på morgonen?

Men visst de kan ju ha varit helt galna båda två och velat slåss med tillhyggen klockan sex på morgonen.
Citera
2014-07-04, 19:06
Medlem
Citat:
Nja. Jag skulle vilja säga att beväpnad är man med ett vapen.
I besittning av ett verktyg, som en hammare är.
Jag läser inte in mord i hammaren, som du gör.
Jag ser hammaren som en utjämningsfaktor vs +15 cm & +15 kg.
Ska man mörda, d v s döda med uppsåt, d v s planerat och genomtänkt, har man bättre utrustning.
Hammaren ger bara i bästa fall Status Quo, styrkemässigt.
Enl min gissning om vad som hände.

Det finns ju inget som säger att JH var genomtänkt och logisk om det nu var så att hon ville mörda. Det kan, kanske till och med troligare vara så att hon var galen när hon tog hammaren och for dit och tänkte att nu ska hon få den jäveln.

Bara för att man vill mörda någon så är man inte tillräknelig. Så det kan vi inte utgå ifrån.
Citera
2014-07-04, 19:07
Medlem
Ok mitt scenario är lite skruvat men bortsett från det, kommentarer?
1 GM är fast besluten att döda rival och är i en episod av kris. Tankar och nycker trumfar över förnuft. Planlägger att "freima" expojkvän NN för dråp och sedan återfå hans gunst bakom murarna. 2 GM åker till expojkvän där rivalen är, medveten om att killen åkt på morgonskiftet nyss, har med sig sprit och mordredskap. Exet kommer därför att sakna alibi för den möjliga tiden kring dödsfallet som blir svårt att fastställa när maginnehållet är blandat med sprit. 3 Utför mordet men grannen knackar på. 4 Härmar offrets röst -!- och dialekt med orden "allt är ok". 5 Inser nu att hon kommer att bli sedd av grannen lämna bostaden till sin egen bil och bli knuten till platsen. Dessutom kan sårskadan ha uppkommit här varför hennes eget blod ju finns kvar.

Planerar således om scenariot (plan B). Gäller att anpassa sig till omständigheterna och rensa bort sig själv från brottsplatsen. Offret ska nu "försvinna" eller kanske dyka upp i delar. 1 Hör av sig till sin sambo om hjälp, får nej. Behöver grejer för att få undan kropp och bevis. 2 GM låtsas nu vara offret LL eftersom hon tar hennes bil, vittnen ska tro att det är LL som åkt. 3 Åker hem, tar med sig styckverktyg, städgrejer och plastpåsar. 4 Återvänder, styckar och bär ut kroppen till egen bil som först står kvar på brottsplats strax flyttas till Coop. GM går till grannen och hoppas att denne inte ska se skillnad på henne och offret. "Blev lite bråk" "NN är inte inblandad" . 5 Lämnar brottsplats med offrets bil, räknar nu kallt med att bli iakttagen av grannen, men som LL med bil. 6 Arbetar kvällspass. Samtidigt har sambo och exet telefonkontakt angående LL. Exet försöker efterlysa LL. Går tidigare för att bli av med kropp och stulen bil. Det börjar mörkna och osa katt. 7 Återvänder till Coop. Lämnar stulen bil. Hör av sig till polisen anonymt med offrets mobil ca 21.30 och ser till att fånga deras intresse, syftet är att så villospår ("fick reda på det på ovanligt sätt"). 8 Lämnar platsen med egen bil lastad med kropp. Fyndplatsen väljs nu för att rikta misstankar åt annat håll, läs NN. 9 Kör sedan hem i skydd av skymning. 10 Blir av sambo konfronterad med innehållet i första telefonsamtalet samt blodet på tröjan och efterlysningen av LL, uppmanad att bekänna. Måste ha en story till polisen angående telefonsamtalet till sambon. Så småningom måste storyn utvecklas för att täcka in alla spår hon lämnat. Till sist måste medgivanden komma men som ändå ska begränsa påföljden.

I detta fall blir det för många fails trots att GM läst natur och borde begripa det, passionen rör till det. Ändrar sin plan mitt i dramat, visar sig för grannen, besudlar sin bil med spår, råkar skada sig på brottsplats, är iklädd kläder med spår, tar kontakt med sambo och nekas hjälp. Fail på fail på fail. Båda flickorna var vackra och snarlika. Diaboliskt att försöka freima NN för att sedan kunna "få" hans kärlek när han sitter inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in