Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-04, 20:19
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Det har betydelse om bemötandet fick JH att döda ist för att hota eller misshandla. Då var det inte planerat i förväg och kan ses som förmildrande omständigheter. Det här är något som JH:s försvar kan köra på till sin fördel. Visst finns det saker som någon kan säga till en som får en att tappa besinningen. Om man då har en hammare i handen kan det smälla till rent impulsivt om man är en hetlevrad person. Man hinner kanske inte ens tänka på vilken skada det kan ge innan det är försent.

Mycket möjligt. Det kan absolut ha gått till på det viset och då blir det hela dessutom rätt logiskt. Något åt det håller tror jag också på.

Jag inser att det kan ses som förmildrande omständigheter. Det jag säger är att jag inte anser att det ska vara det. Ord är ord och våld är våld. Kan man inte kontrollera sin ilska någorlunda(vilket JH inte kan) så bör man inte ens lämna hemmet. Såna människor är en fara för andra.

Det här med förmildrande omständigheter är så fånigt i många fall. Där jag bor är mord mord, planerat eller ej.
Citera
2014-07-04, 20:23
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Förklara då vad som skulle hända sedan när LL, om LL hade vaknat till sans och kunnat påkalla hjälp?

Du citerar mig och har det rakt framför ögonen.
Ok, jag klistrar in det här på nytt.

"Så för att avsluta min replik, hade JH inte mord i sinnet från början. Det blev utgången dock när
händelserna spårade ur."

Det spårade ur. Hon tog död på LL.
Tanken från början med misshandeln, var kanske att straffet för det om LL skulle anmäla henne, skulle hon få ta. Ja, eftersom LL inte fick ett straff, varför skulle JH få ett straff för denna misshandel...
Men återigen, tyvärr för alla parter. Det spårade ur.
Citera
2014-07-04, 20:26
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Det ligger närmast till hands att tro att JA avslutat JH pga LL. JH vet nu att det inte är lönt att tjata på honom på något sätt, men tror sig samtidigt veta att om inte LL funnits hade JA valt henne, JH.
JH lägger då hela skulden på LL som ska få betala på det mest våldsamma sätt. Få ut hatet och förnedringen. Det är blodigt, vidrigt och bestialiskt, samtidigt som hon håller banan ren och fin för JA. Egendomligt sammanhållen minst sagt.
Citera
2014-07-04, 20:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aftonbladet visar på förstasidan en bild på föremålet: http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/19173373/485/normal/cd38ee5dc3250/fynd01.jpg Min spontana gissning är en slägga.
Det kan det mycket väl vara.
Fast ingenting talar väl direkt för att föremålet ifråga nödvändigtvis behöver ha med
händelserna i Askersund att göra.
Föremålet kan ju ha legat i diket länge. Kanske inte ens tillhör JH?
Citera
2014-07-04, 20:30
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Du citerar mig och har det rakt framför ögonen.
Ok, jag klistrar in det här på nytt.

"Så för att avsluta min replik, hade JH inte mord i sinnet från början. Det blev utgången dock när
händelserna spårade ur."

Det spårade ur. Hon tog död på LL.
Tanken från början med misshandeln, var kanske att straffet för det om LL skulle anmäla henne, skulle hon få ta. Ja, eftersom LL inte fick ett straff, varför skulle JH få ett straff för denna misshandel...
Men återigen, tyvärr för alla parter. Det spårade ur.

Har du med dig vapen till en ovän spårar det alltid ur, ja.
Citera
2014-07-04, 20:32
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Precis! Håller med.
"Hon hade nog inte tankarna att hon skulle mörda och konsekvenser av det hela. "Jag ska tammefan slå ihjäl henne" tror jag brann i hennes skalle."

Det sista är nog vad man spontat slänger ur sig utan att mena det.
Jag tror inte heller att hon med hammaren i högsta hugg, hade MORD i sinnet. Hon skulle märka LL, ge henne en minnesbeta och få LL att smaka på smärta.
Det är vad jag gissar.

Man kan inte ge någon en minnesbeta med en hammare idag. Du åker in. Möjligen i undre världen, med hämnd som följd.
Citera
2014-07-04, 20:32
Medlem
Citat:
Precis! Håller med.
"Hon hade nog inte tankarna att hon skulle mörda och konsekvenser av det hela. "Jag ska tammefan slå ihjäl henne" tror jag brann i hennes skalle."

Det sista är nog vad man spontat slänger ur sig utan att mena det.
Jag tror inte heller att hon med hammaren i högsta hugg, hade MORD i sinnet. Hon skulle märka LL, ge henne en minnesbeta och få LL att smaka på smärta.
Det är vad jag gissar.

Motsägelsefullt nog tror jag att en tillräckligt uppjagad människa kan vilja slå ihjäl någon och glömmer att det är mord. De vill slå och de kan till och med tänka att dör den jäveln desto bättre men vara så galna att de inte inser att det är mord och att när man har mördat någon så kommer den inte att leva mer.

Men samtidigt som man tänker att hon fungerat i blint raseri så har hon ju varit fruktansvärt samlad och klartänkt.

Och det är ju det som gör det hela till något väldigt ovanligt förutom att det är en kvinna som mördat en kvinna och styckat henne.

Blandningen av raseriet och genomtänkta procedurer av en hel del olika moment.
Citera
2014-07-04, 20:34
Medlem
Grandiosos avatar
Det har nu gått två och en halv vecka sedan det brutala mordet skedde. Lägenheten i Askersund, där brottet begicks, är fortfarande avspärrad.

Utanför porten finns en minnesplats av offret kvar, men blommorna har vissnat och ljusen brinner inte längre

Den 24-åriga kvinnan har berättat i förhör, det har Aftonbladet tidigare berättat, att hon tog sig till sin före detta pojkväns lägenhet i Askersund tidigt på morgonen. När den 22-åriga kvinnan öppnade dörren överföll 24-åringen henne med en hammare och slog henne till golvet för att sedan hugga henne med en kniv.

Ja, hur man ska kunna mildra detta till dåd ställer jag mig ytterst undrande till...

"Brutalt mord", skriver alltså aftonblaskan.
För en gångs skull verkar man veta vad man talar om.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-04 kl. 20:37.
Citera
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Enl uppgifter tidigare i denna tråd(sanna eller inte, vet jag inget om).
JH 160 cm och ca 60 kg
LL 175 cm och ca 75 kg.
Nu slåss inte jag varje dag. Men jag skulle nog starkt överväga att ge mig på en motpart som är
så mycket större. Jag skulle nog låta bli...

Har du läst JH's blogg?

På de senaste bilderna väger hon knappast 60 kg, snarare 65 eller mer pga svullandet under våren.
Citera
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aftonbladet visar på förstasidan en bild på föremålet: http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/19173373/485/normal/cd38ee5dc3250/fynd01.jpg Min spontana gissning är en slägga.
Om den har använts förstår jag att kroppen var "illa tilltygad".
Citera
2014-07-04, 20:36
Medlem
attogs avatar
Citat:
I grund och botten spekulerar du i att JH är en sadist som orsakar smärta med hammare?
Tror du att JH ville krypa till buren för att ha orsakat LL smärta?
Det är mord.

Har du läst min teori = berättelse? Min gissning.
JH ville hämnas tidigare fight och tapp av pojkvän. Hon hade starka känslor av svartsjuka.
Hon ville ge igen. Hämnas.
Jag tror inte, jag upprepar, inte skulle döda LL.
Det gick över styr. JH tappade kontrollen över händelseutvecklingen.
JH hade inte mord i sinnet. Hon ville hämnas, ge smärta, markera revir, stå upp för sin sak, sin tro, sin rätt att protestera mot oförätterna från LL.
JH gjorde fel. Helt klart. Dumt, idiotiskt.
Men det är inte mord. Det var inte tänkt från början att det skulle sluta i den enes död.
Det är min teori. Har inget facit.

Handlar inte heller om hurvida JH var sadist...
Senast redigerad av attog 2014-07-04 kl. 21:04.
Citera
2014-07-04, 20:39
Medlem
attogs avatar
Citat:
Det ligger närmast till hands att tro att JA avslutat JH pga LL. JH vet nu att det inte är lönt att tjata på honom på något sätt, men tror sig samtidigt veta att om inte LL funnits hade JA valt henne, JH.
JH lägger då hela skulden på LL som ska få betala på det mest våldsamma sätt. Få ut hatet och förnedringen. Det är blodigt, vidrigt och bestialiskt, samtidigt som hon håller banan ren och fin för JA. Egendomligt sammanhållen minst sagt.

Precis! Min teori bygger på svartsjuka också. Det är inga höga odds på det i o f s
Herr LGWP har säkert höga procent i sin statistik på detta.
LL är död.
Kommer JH dömas för mord eller dråp?
Min gissning är dråp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in