• 1
  • 2
2014-07-04, 16:54
Medlem
Jag börjar tro att Universum är en slags levande varelse. Och behöver inte alls vara uppbyggd och fungera på samma sätt som vi levande varelser. En cell kan inte veta hur jag fungerar eller ser ut utan det bara gör sitt. Vi är också delvis styrda eftersom vi har våra instinkter och uppträder efter dessa och underställd lagbundenhet som får oss att uppträda på ett visst sätt och det finns en lagbundenhet i Universum hur en stjärna bildas m.m

Är Universum en slags levande varelse ? Vad stjärnor, planeter m.m fyller för funktion om det är organ eller något annat vet jag inte men jag tror det är en slags levande varelse som fungerar och är uppbyggd på ett särskilt sätt.
Citera
2014-07-04, 16:59
Medlem
sluggerbanans avatar
Mycket möjligt men vi kommer nog aldrig att få något svar, våra hjärnor är för små än.
Citera
2014-07-04, 17:12
Medlem
vilken bisarr verklighet vi lever i om det skulle kunna vara så. För mig har universum alltid bara varit ett mörkt rum utan mening eller direkt djup.
Citera
2014-07-04, 17:24
Medlem
studentrolands avatar
Att tro, tänka och resonera i termer av att universum är en slags "levande varelse" framstår för mig som ett exempel på vad som kallas "magiskt tänkande", eftersom uppfattningen inte tar hänsyn till vare sig det periodiska systemet eller den "vedertagna" uppfattningen om vad som utgör definitionen på "liv"... (olika livsformer har vissa gemensamma särdrag som karaktäriserar dem, fortplantning (reproduktion), nedärvning, reagens på yttre stimuli samt ämnesomsättning (metabolism).)
Citera
2014-07-04, 17:46
Medlem
Universum kan ha ett medvetande.
Den är nog inte levande så som vi definierar liv.
Den kan vara en annan existensform som är levande

Helt klart en behaglig tanke.
Citera
2014-07-04, 18:05
Medlem
yggdrazils avatar
Beror väl på vad du menar med levande.
Citera
2014-07-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Beror väl på vad du menar med levande.
Levande som en älv och eld som får liv
moder jord som levande planet. Struktur som är föränderlig och upplevs som självständigt liv.

I framtiden kommer vi behöva definiera om liv när datorn når en nivå av självständighet som utvecklas.
Citera
2014-07-04, 18:42
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Det är en intressant teori, jag har själv funderat lite på det där. I synnerhet efter att ha sett detta: http://9gag.com/gag/aXbXo36/brain-cell-vs-the-universe
Citera
2014-07-04, 19:28
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Levande som en älv och eld som får liv
moder jord som levande planet. Struktur som är föränderlig och upplevs som självständigt liv.

I framtiden kommer vi behöva definiera om liv när datorn når en nivå av självständighet som utvecklas.
Levande som en älv? Det var då inga höga krav för att räknas som liv. Undra på att en massa knasiga saker har liv enligt den definitionen.
Citera
2014-07-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Levande som en älv? Det var då inga höga krav för att räknas som liv. Undra på att en massa knasiga saker har liv enligt den definitionen.

lol.
Trodde filosofi handlade om att generalisera så mycket det bara går : )
Liv är upplevelsen av liv.
Citera
2014-07-04, 19:37
Medlem
PiusXIIIs avatar
Gaiateorin, som var rätt poppis ett tag, hävdade att jorden var ett slags självreglerande system som kunde styra utvecklingen i en viss riktning om det krävdes. Man kanske kan få ihop någon liknande teori om universum?
Citera
2014-07-04, 20:12
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
lol.
Trodde filosofi handlade om att generalisera så mycket det bara går : )
Låter som en övergeneralisering.
Citat:
Liv är upplevelsen av liv.
Definitionen både cirkulär och intetsägande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in