2014-07-04, 00:39
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Vad många glädjefnattare glömmer är att vi talar om en KRISRÄNTA, det betyder att ekonomin inte återhämtat sig. Och inte världsekonomin heller. Det finns många orosmoln och rätt var det är kommer nästa kris, det har nu snart gått 7 år sen sista krisen. Och innan det var det 2000, dvs 7 år innan.

Förra gången gick bostadsbubblan att rädda, frågan är vad som händer nästa gång. Tror jag säljer min bostad och placerar i Schweizerfranc etc. När krisen kommer med dykande krona och dykande priser så tar jag och köper en bostad igen. Lite spekulation, men man ska heller inte glömma att man inte får avkastning på insatsen till sin bostad.
2014-07-04, 04:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Vad många glädjefnattare glömmer är att vi talar om en KRISRÄNTA, det betyder att ekonomin inte återhämtat sig. Och inte världsekonomin heller. Det finns många orosmoln och rätt var det är kommer nästa kris, det har nu snart gått 7 år sen sista krisen. Och innan det var det 2000, dvs 7 år innan.

Förra gången gick bostadsbubblan att rädda, frågan är vad som händer nästa gång. Tror jag säljer min bostad och placerar i Schweizerfranc etc. När krisen kommer med dykande krona och dykande priser så tar jag och köper en bostad igen. Lite spekulation, men man ska heller inte glömma att man inte får avkastning på insatsen till sin bostad.

Du glömmer bort kriserna 2008 och 2011 men faktum är att vi alltid har kriser eller risk för kriser. Det är så det fungerar, det finns aldrig några säkra perioder och de som inte klarar av det psykologiskt kan därför aldrig göra en investering.

Trots dessa oroligheter går det över tiden väldigt bra och media har en förmåga att få oss att alldeles för ensidigt fokusera på risk. De säljer ju lösnummer på det.

Men det finns också tider då media för ensidigt fokuserar på det positiva och det är främst då man bör vara orolig.
2014-07-04, 05:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2

Nej det har gått 7 år sedan krisen började. Den började med typ ett Pearl Harbour och har bara fortsatt sedan dess med ett långdraget krig utan fred och seger i sikte. En hel del folk verkar gå i villfarelsen att tro att politiker och centralbanker löste krisen 2008. De gav den bara mer bränsle med början där. Kollaps måste till för att skulder ska bort, tillgångar ned och räntor upp för att krisen ska ta slut och verklig återhämtning i världen ske. Precis såsom Sovjetunionens fall.
2014-07-04, 10:33
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja men för en svensk har svenska bostäder inte fallit i pris idag. Bostäderna torde tvärtom kännas dyrare att komma över.

Jag kan inte uttala mig hur en svensk känner, men igår blev svenska bostäder rejält mycket billigare - ceteris paribus.

Dra exemplet till extremen och säg att kronan föll med 99% mot Dollar, Pund och Euro. Då skulle genast utländska köpare köpa upp allt vad som fanns till salu på den svenska marknaden. En trea på söder skulle inte vara dyrare än någon månadslön för dem.
Ungefär som fallit varit för många västlänningar och nordamerikaner som kunnat leva som 'valutasvin' i många asiatiska länder.
2014-07-04, 10:39
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du glömmer bort kriserna 2008 och 2011 men faktum är att vi alltid har kriser eller risk för kriser. Det är så det fungerar, det finns aldrig några säkra perioder och de som inte klarar av det psykologiskt kan därför aldrig göra en investering.

Trots dessa oroligheter går det över tiden väldigt bra och media har en förmåga att få oss att alldeles för ensidigt fokusera på risk. De säljer ju lösnummer på det.

Men det finns också tider då media för ensidigt fokuserar på det positiva och det är främst då man bör vara orolig.

Jo Sveriges bostadsmarknad klarade sig, men många länders dylika gjorde det inte, tex Danmark. Men går bra över tid, det beror på vilken tidshorisont man refererar till.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nej det har gått 7 år sedan krisen började. Den började med typ ett Pearl Harbour och har bara fortsatt sedan dess med ett långdraget krig utan fred och seger i sikte. En hel del folk verkar gå i villfarelsen att tro att politiker och centralbanker löste krisen 2008. De gav den bara mer bränsle med början där. Kollaps måste till för att skulder ska bort, tillgångar ned och räntor upp för att krisen ska ta slut och verklig återhämtning i världen ske. Precis såsom Sovjetunionens fall.

Precis.
2014-07-04, 11:12
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Jag kan inte uttala mig hur en svensk känner, men igår blev svenska bostäder rejält mycket billigare - ceteris paribus.

Dra exemplet till extremen och säg att kronan föll med 99% mot Dollar, Pund och Euro. Då skulle genast utländska köpare köpa upp allt vad som fanns till salu på den svenska marknaden. En trea på söder skulle inte vara dyrare än någon månadslön för dem.
Ungefär som fallit varit för många västlänningar och nordamerikaner som kunnat leva som 'valutasvin' i många asiatiska länder.
Om man ska vara petig så blev svenska bostäder inte alls billigare igår. Det blev billigare att ta lån. Bostäderna kommer därmed bli dyrare. Räntekostnaden för bostadslånet blir billigare men det är tillfälligt, lånet däremot är kvar tills du betalat tillbaka det.
En tvåa i Stockholm kostar idag mer än medelsvensken klarar att spara ihop på en hel livstid. Folk med bolån idag oroar sig för om de ska binda lånet eller köra rörligt, som om det vore den stora risken. Det handlar om några tusenlappar hit och dit och det tycker folk är viktigt. Samtidigt har de lånat 3 miljoner för att köpa en lägenhet som kostade en halv miljon att bygga.
2014-07-04, 11:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Om man ska vara petig så blev svenska bostäder inte alls billigare igår.
Svenska kronan sjönk dryga 2% mot både dollarn och euron, men å andra sidan kan det nog bli så att dubbelsänkningen leder till högre priser i slutändan.

Citat:
En tvåa i Stockholm kostar idag mer än medelsvensken klarar att spara ihop på en hel livstid. Folk med bolån idag oroar sig för om de ska binda lånet eller köra rörligt, som om det vore den stora risken. Det handlar om några tusenlappar hit och dit och det tycker folk är viktigt. Samtidigt har de lånat 3 miljoner för att köpa en lägenhet som kostade en halv miljon att bygga.

Inte relevant jämförelse att jämföra byggpris med bostadspriser.
2014-07-04, 11:44
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte relevant jämförelse att jämföra byggpris med bostadspriser.
Nähä? Varför?
2014-07-04, 11:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nähä? Varför?

Därför att du aldrig kan bo för nettobyggkostnaden ändå. Sedan lär du inte ta hänsyn till markpris mm.

Ungefär som att gå på ICA och köpa maten för vad producenten betalat för tillverkningen. Och samtidigt bortse från alla kostnader för att driva butiken, logistik mm.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-07-04 kl. 12:01.
2014-07-04, 11:56
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Nähä? Varför?

En Volvo kostar i material runt 100.000 kr att bygga, trots det betalar kunderna 350.000 för bilen. Innebär det att det finns en bilbubbla i Sverige nu?

Inga byggbolag har väl idag tillbaka 6kr per investerad krona i nybyggnadsprojekt, i så fall skulle arbitraget skapa en etableringsbom inom bygg som vi inte har sett ännu i varje fall. Skall man jämföra något så är det väl i så fall slutpriset i förhållande till producentens slutliga vinst, annars så har ju inte alla kostnader tagits med.
2014-07-04, 12:15
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Om man ska vara petig så blev svenska bostäder inte alls billigare igår.

Läs mina tidigare poster. Svenska kronan föll mot Euron med 1,5% igår. Kronan har fallit mot dollarn, pundet och euron ganska kraftigt på senare tid. 5-6%.
Därmed föll priset på svenska fastigheter igår med 1,5% mätt i de större valutorna. Om sedan den låga inhemska räntan ger en prisstegrings effekt som jämnar ut det fallet återstår att se.
2014-07-04, 12:25
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Därför att du aldrig kan bo för nettobyggkostnaden ändå. Sedan lär du inte ta hänsyn till markpris mm.

Ungefär som att gå på ICA och köpa maten för vad producenten betalat för tillverkningen.
Helt sant, det handlar inte bara om byggkostnad utan annat spelar in också. På en marknad som inte manipulerats med gratis pengar kostar en bostad markpriset + byggpriset + en liten vinst för byggherren.

På Manhattan kostar marken 1020$ per kvadratfot enligt den här artikeln dvs 753 miljoner kronor per hektar.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/varldens-basta-affar-nagonsin_8623084.svd

Om vi tittar på den aktuella situationen i Stockholm med exempelvis 6-våningsbebyggelse och säger 70000 kr kvadraten x 6 våningar säljs färdigbyggd bebodd mark för ca 4,8 miljarder per hektar.

Så då är frågan. Hur stor del av dessa 4,8 miljarder utgör byggkostnad, markkostnad och vinst för byggherren? Jag tror större delen är bobubbla. Ingen betalar Stockholmspriser om de måste betala med sina egna pengar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in