• 1
  • 2
2014-06-13, 23:56
Jag har inte sett en sådan tråd ännu, så jag undrar om vi kunde starta en.
Jag börjar!

"If children were brought into this world as an act of reason alone, would the human race continue to exist?"-Arthur Schopenhauer

Jag ser det som att han säger att om alla som *egentligen* inte borde skaffa barn inte skaffade barn, hade det funnits kvar människor som skaffar barn?
Citera
2014-06-14, 01:08
Jag hade tolkat det som att om vi endast skaffade barn för att just skaffa barn, alltså inget sexuellt begär låg bakom, så skulle inte människan finnas.
Citera
2014-06-16, 07:40
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Akademisk filosofi --> Filosofi
/Moderator
Citera
2014-06-16, 22:19
Medlem
Nathalies avatar
"Someone I loves once gave me a box full of darkness. It took me years to understand that this too, was a gift."
- Mary Oliver

Jag tolkar detta från bådas perspektiv, personen som gav detta gav förmodligen det den hade att ge - en bit av sig själv. Och det är en betydelsefull gåva oavsett.

När man ser tillbaka på gåvan så har den fått en stor betydelse och man har nått förståelse.
Citera
2014-06-17, 19:21
Citat:
Ursprungligen postat av Nathalie
"Someone I loves once gave me a box full of darkness. It took me years to understand that this too, was a gift."
- Mary Oliver

Jag tolkar detta från bådas perspektiv, personen som gav detta gav förmodligen det den hade att ge - en bit av sig själv. Och det är en betydelsefull gåva oavsett.

När man ser tillbaka på gåvan så har den fått en stor betydelse och man har nått förståelse.
Jag ser det mer som att personen som de älskade ifrågasatte och kritiserade Mary - Mary såg först detta som en personlig attack, men förstod senare att han gjorde det endast för att hjälpa.
Citera
2014-06-17, 21:11
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
- Mary Oliver

Enligt min tolkning så syftar "...someone I loved once..." inte nödvändigtvis på en kärlek i den bemärkelsen som förs via folkmun - dvs jag älskar dig/du älskar mig/vi älskar varandra, utan jag ser som en perifras av att gilla någonting.

Vidare så symboliserar boxen full med mörker en handling/handlingar som ur ett etiskt perspektiv kan ses som ond(/a). Det bästa sättet att utveckla sin karaktär är att möta motgångar. Självklart är det också möjligt att utvecklas även fast man åker på en räkmacka, men jag har fått den uppfattningen att man lätt fumlar in i ett drömlikt stadie när livet går för lätt - man mer eller mindre går på automatik och reflekterar inte över sina handlingar.

Jag syftar förstås på att förstärka dygder. Så med andra ord så skulle man kunna säga att det inte fullständigt går att förstå någonting förrän man själv upplevt det. Som Terence Mckenna sade: "If for one moment, we could feel what we were doing, we would stop."

Anledningen till att jag fick detta synsätt på citatet var på grund av följande: "It took me years to understand that this too, was a gift." Jag får intrycket att någonting dramatiskt har hänt och "läxan" blivit förstådd långt därefter. Det är lite som mikro- och makrokosmos, vad som ses som kaos från ett myopisk perspektiv är harmoni i ett holistiskt.
Senast redigerad av morpdeus 2014-06-17 kl. 21:14.
Citera
2014-06-17, 21:23
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Jag börjar!

"If children were brought into this world as an act of reason alone, would the human race continue to exist?"-Arthur Schopenhauer

Jag ser det som att han säger att om alla som *egentligen* inte borde skaffa barn inte skaffade barn, hade det funnits kvar människor som skaffar barn?
Det här citatet tolkar jag som att människan har mer negativ än positiv påverkan på Jorden och sin omgivning.
Citera
2014-06-18, 20:35
Medlem
Citat:
- Mary Oliver
Tolkar det som att man kan lära sig leva med sorg.
Citera
2014-06-26, 21:02
Medlem
Citat:
- Mary Oliver

eller att mångfald är vackert det också. inget ljus utan mörker så att säga.
Citera
2014-06-26, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Jag börjar!

Schopenhauer var tysk, så han citeras lämpligtvis på sitt eget språk eller på svenska.

Ingen borde skaffa barn enligt Schopenhauer, eftersom livet är meningslöst och pendlar mellan lidande och leda. Vad han menar är, plumpt uttryckt, att om det inte vore skönt att knulla, så skulle ingen skaffa barn. Nu finns det ju idag idioter som skaffar barn via provrörsbefruktning, så hade Schopenhauer levt idag så skulle han bara ha känt ännu större förakt för mänskligheten än han gjorde på sin egen tid.
Citera
2014-07-04, 02:07
Medlem
Citat:
- Mary Oliver

.....
Intressant liknelse. Box of darkness. Jag tolkar det som att personen hade förväntat sig en ljus-gåva. Alltså något positivt. Men blev besviken på den negativa känslan. Darkness är väl ungefär som ingenting. Utan ljus - blir det mörker. Tomheten - ingentinget. Det kan som andra påpekat här, vara en prövning, och leda till utveckling. Men det kan också vara en "Zenbudhistisk" tomhet. Alltså det tömda sinnet.
Jag tänkte också på ett annat uttryck: "En utebliven spelning, är också en spelning".
Citera
2014-07-04, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Enligt min tolkning så syftar "...someone I loved once..." inte nödvändigtvis på en kärlek i den bemärkelsen som förs via folkmun - dvs jag älskar dig/du älskar mig/vi älskar varandra, utan jag ser som en perifras av att gilla någonting.

Vidare så symboliserar boxen full med mörker en handling/handlingar som ur ett etiskt perspektiv kan ses som ond(/a). Det bästa sättet att utveckla sin karaktär är att möta motgångar. Självklart är det också möjligt att utvecklas även fast man åker på en räkmacka, men jag har fått den uppfattningen att man lätt fumlar in i ett drömlikt stadie när livet går för lätt - man mer eller mindre går på automatik och reflekterar inte över sina handlingar.

Jag syftar förstås på att förstärka dygder. Så med andra ord så skulle man kunna säga att det inte fullständigt går att förstå någonting förrän man själv upplevt det. Som Terence Mckenna sade: "If for one moment, we could feel what we were doing, we would stop."

Anledningen till att jag fick detta synsätt på citatet var på grund av följande: "It took me years to understand that this too, was a gift." Jag får intrycket att någonting dramatiskt har hänt och "läxan" blivit förstådd långt därefter. Det är lite som mikro- och makrokosmos, vad som ses som kaos från ett myopisk perspektiv är harmoni i ett holistiskt.
. ....... .
Jo, Mary uppskattade till slut den gåvan. Så det ledde väl ändå. men du berör en intressant fråga: Vad är det som utvecklar. Ibland har jag tänkt: Om det inte fanns några problem, vad skulle det då vara? Bara "räkmacka" hela tiden hela livet - tror jag inte är något heller.. Men å andra sidan om man bara har bekymmer och problem, som hela tiden trycker ner en, så är väl det heller inte utvecklande, om man går under av det.. Solen lyser på dagen, och månen och stjärnorna på natten. Alltså det finns både dag och natt. Jag kom att tänka på ett annat ordspråk som jag hört nån gång: "Bara solsken gör öken"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in