Citat:
Ursprungligen postat av
Nathalie
"Someone I loves once gave me a box full of darkness. It took me years to understand that this too, was a gift."
- Mary Oliver
Jag tolkar detta från bådas perspektiv, personen som gav detta gav förmodligen det den hade att ge - en bit av sig själv. Och det är en betydelsefull gåva oavsett.
När man ser tillbaka på gåvan så har den fått en stor betydelse och man har nått förståelse.
Enligt min tolkning så syftar "
...someone I loved once..." inte nödvändigtvis på en kärlek i den bemärkelsen som förs via folkmun - dvs jag älskar dig/du älskar mig/vi älskar varandra, utan jag ser som en perifras av
att gilla någonting.
Vidare så symboliserar
boxen full med mörker en handling/handlingar som ur ett etiskt perspektiv kan ses som ond(/a). Det bästa sättet att utveckla sin karaktär är att möta motgångar. Självklart är det också möjligt att utvecklas även fast man åker på en räkmacka, men jag har fått den uppfattningen att man lätt fumlar in i ett drömlikt stadie när livet går för lätt - man mer eller mindre går på automatik och reflekterar inte över sina handlingar.
Jag syftar förstås på att förstärka dygder. Så med andra ord så skulle man kunna säga att det inte fullständigt går att förstå någonting förrän man själv upplevt det. Som Terence Mckenna sade: "
If for one moment, we could feel what we were doing, we would stop."
Anledningen till att jag fick detta synsätt på citatet var på grund av följande: "
It took me years to understand that this too, was a gift." Jag får intrycket att någonting dramatiskt har hänt och "läxan" blivit förstådd långt därefter. Det är lite som mikro- och makrokosmos, vad som ses som kaos från ett myopisk perspektiv är harmoni i ett holistiskt.