2014-07-03, 22:33
Medlem
Hallå

Undrar om det finns något sätt att minska sin dagsbot?
Har blivit dömd till 40 dagsböter a 400kr.
Antar att beloppet är beräknat på min årsinkomst och inte min faktiskt månadslön.
Jobbat en hel del övertid senaste två åren vilket gör att jag har en inkomst ca 100,000kr över min normala årsinkomst. Det är ju ingen normal årsinkomst utan varierar ju med arbetsinsatsen som behövs.

Är det lönt att ens försöka få en mindre dagsbot baserat på min verkliga månadsinkomst ett "normalt" år ?
Citera
2014-07-03, 22:36
Medlem
kinesarsles avatar
Skulle tro att det är rätt kört. Man räknar förmodligen även med att man faktiskt kan spara undan lite pengar.
Citera
2014-07-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Skulle tro att det är rätt kört. Man räknar förmodligen även med att man faktiskt kan spara undan lite pengar.

Jo, problemet är att jag försatt mig i skuld och har stora ränteutgifter för lån utan säkerhet.
Trots att jag tjänar bra har jag en ganska liten disponibel inkomst att röra mig med.
Citera
2014-07-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinMama
Hallå

Undrar om det finns något sätt att minska sin dagsbot?
Har blivit dömd till 40 dagsböter a 400kr.
Antar att beloppet är beräknat på min årsinkomst och inte min faktiskt månadslön.
Jobbat en hel del övertid senaste två åren vilket gör att jag har en inkomst ca 100,000kr över min normala årsinkomst. Det är ju ingen normal årsinkomst utan varierar ju med arbetsinsatsen som behövs.

Är det lönt att ens försöka få en mindre dagsbot baserat på min verkliga månadsinkomst ett "normalt" år ?

Dagsbotsbeloppet beräknas utefter beräknad årsinkomst (före skatt) vid det tillfälle beloppet ska bestämmas (domen). Om du kontinuerligt har jobbat övertid de senaste åren kommer det troligtvis även att anses ske i år också.
Citera
2014-07-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Dagsbotsbeloppet beräknas utefter beräknad årsinkomst (före skatt) vid det tillfälle beloppet ska bestämmas (domen). Om du kontinuerligt har jobbat övertid de senaste åren kommer det troligtvis även att anses ske i år också.

Okej, men hur går jag tillväga för att försöka minska dagsboten? Skriva ett brev till åklagaren som gav mig ett strafföreläggande? Min disponibla inkomst är mellan 10,000-14,000 när allt är betalt. Tycker en dagsbot på 400kr är lite väl mycket.
Citera
2014-07-03, 22:55
Medlem
Citat:
Okej, men hur går jag tillväga för att försöka minska dagsboten? Skriva ett brev till åklagaren som gav mig ett strafföreläggande? Min disponibla inkomst är mellan 10,000-14,000 när allt är betalt. Tycker en dagsbot på 400kr är lite väl mycket.

Din disponibla inkomst är av föga intresse. Men eftersom det verkar röra sig om ett strafföreläggande så hör av dig eller ta det till rättegång och se om du kan få någon förändring, dock ska du ha klart för dig att man gör en koll med skatteverket så vill du ha någon förändring tillstånd så får du kanske styrka t.ex. med intyg från arbetsgivaren.

Den misstänktes egna uppgifter om sin årsinkomst ska godtas om de framstår som trovärdiga i förhållande till övrig utredning. Uppgift om taxerad inkomst ska finnas tillgänglig vid bedömningen,1 om det inte på grund av särskilda skäl finns anledning anta att sådan uppgift skulle sakna betydelse. I de fall den misstänktes egna uppgifter inte framstår som trovärdiga, ska årsinkomsten uppskattas till ett rimligt belopp utifrån senast taxerad inkomst och övriga tillgängliga uppgifter
Citera
2014-07-04, 01:53
Medlem
t2ms avatar
Citat:

Du lär inte komma i en sämre sits genom att låta ärendet gå vidare till tingsrätten. Sannolikheten att en tingsnotarie känner sig milt tagen av en snyfthistoria och "avrundar nedåt" är aningen större än att en åklagare gör det. Men de flesta tingsnotarierna tar nog fram miniräknaren och kommer fram till samma resultat som åklagaren. Men som sagt, du riskerar inte högre dagsbotsbelopp eftersom domstolen sällan väljer ett högre sådant än åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in