Citat:
Ursprungligen postat av
Cockburn
Och det hade inte spelat någon roll, om jag slipat ner bänkskivan ännu djupare? Dvs med tanke på hårdvaxoljan? Nåväl, i så fall får jag väl bara införskaffa en lackbets för behandlat trä, som du säger. Vet du vart man kan köpa något bra? Och gärna billigt. Är en så pass liten yta, så behövs inte överdrivet mycket.
I övrigt så är det ingen fel på källan. När jag var in på Colorama igår, så berättade jag precis vad jag hört och han bekräftade att det var så som man skulle göra.
Jag jobbar inom Golvbranschen och har slipat och betsat många golv. Att slipa bort det övre lagret är menlöst, för att bästa möjliga resultat så ska man slipa såpass mycket så man kommer ner till obehandlat trä.
Resultatet varierar alltid beroende på vilket träslag det är, ljust eller mörkt. Sen har olika sorter olika uppsugningsförmågor. Dra på samma bets på te.x ask och ek och du får helt olika resultat. Svart bets, eller mörk bets öht blir aldrig såpass mörk som man tror efter första omgången. Det blir alltid genomskinligt och ljusare. Det kan krävas 2-3 omgångar innan du får den mörka färg du vill ha.
Har aldrig använt bets för behandlat trä då det aldrig ger lika bra resultat som obehandlat trä och kan därför inte yttra mig om det. Men om du vill ha det kolsvart så rekommenderar jag att slipa ner till obehandlat trä, sen betsa i omgångar tills du får den färg du vill ha, annars måla med svart färg och lägga en lack ovanpå som skyddar och bevarar färgen.
Ett annat tips, lita inte för mycket på personalen hos större kedjor. Merparten har ingen erfarenhet och berättar bara vad som står på produktens etikett. Dom har läst på om produkten men aldrig använt det, och då kan man inte yttra sig om resultaten heller.