Detta var tillräckligt för 2 hungriga personer.
Se till att ha:
Spaghetti (använde mig av Casa di Luca no.5 som tar ca 8-9 min att koka)
Äggulor 6-7 st
Parmesanost (Zeta, i en burk, river vanligtvis men orkade inte då)
Grada Padano (finns i plastförpackningar)
2 paket Bacon (Kan fan aldrig bli för mycket bacon. brukar ha i pancetta ibland men bacon brukar vara standard för min del)
Matlagningsgrädde (Tycker matlagningsgrädde fungerar utmärkt till detta även om vissa föredrar vispgrädde)
Svartpeppar
Salt
Olivolja
Persilja
Tillvägagångssätt:
1. Skär baconen i centimeterbreda skivor
2. Koka upp vattnet, tillsätt olivolja och salt
3. Samtidigt som vattnet kokar upp så separerar du äggulorna från vitan
4. Tillsätter halva burken parmesan och halva påsen med Grada Padano och blandar ihop allting i skålen. Tillsätter till slut ett par dl matlagningsgrädde i röran och blandar ihop det.
5. Hettar upp lite olivolja i pannan och tillsätter en hel del svartpeppar.
6. Slänger in baconet och låter det fräsas ihop med pepparn tills det får färg och börjar bli lite smått knaperstekt.
7. Pastan borde bli klart i samma takt som baconet börjar bli färdigt så du häller av pastavattnet och ringlar på lite olivolja på pastan.
8. Stäng av plattan men har kvar stekpannan och gör av med det överflödiga fettet från baconet.
9. Häll över baconet i kastrullen med pasta och tillsätter sedan röran med äggula/ost/grädde och blandar ihop allting ordentligt.
10. Häll sedan över allting i stekpannan som har lite eftervärme och stek ihop allting i en ca 30 sekunder.
11. Lägg sedan allting i en serveringsskål och sprid lite persilja över allting.
Klart att käka, förslagsvis med en god öl