• 1
  • 2
2014-07-03, 20:23
Medlem
Hej,

Har nyligen börjat spara (vid årskiftet) är ung (22) och student så det blir inte mycket pengar varje månad men lite.

Just nu lägger jag mina pengar i 3 fonder:

40% avanza zero https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero
30% SPP Aktiefond Europa https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tiefond-europa
30% SPP Aktiefond USA https://www.avanza.se/fonder/om-fond...-aktiefond-usa

Jag har väl egentligen 2 frågor

1) Bör jag byta ut mina SPP aktiefonder mot Vanguard Total Stock Market Index Fund ETF?
https://www.avanza.se/borshandlade-f...index-fund-etf

Fördelarna jag ser med detta är:

1) Jag sprider mina pengar ännu lite mer då det är en indexfond för hela världen jämtemot bara Europa och USA
2) Förvaltningsavgiften är lägre 0,05% vs 0,2%

Jag ser inga direkta nackdelar med det här bytet, men jag kan ha missat något?

Jag letade efter vanguard fonder innan på Avanza men hittade dem inte (då jag hade läst att de var billiga indexfonder)
Nu när jag hittat den här så ser jag att den handlas som ETF, vad innebär det? och kan det göra att det är en dålig affär att byta? (Jämfört med om den legat som en vanlig fond)

Bonusfråga:

Är det för mycket att investera 40% i Avanza zero?

Mina tankar är att handla i indexfonder och att de på lång lång sikt (20-40 år) kommer att gå upp. Men Avanza zero är ju inte riktigt en indexfond utan bara de 30 mest handlade företagen, så det är kanske lite för riskigt?

Samtidigt så slipper man ju avgifter. Är det kanske bättre att stoppa allt i Vanguard fonden? eller blir det mycket sämre pga avgiften (Om vi antar att de har samma avkastning)

Tacksam för hjälp
Citera
2014-07-03, 20:47
Medlem
Goto10s avatar
En ETF är en börshandlad fond, du betalar alltså courtage vid köp och sälj. Eftersom Vanguard ETF:erna handlas på amerikanska börsen tar Avanza ut en avgift på minst 12,95 USD. Du bör alltså handla för ganska mycket pengar åt gången för att courtaget inte ska äta upp för mycket av dina pengar. Själv handlar jag för minst 20 000 kr när jag köper amerikanska papper.

Jag tycker absolut inte att det är för mycket med 40% i Avanza Zero. Tvärt emot tycker jag att man som boende i Sverige bör investera i svenska företag. Och jag tycker inte heller att du ska oroa dig över att Avanza Zero "bara" innehåller 30 bolag. Det räcker gott och väl som diversifiering.

Jag tycker ditt upplägg med Avanza Zero och SPP-fonderna ser mycket bra ut. Du kan gott fortsätta månadsspara precis så här och sälja SPP-fonderna och köpa ETF:en när du fått ihop 10 000 - 20 000 kr (om du vill, tycker inte att det är något måste).
Citera
2014-07-03, 20:59
Medlem
Ah, men det gör ju det enkelt iaf sparar i nuläget på tok för lite för att det ska göra uppför skillnaden i förvaltningsavgift.

När dras förvaltningsavgiften förövrigt? Är det i slutet i året och är det på det totala värdet på din fond? eller på dina insättningar?
Citera
2014-07-03, 21:06
Medlem
svampgaffels avatar
VTI (Total stock market) innehåller bara USA-aktier. Vill du ha både och är det VT som gäller. Dock får du en bättre diversifiering och lägre pris om du också köper VXUS (Total International Stock market Ex US). Du kan då också själv bestämma viktningen mellan USA och övriga världen.

ETF'er är ok och kan till och med vara något mer effektiva än fonder p.g.a. vissa skattetekniska skäl. Se bara till att du köper och behåller och inte tradar med dem då du förlorar mycket i courtage och man (eventuellt) missar lite av poängen med indexering.

SPP Aktiefond USA är rätt bred och bra också. När det gäller Avanza Zero är den närmast helgonförklarad här i Sverige. Personligen kan jag tycka att den inte är tillräckligt bred och att svensk ekonomi är lite för påverkbar av omvärlden. Jag är dock ingen expert på något sätt så lyssna inte på mig.

Edit:

Tycker förresten att ditt val av fonder är ett mycket bra val för dina premiepensionspengar, där du inte kan välja utländska aktörer.
Senast redigerad av svampgaffel 2014-07-03 kl. 21:11.
Citera
2014-07-03, 21:31
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Hej,

Har nyligen börjat spara (vid årskiftet) är ung (22) och student så det blir inte mycket pengar varje månad men lite.

Just nu lägger jag mina pengar i 3 fonder:

40% avanza zero https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero
30% SPP Aktiefond Europa https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tiefond-europa
30% SPP Aktiefond USA https://www.avanza.se/fonder/om-fond...-aktiefond-usa

Jag har väl egentligen 2 frågor

1) Bör jag byta ut mina SPP aktiefonder mot Vanguard Total Stock Market Index Fund ETF?
https://www.avanza.se/borshandlade-f...index-fund-etf

Fördelarna jag ser med detta är:

1) Jag sprider mina pengar ännu lite mer då det är en indexfond för hela världen jämtemot bara Europa och USA
2) Förvaltningsavgiften är lägre 0,05% vs 0,2%

Jag ser inga direkta nackdelar med det här bytet, men jag kan ha missat något?

Jag letade efter vanguard fonder innan på Avanza men hittade dem inte (då jag hade läst att de var billiga indexfonder)
Nu när jag hittat den här så ser jag att den handlas som ETF, vad innebär det? och kan det göra att det är en dålig affär att byta? (Jämfört med om den legat som en vanlig fond)

Bonusfråga:

Är det för mycket att investera 40% i Avanza zero?

Mina tankar är att handla i indexfonder och att de på lång lång sikt (20-40 år) kommer att gå upp. Men Avanza zero är ju inte riktigt en indexfond utan bara de 30 mest handlade företagen, så det är kanske lite för riskigt?

Samtidigt så slipper man ju avgifter. Är det kanske bättre att stoppa allt i Vanguard fonden? eller blir det mycket sämre pga avgiften (Om vi antar att de har samma avkastning)

Tacksam för hjälp
Du kan ej köpa Vanguard fonder genom Avanza, det kräver ett Vanguard-konto (finns i svedala tror jag).

ETF:s tar avanza courtage på, så du bör köpa för ganska mycket åt gången då.

Jag hade lagt 50% USA, 30% Europa och 20% Sverige, om detta är alternativen.

Personligen kör jag VOO (s&p500 etf hos vanguard) och VXUS (all international EX-US) och får då risken spridd mot hela världen genom två ETF:s.
Citera
2014-07-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du kan ej köpa Vanguard fonder genom Avanza, det kräver ett Vanguard-konto (finns i svedala tror jag).

ETF:s tar avanza courtage på, så du bör köpa för ganska mycket åt gången då.

Jag hade lagt 50% USA, 30% Europa och 20% Sverige, om detta är alternativen.

Personligen kör jag VOO (s&p500 etf hos vanguard) och VXUS (all international EX-US) och får då risken spridd mot hela världen genom två ETF:s.

Har förstått att det är courtage på det på ETF:erna och då jag sparar 1-5000kr i månaden så verkar det påtok för lite mot courtage avgiften

EDIT:

varför VOO och inte VTI?
Senast redigerad av folke12345 2014-07-03 kl. 21:52.
Citera
2014-07-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
En ETF är en börshandlad fond, du betalar alltså courtage vid köp och sälj. Eftersom Vanguard ETF:erna handlas på amerikanska börsen tar Avanza ut en avgift på minst 12,95 USD. Du bör alltså handla för ganska mycket pengar åt gången för att courtaget inte ska äta upp för mycket av dina pengar. Själv handlar jag för minst 20 000 kr när jag köper amerikanska papper.

Jag tycker absolut inte att det är för mycket med 40% i Avanza Zero. Tvärt emot tycker jag att man som boende i Sverige bör investera i svenska företag. Och jag tycker inte heller att du ska oroa dig över att Avanza Zero "bara" innehåller 30 bolag. Det räcker gott och väl som diversifiering.

Jag tycker ditt upplägg med Avanza Zero och SPP-fonderna ser mycket bra ut. Du kan gott fortsätta månadsspara precis så här och sälja SPP-fonderna och köpa ETF:en när du fått ihop 10 000 - 20 000 kr (om du vill, tycker inte att det är något måste).

Ah, så jag skulle t.ex kunna vid varje årskifte sälja mina spp fonder (borde kunna ligga på säg 20k) och köpa vanguards usa fond och dess internatinonella fond.

Då hade jag behövt betala 2x*13 dollar säg 200kr och fått lite bredare index och lägre förvaltningsavgift (0,05% och 0,14%) vs 0,2%

på 10 år hade mina spp fonder då kostat mig 20 000*0,002*10 = 400
och istället blir det 200+ 10 000*0,0005*10+10 000*0,0014= 390 (Egentligen lite mindre då jag nog tänker ha 2/3 USA, 1/3 resten samt)

Eller tänker jag helt galet här?
Citera
2014-07-04, 00:11
Medlem
DrPretentiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Lustigt, eftersom jag i denna stund har en Vanguard-ETF i min Avanza-portfölj.

Har även handlat med andra Vanguard-fonder via Avanza, men jag har bara en kvar.

Vad gäller Vanguards vanliga fonder (alltså inte ETF:er) så kanske det du säger stämmer, men det var ju inte det som TS efterfrågade.

Citat:
Hur kan du inte ha hittat Vanguard-fonder? Jag gjorde en snabb sökning på Avanza nu och fick upp typ femtio stycken.

Som det låter så är det långsiktigt sparande som gäller. En tanke kan t.ex. vara hälsovård (folk blir äldre och äldre och behovet av vård ökar ständigt. Vanguard (sök Vanguard VTI) är ett bra alternativ. Mina har gått över 40 % på ett år. Det är bara ett exempel, förstås.
Citera
2014-07-04, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrPretentious
Lustigt, eftersom jag i denna stund har en Vanguard-ETF i min Avanza-portfölj.

Har även handlat med andra Vanguard-fonder via Avanza, men jag har bara en kvar.

Vad gäller Vanguards vanliga fonder (alltså inte ETF:er) så kanske det du säger stämmer, men det var ju inte det som TS efterfrågade.

Hur kan du inte ha hittat Vanguard-fonder? Jag gjorde en snabb sökning på Avanza nu och fick upp typ femtio stycken.

Som det låter så är det långsiktigt sparande som gäller. En tanke kan t.ex. vara hälsovård (folk blir äldre och äldre och behovet av vård ökar ständigt. Vanguard (sök Vanguard VTI) är ett bra alternativ. Mina har gått över 40 % på ett år. Det är bara ett exempel, förstås.

Läste du vad jag skrev? Precis meningen under skrev jag ju att jag hade hittat. Hade bara kollat under "Fonder" och inte "ETF" tidigare.

Tror planen just nu är att fortsätta mitt månadsparande som det är nu och sen årligen flytta överallt från SPP till Vanguard pga billigare avgifter och lite större spridning.
Citera
2014-07-04, 07:51
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ah, så jag skulle t.ex kunna vid varje årskifte sälja mina spp fonder (borde kunna ligga på säg 20k) och köpa vanguards usa fond och dess internatinonella fond.

Då hade jag behövt betala 2x*13 dollar säg 200kr och fått lite bredare index och lägre förvaltningsavgift (0,05% och 0,14%) vs 0,2%

på 10 år hade mina spp fonder då kostat mig 20 000*0,002*10 = 400
och istället blir det 200+ 10 000*0,0005*10+10 000*0,0014= 390 (Egentligen lite mindre då jag nog tänker ha 2/3 USA, 1/3 resten samt)

Eller tänker jag helt galet här?
Du tänker rätt. Courtaget tas ut vid försäljning också (ville bara nämna det så du inte hade missat det).
ETF:erna kan ha en liten utdelning också. Då kommer du få in en summa på ditt konto och Avanza kommer dra 15% i utländsk källskatt. Hur du ska hantera dessa 15% varierar lite beroende på om du sparar i vanlig depå, i ISK eller i KF.
Citera
2014-07-04, 07:57
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ah, men det gör ju det enkelt iaf sparar i nuläget på tok för lite för att det ska göra uppför skillnaden i förvaltningsavgift.

När dras förvaltningsavgiften förövrigt? Är det i slutet i året och är det på det totala värdet på din fond? eller på dina insättningar?
Förvaltningsavgiften beräknas utifrån det totala värdet på ditt innehav. Jag tror att den dras dagligen, lite osäker. Det är inget du märker av när det sker.
Citera
2014-07-04, 10:28
Medlem
DrPretentiouss avatar
Citat:
Läste du vad jag skrev? Precis meningen under skrev jag ju att jag hade hittat. Hade bara kollat under "Fonder" och inte "ETF" tidigare.

Tror planen just nu är att fortsätta mitt månadsparande som det är nu och sen årligen flytta överallt från SPP till Vanguard pga billigare avgifter och lite större spridning.
Ja, jag läste att du efter mycket letande lyckades hitta "den här" (Vanguard Total Stock Market). Då blev jag förvånad över att du inte hittade fler (eftersom jag fick intrycket att du bara hittade en enda).

Ett tips, särskilt när du handlar med mindre upprepade insättningar, är att vänta till de statistiskt sett starka delarna av året med eventuella nyinvesteringar. Skapa ett buffertkonto på din bank under tiden.

De starkaste delarna av året är statistiskt sett November-April (baserat på de senaste 30 åren). Sommarmånaderna har statistiskt sett gått med förlust eller +/- 0. Därav uttrycket "Sell in May and go away"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in