Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Men ditt spån, lyckades du hitta ett litet fel i ett av mina otaliga inlägg i tråden som diskuterar skillnader mellan vållande, dråp och mord. Mord är ett brott som kräver uppsåt (direkt eller likgiltigt) och dråp är ett "milt" mord. Finns det inget uppsåt så blir domen vållande istället om det inte föreligger nödvärn. Så nöjd nu.
Än en gång visar du att det är bäst att du inte ska skriva mer här.
Jag bad dig läsa och fundera över det jag länkade men inte ens det lyckades du med, så jag råder dig igen att läsa på lite innan du ger dig in i diskussionen. Fattar du inte att det endast leder till missförstånd för andra när du slänger runt ord som "milt" mord, uppsåt osv
Allt du skrev i posten ovan är fel
Citat:
Brottsbalkens 3:e kapitel, 1:a paragrafen (med ändrad straffskala genom lag 2009:396): "Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."
Brottsbalkens 3:e kapitel, 2:a paragrafen: "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."
Brottsbalkens 3:e kapitel, 7:e paragrafen: "Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
1. Både dråp och mord kräver ett uppsåt
2. Skillnaden mellan mord och dråp är eventuella förmildrande omständigheter (kön, jobb, utbildning osv är tillhör INTE det)