• 1
  • 2
2014-07-03, 15:48
Medlem
simulcras avatar
[quote=mjulven|49434722...dom kommer att gå igenom ALLT igen på universitetet.[/QUOTE]

Gäller det även basic matte som t. ex. derivering?
Och när detta gås igenom igen, görs det på en föreläsning i princip? (Jag har en vän som läser industriell ekonomi som berättade att de repeterade hela matte d och e på en föreläsning)
Citera
2014-07-03, 20:06
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
För att kunna bli civ.ingen tror jag att man måste ha behörighet för programmet? Pajas. En sann besserwisser utan verklighetsförankring. Nog diskuterat, tillbaka till trådens syfte ni herr självgod. Gräv ner stridsyxan och din egocentriska världsbild när du ändå hållet på.

Vad pratar du om? Vi diskuterar huruvida man som behörig till civing kan söka till basåret trots att det egentliga syftet uppenbarligen är att ge studenterna behörighet. Detta tycks skilja sig från olika lärosäten, något som är högst relevant för TS till skillnad från dina passiv-aggressiva inlägg.
Citera
2014-07-03, 20:08
Bannlyst
Får du godkänt i alla kurser så får du garanterad plats vid ett universitet, tex KTH har teknisk basår vid sina skolor också.
Citera
2014-07-03, 20:18
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simulcra
Gäller det även basic matte som t. ex. derivering?
Och när detta gås igenom igen, görs det på en föreläsning i princip? (Jag har en vän som läser industriell ekonomi som berättade att de repeterade hela matte d och e på en föreläsning)
De förutsätter att du kan allt man går igenom på gymnasiet. Har du verkligen glömt allt kommer du får ett hårt första år. Ingen väntar in de svaga eleverna, de kör bara på.
Basår är väl bara för de som inte har full behörighet. Repetera matte kan du göra själv. Böcker finns på biblioteket. Föreläsningar finns på nätet.
Citera
2014-07-03, 22:58
Medlem
Ibn.Battutas avatar
I många fall kan det tyckas som att man glömt bort allting när man i själva verket endast behöver en kort repetition för att det ska sitta igen. Ta en titt på matteboken. Där kan du gå igenom matematik 1-5 på gymnasienivå, få instruktioner och videolektioner och göra övningsuppgifter. Om det finns uppgifter du inte känner att du behärskar fullt ut finns även utmärkta videos på youtube som förklarar mycket.

Gör övningsuppgifterna och läs på runt omkring, känner du fortfarande att du inte förstår någonting så kan du överväga basåret, annars skulle jag hävda att det nog var bortkastad tid.
Citera
2014-07-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Vad pratar du om? Vi diskuterar huruvida man som behörig till civing kan söka till basåret trots att det egentliga syftet uppenbarligen är att ge studenterna behörighet. Detta tycks skilja sig från olika lärosäten, något som är högst relevant för TS till skillnad från dina passiv-aggressiva inlägg.

Ohh ja, på 2-3 föreläsningar kommer dom att definiera hur du deriverar och varför. Det finns dessutom bra kurslitteratur i ämnet. Tempot kommer dock att vara högre men i och med att du verkar driven (i och med att du funderar på att läsa ett basår först) så tror jag nog att du, om du lägger manken till inte kommer att ha några större problem.

Fördelen med att ha problem tidigt är att du snabbare hittar vad som fungerar för just dig. Jag "gled" igenom 1an på universitetet på gamla kunskaper och fick sedan kämpa i 4 år för att ta mig igenom. Det är då bättre att kämpa i 1-2 år i början och sedan glida igenom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in