2014-07-03, 16:50
Medlem
JuristPers avatar
Hej! Jag är intresserad av jurist yrket och vill få mer insikt i det hela, finns det någon litteratur jag kan läsa för att få mig mer insatt i jurist och juridik världen?
Citera
2014-07-03, 17:08
Medlem
Malströms Civilrätt är en mycket allmänbildande och läsvärd skrift och den borde alla ha som kvällslektyr. Vet inte vika upplagor som gäller nu eller om det kanske har kommit ut något nytt standardverk om civilrätt av annan författare, i så fall går ju den lika bra.
Citera
2014-07-03, 20:00
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Malströms Civilrätt är en mycket allmänbildande och läsvärd skrift och den borde alla ha som kvällslektyr. Vet inte vika upplagor som gäller nu eller om det kanske har kommit ut något nytt standardverk om civilrätt av annan författare, i så fall går ju den lika bra.

Instämmer i tipset, hade själv den som kurslitteratur till handelsrättslig översiktskurs.
Ett tips som inte är någon bok men att läsa rättsfall är småkul och ger viss förståelse för det hela.
Senast redigerad av messiasibid 2014-07-03 kl. 20:03.
Citera
2014-07-03, 21:06
Medlem
JuristPers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Instämmer i tipset, hade själv den som kurslitteratur till handelsrättslig översiktskurs.
Ett tips som inte är någon bok men att läsa rättsfall är småkul och ger viss förståelse för det hela.

Vart kan jag hitta rättsfall?

Edit: en snabb googling gav mig svaret.
Senast redigerad av JuristPer 2014-07-03 kl. 21:10.
Citera
2017-10-18, 16:32
Medlem
Böcker om lagarna eller juridik

Har ni tips om bra böcker på ämnet? Har just lånat Medierätt - en handbok, Standardavtalsrätt, och Introduktion till straffrätten. Har kommit igång med Medierätt boken och den verkar intressant.

Undrar om ni vet några som ni tyckte var riktigt bra. Nu vet jag inte så mycket om ämnet, så vet inte direkt vad inom juridiken som skulle vara kul.

Läste någonstans att Malmströms Civilrätt ska vara bra.
Citera
2017-10-18, 16:49
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade och ursprungstrådens rubrik är ändrad från "Juridik böcker." till "Tips på böcker om juridik? [/Mod.]".

/Mod.
Citera
2017-10-18, 19:50
Medlem
Beror lite på i vilket syfte, men kan rekommendera att läsa åtminstone kapitlet om rättsdogmatik i "Juridisk metodlära" för att få en förståelse för hur man tänker inom juridiken och kanske nått om tolkning, "Tolkning och tillämpning" kanske. Sedan beror det ju på vilka områden man är intresserad av straffrätt, familjerätt, sakrätt, processrätt etc. Inom det senare är ju Ekelöfs Rättegångsserie en klassiker, men kanske inte något för nybörjare.
Citera
2017-12-14, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Bra tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in