2014-06-30, 20:35
Medlem
Citat:
Albania, among these countries, represents a very unique case of variation in
attitudes and relation toward religion along history. But a strong tolerant component
characterizes the overall perception and behavior toward religious diversity

Källa

Citat:
Regardless of the existence of three different religious groups; Moslems, Orthodox, and
Catholics, Albania is a multi-religious society that enjoys inter-religious harmony.
Throughout its recorded history, this country has never experienced religious conflicts

Källa

Citat:
Perhaps not coincidentally, the Muslim world's most tolerant nation (Albania) is also its most secular. A recent Gallup poll (free registration required) found that of every Balkan and Muslim-majority nation, Albania had the smallest proportion of people who said religion was an important part of their daily lives.

Källa

Citat:
This video seeks to raise awareness about Albania’s exceptional and continuous history of peaceful coexistence between four religious communities: Sunni Muslims, Bektashi Muslims, Orthodox Christians, and Catholic Christians. UNESCO now provides the full documentary for download in Albanian with English subtitles.

Unesco: Island of peace

Citat:
On the contrary, Albanians are noted for their extremely moderate version of Islam;

Källa

Citat:
Man förbiser ofta att albanerna, som bor i en del av Europa som utgjorde skiljelinjen mellan påvedömet och den ortodoxa kyrkan, mellan kristendomen och islam, aldrig har splittrats i ett religionskrig, fastän det bland dem finns både muslimer, ortodoxa och katoliker. Hos albanerna har språket samma identitetsskapande roll som religionen hos serberna. Varje försök att hindra albanerna från att tala eller undervisa sitt språk, att göra serber av dem eller att ta ifrån dem deras kultur, rör därför vid det som ligger allra djupast i deras samhälleliga och nationella identitet.

Källa

Citat:
Gheg survived perfectly well, and today both dialects flourish. The main differences between the two dialects are found in pronunciation and sentence structure, which is why it is perfectly easy for speakers of both dialects to understand each other

Källa

"Religiösa konflikter", "splittrat folk", "oförståeliga dialekter" jo tjena
Senast redigerad av Ominus 2014-06-30 kl. 20:40.
Citera
2014-06-30, 21:12
Medlem
Mr_benis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfAlbania
Nationalencyklopedin:

Case closed.

tror du är snarare en grekiserad alban från Himara

toskiska och ghegiskan är 2 dialekter inte 2 olika språk. vad är det du yrar om

ännu en gång fördomar finns och kommer alltid att finnas men inte att det kommer leda till religionskrig eller uppror pgav vilken region eller by man kommer ifrån. lite hat kärlek skadar inte.. du vet dem från Småland är så jävla snåla eller hur..

det är väldigt vanligt i tex Saranda där muslimska albaner "chamer" gifter sig med ortodoxa kristna albaner stött på en hel del faktiskt "de säger när det är bajram firar familjen bajram när det påsk så firar vi påsk. mäktigt-.
Senast redigerad av Mr_beni 2014-06-30 kl. 21:20.
Citera
2014-06-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus

"Religiösa konflikter", "splittrat folk", "oförståeliga dialekter" jo tjena
Snacka om fabrikation här. Man måste komma ihåg att Albanien har varit världens första ateistiska stat hittills. Regimen i landet förtryckte religion och fängslade och mördade religionsutövare. Inte ett sekulärt land alltså.

Politiker i bägge länder (i Albanien och i Kosovo) försöker hålla fasaden uppe, vilket är bra (jag är för religiös harmoni). Men faktum är att vi är människor också. Det finns således en underligande hot. Det är framförallt muslimska albaner som förespråkar religiös harmoni medan kristna albaner spelar med. Det finns tydligt en tendens att sammanstötningar äger rum i ovannämnda länder. Men det är också beklagligt att de både albanska länderna inte finansierar islamskolor i sitt eget område. I stället söker sig troende albaner (muslimer) till arabvärlden för skolning och kommer tillbaka som fullfjädrade hönshjärnor.

Som jag bevisat består albanskan av huvuddialekter (huvudgrupper) precis som serbiska, bosniska och kroatiska. Kosovo kommer säkert rensa toskiska element i gegiskan. Till slut kommer gegiskan få status som ett eget språk. Kosovo kommer troligen inte ingå i ett Storalbanien, även om det vore önskevärt. Vi är trots allt splittrade och hamnar lätt i regionala fejder, på grund av en uppsjö av bajraktarer och klaner. Många frihetshjältar från den tiden då Albanien blev självständigt var förmodligen endast lystna av pengar och egendomar. Isa Boletini själv mördade två av mina förfäder på grund av att han ville ha en bit mark.
Senast redigerad av SonOfAlbania 2014-06-30 kl. 23:36.
Citera
2014-06-30, 23:49
Medlem
Citat:
Snacka om fabrikation här. Man måste komma ihåg att Albanien har varit världens första ateistiska stat hittills. Regimen i landet förtryckte religion och fängslade och mördade religionsutövare. Inte ett sekulärt land alltså.

Politiker i bägge länder (i Albanien och i Kosovo) försöker hålla fasaden uppe, vilket är bra (jag är för religiös harmoni). Men faktum är att vi är människor också. Det finns således en underligande hot. Det är framförallt muslimska albaner som förespråkar religiös harmoni medan kristna albaner spelar med. Det finns tydligt en tendens att sammanstötningar äger rum i ovannämnda länder. Men det är också beklagligt att de både albanska länderna inte finansierar islamskolor i sitt eget område. I stället söker sig troende albaner (muslimer) till arabvärlden för skolning och kommer tillbaka som fullfjädrade hönshjärnor.

Som jag bevisat består albanskan av huvuddialekter (huvudgrupper) precis som serbiska, bosniska och kroatiska. Kosovo kommer säkert rensa toskiska element i gegiskan. Till slut kommer gegiskan få status som ett eget språk. Kosovo kommer troligen inte ingå i ett Storalbanien, även om det vore önskevärt. Vi är trots allt splittrade och hamnar lätt i regionala fejder, på grund av en uppsjö av bajraktarer och klaner. Många frihetshjältar från den tiden då Albanien blev självständigt var förmodligen endast lystna av pengar och egendomar. Isa Boletini själv mördade två av mina förfäder på grund av att han ville ha en bit mark.

Det enda du gör i den här tråden är att tramsa och återigen tramsa. Det jag säger är generella tankar hos det albanska folket, samt att jag har bidragit med källor gång på gång. Det får mig att ifrågasätta din bakgrund. Jag tror som Beni att du är någon blandning, kanske rent av grek från Himara. Inget fel med det, men man blir lite småtrött på dina "konstateranden" och hemma snickrade teorier. Du som har hundratals böcker om Albanien hemma kan du inte använda en enda bok som källa till dina löjliga påståenden?

Det finns inga religiösa konflikter varken i Albanien eller Kosovo. Men på individnivå kan du självklart extremister men de finns i alla länder. Jag har skrivit om de här problemen i en annan tråd som heter islam på balkan och vi kan ta den diskussionen där.

Och vad gäller diskussionen om gheg och tosk. Jag lämnar den diskussionen nu. Att du skriker högre gör bara bristen på argument mer uppenbar.
Senast redigerad av Ominus 2014-06-30 kl. 23:51.
Citera
2014-07-01, 22:25
Medlem
Citat:
Det enda du gör i den här tråden är att tramsa och återigen tramsa. Det jag säger är generella tankar hos det albanska folket, samt att jag har bidragit med källor gång på gång. Det får mig att ifrågasätta din bakgrund. Jag tror som Beni att du är någon blandning, kanske rent av grek från Himara. Inget fel med det, men man blir lite småtrött på dina "konstateranden" och hemma snickrade teorier. Du som har hundratals böcker om Albanien hemma kan du inte använda en enda bok som källa till dina löjliga påståenden?

Det finns inga religiösa konflikter varken i Albanien eller Kosovo. Men på individnivå kan du självklart extremister men de finns i alla länder. Jag har skrivit om de här problemen i en annan tråd som heter islam på balkan och vi kan ta den diskussionen där.

Och vad gäller diskussionen om gheg och tosk. Jag lämnar den diskussionen nu. Att du skriker högre gör bara bristen på argument mer uppenbar.
Oj vad cool du är. Du har minst sagt trams 50 gånger. Jag undrar vem som tramsar.

Du är inte särskilt källkritiskt utan lägger upp texter tagen ur foruminlägg på andra håll.

Du har ingen rätt att påstå om mitt förmodade grekiska ursprung. Jag har aldrig varit varken i Albanien och i Grekland. Även om mitt specialintresse är Albanien.

Som sagt, religiösa konflikter börjar bubbla upp bland albaner. Och som ni redan vet var Albanien antireligiöst samhälle som förföljde troende. Så att snacka om religionsfrihet och religiös harmoni bland albaner är inte riktigt sant.

Och det är inget hemmasnickrande påståenden. Isa Boletini och andra albanska frihetshjältar var maktlystna bajraktarer. Det är sant att Isa Boletini dödade två av mina förfäder. Han dök upp en natt och sköt ihjäl de bägge två. Innan mordet begärde han landbiten men sedan de sa emot tog Isa Boletini saken i egna händer.

Ifall Kosovo och Albanien skulle vara en sån duktig nation som du påstår (i bemärkelsen stark gemenskap bland folket) hade inte länderna varit så pass fattiga som idag. I längden tror jag inte att man skylla på Osmanska riket att Albanien är urfattig kulturellt, socialt, politiskt och ekonomiskt.
Citera
2014-07-01, 23:20
Medlem
Citat:
Du är inte särskilt källkritiskt utan lägger upp texter tagen ur foruminlägg på andra håll.

VA?

Citat:
Du har ingen rätt att påstå om mitt förmodade grekiska ursprung. Jag har aldrig varit varken i Albanien och i Grekland. Även om mitt specialintresse är Albanien.

Det säger du inte, och ändå är du expert på landet

Lyssna. Jag har inga problem med att du har ett intresse för Albanien och mitt folk. Men dina påståenden stämmer inte. Du har kommit med en hel del bisarra påstående men inget verkar ändra dina åsikter eftersom du redan har bestämt dig att så är det.

Citat:
Som sagt, religiösa konflikter börjar bubbla upp bland albaner. Och som ni redan vet var Albanien antireligiöst samhälle som förföljde troende. Så att snacka om religionsfrihet och religiös harmoni bland albaner är inte riktigt sant.

Det är just därför albanien-albanerna är så sekulära, på grund av deras unika historia under kommunismen. Kosovoalbaner är mer religiösa än de från Albanien. På frågan "how important is religion for you?" hamnade Albanien på 33%. Det är inte särskilt religiöst. Det här gör Albanien till en av de minst religiösa länderna i europa.

Citat:
Och det är inget hemmasnickrande påståenden. Isa Boletini och andra albanska frihetshjältar var maktlystna bajraktarer. Det är sant att Isa Boletini dödade två av mina förfäder. Han dök upp en natt och sköt ihjäl de bägge två. Innan mordet begärde han landbiten men sedan de sa emot tog Isa Boletini saken i egna händer.

Det här stämmer lika mycket som dina övriga påståenden. Frågan är vad du vinner på att tramsa runt?

Citat:
Ifall Kosovo och Albanien skulle vara en sån duktig nation som du påstår (i bemärkelsen stark gemenskap bland folket) hade inte länderna varit så pass fattiga som idag. I längden tror jag inte att man skylla på Osmanska riket att Albanien är urfattig kulturellt, socialt, politiskt och ekonomiskt.

Gemenskap har ingenting med hur framgångsrik ett land är. Ja både Albanien och Kosovo är med europiska mått mätt rätt så efterblivna länder, det stämmer. Ingen skyller på Osmanska riket. Tvärtom, under Osmanska riket var inte albaner ett betydelselöst folk utan ett framgångsrikt folk involverad i det allra mesta.
Senast redigerad av Ominus 2014-07-01 kl. 23:24.
Citera
2014-07-03, 16:52
Medlem
Citat:
VA?

Det säger du inte, och ändå är du expert på landet

Lyssna. Jag har inga problem med att du har ett intresse för Albanien och mitt folk. Men dina påståenden stämmer inte. Du har kommit med en hel del bisarra påstående men inget verkar ändra dina åsikter eftersom du redan har bestämt dig att så är det.

Det är just därför albanien-albanerna är så sekulära, på grund av deras unika historia under kommunismen. Kosovoalbaner är mer religiösa än de från Albanien. På frågan "how important is religion for you?" hamnade Albanien på 33%. Det är inte särskilt religiöst. Det här gör Albanien till en av de minst religiösa länderna i europa.

Det här stämmer lika mycket som dina övriga påståenden. Frågan är vad du vinner på att tramsa runt?

Gemenskap har ingenting med hur framgångsrik ett land är. Ja både Albanien och Kosovo är med europiska mått mätt rätt så efterblivna länder, det stämmer. Ingen skyller på Osmanska riket. Tvärtom, under Osmanska riket var inte albaner ett betydelselöst folk utan ett framgångsrikt folk involverad i det allra mesta.
Det kommunistiska arvet är icke vad du tror. De albanska kommunisterna var inte sekulära utan ateistiska. Rätt så fult att prata om religiös harmoni i ett samhälle som inte respekterar religioner. Lär dig skilja mellan ett sekulärt samhälle och ett ateistiskt samhälle.

Jag antar att du är en blandning av en serbisk muslim och en albansktalande zigenare.

Shqiptaria är mitt land och shqiptarët är mitt folk. Kom inte hit och mästra om vem som är en alban av hjärta och blod.

Gemenskap har visst stort betydelse för hur framgångsrikt landet blir. En nation är ett socialt system vars gemenskapen, samhörigheten har stor betydelse. Även i ett mångkulturellt samhälle är känslan att tillhöra en gemenskap viktigt och betydelsefullt. Albanien och Kosovo skulle bli ett mycket rikt land om albanerna skulle väckas ur sitt slummer och inse det viktiga att bidra till samhällets utveckling och väl.

Albanerna brukar oftast skylla på Osmanska riket för situationen idag. Själv tror jag att osmanerna bidrog med mycket mer än romarna. Tyvärr har den kommunistiska regimen raderat de flesta spår av blomstrande osmanska städer, de enda bevarade städerna är Berati och Gjirokastra (de mest älskade städerna i Albanien).
Citera
2014-07-03, 18:09
Medlem
Citat:
Det kommunistiska arvet är icke vad du tror. De albanska kommunisterna var inte sekulära utan ateistiska. Rätt så fult att prata om religiös harmoni i ett samhälle som inte respekterar religioner. Lär dig skilja mellan ett sekulärt samhälle och ett ateistiskt samhälle.

Ursäkta mig, men är du dum i huvudet? Vad tror du händer om flera generationer växer upp i ett samhälle där man förstört det religiösa samfundet? Att just Albanien-albanerna är så sekulära är ett arv från kommunisttiden.

Och ja, det råder religiös harmoni i Albanien. Du har fått flera källor på det men fortsätter ändå pladdra på. Återigen, jag har ställt den här frågan flera gånger. Du som påstår dig ha hundratals böcker om Albanien hemma - kan du inte använda en enda av dessa böcker som källa till dina påstående? En enda. Är det för mycket begärt?

Citat:
Shqiptaria är mitt land och shqiptarët är mitt folk. Kom inte hit och mästra om vem som är en alban av hjärta och blod.

Haha! shqiptarët. Googlade du upp dig

Citat:
Gemenskap har visst stort betydelse för hur framgångsrikt landet blir. En nation är ett socialt system vars gemenskapen, samhörigheten har stor betydelse. Även i ett mångkulturellt samhälle är känslan att tillhöra en gemenskap viktigt och betydelsefullt. Albanien och Kosovo skulle bli ett mycket rikt land om albanerna skulle väckas ur sitt slummer och inse det viktiga att bidra till samhällets utveckling och väl.

Men tro vad du vill då, grek

Citat:
Albanerna brukar oftast skylla på Osmanska riket för situationen idag.

Ännu fler idiotiska påståenden. Jag har slutat ta dig på allvar. Det är välkänt sen länge att det finns ett antal användare på forumet som kommer och går och påstår sig vara "albaner" och tala i "albanernas intresse".

Låt mig sammanfatta alla dina påstående så att alla albaner kan se hur mycket du kan om "din" historia. Notera att du inte har bidragit med en enda källa.

- Albanien och Kosovo håller på att växa ifrån varandra ekonomiskt och socialt.
- Religiösa konflikter i Albanien.
- Förakt mellan kristna och muslimska albaner.
- Kristna albaner skäms över att bli kallad albaner.
- Ghegiskan och Toskiska är inte dialekter. De förstår inte varandra. Toskiska är på väg att bli ett helt eget språk.
- Albanska frihetshjältar var endast lystna av pengar och egendomar.
- Isa Boletini mördade några av dina släktingar för att han ville ha mark.
- Albaner skyller alla sina problem på Osmanska riket.

Det här har varit en debatt där vi diskuterar dina fantasier, och när man sen motbevisar dig så fortsätter du rapa upp samma skit. Du är helt oemottaglig för fakta. Ett lost-case.
Senast redigerad av Ominus 2014-07-03 kl. 18:13.
Citera
2014-07-03, 18:22
Medlem
Många storalbaner här.
Citera
2014-07-03, 18:50
Medlem
Citat:
Ursäkta mig, men är du dum i huvudet? Vad tror du händer om flera generationer växer upp i ett samhälle där man förstört det religiösa samfundet? Att just Albanien-albanerna är så sekulära är ett arv från kommunisttiden.
Du måste verkligen kolla upp skillnaden mellan statsateism och sekularism. Det inget vackert arv som kommunisterna lämnade efter sig. Ni är dummare än jag trodde.

Citat:
Haha! shqiptarët. Googlade du upp dig

Men tro vad du vill då, grek
Albanska är mitt modersmål.

För övrigt har jag redan bidragit med hållbara argument. Och jag kan till och med påstå med stolthet att jag en av de största kännare av albansk kultur, historia och språk i hela det vida Sverige. Jag har redan författat ett antal manuskript om landet och folket som jag väntar med att utgiva.
Citera
2014-07-03, 19:12
Medlem
Citat:
Du måste verkligen kolla upp skillnaden mellan statsateism och sekularism. Det inget vackert arv som kommunisterna lämnade efter sig. Ni är dummare än jag trodde.

Albanska är mitt modersmål.

Ännu en gång undviker du min fråga. Jag bad använda en enda källa på de "hundratals" böcker du påstår dig ha. Det var fjärde gången jag ställde den frågan och jag kommer inte be dig om källor fler gånger eftersom du uppenbarligen inte har några.

Bra eller dåligt arv ändrar inte på fakta, att Albanien-albanerna är väldigt sekulära. Få in det i din tröga huvud. Du har redan fått källor på det och jag tänker inte posta de igen.

Citat:
För övrigt har jag redan bidragit med hållbara argument. Och jag kan till och med påstå med stolthet att jag en av de största kännare av albansk kultur, historia och språk i hela det vida Sverige. Jag har redan författat ett antal manuskript om landet och folket som jag väntar med att utgiva.

Tack för att du än en gång visar vilken mytoman du är.

Och Shqiptaria är inget land. Du får vara noga med vad du kopierar från internet.
Senast redigerad av Ominus 2014-07-03 kl. 19:16.
Citera
2014-07-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ännu en gång undviker du min fråga. Jag bad använda en enda källa på de "hundratals" böcker du påstår dig ha. Det var fjärde gången jag ställde den frågan och jag kommer inte be dig om källor fler gånger eftersom du uppenbarligen inte har några.

Bra eller dåligt arv ändrar inte på fakta, att Albanien-albanerna är väldigt sekulära. Få in det i din tröga huvud. Du har redan fått källor på det och jag tänker inte posta de igen.

Tack för att du än en gång visar vilken mytoman du är.

Och Shqiptaria är inget land. Du får vara noga med vad du kopierar från internet.
Läs Albanian Identities. Den boken avlivar albanska myter.

Jo, arvet ändrar viss fakta. Faktan är att Albanien förföljde religiösa människor. Eller menar du det motsatta?

Det heter albanier när man refererar till albaner i Albanien. Faktum är att "albanierna" är ateister och inte sekulära. STOR skillnad!

Shqiptaria är ett begrepp som används för att beskriva "det etniska Albanien".

Ni har tyvärr, kan jag konstatera, låga kunskaper om ditt påstådda hemland och landsfolk. Jag antar att du knappt har en bok om Albanien i ditt hemmabibliotek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in