2014-07-02, 22:52
Medlem
M Nordströms avatar
Här kommer kritik från Åsa Romson om den vite hetro sexuella mannen:

Citat:
Om vi har en norm att det sitter vita män vid makten så bygger man också ett samhälle som passar bäst för vita, heterosexuella män. Men det blir så fel, för de allra flesta av oss här är inte vita, heterosexuella, medelålders män.

Sedan säger hon följande:

Citat:
Vi i Miljöpartiet ifrågasätter vad som säger att den svenske mannens rätt att äta kött ska gå före den sudanesiska kvinnans rätt att slippa få sin skörd förstörd av klimatförändringar. Vi måste våga ifrågasätta normerna.

Har hon rätt i sin kritik? är den vite mannen det största hotet mot miljön och jämnställdheten?

http://www.friatider.se/sa-romson-attackerade-vita-m-n-i-almedalen
Senast redigerad av M Nordström 2014-07-02 kl. 22:56.
Citera
2014-07-02, 22:56
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Du missade det värsta från det första citatet:
Citat:
För de allra flesta av oss är faktiskt inte just vita, heterosexuella, medelålders män utan människor, ni vet sådana som har lika värde men som är olika på alla möjliga sätt.

Jag gillar hur hon separerar det ena könet från att vara människa. Mannen räknas inte som en människa.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-07-02 kl. 23:04.
Citera
2014-07-02, 22:58
Medlem
patriot8s avatar
"Dom allra flesta av oss här vi är inte vita heterosexuella medelåldersmän, utan vi är människor och det betyder att vi har lika värde men vi är olika på alla möjliga sätt"

Frågeställning;

Menar Romson här att vita heterosexuella medelålders män inte är människor?
Menar hon att vita heterosexuella medelålders män inte har samma värde?
Menar hon att "vi" (observera: vi och dom) skiljer sig från vita heterosexuella medelålders män?

"Vi är olika på alla möjliga sätt" var inte ras, kön och sexuell läggning bara sociala konstruktioner?

Om ni inte tror att våran käre Åsa Romson, förkämpen för medmänsklighet, mänskliga rättigheter, feminism, antirasism och jämställdhet uttryckte sig så rasistiskt, sexistiskt, generaliserande, utpekande, "vi och dom"-tänkande, åldersdiskriminerande, ja rent av nazistiskt så har jag en länk för er:

http://www.svtplay.se/video/2140384/partiledartal-i-almedalen/partiledartal-asa-romson-mp spola fram till 3:52

Fick vi precis en inblick i Romson's i synnerhet och Miljöpartiet's i allmänhet hemska människosyn?
Citera
2014-07-02, 23:28
Medlem
Zelogaths avatar
Haha, ja här ser vi vikten av betoning och vad man kan göra med en text!

Jag är ingen vit heterosexuell medelålders man exempelvis.
Det viktiga i det hon sa var att vi inte ska låta ett kön definiera eller generalisera ett helt samhälle, vi är alla människor och det är vad vi har gemensamt, sedan är vi olika på många olika sätt; sexualitet, kön, religion mm.

Det har hon väl ganska rätt i?
Eller består Sverige enbart vita heterosexuella medelålders män?
Citera
2014-07-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
"Dom allra flesta av oss här vi är inte vita heterosexuella medelåldersmän, utan vi är människor och det betyder att vi har lika värde men vi är olika på alla möjliga sätt"

Frågeställning;

Menar hon att "vi" (observera: vi och dom) skiljer sig från vita heterosexuella medelålders män?

"Vi är olika på alla möjliga sätt" var inte ras, kön och sexuell läggning bara sociala konstruktioner?

Om ni inte tror att våran käre Åsa Romson, förkämpen för medmänsklighet, mänskliga rättigheter, feminism, antirasism och jämställdhet uttryckte sig så rasistiskt, sexistiskt, generaliserande, utpekande, "vi och dom"-tänkande, åldersdiskriminerande, ja rent av nazistiskt så har jag en länk för er:

http://www.svtplay.se/video/2140384/partiledartal-i-almedalen/partiledartal-asa-romson-mp spola fram till 3:52

Fick vi precis en inblick i Romson's i synnerhet och Miljöpartiet's i allmänhet hemska människosyn?

Jag tror på goda grunder att Romson menar att:

Citat:

Ja, hon anser att vita, heterosexuella män är en lägre form av människa.

Citat:

Absolut. Precis så menar hon.

Citat:

Helt säkert. Frågan är förstås hur hon ser på sin kollega Gustav Frigolit, när hon har den här synen på vita, heterosexuella män, ty allt tyder på att han är just det.
Citera
2014-07-02, 23:40
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Haha, ja här ser vi vikten av betoning och vad man kan göra med en text!

Jag är ingen vit heterosexuell medelålders man exempelvis.
Det viktiga i det hon sa var att vi inte ska låta ett kön definiera eller generalisera ett helt samhälle, vi är alla människor och det är vad vi har gemensamt, sedan är vi olika på många olika sätt; sexualitet, kön, religion mm.

Det har hon väl ganska rätt i?
Eller består Sverige enbart vita heterosexuella medelålders män?
Hon generaliserar ju förfullt utifrån sexuell läggning, kön, ålder och ras. Missa du hennes tal?

Hon pekade ut vita heterosexuella medelåldersmän som en grupp för sig, och sa att vi andra är människor, och försökte distansera "vi" (vanliga människor) med "dom där" (vita heterosexuella medelåldersmän)
Citera
2014-07-02, 23:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Helt säkert. Frågan är förstås hur hon ser på sin kollega Gustav Frigolit, när hon har den här synen på vita, heterosexuella män, ty allt tyder på att han är just det.
Och sin sambo Fredrik Karlsson. Låter svensk, kanske medelålders, och vit (såvida han inte är adopterad).
Givande diskussioner vid frukostbordet, kan jag tänka mig.

Snart måste väl vanligt folk tröttna på det här tragglet om "vita, medelåders, heterosexuella män".
Eller räknar man med att alla rättrogna svenska kvinnor ska skilja sig och skaffa sig "färgade, pensionerade eller underåriga, homosexuella män (eller dito kvinnor)"?
Citera
2014-07-03, 00:02
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Frågan är förstås hur hon ser på sin kollega Gustav Frigolit, när hon har den här synen på vita, heterosexuella män, ty allt tyder på att han är just det.

Det fetade; Haha - Gurra Frigolit! jag har också undrat ibland.

Hur kan Åsa Romson ens uttrycka sig på det sätt hon gör o vilken taskig manssyn hon förmedlar utåt - att dom aldrig inser!!

Hon säger på allvar o offentligt nåt i stil med att " de flesta av oss är människor - inte vita, heterosexuella män" - alltså människan är helt förryckt! o så klämmer hon i med - " v ifrågasätter den svenske mannens rätt att äta kött....osv...osv...."

Jag blir väldigt besviken över att hon kan uttala sig på detta sätt o jag känner att jag måste starkt "ifrågasätta" hur det står till i hennes hjärnkontor.
Citera
2014-07-03, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Här kommer kritik från Åsa Romson om den vite hetro sexuella mannen:

Sedan säger hon följande:

Har hon rätt i sin kritik? är den vite mannen det största hotet mot miljön och jämnställdheten?

http://www.friatider.se/sa-romson-attackerade-vita-m-n-i-almedalen
Det handlar inte om kritik, det handlar om hat. Kritik är något helt annat. Åsa Romson hatar vanliga människor, särskilt manliga sådana. Denna avsky delar hon med stora delar av det svenska etablissemanget.
Citera
2014-07-03, 00:12
Medlem
Citat:
Hon generaliserar ju förfullt utifrån sexuell läggning, kön, ålder och ras. Missa du hennes tal?

Hon pekade ut vita heterosexuella medelåldersmän som en grupp för sig, och sa att vi andra är människor, och försökte distansera "vi" (vanliga människor) med "dom där" (vita heterosexuella medelåldersmän)
Och så suckade hon vid de två tillfällen hon nämnde SD. Patetiskt.
Hennes tal var sinnessjukt, har hon någon sorts diagnos?
Satans kärring.
Citera
2014-07-03, 00:15
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:

Varför tar du åt dig?

Jag såg talet 19:00.
Jag tog inte den meningen på samma sätt som TS, uppenbarligen.
Citera
2014-07-03, 00:17
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Varför tar du åt dig?

Jag såg talet 19:00.
Jag tog inte den meningen på samma sätt som TS, uppenbarligen.
Jag tar inte åt mig personligen, konstaterar bara vad Miljöpartiets språkrör Åsa Romson har för människosyn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in