2014-06-25, 11:41
Medlem
orzion-2.0s avatar
Har ett par nya skor som passar rätt bra men får skoskav eller vad en ska kalla det precis där stortån börjar när jag går med dem, är det bara som de behöver brytas in eller är det något som en kan åtgärda hos en skomakare genom att de t.ex. spänns ut eller liknande?
Citera
2014-06-25, 12:12
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Har ett par nya skor som passar rätt bra men får skoskav eller vad en ska kalla det precis där stortån börjar när jag går med dem, är det bara som de behöver brytas in eller är det något som en kan åtgärda hos en skomakare genom att de t.ex. spänns ut eller liknande?

Svårt att säga vad det beror på, men det låter iaf som att skorna är för tajta över "ballen". Det kan bero på olika saker, tex att skorna är för korta i längd eller för smala i vidd. I bästa fall ger det med sig en aning allteftersom du använder skorna. Funkar inte det kan det också åtgärdas med en utlästning hos en skomakare. Allt detta beror ju så klart på hur utlästat skinnet redan är och hur mycket extra utrymme som behövs. Enklast är nog att ta med skorna till närmaste kvalificerade skomakare och höra vad de har att säga.
Citera
2014-06-25, 16:27
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:

Jag hade samma problem på mina CJ Northcote.. Men när jag hade gått i dem ett tag försvann problemet.
Citera
2014-06-25, 18:24
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Jag brukar ha samma problem när skorna är nya, har hittills har det försvunnit efter att jag använt dem någon gång.
Citera
2014-06-26, 09:36
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
A - Inte om du impregnerar dem, då kommer de att hålla sig som nya. Jag har ett par mockaskor som jag använder när det är slask på vintern just därför att de tål smuts och väta så bra när de är grundligt impregnerade.

B - Risk finns alltid men bedömer den som väldigt liten. Har inte själv fått några märken på mina mockaskor och jag har kört mycket bil med dem (med gummimattor).

Tack för svaren. Det kom lite ointressanta inlägg emellan om huruvida det var möjligt att putsa upp ett par foppatofflor, så det var först nu jag såg det.
Citera
2014-06-26, 13:32
Medlem
kinesarsles avatar
Vad i helvete?

http://www.di.se/artiklar/2014/6/24/han-tar-spranget-med-lyxsko/

Man måste ha konto på DI för att kunna läsa hela artikeln, men han som grundade företaget säger så här om sina lyxsneakers:

Citat:
”Sneakers som de här i diskreta färger är lika eleganta till mer formell klädsel som vanliga skor”, säger Adam Lewenhaupt.

Vad i helvete är det för skitsnack? Ok om man nu gillar sneakers, men de är INTE lika eleganta som vanliga skor, och i SYNNERHET inte till formell klädsel.
Citera
2014-06-26, 13:40
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Vad i helvete?

http://www.di.se/artiklar/2014/6/24/han-tar-spranget-med-lyxsko/

Man måste ha konto på DI för att kunna läsa hela artikeln, men han som grundade företaget säger så här om sina lyxsneakers:

Vad i helvete är det för skitsnack? Ok om man nu gillar sneakers, men de är INTE lika eleganta som vanliga skor, och i SYNNERHET inte till formell klädsel.

Sneakers passar lika bra till formell klädsel som en oxford med lädersula i löpspåret.
Den som säger något annat vet inte vad hen pratar om.
Citera
2014-06-26, 13:50
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Sneakers passar lika bra till formell klädsel som en oxford med lädersula i löpspåret.
Den som säger något annat vet inte vad hen pratar om.
Det har du visserligen rätt i, men något säger mig att det inte var löpspåret han talade om.
Citera
2014-06-26, 21:57
Medlem
Pörrs avatar
Flyttat den intressanta diskussionen om skoblock till (FB) Tråden om skoblock (utbruten tråd /Mod).

/Moderator
Citera
2014-06-26, 22:30
Medlem
Vet någon vad skomakaren vid Mölndals torg går för? De har två mästarbrev i fönstret och säljer Loake och Saphir. Jag vet att det inte är långt till Larssons på Södra vägen i Göteborg men jag hoppas slippa ge mig in dit i fredagsrusningen imorgon.

Jag behöver ett par iläggssulor och ev få ett par plösdistanser monterade.
Citera
2014-07-02, 13:41
Medlem
mastejags avatar
Någon som vet om det är någon skillnad i storlek mellan lästerna 348 och 337 hos C&J?
Citera
2014-07-02, 17:15
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Någon som vet om det är någon skillnad i storlek mellan lästerna 348 och 337 hos C&J?

Jag har samma storlek i båda två men skulle samtidigt inte säga att de sitter likadant. 348:an är betydligt smalare och sitter generellt sett sämre på min fot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in