2014-06-24, 10:59
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Om mocka:

A) Ljusa mockaskor (tänk beige), är det en dålig idé? Blir det en sommar kantad av ständig mockatvätt för att de blir solkiga med en gång?

B) Finns det risk för att mockaskor blir nötta på hälen om de används vid bilkörning (jag har mjuka mattor sommartid, inte de i gummi)? S.k. car shoes har ju ofta en sula som går upp en bit på hälen.
Citera
2014-06-24, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Allmänt och allmänt. Frågar du mig är det så fel det bara kan bli. Det ser ju ut som skit.Skönt ja. Klokt nej. Man förstör ju hela intrycket. Om du frågar mig är det i så fall snyggare att ta av sig blazern helt och hållet och köra på stilen jeans och t-shirt. Se till att hela din klädsel är matchad. Om det betyder att du måste gå ner ett par snäpp på olika delar så är det så.

En annan sak jag hatar är när folk har jeans och t-shirt och drar på sig en kavaj för att höja nivån ett snäpp. Det faller bara platt. Kavaj och t-shirt kan fungera om man verkligen har en genomarbetad stil, men för att bli aningens mer finklädd inför krogen blir det bara bajs av alltihop. Ta hellre en snygg jacka i så fall.

Det låter som att du har testat fel skor. Missförstå mig rätt. En ordentlig herrsko kommer aldrig att kännas som ett par gåskor (i mitt tycke en utmärkt översättning) och så enkelt är det, men om man har behov av gåskor är nog kostym eller kavaj fel plagg från första början. Däremot finns det massor av olika storlekar. En del märken har olika bredd på skorna med samma längd.

Om du har råd har jag ett tips för att få så bra skor det bara går. Köp skräddarsydda. Om du besöker Budapest kan du skaffa ett par från Vass för ca 5000kr. Du måste göra två besök dock. Ett där de mäter fötterna och ett där du gör en tryout sex veckor senare. Efter det behöver du aldrig mer åka dit, utan du kan lugnt maila dem och be dem tillverka en sko som du designar helt själv.

EDIT:
Se även AlisterG:s inlägg. Det är lätt att tro att bekväma skor är bekväma. De är ofta bara bekväma kortsiktigt, men på längre sikt förstör de kroppen.

Vad fan gör du i den här tråden egentligen? Om du anser att en sko framför allt ska vara bekväm kan du lika gärna säga det om alla kläder, så varför dra på dig en kavaj? Det är ju knappast det mest bekväma plagget man kan ha.

Jag tycker utvecklingen är mycket negativ. Det blir bara slappare och slappare. Folk förlorar stilen. Idag är det vanligt att folk inte ens kan följa en klädkod. Fy fan.

Tack för Ditt temperamentsfulla svar, som måhända säger ännu mer om avsändaren än om ämnet. Själv gillar jag herrmodets utveckling mot allt större rimlighet för vanliga konsumenter. Klassiskt herrmode förutsätter nära nog tillgång till skräddare och handskomakare, vilket allt färre har råd med. Konfektion och etikett går inte särskilt bra ihop. Nåväl, på sikt ändras etiketten.

Har faktiskt måttbeställt ett par klassiska herrskor en gång. I Italien. Jag har breda fötter och vill därför inte ha spetsiga skor, vilket "finskor" vanligen är. Fick då höra att finskor inte får ha brett tåparti. Nåväl, jag stod på mig och fick mina fötter avritade på ett kartongblad. Resultatet blev ett par bekväma dojor. På fester såväl i Italien som här hemma fick jag ideligen höra att mina skor pga tåbredden såg ut som "arbets- eller arbetarskor". I det läget tyckte jag att jag lika gärna kunde köpa bråkdelen så dyra, svarta walkingskor och blanka upp dem lite.
Man ska inte bli slav under klädkoden. Våra klädkoder ändras hela tiden, just därför att någon eller några vågar bryta den. Det kallas framsteg.
Senast redigerad av menelik 2014-06-24 kl. 11:21.
Citera
2014-06-24, 11:48
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Tack för Ditt temperamentsfulla svar, som måhända säger ännu mer om avsändaren än om ämnet. Själv gillar jag herrmodets utveckling mot allt större rimlighet för vanliga konsumenter. Klassiskt herrmode förutsätter nära nog tillgång till skräddare och handskomakare, vilket allt färre har råd med. Konfektion och etikett går inte särskilt bra ihop. Nåväl, på sikt ändras etiketten.

Har faktiskt måttbeställt ett par klassiska herrskor en gång. I Italien. Jag har breda fötter och vill därför inte ha spetsiga skor, vilket "finskor" vanligen är. Fick då höra att finskor inte får ha brett tåparti. Nåväl, jag stod på mig och fick mina fötter avritade på ett kartongblad. Resultatet blev ett par bekväma dojor. På fester såväl i Italien som här hemma fick jag ideligen höra att mina skor pga tåbredden såg ut som "arbets- eller arbetarskor". I det läget tyckte jag att jag lika gärna kunde köpa bråkdelen så dyra, svarta walkingskor och blanka upp dem lite.
Man ska inte bli slav under klädkoden. Våra klädkoder ändras hela tiden, just därför att någon eller några vågar bryta den. Det kallas framsteg.
Det kallas förfall.
Citera
2014-06-24, 12:37
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Våra klädkoder ändras hela tiden, just därför att någon eller några vågar bryta den. Det kallas framsteg.

All förändring innebär inte per automatik framsteg.
Citera
2014-06-24, 12:38
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Vad förväntar du dig egentligen för svar när du ställer en dylik fråga i ett forum som heter klassisk stil?0
Citat:
Det är stor skillnad på att anpassa ett par finskor så att de passar ens anatomiska förutsättningar och att använda ett par gåskor till kavaj. Om du har för breda fötter för att ha ett par normala finskor ser jag inga problem alls med att du skaffar ett par bredare.

Men jag undrar fortfarande varför du ens drar på dig en kavaj. Om du nu är ute efter maximal komfort låter ju en kavaj som ett rätt dåligt val.
Citera
2014-06-24, 13:26
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:

Varför köper du inte ett par svarta crocs som du blankar upp om det handlar om komfort? Har du på dig one-pieces och/eller mjukisbyxor också bara för att några "vågar" bryta klädkoden? Som kinesarsle sa, varför har du kavaj om det handlar om komfort, det är knappast det skönaste plagget du kan ha på dig.. eller?
Citera
2014-06-24, 14:36
Medlem
Entartetes avatar
Citat:

Jag har också väldigt breda fötter, men hittade lösningen, det kallas bred läst.
Tex mina C&J Radstock sitter som en smäck och så fort de blev ingångna har jag inga problem med fötter eller knän.
De skor du pratar om är inte tillåtna i detta forum, det är inte klassisk stil, oavsett argument.
Citera
2014-06-24, 19:43
Medlem
ShogunAssasins avatar
Shortsbilder (och vad som passar till -) hör inte hemma i Klassisk stil.

OT raderat
/Moderator
Citera
2014-06-24, 23:10
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Om mocka:

A) Ljusa mockaskor (tänk beige), är det en dålig idé? Blir det en sommar kantad av ständig mockatvätt för att de blir solkiga med en gång?

B) Finns det risk för att mockaskor blir nötta på hälen om de används vid bilkörning (jag har mjuka mattor sommartid, inte de i gummi)? S.k. car shoes har ju ofta en sula som går upp en bit på hälen.

A - Inte om du impregnerar dem, då kommer de att hålla sig som nya. Jag har ett par mockaskor som jag använder när det är slask på vintern just därför att de tål smuts och väta så bra när de är grundligt impregnerade.

B - Risk finns alltid men bedömer den som väldigt liten. Har inte själv fått några märken på mina mockaskor och jag har kört mycket bil med dem (med gummimattor).
Citera
2014-06-24, 23:23
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Själv gillar jag herrmodets utveckling mot allt större rimlighet för vanliga konsumenter. Klassiskt herrmode förutsätter nära nog tillgång till skräddare och handskomakare, vilket allt färre har råd med. Konfektion och etikett går inte särskilt bra ihop. Nåväl, på sikt ändras etiketten.

Några kommentarer på det jag fetmarkerat.

- Vad menar du med rimlighet? Finns ju otroligt mycket att välja på idag som både är snyggt och bekvämt.

- Skulle våga påstå att det aldrig varit så många som haft råd. Sen att folk inte prioriterar det är en annan sak.

- Tror inte någon här tycker att man ska vara slav under klädkoder utan att man ska kunna ha sin egen personliga stil. Det är dock stor skillnad på att vara en "slav" och att använda gympaskor till kostym.

- Klädkoderna ändras inte alls hela tiden. De är rätt stabila och det är därför det finns saker som kallas klassiska och som aldrig är fel. Att folk inte kan klä sig betyder inte att klädkoder ändras.

- Som tidigare skribenter svarat. All utveckling är inte framsteg och att folk har gympaskor till kostym och att 50-åriga män går med sandaler, 3/4-delsbyxor och Billabong-tshirts på stan (eller ens äger 3/4-delsbyxor) är definitivt ett tecken på förfall och inte framsteg.
Citera
2014-06-25, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Det kallas förfall.

Tendensen tycks vara att dagens fritidsmode blir morgondagens finkläder.
Betänk att fracken - idag ett rent högtidsplagg - en gång var ett sportplagg, närmare bestämt en rock för ryttare.
Förfall? Snarare en fråga om tycke, smak och utveckling. Jeans på en rotarylunch var otänkbart för 50 år sedan. Idag är det helt OK och väldigt vanligt. Tiderna förändras och vi med dem.
Klädkoderna är inte givna av någon högre makt. Dem bestämmer vi själva.
Citera
2014-06-25, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Vad förväntar du dig egentligen för svar när du ställer en dylik fråga i ett forum som heter klassisk stil?0

Jag gillar att diskutera det faktum att även klassisk stil är föränderlig och inte någonting statiskt. Vad som kan vara klassiskt OK i morgon kan mycket väl vara ett fritidsplagg idag. Jag har en progressiv syn på klädkoder och annan etikett. Det handlar hela tiden om att lite lagom utmana och ifrågasätta rådande klädkoder och umgängesregler utan att väcka skandal och våldsam indignation.
Det bästa är förstås att först lära sig de sociala koderna och sedan medvetet bryta mot sådant, som man ogillar för att på så sätt åstadkomma en förändring.
Naturligtvis är det just på forum, där sk "klassisk stil" avhandlas, som man ska dryfta brott mot klädkoder och annan etikett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in