2013-06-03, 00:19
Bannlyst
Kan jag på något sätt få brev från transportstyrelsen till min tillfälliga adress? Så satans störande att man får alla brev utom paket och sånna skitvikta brev.

Grejjen är att jag inte kan ha nån kontakt med min familj där jag står skriven på så jag har just nu eftersänding till där jag nu bor. Skulle kunna hämta alla brev på posten om det går.

Planerar att köpa bil och då kommer inte sånna brev kunna eftersändas vad jag förstått.
Citera
2013-08-09, 20:57
Awaiting Email Confirmation
Vilka myndigheter meddelas vid eftersändning?

Vill göra eftersändning, är i utlandet tillfälligt. Hyr ut min lägenhet och får bostadsbidrag dit under endast 6 månader.

Kommer csn/skv/kommunen/hyresvärden att meddelas på något sätt om man gör en adressändring? Jag bor ju inte utomlands, utan är här tillfälligt men behöver ändå eftersändning under ett par månader.
Citera
2013-08-09, 22:01
Medlem
Det finns en liten webbsida som heter http://www.adressandring.se - de kan svara på alla dina frågor!
Citera
2013-08-10, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azarashi
Vill göra eftersändning, är i utlandet tillfälligt. Hyr ut min lägenhet och får bostadsbidrag dit under endast 6 månader.

Kommer csn/skv/kommunen/hyresvärden att meddelas på något sätt om man gör en adressändring? Jag bor ju inte utomlands, utan är här tillfälligt men behöver ändå eftersändning under ett par månader.

Det går att göra tillfällig eftersändning. Kolla vidare på adressändrings webbplats för vidare info. Det kostar ju dock förstås. Såvitt jag vet meddelas ingen som du inte vill meddela, men det kan jag inte intyga.
Citera
2013-08-10, 09:51
Medlem
Awendelas avatar
Tillfällig eftersändning är något som bara postoperatörerna får reda på. Du kommer fortfarande vara folkbokförd på nuvarande adress, men i operatörernas system så läggs det in en tillfällig ompekning av din adress. När din eftersändning går ut försvinner ompekningen.

Om du gjort något olagligt så kan myndigheter som t ex Polisen begära ut din tillfälliga adress.

Kan tillägga att om du gör en definitiv eftersändning så ingår det att adressändring skickar in en ändring av din bokföringsadress (är gratis via skatteverkets sida, det du betalar för är att operatörerna skickar din post till den nya adressen). Alla myndigheter/företag som tar sin information från bokföringsadressen kommer att få reda på nya adressen.
Senast redigerad av Awendela 2013-08-10 kl. 09:58.
Citera
2014-06-30, 11:18
Medlem
Eftersändning!

Hej!

Hur lång tid tar det för eftersänd post att komma till postlådan, jämfört med vanlig post?

Tack på förhand!

Mvh 0skar
Citera
2014-07-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0skar
Hej!

Hur lång tid tar det för eftersänd post att komma till postlådan, jämfört med vanlig post?

Tack på förhand!

Mvh 0skar

Det ska ta en extra dag men eftersom posten har skurit ned så mycket så är det inte säkert att brevbäraren hinner göra eftersändningarna varje dag, vet om att eftersändningar har blivit liggande över en vecka innan de blivit gjorda.

Hoppas svaret var till hjälp.
Citera
2014-07-01, 20:00
Medlem
Precis, särskilt nu på sommaren när det är mycket vikarier. Som sagt så "ska" det bara ta en dag extra, men väntar man på något och det tar mer än en vecka så lär man ringa kundtjänst och klaga.
Citera
2014-07-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Det ska ta en extra dag men eftersom posten har skurit ned så mycket så är det inte säkert att brevbäraren hinner göra eftersändningarna varje dag, vet om att eftersändningar har blivit liggande över en vecka innan de blivit gjorda.

Hoppas svaret var till hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Precis, särskilt nu på sommaren när det är mycket vikarier. Som sagt så "ska" det bara ta en dag extra, men väntar man på något och det tar mer än en vecka så lär man ringa kundtjänst och klaga.

Tack för hjälpen! Får se när det dyker upp då
Citera
2014-09-17, 17:26
Medlem
Eftersändning av Post, Hur fungerar det?

Ok, så jag har just flyttat från mitt korridorrum till en ordentlig lägenhet och ska fixa adressändring.

Tills nu har jag låtit all post gå till föräldrarna som bor i sin egen lägenhet i stan, men nu vill jag fixa så att allt kommer till min nya lägenhet.

Jag tänkte inte betala för någo eftersändning, då jag lika gärna kan låta posten gå vidare till mina föräldrar tills jag löst allt. Dock så står det på Adressändringssidan att ifall jag inte beställer eftersändning, så kommer all post att returneras redan i sorteringen?

Betyder detta att posten till mig kommer att sluta komma till min gamla adress också, ifall jag inte fixar eftersändning?
Citera
2014-09-17, 17:29
Medlem
Du ska anmäla en ny folkbokföringsadress hos Skatteverket. Post adresserad till ditt namn på din gamla adress (dvs föräldrarnas) kommer troligen komma till föräldrarna ändå. Det är egentligen bara om man flyttar från en egen lägenhet till en annan som man måste ha eftersändning, eftersom man inte kan kräva av den som flyttar in att den tar hand om ens post och skickar tillbaka den som kommer fel.

Adressändring är inte samma sak som att ändra folkbokföringsadress.

Här ska du anmäla flytten: http://www.skatteverket.se/privat/sj...480004564.html

Den enda poängen med adressandring.se om du inte vill ha eftersändning, är att de meddelar vissa företag om ditt adressbyte. Det är dock helt onödigt annars, eftersom det är mycket lättare att bara anmäla flytt direkt hos Skatteverket. Förslagsvis meddelar du de företag som fortfarande kommer skicka post till dina föräldrar.
Senast redigerad av Grillo 2014-09-17 kl. 17:32.
Citera
2014-09-17, 21:00
Moderator
Tystnads avatar
Är precis som Grillo säger.

Posten kommer till dina päron, endast dom företag eller myndigheter som fått reda på din nya adress via skatteverket och folkbokföringen skickar till den nya.
Enklast och billigast är väl att avakta och se vilken post som kommer "fel" och sedan ändra det efterhand.

Sist jag flyttade gick allt otroligt smidigt dock använde jag adressändring.se och betalade.
Med facit i hand var det bara ett par grejor som inte adress ändrades, dock pga eftersändningen kom dom ju rätt ändå.
Bara en trilskades med att ändra adressen trots flera påpekande, nämligen en facklig tidning
Tog ett halvår och ett större antal mail innan dom lyckades ändra adressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in